wat doe je tegen een verschuivend zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

wat doe je tegen een verschuivend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 18:18

Vandaag derde keer met mijn barefoot zadel gereden en tweede keer met men hoofd in het zand gekwakt...
In stap gaat alles goed maar van zodra ze in galop gaat begint het zadel naar buiten te schuiven.... De eerste keer dacht ik dat het toeval was maar vandaag zag ik het na de tweede bocht 15 cm naar links hangen Huilen . Bij het versnellen was het prijs ik kon geen evenwicht meer houden en hing helemaal schuin. De rest van het verhaal is me niet meer zo duidelijk Bloos

Het voornaamste probleem is denk ik, dat ze nogal rond is met weinig schoft (haflinger)... maar daar kan ik natuurlijk niet veel aan veranderen.
Mijn vraag is dus, wat doe ik er aan? Meer aansingelen denk ik.

Kan ik op een barefoot een niet elastische singel hangen en zal dat beter zijn?
Een tweede singel achteraan het zadel?
Een andere pad? (gebruik momenteel een barefoot pad en barefootsingel)

Morrie

Re: wat doe je tegen een verschuivend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:27

Ik ken het probleem, ik heb hetzelfde gehad met mijn ronde Noriker zonder schoft, ik heb een antischuifmatje onder het zadel (en pad) , dan kan je zelfs vanaf de grond opstappen zonder dat het zadel gaat glijden.
te koop bij
Divoza

Afbeelding

Citaat:
Drukverdeler anti-slip (bst.nr.: 07518)
Tegen verschuiving van het zadel. Geeft een verstevigde ligging van het zadel.
€ 15.95

Wat ook helpt is je pad even wassen, want er zit een heleboel pap in, als je dat eruit gewassen hebt, schuift het veel minder!
Wel de inlages eruit halen voor je het in de wasmachine stopt Cool

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:35

Dat matje hierboven heb ik ook gehad op mijn haflinger. Dat werkt best goed!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:58

smurf:een heleboel pap in? pap in wat?

ik heb dit ook mbij men bels, goed aansingelen helpt voor een deel, en proberen in evenwicht te zitten.
als het kan opstappen met opstapje (als ik opstap met opstapje, dan schuift het niet, en gaat het ook vrijwel niet schuiven tijdens het rijden, zonder opstap is het een paar cm verschoven, en dan is die helemaal weg.

tip: je paar aanleren dat HO altijd ho is, oo kals hij in volle galop zit, heeft me al een paar vallen bespaart Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:03

Citaat:
smurf:een heleboel pap in? pap in wat?

in nieuw textiel zit pap, een soort versteving om het verwerken ervan gemakkelijker te maken.

Als je nieuw bedtextiel koopt, moet je dat voor je het op je bed legt ook altijd een (paar) keer wassen, anders is het te hard en stijf.

Ik was nieuwe kleding ook altijd voor ik het ga dragen, eerst die rommel eruit!

Ik weet dit omdat ik inhet verleden DETEX lessen heb gegeven op mijn werk (vakschool Mode & Kleding)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:05

misschien een domme vraag een barefoot =boomloos??

Zo niet mee heen gaan! Ik had een zadel die was scheef!! Vandaar dat die schoof. Geen enkel zadel hoort te schuiven en ik heb een brede haflinger. Ook al hebben ze geen schoft het hoort gewoon niet te schuiven!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:19

Barefoot = inderdaad boomloos

Ik heb op mijn rionde Noriker zonder schoft wel 5 zadelmakers en 10tallen zadels gehad die allemaal schoven. Als het paard stil staat en netjes rechtuit loopt, is er niets aan de hand, maar o wee, als ie het in z'n bol krijgt en eens een paar meter opzij springt, dan hing ik met zadel en al aan de zijkant.

