stang en trens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaiketje

stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 18:36

misschien een beetje een domme vraag, maar ik weet hoe een stang-en-trens eruitziet (lang leve google Knipoog ) maar ik weet nou nog niet wat het nut ervan is, dus... daarom dit topic

Laulitz

Re: stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:03

ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar...
Wat kunnen mensen met 2 bitten wat mensen met 1 bit niet kunnen...?
Wie verteld het ons... Haha!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:07

De exacte werking kan ik jullie niet vertellen, wel weet ik dat met een stang erbij de hulpen nog veel verfijnder kunnen worden gegeven, want een stang werkt veel scherper in, daarom is het op wedstrijden ook pas toegestaan bij de paarden vanaf de klasse Z1, want je kunt er ook veel mee verpesten..........

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:23

ah, dus eigenlijk kun je de oefeningen beter rijden of begrijp ik het nou verkeerd?

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:30

LauEef schreef:
ah, dus eigenlijk kun je de oefeningen beter rijden of begrijp ik het nou verkeerd?

Euh... ja zoiets Haha!

Maar ik heb zelf ook nog geen Z gereden, dus dan moet je even wachten tot iemand die er echt "verstand" van heeft reageert Knipoog

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:34

ah, okee Knipoog

maaiketje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 21:38

Jaike schreef:
De exacte werking kan ik jullie niet vertellen, wel weet ik dat met een stang erbij de hulpen nog veel verfijnder kunnen worden gegeven, want een stang werkt veel scherper in, daarom is het op wedstrijden ook pas toegestaan bij de paarden vanaf de klasse Z1, want je kunt er ook veel mee verpesten..........

Geld dat alleen voor wedstrijden? Ik heb al meerdere mensen zien lessen met stang en trens, terwijl ze geen Z reden... Ze misbruikten het verder niet hoor, maar toch..

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:45

Natuurlijk is dat alleen voor wedstrijden. Wat ik zelf in de mond van mn paard hang thuis moet ik toch lekker zelf weten? Knipoog

(rijd zelf trouwens met 1 dikke watertrens hoor, ben nog lang niet toe aan stang en trens).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:51

Tja, wat zal ik zeggen....ben Z en heb toen ik dat werd meteen een stang en trenshoofdstel gekocht zo van: nu mág het. Eigenlijk merkte ik geen verschil met mijn gewone trens en het is voor het paard een enorme mond vol (en zwaar vond ik). Ik reed er alleen mee met de wedstrijden (je hebt dat ding nu eenmaal) en als ik les had (moet er ook handigheid mee krijgen, 2 teugels in één hand), maar als ik weer een paard in de Z heb blijf ik toch maar gewoon met een trens rijden. Pas als het verplicht wordt hang ik het er dan in (en misschien is het tegen die tijd niet meer verplicht!).

maaiketje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 22:12

Okee, maar hoe werkt het nu precies, want zoals Paars al zei, het lijkt me heel zwaar, hoe zit het dan dat je de hulpen verfijnder over kan brengen? of stimuleerd het je paard om te gaan knabbelen ofzo, want dat zie ik heel vaak.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:17

Precies, het "ijzer" is zwaarder en werkt dus ook meer in op de mond.

De reden hierachter is om de hulpen verfijnder te kunnen geven. De stangteugel behoort wel losjes gebruikt te worden. Dus wel contact, maar niet dusdanig zoals de trens.

Helaas denken behoorlijk wat mensen dat het niet alleen functioneel maar ook interessant is om mee te rijden....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:22

Tyrza schreef:
Helaas denken behoorlijk wat mensen dat het niet alleen functioneel maar ook interessant is om mee te rijden....

helaas was dat ook zo'n beetje de enige reden waarom ik er één kocht Bloos . Ongeveer de dag nadat ik mijn 5 winstpunten in de M2 binnenhad. Dan hoor je er helemaal bij Cool ......nou, ik rijd honderd keer lekkerder met een gewoon bitje.... Haha!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:06

Ik schrik er een beetje van hoeveel mensen bij het laatse wp in de M2 meteen naar de winkel rennen om een S&T te kopen. Als je je paard goed voor elkaar hebt in de M2, moet je in principe gewoon de Z1 kunnen rijden op trens. Zo doe ik het zelf ook, ben zelfs van plan om Z2 te gaan starten op trens en wat dat betreft ben ik echt een uitzondering op het wedstrijdterrein. Pas als ik richting ZZ-licht zou gaan zou ik serieus aan een S&T gaan denken, ik denk dat je dan pas echt de voordelen van een extra bit gaat ondervinden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:14

anderzijds kan ik me best voorstellen dat als je geen ambitie hebt om ZZ-L te gaan starten, je toch eens kennis wil maken met s&t Knipoog Ik heb er al een klaar hangen (ben nu M1) maar dat dateert nog van de tijd dat ik met Trammelant Z reed en dat is jaaaaren terug. Maar omdat ik geen plannen heb om verder te gaan dan het Z2, vind springen en crossen veel leuker, ga ik wel tzt eens met s&t oefenen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:50

Lielle schreef:
anderzijds kan ik me best voorstellen dat als je geen ambitie hebt om ZZ-L te gaan starten, je toch eens kennis wil maken met s&t Knipoog Ik heb er al een klaar hangen (ben nu M1) maar dat dateert nog van de tijd dat ik met Trammelant Z reed en dat is jaaaaren terug. Maar omdat ik geen plannen heb om verder te gaan dan het Z2, vind springen en crossen veel leuker, ga ik wel tzt eens met s&t oefenen.

