wat is jullie ervaring met een wei die rondom sloten heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nivonne1995

wat is jullie ervaring met een wei die rondom sloten heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 13:41

Mijn paard heeft altijd op een wei gestaan met schrikdraad rondom is altijd heel goed gegaan.Dit jaar kan ze weer op de wei maar die heeft geen schrikdraad alleen sloten rondom ik vind het een beetje een eng idee vandaar deze vraag ben benieuwd hoe jullie erover denken.

JenRocky

Re: wat is jullie ervaring met een wei die rondom sloten hee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:45

Mijn paard viel in de sloot... met nog 4 andere (niet tegelijk hoor).
Ik zou echt schrikdraad plaatsen!
Vaak gaan ze proberen uit de sloot te drinken en dan gleiden ze snel in het water. En in de sloot zakken ze weg...... Heb er geen leuke ervaring aan over gehouden. We moesten haar er met een trekker uit halen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:49

Een vriendin van mij heeft op een manege gewerkt waar de weilanden door sloten waren afgescheiden. Daar was het toch meer regel dan uitzondering dat er paarden in de sloot donderden. Bij ons op stal liggen ook sloten om de weilanden heen, maar staat daar ook nog schrikdraad voor. Wij hebben nog nooit een paard in de sloot gehad hier.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:58

wij hebben ook langs 2 kanten van de wei een sloot. deze sloot is ruim 3 meter breed en aan beiden kanten is de grond ongv. een meter hoger.
met m'n pony sta ik daar al 9,5 jaar en in die tijd hebben er veel verschillende paarden bij gestaan. 1 x is een shetlandhengst de sloot in gesprongen omdat er een merrie aan de andere kant langs liep. en 1 x is een veulen er in gesprongen. dat veulen ging voor het eerst de wei in, er stond toen zelfs 3 lagen schriklint langs de sloot (met stroom), maar dat veulen sprong door/over het schriklint hup de sloot in. merrie er achter aan natuurlijk. (nu staat er geen lint meer langs de sloot)
verder nooit problemen gehad! mijn paard staat er nu ook en die gaat er ook niet in.

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:18

Ik rij op een pony en daar loopt an de rechterkant ook een sorrt sloot/greppel. Hij is er bij mij 1 keer in gedraaft. Vond ik niet zo leuk. maar in de zomer staatie gelukkig droog Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:19

bij ons is de wei aan 2 kanten door sloten afgezet en aan 2 kanten doorprikkeldraad, geen enkel probleem, ze hebben een weidepomp om te dringen, maar die bolle van mij drinkt altijd uit de sloot en bij heel erg warm weer gaat ie ook, net als de koeien, in de sloot staan. Hij komt er altijd zelf weer uit, heeft er nog nooit hulp bij nodig gehad.

Die niet opvallende geultjes tussen 2 weilanden in vind ik veel erger, die zien ze niet en daar kunnen ze zich behoorlijk in verstappen (en ik ook)

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:22

Bovenstaande risico's heb je altijd, maar er is er nog eentje.
Is dit alleen voor de zomergang of ook s'winters.
Dan bevriezen de sloten en wandelen de paarden er namelijk gewoon overheen.

Als je watertonnen zou plaatsen en die iedere dag goed vult heb je minder kans dat ze de sloot nemen om te drinken.
Sommige sloten zijn niet al te diep en hebben ook een redelijke bodem waardoor paarden nog wel een afstand kunnen afleggen.
Toch zullen ze zo snel mogelijk de wallekant op willen, is die te hoog dan blijven ze in het water staan, zuigen de hoeven in de prut vast.
Dan is er wel dagelijkse toezicht nodig of het allemaal wel goed gaat.
Verder is een weiland met sloten ( één of meerdere ) wel gevaarlijk voor paarden die blind zijn.
Door schrikken vluchten zij en zien tenslotte niet waarheen, maar begrijp dat dat niet aan de orde is.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:39

Nare ervaring met sloot om een weiland.
Merrie moest veulenen, en is bij de sloot gaan liggen. Het veulen is dus naar alle waarschijnlijkheid de sloot in gegleden. Niemand die erbij was. Dus het veulen was verdronken. Echt super sneu!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:38