Voor mij met dit paard nooit meer een zadel met boom, wat een ellende was dat zeg.... en lopen deed ie er ook uiterst rot mee, met een boomloos zadel loopt ie stukken beter!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:03

Dan heb ik ook even een vraag ik had ook zo'n anti slip matje voor mijn haflinger, dus die kan ik beter eerst wassen voordat ik hem gebruik?
Want ik had hem eronder liggen en het schoof Bloos nog je moet deze toch op de blote rug leggen en dan je dekje en zadel er overheen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:08

dat anti slipmatje kan je niet wassen, dat is van neopreen Haha!

je Grandeur pad zou je een keertje kunnen wassen: inlages eruit, in de machine op 30 graden met wasmiddel zonder wasverzachter en aan de lucht droger, niet in de droger, want ze krimpen enorm.....
*ervaring*

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:21

Ik had dat zelfde probleem ook met mijn paard.. ik heb nu ook dat anti-slip matje en ben er dik tevreden over Ja want tot nu toe is dit het enige wat tegen het schuiven helpt!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:29

Als ik op de rug zo'n matje leg, dan een sharbrak en dan nog een bontje. Wordt dit dan allemaal niet teveel?

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 08:48

smurf schreef:
Ik ken het probleem, ik heb hetzelfde gehad met mijn ronde Noriker zonder schoft, ik heb een antischuifmatje onder het zadel (en pad) , dan kan je zelfs vanaf de grond opstappen zonder dat het zadel gaat glijden.
te koop bij
Divoza

Heb het anti-slipmatje gekocht maar het lijkt bij mij niet zo veel verschil te maken Huilen
Zal zelf moeten leren mijn evenwicht wat beter te vinden...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:58

ook onder mijn nieuwe zadel werkt het anti slipmatje super, je moet het wel op de blote rug leggen hè, geen sjabrak eronder ofzo...

Ik weeg héél véél kilo's, véél teveel, maar met dat matje eronder, kan ik zelfs meters aan het zadel hangen (paard schork en rende weg) zonder dat het verschuift!

Zonder matje probeerde ik op te stappen, lag ik met zadel en al onder het paard....

Als ik dus op openbare weg op ga, gaat het matje eronder, ik moet er helaas regelmatig af voor trekkers en ander groot verkeer

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:58

au dat lijkt me zeer doen voor het paard rubber matje op zijn haar. Moet je zelf eens iets rubbers schuiven over je haar, voelt niet echt prettig. Reageert je paard niet op dat matje??

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:35

sandr0 schreef:
au dat lijkt me zeer doen voor het paard rubber matje op zijn haar. Moet je zelf eens iets rubbers schuiven over je haar, voelt niet echt prettig. Reageert je paard niet op dat matje??

Op mijn paard (tinker), schuiven ook vrijwel alle zadels. Niets gevonden wat echt niet schuift.
Mij werd ook zo'n matje aangeraden, maar ik dacht dus hetzelfde. Volgens mij kan dat best eens trekken, het is natuurlijk stroef.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 07:33

sandr0 schreef:

het is geen rubber, maar superzacht neoppreen met allemaal gaatjes erin, ik heb ze al bij meer zaken gezien al bij Divoza alleen

Mijn paard heeft een heel gevoelig huidje, maar reageert er niet op, dus ik neem aan dat ie er geen hinder van heeft. Het vormt helemaal naar het model van het paard. Ik vind het een uitkomst, na 3 jaar en zeker wel 10 zadels, die allemaal schoven!

Een hier in de buurt zeer hoog aangeschreven zadelmaker had me al geadviseerd te gaan mennen of maar een normaal paard te kopen als ik er zo nodig op wilde rijden.... Boos!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 07:38

DE OPLOSSING : HET SOFT SADDLE
HET boomloze zadel voor bolletjes bol met weinig of geen schoft Haha!

mijn bolle heeft nu ook een soft saddle
een gewoon bare foot blijft niet liggen en een softsaddle wel
(nog goed koper ook kijk maar op mijn site)

op mijn bolle paste ook niet een zadel ook geen speciaal belzen zadel met staart riem tot ademsnood toe aangesingeld ding het nog schuiven
met een stapje harder dus deze bleef in de stap hangen Tong uitsteken

ben uiteindelijk na veeeeeele zadels op dit zadel uitgekomen
en ze hebben het zelfs in een kontmaatje meer Bloos
zit als een koning , echt lekker , lekkerder als boomloos

helaas lange levertijd , spul komt uit de usa en je kunt het net als boomloos uitproberen , maar voor mij was het achten zeker de moeite waard , eindelijk een zadel wat blijft hangen daar waar het hoort op mijn bollie Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:04

