Stappend passeren?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Stappend passeren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 13:29

Nu heb ik nooit op een manege gereden en heb ik ook geen ruiterbewijs, dus ik vraag me toch wel eens het een en ander af.

Zo ook vandaag; Ik rijd met mijn pony in een drafje, op 200 meter afstand gaan 2 paarden ohz. stilstaan, naast de weg. Toen ik op 100 meter afstand was begonnen ze te schreeuwen en te zwaaien of ik wou gaan stappen.
Nou ben ik misschien heel raar, maar ik ben niet van plan om al 100 meter voor een combinatie te gaan stappen. Dan blijf ik stappen. Ik kijk dan wel naar de paarden, of die erg op mij reageren. Maar de paarden in kwestie stonden bijna met de ogen dicht te slapen.
Ik ben toen op ongeveer 25 meter afstand gaan stappen, wat voor mij al veel is. Maar dit was veel te weinig volgens die vrouwen, ik moest eerder gaan stappen, blablabla.

Ben ik nu zo brutaal? Normaal stap ik 5 meter voor een combinatie, mits het paard niet stuitert, en draaf als ik er voorbij ben meteen weer aan. Ik namelijk een gruwelijke hekel aan stappen, zowel aangespannen als ohz.
Er zijn zelfs een heleboel ruiters/menners die er niets om geven en ook gewoon netjes doordraven.

Hoever van te voren gaan jullie stappen en gaan jullie áltijd stappen?

Buxy

Re: Stappend passeren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:31

meestal draaf ik gewoon in een rustig drafje door.. tenzij ik al stap dan stap ik gewoon door.
mocht ik merken en zien dat de ander problemen heeft met het paard dan ga ik meestal over tot stap..
naar mijn idee kun je gewoon rusig door draven als het van bijde kanten goed gaat.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:38

Ik maak wel altijd een overgang naar stap, maar ik vind op 25 meter afstand inderdaad een beetje overdreven. Gewoon een paar meter ervoor en dan 2 meter erna weer verder.
En als het niet goed gaat met 1 van beide paarden dan wacht ik meestal even, hangt er een beetje vanaf.

Ik weet trouwens niet wat de "officiele" regels hiervoor zijn hoor. Lachen

edit: Het hangt natuurlijk ook een beetje van de breedte van het pad af.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:45

Een paard moet je inderdaad in stap passeren.

Ik ga stappen zodra ik het paard zie. Je weet nooit hoe een paard reageer en zodra een ander paard mijn paard ziet dan is het al genoeg voor zo'n paard.

enid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:47

hmm ik weet de "echte "regels ook niet echt.
ik kijk meestal gewoon hoe de andere paarden reageren. als het niet goed gaat ga ik stappen.anders draaf ik rustig door. als ik langs passerende mensen moet in het bos ga ik altijd wel stappen.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:52

dat vind ik ook zo'n leuke regel.. als ik in het bos rij en op het fietspad (alle paden bestaan bij ons uit hoofdpad met dan van die paaltjes en dan fietsbad) lopen mensen zou ik eigenlijk is stap moeten prasseren..
is wel heel leuk maar de meeste mensen lopen toch wel sneller als dat mijn paard stapt.. dus komen ze van voor dan ga ik netjes over in stap..
maar rij ik achter hun draaf ik meestal maar in een rustig drafje langs.. anders kan ik er eeuwig achter blijven stappen.Tong uitsteken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 13:53

Helen; De weg was zo breed dat 2 auto's makkelijk kunnen passeren.
Faniek; Dus als jij een km verderop een paard ziet, ga je al stappen?!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:07

Ik stap ook altijd pas een paar meter van te voren. Tenzij ik natuurlijk zie dat een paard al van te voren heel heftig reageerd.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:19

Buxy schreef:
maar rij ik achter hun draaf ik meestal maar in een rustig drafje langs.. anders kan ik er eeuwig achter blijven stappen.Tong uitsteken

Zonder te vragen??
Jeetje, dat vind ik dus echt asociaal! Vraag het even, dan zullen de meesten halthouden en je in STAP laten passeren. Of zeggen ga je gang, maar dan weet men het!
Ik erger mij kapot aan mensen die zonder te vragen (en toestemming te krijgen) in een andere gang dan stap mij passeren. Als je het vraagt en ik zit op een paard dat daar geen problemen mee heeft, prima. Er zijn helaas nu eenmaal ook paarden die er absoluut niet tegen kunnen als je ze passeert in een andere gang.
100 meter van te voren is inderdaad erg ruim, maar als er specifiek om gevraagd wordt, prima. Liever 5 minuten langer onderweg dan een ongeluk. Een buitenritje is toch ter ontspanning?