Mijn pony staat sinds gisteren in een wei waar een flinke sloot langs één kant ligt. De paarden moeten daar ook uit drinken. Er staan al jaren paarden daar en het gaat allemaal goed. De kant is gelukkig ook niet zo steil.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:59

mijn shetlander kan ik bij zon weide beter niet zetten, die springt zeker 2 meter ver, want laast was ik aan het wandelen, moesten we door een super ondiep plasje water Tong uitsteken dat is eng zeg Tong uitsteken en hij sprong ersuper ver overheen dus :S

kun je niet beter een draadje neerzetten daar ? als dat mag

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:09

Bij mij heeft er nog nooit een in de sloot gezeten.
Dus zet nooit een draadje neer

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:39

Ik heb ook een wei met sloten rondom, afgelopen seizoen hebben we er dus al 5 keer eentje eruit moeten halen.

Vooral een probleem om m'n fjordenmerrie er weer uit te krijgen, lag er van de winter in. Haar veulen was er ook 's winters in gegaan, die hebben we op het nippertje nog kunnen redden zwaar onderkoeld en uitgeput.

Bij ons kwam het vooral omdat aan de overkant van de sloot lekker hoog gras stond, terwijl de wei waar ze in stonden al lekker kaal geworden was.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:01

Die van ons staan ook geregeld in een land met rondom sloten, maar heb in 11 jaar tijd nog nooit 1 dier ( pony,paard, koe, schaap) uit de sloot hoeven vissen.

Enige probleem was dat ik op een strenge winterse dag mijn pony uit de wei van de buren kon plukken, gezien hij over de bevoren sloot gewandeld was Haha!

Dus wij hebben er nooit draad omheen, zorg allen voortaan in de winter dat ze niet op het stuk met sloten staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 23:03

smurf schreef:
Die niet opvallende geultjes tussen 2 weilanden in vind ik veel erger, die zien ze niet en daar kunnen ze zich behoorlijk in verstappen (en ik ook)

Dat heb ik ook, heel verraderlijk!

Fredt schreef:
Nare ervaring met sloot om een weiland.
Merrie moest veulenen, en is bij de sloot gaan liggen. Het veulen is dus naar alle waarschijnlijkheid de sloot in gegleden. Niemand die erbij was. Dus het veulen was verdronken. Echt super sneu!

Dat is vorig jaar met mijn merrie ook gebeurd bij de vorige eigenaar... Echt heel sneu...

Verder heb ik persoonlijk zoiets van, ik zet liever mijn paarden in een wei met prikkeldraad, dan in een wei met sloten... Ik vind het doodeng, om bovengenoemde redenen, en daarnaast, de paarden gaan uit dat water (proberen) drinken met alle eventuele nare gevolgen van dien, of het water is verontreinigd, heb liever vers water uit een bak of automatisch drinkbakje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 23:25

Bij ons op stal zij de sloten die makkelijk begaanbaar zijn voor paarden en veulens gelukkig geen prutsloten waar een paard moeilijk weer uitkomt als hij er eenmaal is inbeland. Het is allemaal zand. Ieder veulen beland er dus aan het begin van het weideseizoen in, maar bevallen doen ze op stal, en ze komen pas dat weiland op met een maand of twee, drie.

Ik heb liever die zandsloot dan prikkeldraad. Mijn volwassen merrie staat er soms middenin te drinken Lips are sealed Rolleyes

En de drinkbakken zijn ook met de sloot verbonden. Het is geen kraanwater wat ze krijgen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 23:30

Bij jou niet, bij mij wel Lachen Dat vind ik persoonlijk normaal, dat drinkbakken op de waterleiding worden aangesloten Lachen

En voor de bevalling.. mevrouw was 10 dagen te vroeg, en zou de volgende dag verhuizen... oliebol happens.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:12

de wei waar mijn paard staat in staat is ook langs 3 lanten omgeven met een slootje,
bij ons staat er wel een draadje langs !