zo.n matje is een "oplossing" voor velen. Een passend zadel schuift niet! En niet passend zadel moet dus of pas worden gemaakt of er moet een ander wel passend zadel op.
Op ieder paard is schuiven te verhelpen! Hier op bokt zijn diverse mensen met de ervaring dat een aangepast of goed gevuld zadel dit probleem kan verhelpen.... Het is heel eenoudig: een zadel dat schuift ligt niet goed. Een antischuifmat geen oplossing, je zadel gaat er niet beter door passen!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:23

een boomloos zadel is mijn oplossing mét schuifmatje omdat je met een boomloos zadel nooit vanaf de grond kan opstappen met mijn gewicht.

Ik heb er 5 keurig nette zadelmakers met goede repuatie bijgehaald, ze hebben geen passend zadel kunnen leveren,/maken en 2 van die heren hebben me het advies gegeven maar te gaan mennen, want op zo'n paard past geen zadel

Gelukkig voor hen zijn er maar weinig Norikers van formaat Morrie in Nederland. In Oostenrijk rijden ze er ook niet op, daar zijn ze wijzer..... zetten ze ze op de alm

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 15:07

harnessmaker schreef:
Op ieder paard is schuiven te verhelpen! Hier op bokt zijn diverse mensen met de ervaring dat een aangepast of goed gevuld zadel dit probleem kan verhelpen.... Het is heel eenoudig: een zadel dat schuift ligt niet goed. Een antischuifmat geen oplossing, je zadel gaat er niet beter door passen!!

Een boomloos zadel valt natuurlijk niet op te vullen. En als ze echt geen schoft hebben zal een zadel met boom ook geen houvast krijgen denk ik. Ze is gewoon zo rond als een tonnetje en geen schoft... Dan moet je gewoon het zadel zo vast mogelijk krijgen want er is niets om aan te blijven 'hangen'....
Zou een achtersingel soelaas kunnen brengen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:11

Citaat:
Zou een achtersingel soelaas kunnen brengen?

ik ken wel een voorsingel, maar geen achtersingel bij een niet-westernzadel, bedoel je soms een staartriem???

Bij mijn paard maakte dat geen verschil met schuiven en glijden.

Voor zowel mijn paard als voor mij is de meest comfortabele manier van rijden nog steeds zonder zadel, alleen jammer dat het pard erg schrikkerig en wegspringerig is en ik niet zo goed kan rijden na 37 jaar oefenen, dus ik durf niet de openbare weg op zonder zadel.... een bak heb ik niet, dus blijft het bij een beetje door de polder klunen

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 15:35

smurf schreef:
ik ken wel een voorsingel, maar geen achtersingel bij een niet-westernzadel, bedoel je soms een staartriem???

Het is een nevada dus een boomloos westernzadel. Er zijn twee haakjes onder de achterboom. Ik weet niet of daar misschien een achtersingel aan kan... Iemand?

love_madee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:24

ik had dat probleem ook.. ik deed het zadel vlak voor het rijden aansinglen en als ik een tijdje gereden had, zodat ze in beweging was geweest, singlede ik hem nog een keer aan.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:38

harnessmaker schreef:
zo.n matje is een "oplossing" voor velen. Een passend zadel schuift niet! En niet passend zadel moet dus of pas worden gemaakt of er moet een ander wel passend zadel op.

Van Rijs staat toch echt niet aangeschreven als een onkundig iemand, en die kreeg mijn zadel ook niet zo dat het helemaal niet schoof, de lokale zadelmaker trouwens ook niet.
Volgens hem was het onmogelijk om een zadel te vinden wat helemaal niet zou schuiven.
De zadels liggen zoals ze horen te liggen, zolang je perfect recht boven je zadel zit, maar zet je druk op 1 van de beugels schuift het flink opzij. Mijn paard heeft vrijwel geen schoft, een verzonken ruggegraat en enorme schouders.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:43

Supertje, gewoon gaan mennen, dat werd mij ook geadviseerd Clown

Als je dan een paard hebt zonder schoft, een verzonken ruggegraat en enorme schouders die ook nog eens om de haverklap een aantal meters opzij springt van schrik, dan heb je helemaal weinig kans dat je met zadel en al boven blijft Cool