Na het werk de benen afspuiten (poll)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Na het werk spuit ik de benen

altijd af omdat dit beter is
31 (44%)
spuit ik de benen af omdat...?
25 (36%)
spuit ik de benen niet af omdat dat beter is
2 (2%)
spuit ik de benen niet af omdat...?
11 (15%)

Totaal aantal stemmen: 69

sas00

Na het werk de benen afspuiten (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 23:33

De meningen zijn nogal verdeeld bij mij op stal of de benen nou juist wel of juist niet moeten worden afgespoten...
Vandaar deze poll> om te kijken wat de meeste Bokkers doen Knipoog

rowo

Re: Na het werk de benen afspuiten (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:39

in de winter spuit ik nooit af... we hebben alleen koud water en in de winter is dat kouder dan koud! in de herst of voorjaar alleen als het smerig is... zomers wel vaker

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:44

Ik spuit de benen altijd af na het werken, alleen als het vriest niet.
Zo kunnen de benen mooi afkoelen en vooral in de zomer houd ik de koude slang er altijd iets langer op.
En de hoeven zijn dan ook meteen mooi nat om ze daarna in te vetten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:09

Ik spuit altijd de benen af omdat ik altijd de pony's na het werk helemaal afspuit en dan dus ook meteen de benen meeneem. Ik spuit ze helemaal af omdat ze meestal compleet bezweet zijn en opgedroogd zweet gaat jeuken. Ook als het vriest worden ze geheel afgespoten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:03

Ik spuit de benen van mijn paarden nooit af. Omdat de paarden niet op stal staan hebben ze alle vrijheid om hun pezen zelf koel te lopen. Als ze echt flink gezweet hebben wil ik er nog wel eens een spons overheen halen, maar dat doe ik dan ook over de rug e.d.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:06

Ik denk dat het nogal nutteloos is om de benen van je paard af te spuiten na het rijden, met als doel het te koelen, als je het niet op de goede manier doet.
Je ziet vaak dat mensen na het rijden de paardenbenen 'even snel' afspuiten, maar dat heeft geen enkele zin ! Elk been moet MINIMAAL 10 minuten worden gekoeld voor dat het een echte koelende werking heeft. Als je echt 'snel' wilt koelen zou je aan een zalfje/creme moeten gaan denken

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:30

Ik spuit de benen af omdat het zeer goed is voor de bloedsdoorstroming van je paard. Met koud water uiteraard, in de winter doe ik het met lauw water en droog ik het heel goed af met een handdoek.

x

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:31

hey moet wel heel koud zijn wil ik t niet doen.

nu gewoon met koud water in de winter met lauw.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:41

Ik spuit ze alleen zomers af. Dan spuit ik hem helemaal af zodat al het zweet er af is en de benen zijn dan ook weer lekker schoon. Ik doe het nooit om te koelen.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:53

spuit ik de benen niet af omdat...? Cleo het niet toelaat.. we hebben een nogal vreemde plek om ze af te spuiten.. en eerder kon ik haar er wel gewoon wassen enzo maar sinds de winter toen ze een keer kreupel is geweest en ik moest koelen werd het een gigantisch drama

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:58

spuit ik de benen af omdat dat goed is voor het afkoelen van de pezen, voor een goede doorbloeding wel droog ik de benen altijd af met een handdoek om mok te voorkomen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:02

Afspuiten om te koelen en/of voor de bloedsomloop doe ik nooit. Wil je dat het effect heeft, dan moet je zeker 10 minuten per been afspuiten met koud water. Ik ga echt niet bijna drie kwartier lang de wasplaats bezet houden om water over mijn paard laten lopen (daarnaast vind ik het verspilling) en ten tweede moet ik daarvoor speciaal de brandslang uitrollen (uit de slang op onze wasplaats komt lauw water). Met een blessure vind ik het wat anders, maar die heeft een paard doorgaans aan één of twee benen, dan ben je 10-20 minuten bezig en dat vind ik nog te doen.

In plaats van afspuiten stap ik na de training 10-20 minuten uit op harde bodem. Dat is IMO voor de bloedsomloop minstens net zo effectief. Na een wedstrijd (en soms na een heel intensieve training waarbij ik weinig heb kunnen uitstappen) koel ik de benen met Staysound, speciale koelende klei. Maar dat komt gemiddeld een of twee keer per maand voor. Voor mijn paard dus uitstappen op het harde en niet afspuiten. Dat doe ik alleen om de bagger eraf te wassen. Knipoog

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:17

Belli schreef:
Ik spuit de benen af omdat het zeer goed is voor de bloedsdoorstroming van je paard. Met koud water uiteraard, in de winter doe ik het met lauw water en droog ik het heel goed af met een handdoek.