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:21

Arnyek: het ging hier over het passeeren van Voetgangers die voor mij Lopen.. dus zonder paard op 2 benen voor de duidelijkheid..!!

enid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:22

ik ga altijd stappen als ik mensen moet passeren. en ZEKER als ik ze van achteren mpoet passeren. maak ook altijd lekker veel geluid:P zodat ze weten dat ik eraan kom. want als ik stap hoor je dat niet op een zandweggetje. ik zou me ook kapot schrikken als er opeens een paard me inhaalt

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:26

Meestal vraag ik ruiters of ik mag passeren in draf. Als ik van te voren al zie dat paarden moeilijk doen dan ga ik stappen. 100 meter van tevoren lijkt mij ook overdreven, ik denk dat de dames in kwestie het enger vonden dat hun paarden Knipoog
Waar ik rijd wandelen ook erg veel mensen al dan niet met hun hond. De paden zijn erg breed en als ze zonder hond zijn en mij zien aankomen dan draaf ik verder, op smalle paden ga ik altijd over in stap. Als er een hond bij is stap ik sowieso; je weet maar nooit wat die gaan doen.

Gewoon een beetje rekening met elkaar houden, dan blijft het voor iedereen leuk Lachen

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:27

mensen hooren je bij ons echt wel aankomen.. en stappen passeren haal je gewoon niet omdat de meeste mensen toch harder lopen dan dat mijn paard stapt..
bij ons zijn de paden daarbij heel breed.. met een schijding tussen het gedeelte waar ik rij en de mensen lopen..
en een rustig drafje is bij mij net een tikje snel als zijn arbeids stap.. waardoor ik er wel lang kom..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 14:41

Alet; Dat die vrouwen het enger vonden is een feit. Die paarden hebben ons volgens mij niet eens gezien.

Arnyek: Als die paarden nog net niet op rust staan en bijna omvallen omdat ze staan te slapen. Vind ik het echt de grootste onzin om te gaan stappen zover van te voren. Mijn pony'tje is maar 1.35 hoog, die 100 meter duurt een eeuwigheid. En je wilt niet weten hoe koud je het krijg op de wagen na 2 uur stilzitten, dan wil je wel lekker doordraven naar huis toe.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:45

Ok, iets anders, Buxy. Maar toch, vind ik het niet helemaal netjes.
Maar eerder las ik wel in jouw bericht dat je gewoon blijft draven totdat je merkt dat een paard raar reageert.
Het is toch niet nodig om dat paard eerst op die manier te laten reageren als je ook in stap kan passeren, dat minuutje extra?
Sjonniej, ik snap dat dat erg koud is. Maar het wordt ook geregeld gevraagd met reden. En dat is soms niet op afstand (idd 100 meter is ver) te zien. In dit geval lag het waarschijnlijk wel aan de dames en niet aan hun paarden. Maar helaas ken ik ook zat paarden die dan opeens vanuit het niets een spurt nemen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:46

voor voetgangers ga ik echt niet in stap over, behalve als ze honden of loslopende kleine kinderen bij zich hebben.
dan zou ik bezig blijven! hoe moet ik dan in godsnaam ooit kunnen draven als er om de haverklap voetgangers voor je lopen?
voor dieren ga ik dus wel in stap over, en ook als ik merk dat mensen mijn paard eng vinden, dan sta ik zelfs helemaal stil zodat ze er langs kunnen.
Heb nog nooit een opmerking ervoor gekregen van al die wandelaars, die vinden het alleen maar prachtig mooi zo'n dravend paard.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 14:46

Ja maar dan zie je dat die paarden al onder spanning staan of in ieder geval naar je kijken. Deze paarden keken naar de bloempjes aan de andere kant...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:48

Sjonniej schreef:
Faniek; Dus als jij een km verderop een paard ziet, ga je al stappen?!

Jup een meisje dat ik ken heeft een ernstig ongeluk gehad doordat iemand met een paard aan kwam draven vanaf 500 meter afstand.
En zelf was ik keer met shetlanders aan het rijden (toen was ik nog veel jonger) wij waren aan het draven op 200 meter afstand zagen we een paard wij doordraven paar meter verder paard recht omhoog.