Ok, maar jij hebt er al eens mee leren rijden, dus in jouw geval is het een kwestie van 'je S&T even uit het vet trekken'. Maar wanneer ik met S&T zou gaan rijden, moet ik eerst een S&T hoofdstel + bitten gaan kopen, er les mee nemen en er dus mee leren rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:52

maar ook als ik het niet had, zou ik dat doen. Mss eerst een tijdje lenen maar dan heb je er iig weer iets bijgeleerd. De bitten zijn idd duur, maar je kunt wel simpel een extra bakstuk kopen zodat je van je gewone hoofdstel een s&t zou maken.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:03

Maar wat is nu echt de toegevoegde waarden van de stang in een Z-proef? Ik heb ook niet de mogelijkheid en de tijd om ZZ-licht en hoger te gaan rijden, sterker nog, door mijn studie zal ik zelfs de Z2 misschien niet kunnen gaan rijden. Toch blijf ik lekker op trens rond scheuren, mocht ik toch nog Z2 gaan starten zou ik er misschien nog eens over nadenken. Ik heb toch het idee dat bij veel combi's de S&T een manier is om op te scheppen. Er zijn zoveel ruiters die bij hun laatste wp in de M2 naar de winkel stappen, ze hebben dan nog niet eens geprobeerd of hun paard een Z1 proef op een gewone trens kan lopen.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:07

patos schreef:
Maar wat is nu echt de toegevoegde waarden van de stang in een Z-proef? Ik heb ook niet de mogelijkheid en de tijd om ZZ-licht en hoger te gaan rijden, sterker nog, door mijn studie zal ik zelfs de Z2 misschien niet kunnen gaan rijden. Toch blijf ik lekker op trens rond scheuren, mocht ik toch nog Z2 gaan starten zou ik er misschien nog eens over nadenken. Ik heb toch het idee dat bij veel combi's de S&T een manier is om op te scheppen. Er zijn zoveel ruiters die bij hun laatste wp in de M2 naar de winkel stappen, ze hebben dan nog niet eens geprobeerd of hun paard een Z1 proef op een gewone trens kan lopen.

Ik zal eerlijk toegeven dat het mij ook heel "stoer" lijkt met S&T, gewoon ook om het te hebben meegemaakt en om het te leren........ Bloos
Hoewel ik tegen die tijd misschien nog wel even nadenk, het is immers knetterduur en als alles goed gaat met een gewoon trensje waarom dat persé s&t? Maar toch......... Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:08

voor mij is de toegevoegde waarde vooral dat ik ermee heb leren rijden. Dat heeft dus niets met de proef te maken, wel met mijn eigen vaardigheden.
Ik weet niets eens of deze paarden op s&t kunnen lopen, dat zien we hopelijk tzt wel. En mijn bijrijdpaardje start ik straks in het Z1 ook gewoon op trens, net als de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:12

Ik heb er ook een gekocht toen ik al ruim Z mocht gaan starten.
Ik wilde er mee leren rijden en had nu een paard waar het mee kon.
Ik wilde ook het verschil van werking ervaren.
Dus ook niet op trens gestart in het Z Bloos
Al kon hij de oefeningen thuis allang op trens.

Het was voormij niet om stoer te doen, maar echt dat ik wilde leren hoe het moest.
Ik heb dan ook een 2ehands hoofdstel gekocht.
Als het me niet zou bevallen dat ik dan niet te dure rommel in de kast had hangen Lachen

Ik merkte bij Kawa, die een erg licht mondje heeft, dat hij op S&T meer druk gaf, wat hij best mocht hebben, maar ik had juist het tegendeel verwacht. Ik kon dus beter van achter naar voor rijden.
En ik merkte dat ik hem daarmee beter in de oprichting kon laten lopen en beter kon sluiten. (uiteraard door het beter van achter naar voor kunnen rijden)
Wat anders voor een 6 ging, kon dan voor een 7 om het zo maar ff uit te drukken Lachen

En ik had met hem echt niet het idee verder te kunnen komen dan Z1, evt Z2, omdat hij dat niet in zich heeft, dus voor mij de kans om het te leren.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:13

Ok, dat klinkt heel logisch. In principe zou ik er ook best mee willen leren rijden, maar alleen daarom, en niet om er ook daadwerkelijk mee te gaan starten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:14

patos schreef:
Ok, dat klinkt heel logisch. In principe zou ik er ook best mee willen leren rijden, maar alleen daarom, en niet om er ook daadwerkelijk mee te gaan starten.

als ik er mee kan rijden, dan zal ik er ook mee starten.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:17

Ook als het niet nodig is en het paard het prima doet op een trensje?

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:18

Lielle schreef:
patos schreef:

als ik er mee kan rijden, dan zal ik er ook mee starten.

Ja dat ben ik met je eens Kawa, zeker als het paard er beter op reageert en je op die manier de oefeningen nog wat beter/netter kunt laten zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:20

Kawa liep ook op trens goed, maar op stang net iets beter, dus waarom niet Lachen
Mijn instructrice zei dat ik het kon, dus lekker proberen dan Lachen