Welke stal zouden jullie kiezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyandMiej

Welke stal zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 22:49

Ik heb een pony op proef! (Van Allegra hier op bokt)
Ik heb hem nu op een hele kleine pensioenstal staan, maar vind het daar niet echt veilig etc.

De stal waar ik nu sta!
Je hebt daar een buitenbak, longeerbak en wei! In de winter mag hij de hele dag in de bak staan of longeerbak! In de zomer mag hij in de wei. Er staan 3 andere paarden, en kan bijna alles gebruiken waneer je wilt. Alleen vind ik het daar heel gevaarlijk, er is zo'n zelfgebouwde zolder die bijna instort, ze willen nu GAAS om te wei gaan zetten omdat er een shet ontsnapt, Vind ik harstikke gevaarlijk als hij bijv. als hij met zijn hoef erin komt! Het kost 150 euro met hooi erbij en zelf uitmeste! Nu hebben de ponys van hun paardenluis (2 shetjes en een friesveulen) Maar daar doen ze pas een paar dagen later wat aan en straks krijgt Star ze! Het is 5 min. van me huis fietsen! Mag hier alleen me ouders meenemen en geen vriendinnen ofzo...

Andere stal in omg.
Je Hebt daar buitenbak, stapmolen, longeerbak, binnebak en paddock! In de zomer mogen ze de hele dag in de wei, maar in de winter mogen ze maar half uur/3 kwartier in de paddock, Als er geen andere paarden zijn langer! Het is daar ook veiliger, Er staan wel veel meer paarden, maar meestal is het wel rustiger. Je kan er les nemen, Mag vriendin meenemen ofzo, Kan wedstrijden rijden! Gezelliger! Het kost 230 met max. 2 kg brok, hooi, stro en er word uitgemest. Hebt een wasplaats etc.

Maar Starlight is een luchtzuiger en moet eigenlijk wel veel na buiten, anders gaat hij zich denk vervelen en nog meer luchtzuigen. Maar wat zouden jullie kiezen? Pony veel naar buiten in de winter en zomer, Gevaarlijk of Pony in de Winter weinig buiten, in de zomer wel en Veilig?

Volgens mij is het heel onduidelijk! Maarja..

Gr Stephanie

LuckyandMiej

Re: Welke stal zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 00:14

Ik ben ook nog naar andere stallen aan het kijken, Nog niks beters gevonden Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 03:17

volgens mij geef je zelf het antwoord al... IK zou persoonlijk iig niet voor een stal gaan waar ze niet goed voor hun paarden zorgen, waar ze gaas neer gaan zetten Verward en waar je niemand mag meenemen (waar halen ze dat vandaan? ik neem altijd mensen mee, dat maakt de hobby juist zo onwijs leuk en gezellig, ik vind het heerlijk om mensen mijn paardje te laten zien!)...

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:22

geen enkel van beide !!

ik zou een veilige stalling zoeken waar ze zowel winter als zomer naar buiten kunnen

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 08:31

En als ik dat niet kan vinden ?? Ja die mensen sporen niet van die stal waar ik nu sta, Enja het is mischien een domme vraag maarja, ga denk ook wel weg bij deze stal Tong uitsteken

Maar het is natuurlijk wel lekker voor hem om de hele dag buiten te kunnnen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:35

Je zegt het eigenlijk al zelf, ik zou verhuizen. Overal is er wel wat. Bovendien geloof ik niets van het feit dat je paard minder gaat zuigen als hij meer te doen krijgt. Ik ken een paard dat ook nog in het weiland zuigt (op de rug van een ander).

Als je het financieel kunt opbrengen: optie 2!

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 09:01

Ik denk dat ik dat ook ga doen, Als me vader dat natuurlijk goed vind, want die betaalt de stalling.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:04

ik zou inderdaad ook voor de 2de kiezen!
en ook i.v.m. het luchtzuigen....
als hem/haar in de paddock zet(laat zetten) en daarnaast ook nog rijdt zal die wel gelukkig zijn hoor!
(als die ook met andere paardjes kan spelen nog gelukkiger!)