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:21

Ik heb zelf geen ervaring met sloten die de wei afsloten, maar wel met mijn shet en de sloot (waar een hek in stond) van de buren. Ze wou bij wat takken bij de buren en liep zo de bevroren sloot op. Lijkt me niet echt lekker als ze dan onderuit gaan.

En idd het gevaar dat ze erin vallen. daar lees je vaak zat wat over.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 10:41

Ik zou er zeker een omheining omheen zetten. Ergens bekruipt me toch het gevoel dat ze er overheen kunnen springen. Een sloot van 3 meter moet gemakkelijk te doen zijn door een paard.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:30

Mijn paard is vorig jaar in de sloot gevallen toen ik hem een weekje bij kennissen in Wassenaar had staan. Ik had eerst met hem de hele wei rondgewandeld terwijl ik met een stok in het water sloeg, zodat hij duidelijk kon zien dat het water was.

Hij wilde daarna wat gaan drinken en zakte zomaar de drassige moddersloot in. Hij kwam er na lang worstelen niet zelf uit (hij begon mij zelfs in mijn arm te bijten, zo van: "baasje doen er wat aan!!")

Ik heb de brandweer gebeld en die hebben hem met een man of 20 eruit weten te trekken. Daarna is hij niet meer in de buurt van de sloot gekomen (en helaas wil hij in de cross ook nog steeds niet over een sloot springen Ach gut )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:42

Maya schreef:
Bij jou niet, bij mij wel Lachen Dat vind ik persoonlijk normaal, dat drinkbakken op de waterleiding worden aangesloten Lachen

De drinkbakken in de stal zijn op de waterleiding aangesloten. Maar de weilanden (30 hectare) zijn dat niet. En dan ga ik voor bijna 60 paarden toch echt niet met emmertjes kraanwater sjouwen, of waterleidingen over het hele terrein leggen, dan drinken ze maar uit de sloot. Ze vinden het slootwater trouwens ook lekkerder dan dat uit de kraan. Is op een of andere manier zoeter/zit meer smaak aan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:50

om te voorkomen dat onhandige paarden uit de sloot gaan drinken, staat bij ons in ieder weiland een weidepomp, dan pompenze zelf slootwater op en kunnen ze dus drinken zonder risico dat ze in de sloot vallen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:10

Die weidepompen kosten een aardige cent, helemaal als je die op zonnecellen hebt. We hebben een wei (die met merries en veulens) die een dergelijke pomp heeft, temeer omdat de veulens er een spelletje van maakten om te gaan voetballen met de speciekuipen die we voorheen hadden. Als je ze vulde (uit de sloot) had je de hele kudde om je heen staan, draaide je je om stonden de veulens er al met hun voorbenen in te maaien. Leuk hoor...zo werd water geven een bezigheid waar je de hele dag mee bezig was.

De weilanden liggen bij ons trouwens midden in de polder, alle huizen zijn op riolering aangesloten, de enige vervuiling komt uit de lucht, of een eventueel dood beest in het water. Het wemelt er van de slakken en van de kikkers, het is 's avonds gewoon niet om uit te houden, wat maken die beesten een herrie. Dus ik denk wel dat het verantwoord is om ze het water uit de sloot te geven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:13

Positief Lachen

De paarden leren snel genoeg drinken uit de sloot. In de tijd dat mijn paard daar stond zijn er twee paarden geweest die de sloot hadden overgestoken naar een ander weiland. Dit waren vrij ondiepe slootjes met een niet al te steile walkant.

Prima als omheining Lachen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:29

Positieve ervaring hier.

Mijn merrie heeft jaren op een wei gestaan met aan 2 zijden sloten zonder extra afrastering. Er was een electische drinkbak aanwezig, maar ze ging veel liever uit de sloot drinken. Dit waren sloten met niet al te steile kanten.

Bij ons was er 1 paard dat er een sport van maakte om af en toe van wei te wisselen, want het gras is altijd groener aan de overkant!! Maar dit is niet gevaarlijk mits er aan de andere kant van de sloot geen weg zit.