x

Dat doe ik ook, en spuit dan zoals nu in het voorjaar en de zomer helemaal af omdat ie dan helemaal bezweet is. Verder droog ik de kootholtes goed af omdat ie op 1 voetje heeeel klein beetje mok begint te krijgen. Maar ik spuit altijd af, mijn pony doet zwaar werk namelijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:19

Karin schreef:
Afspuiten om te koelen en/of voor de bloedsomloop doe ik nooit. Wil je dat het effect heeft, dan moet je zeker 10 minuten per been afspuiten met koud water. Ik ga echt niet bijna drie kwartier lang de wasplaats bezet houden om water over mijn paard laten lopen (daarnaast vind ik het verspilling) en ten tweede moet ik daarvoor speciaal de brandslang uitrollen (uit de slang op onze wasplaats komt lauw water). Met een blessure vind ik het wat anders, maar die heeft een paard doorgaans aan één of twee benen, dan ben je 10-20 minuten bezig en dat vind ik nog te doen.

In plaats van afspuiten stap ik na de training 10-20 minuten uit op harde bodem. Dat is IMO voor de bloedsomloop minstens net zo effectief. Na een wedstrijd (en soms na een heel intensieve training waarbij ik weinig heb kunnen uitstappen) koel ik de benen met Staysound, speciale koelende klei. Maar dat komt gemiddeld een of twee keer per maand voor. Voor mijn paard dus uitstappen op het harde en niet afspuiten. Dat doe ik alleen om de bagger eraf te wassen. Knipoog

Dat is wel een goeie, uitstappen op de harde bodem. Ga ik in vervolg ook maar doen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:27

's Zomers spuit ik niet alleen de benen af, maar krijgt Twister een lekkere douche na het werken.
Het is toch heerlijk voor zo'n paard als het bezweet is en ze krijgen een beetje verkoeling voordat ze de wei weer op gaan?!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:30

Ik spoel de benen af na het rijden om de witte sokjes weer mooi wit te krijgen en de hoefjes weer schoon te maken. Idd het koelen heeft pas zin wanneer je het 10 min. per been doet Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:44

Zomers douche ik hem helemaal met lauw water. Lekker al het zweet eraf en daarna mag hij rollen in het zand, vind ie heerlijk.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:47

Hier blijven de meningen denk ik ook wel over verdeeld.
Ik doe het niet. Om de simpele reden dat ik het nutteloos vind inderdaad even snel de spuit erop te gooien.

Daarnaast heeft mijn pony een doodsangst voor de wasplaats, de sproeier en stromend water.....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:50

xtwisterx schreef:
's Zomers spuit ik niet alleen de benen af, maar krijgt Twister een lekkere douche na het werken.
Het is toch heerlijk voor zo'n paard als het bezweet is en ze krijgen een beetje verkoeling voordat ze de wei weer op gaan?!

Ik doe precies hetzelfde. Alleen gaat de vraag van de TS (en de poll) over de benen, dus heb ik mijn antwoord daarop toegespitst. Knipoog

Anyway, mijn paard krijgt na een zweterige training ook een lauwe douche. Ik spuit hem dan van top tot teen af, de achterhand alleen als hij daarna een deken op krijgt of daar niet meer warm is (omdat ik geen risico wil lopen met kou/tocht op de spieren die zich daar bevinden). Zelfs in de winter was ik zijn hals en de plek waar het zadel heeft gelegen. Dan gaat het niet jeuken als het zweet daar opdroogt. Snel een wollen deken met hals eroverheen, dan kan hij het niet koud krijgen.

Nat laten rollen in het zand doe ik nooit, behalve als ik _daarna_ nog ga afspuiten. Zand tussen opdrogende haren jeukt net zo hard als zweet.

Romano_Tres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:57

Ik denk dat je nog beter coolpacks om kan doen dat gaat sneller en is niet zonde van het water.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:02

Ik spuit ze af omdat ze vies zijn... en als ik hard heb gewert om te voorkomen dat hij dikke benen krijgt...

Maar ik spuit lang niet altijd af...

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:08

Alleen in de zomer spuit ik ze af/ coolingsgel erop.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:12

Ik weet het niet zeker hoor, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat koelen na het rijden alleen maar effectief is als je met lauw water doet en dat het zelfs slecht zou zijn om met koud water op de warme benen te spuiten. Wat ik al zeg hé ik weet het niet... Maar dit is wat ik gelezen heb.......

Ik spuit de benen af om ze schoon te maken, als ze vies zijn, daarna stap ik 15 tot 20 minuten uit over het hard.

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:14

in de zomer spuit ik dr helemaal af, vind ze echt heerlijk!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 22:32

Ludora schreef:
Ik weet het niet zeker hoor, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat koelen na het rijden alleen maar effectief is als je met lauw water doet en dat het zelfs slecht zou zijn om met koud water op de warme benen te spuiten.

Bij mij op stal zijn er een paar mensen die inderdaad zeggen dat afkoelen met koud water slecht is en dat je altijd lauw water moet gebruiken.