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:07

ik denk dat je moet nadenken over hoe belangrijk jij het vindt dat je paard veel buiten staat. Als je dat niet zo belangrijk vind zou ik naar stal 2 gaan.
Ik zou iig weg gaan bij stal 1 Ja
Stal 2 is wel goed voor jou, maar ook voor je paardje? Ze staat dan veel minder buiten. Ik zou nog even verder zoeken naar een andere stal. En als je niks vind, dan maar stal 2.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:21

Misschien kan je eens een gesprek aangaan op de stal waar je nu staat? Bijv. de afrastering om de wei met veilig schriklint enz.
Voor jouw zuigertje is veel beweging belangrijk. Zou anders kijken voor een andere stal die beter geschikt is dan stal 2. Dus ook in de winter meer naar buiten.

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 11:30

Nou ik denk dat ze niet naar me luisteren

Ze poetsen hun paarden elke dag en ze schuren zich helemaal kapot! Dan ga je tog kijken wat hij heeft, dus ik ging dan maar even kijken of hij beestjes had en dat had hij, ook met teken dat moesten ook andere ontdekken! Het zijn echt zulke rare domme mensen!

Ja, Ik wil ook veel liever dat hij de hele dag buiten kan.. Maar je hebt hier nog vlakbij stallen en daar komen ze nog minder buiten, ook in de zomer staan ze niet de hele dag buiten en daar dan weer wel..

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:37

Ik zou zeker voor optie twee gaan. En als je bang bent dat je paard zich gaat vervelen kun je genoeg dingen in de stal leggen om te zorgen dat hij wat te doen heeft , bijv. een biksbal ( zijn bij ons helemaal in Tong uitsteken ) natuurlijk zo'n band tegen luchtzuigen ( neem aan dat je die al hebt) en verder kun je miss met de staleigenaar iets proberen te regelen dat die van jou iets vaker naar buiten kan ofzo.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 12:01

Ik zou ook voor optie 2 gaan!! Het gaat tenslotte om de veiligheid van je pony! Het ligt er ook aan hoeveel je te besteden hebt. Maar ja je kunt altijd (als je tijd hebt) nog wat meer met hem doen te wandelen gaan ofzo. Als het regent kun je altijd binnenrijden. En zo als barreltjuh als zegt, mischien kun je wat extra geld geven (als dat kan) en dat hij dan wat langer en vaker naar buiten kan. Je hebt er trouwens ook nix aan als hij paardenluis krijgt!!! Dat kost ook wel weer wat aan dierenarts kosten, ik zou echt wel voor optie 2 gaan!!! (als je er echt niet uit komt kun je nog een pol starten tog?:P!)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 12:22

Cassidy schreef:
Je zegt het eigenlijk al zelf, ik zou verhuizen. Overal is er wel wat. Bovendien geloof ik niets van het feit dat je paard minder gaat zuigen als hij meer te doen krijgt. Ik ken een paard dat ook nog in het weiland zuigt (op de rug van een ander).

Als je het financieel kunt opbrengen: optie 2!

Het paard waar het om gaat (de mijne dus, nu nog Haha!) zuigt meer lucht op stal als in de wei. Hij deed het bij ons ook weleens in de wei, maar dat kwam omdat ze in de winter op een modderstukje staan zonder extra hooi (niet de hele dag hoor) en er losse paaltjes in de wei staan waar geen draad aan zit. Palen met draad eraan pakt ie niet, tot nu toe niet tenminste.
Iets ophangen ter verveling kan je proberen. Een skippybal ophangen, of een borstel ofzo doet ie niks mee, en een mineralen blok en zo'n wit zoutblok ook niet. Een voerbal heb ik nooit geprobeerd, lijkt me wel een optie. Die andere dingen, lick-its, heb ik ook nooit geprobeerd. Misschien dat ie dat wel lekker vind. Daar heb je ook weer allerlei speeltjes in geloof ik. En doe het hooi altijd in het hooinet, dan doet ie er langer mee.
Met die band om slikt ie de lucht wel niet meer in, maar hij blijft wel de beweging maken. Verder kunnen ze er allerlei dingen van krijgen, zoals beschadigde stembanden enzo. Ik heb hem nu anderhalf jaar zonder band staan, en hij is niet koliek gevoelig. Dus die band om doen heeft geen zin. Bovendien krijgt hij er schuurplekjes van. Dan kan je er wel weer bondjes om doen, maar dat is ook sneu in de zomer.