Je weet NOOIT hoe zo'n paard kan reageren en voor zover ik weet MOET je in stap passeren en zou jij de schuldige zijn, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:51

@Arnyek: als ik bij elk paard wat ik tegen kom moet gaan stappen heb je bij ons haast het zelfde effecht als wat lowara met wandelaars heeft.. er rijden bij ons echt veel ruiters dan schiet je echt niks op.. en ten 2e word mijn paard daar ook heel vervelend van..
dus waarom niet gewoon een rustig arbeids drafje.. mijn paard blijft rustig.. en het tegemoet komende paard ook..

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:04

Voetgangers passeer ik niet altijd in stap. Mensen met kinderen en dieren wel.

Ik vind dat je een paard wel in stap moet passeren. Kleine moeite toch. Als het echt niet lukt of je wilt graag draven dan kan je altijd even roepen of je in draf mag passeren (doe ik ook en werkt prima). Zelf stop ik vaak even als er iemand achter me rijdt en ik wil blijven stappen, dan kan diegene zelf bepalen of die harder wil.

Zelf heb ik niet echt een prettige ervaring gehad met passerende paarden, ben er daarom denk ik ook vrij fel op. Toen ik mijn paard net had was ie doodsbang van paarden achter 'm. Ging gewoon aan de kletter als een paard te dicht bij kwam. Ik heb toen heel veel geoefent en het ging perfect. Reageerde er helemaal niet meer op. Na een jaar of 2 was ik lekker aan het rijden in een vrij smal pad (konden 2, misschien 3 paarden naast elkaar lopen). Mijn paard was helemaal ontspannen tot er in volle galop 2 vrouwen aan kwamen rijden. Paard in de stress en hun stopten niet. Totdat ze vlak achter me waren (nog steeds in volle galop) en mijn paard over de tuinwal sprong. Godzijdank is het goed afgelopen, we kwamen er alleen met wat schrammen van af, maar leuk was het niet. Hij sprong er dus wel overheen, maar bleef achter het prikkeldraad hangen. We hadden de mazzel dat het paaltje brak. Die vrouwen hebben verder niet echt iets gezegd, stonden gewoon te kijken. Gelukkig dat de boer waar mijn paard staat mijn paard zag rennen en zijn vrouw naar me toe heeft gestuurd. Die heeft geholpen met het hek e.d.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil er alleen mee zeggen dat er altijd iets kan gebeuren en dat je beter gewoon in stap kan passeren of even kan roepen of het goed is dat je in draf passeert. Zo voorkom je gewoon ongelukken..

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:06

ik passeer andere paarden eigenlijk altijd in stap. Maar goed, das denk gewoon beetje standaard aangeleerd. want eigenlijk vind ik niet dat het hoeft.
Ik vind wanneer jij met je paard een buitenrit gaat maken, moet je zorgen dat ie tegen al het verkeer kan en dus ook tegen paarden. Is dat niet het geval, moet jij zelf voor een oplossing zorgen, bijvoorbeeld zelf halthouden, of in een inrit of berm gaan staan. Want jij draag de verantwoordelijkheid voor je eigen paard, en ik vind niet omdat jou paard er toevallig niet tegen kan dat alle andere weggebruikers zich daar aan aan moeten passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:06

Je moet idd stappen
En meer als 5 meter lijkt mij ook wel Lachen

Ook voetgangers, iedereen passeer ik in stap.
Er zijn mensen die al doodsbang zijn als je voorbij stapt, laat staan in draf.
Voor ons is het misschien een sulkel drafje, maar voor andere komen er ineens grote dieren voorbij gesjeest Haha!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:08

Als ik een paard zie aankomen, dan ga ik zo rond de 20 meter voor dat paard even over in stap. Ik weet dat Lady soms nogal lomp uit de hoek kan komen, dan stap ik liever iets eerder, dan net die paar meter te laat. Ik ken de mensen hier uit de buurt en ken ook hun paarden vrij goed, maar nog blijf ik voorzichtig.

De regel is idd dat je stappend passeerd (om ontopic te blijven)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:10

Ik vind 5 meter ook wel heel erg kort hoor.
Ik stap vaak wel heel wat eerder.

Voetgangers passeer ik niet in stap, dan draaf of galoppeer ik gewoon door, net waar ik mee bezig was.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:22

In een van de bossen waar ik rijd zit een draverstal vlakbij. Die stappen dus nooooit om je te passeren, dat vind ik altijd wel erg vervelend. Ik heb ooit een discussie met iemand hier op bokt daarover gehad. Die vond eigenlijk dat ik niet in de weg moest lopen met mijn pony als ze met die dravers aan het trainen waren in het bos. Een openbaar bos welteverstaan Rolleyes