Verder zou ik ook voor de tweede stal gaan, maar dat wist je al Tong uitsteken
Als er geen andere stallen in de buurt zijn waar hij langer naar buiten kan, nou ja, jammer, maar niet iedereen heeft de luxe van een auto, of een pa die je altijd weg kan brengen.
Daarbij denk ik dat je bij een stal waar je het naar je zin hebt ook vaker en langer zal komen dan een waar je het niet naar je zin hebt. Wat Starlight natuurlijk ook weer ten goede komt. En het feit dat je daar wel vriendinnen mag meenemen lijkt me ook veel leuker. Dan kan je ook gaan terwijl je met een vriendin (vriend Knipoog ) hebt afgesproken.

Ik denk dat als jij het naar je zin hebt het voor Star ook veel leuker is, want die voelt het precies als je goed in je vel zit of niet! Ook al kan hij in de winter niet de hele dag naar buiten, hij komt er iig even uit. Wat ook niet bij iedere stal zo is. En het is maar een paar maandjes, in de zomer kan hij lekker de hele dag op de wei!

Conclusie Haha!, kijk even of er nog een stal is waar hij eventueel langer naar buiten kan, is die er niet, zou ik gewoon voor de tweede kiezen.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 12:31

LuckyandMiej schreef:

Nu hebben de ponys van hun paardenluis (2 shetjes en een friesveulen) Maar daar doen ze pas een paar dagen later wat aan en straks krijgt Star ze!

hmmm, ik weet niets over de besmettelijkheid van luizen bij paarden maar ga er maar even vanuit dat dat hetzelfde is als bij mensen.

Wat doe je als dat paardje strax ook luis heeft en hij blijkt niet te bevallen? denk niet dat de vorige eigenaresse daar zo blij mee is? ik zou persoonlijk heeeeeeeeel snel weg gaan bij die stal waar je nu staat als ze er daar dus echt zo weinig aan doen...
voor de rest vind ik stal 2 ook veel beter klinken, ookal komt ie daar wat minden buiten in de winter... Ja

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 12:39

Ik zou kiezen vor optie 2 en er is toch een stapmolen dan kan je hem daar toch ook in zetten. en 230 is helelmaal niet veel voor wat je daar allemaal hebt.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 12:51

In stal 1 had ik m´n paard gisteren al weggehaald Lips are sealed .

Stal 2 klinkt al een stuk beter, behalve dat de paarden daar ´s winters maar zo kort buiten komen Scheve mond . Heb je daar al eens geinformeerd, of jouw luchtzuiger niet iig een halve dag naar buiten kan (juist met het oog op verveling!)?
Je schreef al dat je nog verder op zoek bent naar andere stallen; misschien dat je je paard eerst op stal 2 neer kunt zetten en dan op je gemak naar dé ideale stal kunt gaan zoeken?!
De zomer komt er nu aan, dus je paard kan dan iig wel de hele tijd naar buiten.

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 13:20

Ididit schreef:
LuckyandMiej schreef:

Nu hebben de ponys van hun paardenluis (2 shetjes en een friesveulen) Maar daar doen ze pas een paar dagen later wat aan en straks krijgt Star ze!

hmmm, ik weet niets over de besmettelijkheid van luizen bij paarden maar ga er maar even vanuit dat dat hetzelfde is als bij mensen.

Wat doe je als dat paardje strax ook luis heeft en hij blijkt niet te bevallen? denk niet dat de vorige eigenaresse daar zo blij mee is? ik zou persoonlijk heeeeeeeeel snel weg gaan bij die stal waar je nu staat als ze er daar dus echt zo weinig aan doen...
voor de rest vind ik stal 2 ook veel beter klinken, ookal komt ie daar wat minden buiten in de winter... Ja

Ja ik weet dat het besmettelijk is, Maar ik kan hem ook niet echt apart zetten, ze gaan er vandaag geloof ik iets aan doen en als star het heeft/krijgt doe ik er wel iets aan voordat hij mischien terug gaat.. En ga vanaf wel met me pa prate als hij thuis is, wat hij moet het betalen.. Haha! Tong uitsteken

Ja zelf vind ik het daar ook leuker, Daar is ook bijna nooit iemand, vind ik ook zo saai en mag ook niemand meenemen..
Maar als Star blijft dan ga ik begin deze volgende maand erheen denk.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:28

Stal 1 lijkt me niks, daar zou ik als ik jou was echt weggaan.
Misschien kun je met de mensen van stal 2 regelen dat hij wat vaker buitenkomt, misschien kunnen ze hem in de buitenbak zetten ofzo..

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 15:20

Wie moet het pensiongeld betalen? Als je ouders het zijn, dan zou ik eerst maar vragen wat zij maximaal willen betalen voor stalling. Als zij geen 230 euri willen betalen (wat ik me heel goed kan voorstellen), dan valt de luxe pensionstalling dus al af, en kan je weer verder zoeken.

Een luxe pensionstal is ook niet alles, tenminste dat vind ik. Ik ben een buitenrijder, die binnenbak kan me gestolen worden, echt waar. Een spuitsplaats, ach met een tuinslang kom je ook een eind. Een stapmolen, ik zou niet weten wanneer ik m'n paard daar in zou zetten, ik stap er liever zelf op.

Ik zou op zoek gaan naar een optie 3, een stal: kleinschalig, waar je kind aan huis bent, en uitrijmogelijkheden (bos ofzo) vind ik ook belangrijk.

Succes!

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 16:04

Hoi,
Geen van beide omdat veiligheid heel belangrijk is en je paardje moet veel buiten staan!!!!!!!
Succes met verder zoeken .
Bel gewoon eens aan bij mensen met meerdere paarden .
(zo ben ik ooit aan een heeeeel goed plekkie gekomen)
Groetjes Angelica

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 17:53

Morris schreef:
Wie moet het pensiongeld betalen? Als je ouders het zijn, dan zou ik eerst maar vragen wat zij maximaal willen betalen voor stalling. Als zij geen 230 euri willen betalen (wat ik me heel goed kan voorstellen), dan valt de luxe pensionstalling dus al af, en kan je weer verder zoeken.

Een luxe pensionstal is ook niet alles, tenminste dat vind ik. Ik ben een buitenrijder, die binnenbak kan me gestolen worden, echt waar. Een spuitsplaats, ach met een tuinslang kom je ook een eind. Een stapmolen, ik zou niet weten wanneer ik m'n paard daar in zou zetten, ik stap er liever zelf op.

Ik zou op zoek gaan naar een optie 3, een stal: kleinschalig, waar je kind aan huis bent, en uitrijmogelijkheden (bos ofzo) vind ik ook belangrijk.

Succes!

Het maakt mij helemaal niet uit of het lux is. Maar om de veiligheid en hier in de buurt heb je nog wel een paar stallen, alleen 1 ervan is een hele lange wachtrij + In de zomer maar heel even in de wei... Andere zijn niet zo heel dichtbij en heb geen ouder die me elke dag even brengt Haha!

Owja me ouders betalen het.. Maarja je kan beter iets meer betalen voor een veilige stal dan een onveilige stal en iets krijgt waar je dierenarts kosten voor moet gaan betalen als hij iets krijgt etc.

Alleen dat hij niet zo lang naar buiten kan, maar kan het proberen tog.. En ik vind een iets grotere pensioenstal wel iets leuker, Nu vind ik het maar saai enz. Tong uitsteken en mag niemand meenemen en bij die tweede is het overdag rustig alleen savonds wat drukker, maar ben er meestal overdag, alleen als ik laat uit school ben!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:33

Dus je ouders vinden het prima, om 230 euro per maand te betalen voor een pensionstal??

Als dat zo is, en jij vindt het gezelliger en veiliger op de stal nr. 2, dan is voor jouw optie 2 het beste, lijkt me.

!

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:38

En Zieltjens in Schoonrewoerd? Is dat niet wat voor je?

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:30

ik zou kiezen voor de 2de ik vind 230 nog goedkoop trouwens
Hier betaal je 285 voor een beetje knappe stal