wat zou jij doen met een kreupel paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eileentje

wat zou jij doen met een kreupel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 13:20

Hoi Hoi
Ik samen met een vriendin zitten ff met een moeilijke beslising.
Mijn vriendin haar paard en mijn verzorg paard heeft al jaren last dat hij regelmatig kreupel is. We weten dat hij afgekeurt is voor de sport van wege hij 2 slecht voorbenen heeft. Voor buiten ritten was hij verder nog goed geschikt. Nu is hij al 6 weken heel erg kreupel aan zijn achter benen. Hoe dat komt weten we nog steeds niet. We dachten eerst dat het kwam dat hij een trap of zo had gehad maar ja dan zal dat nu wel over zijn. Verder konde we er ook niets aan vinden. Dus nu hebben samen toch besloten om de dierenarts er bij te gaan halen. Maar we bijde bang dat het dit keer wel heel enstig is. Hij heeft er duidelijk veel last van. Aan de stap kun je niets zien maar als je hem in draf ziet zie je het duidelijk. Blijkt het inderdaad dat het niet meer over gaat wil me vriendin hem weg doen. Maar nu komt het vervelende gedeelt.

Wie wilt er nu een kreupel paard. Blijkt dat hij er pijn aan heeft is de natuurlijk een stuk makelijker. Maar tot nu toen hebben we samen het gevoel dat hij er geen pijn aan heeft. Alleen tijden de draf want in de wei zien we hem eigelijk nooit draven alleen stappen of galoperen. Maar ja dat wil niet alles zegen toch.

Nu zaten we samen te denken welke oplossingen er zijn.
Als hij indredaat geen pijn heeft zullen we hem het liefste op een wei zetten waar hij lekker rustig zijn laaste jaren kan slijten. Maar ja dat kost een hoop geld.
Verkopen maar je zeg nu zelf zal jij een paard kopen die altijd kreupel is? Het enigste die hem mischien wil kopen is een paarden handelaar. Maar dat is het weer af wachten waar hij te recht komt. Mischien wel bij de slacht Verdrietig moet ik niet aan denken. Als ik soms daar die verhalen van hoor bah nee dan zal ik voor me rest van me leven een schuld gevoel over te houden.
Zelf zat ik aan te denken om hem gewoon te laten in slapen. Lijkt me mischien wel het eerslijkst tegen ovet hem.

Mijn vriedin weet eigelijk niet wat nu het beste is. Zelf zal ze hem het liefste op een wei zetten maar waarschijnlijk gaat dat gewoon te veel geld kosten. Dus blijven voor haar de laaste 2 keuzens over.

Wat zallen julie doen als julie voor zo vraag te komen te staan.

Naar een paarden handelaar verkomen met de kans dat hij later bij de slacht einddicht of gewoon laten inslapen.

Mening van harten welkom
Wat zal je zelf doen als het jou paard is.
sorry voor het lange verhaal
Laatst bijgewerkt door Karin op 15-04-05 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

luuntje

Re: Wat zal jij doen ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:32

Als mijn paard veel pijn zou hebben en niet meer beter zou worden, zou ik haar laten afkeuren.
En of ik haar dan zou laten inslapen of naar de slacht zou brengen dat weet ik nog niet.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:34

heel moelijk idd
hem weg geven aan een gehandicapte instelling zodat
hij alleen nog rondjes hoeft te stappen en in de wei staat?

een paarden rusthuis heb je daar de kosten al voor gevonden

succes en sterkte met jullie beslissing

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:37

Ik zou eerst maar eens een dierenarts laten komen. Je paard 6 weken kreupel laten staan is al niet misselijk! Maar voor je je allerlei spookverhalen in je hoofd haalt eerst maar eens onderzoeken wat er mis is en of er nog iets aan gedaan kan worden...

Hierom heb ik een merrie genomen. Raakt ze zo geblesseerd dat ze niet meer te rijden is, dan probeer ik haar voor de fokkerij in te zetten (mits geen erfelijke problemen voor de blessure natuurlijk).

Eileentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 13:46

Hij is regelmatig kreupel dus van daar dat ze niet ze niet gouw een dierenarst er bij haalde maar het lijkt nu wel of het steeds erger word. Ach we wachten het maar ff af. We dacht eerst van om dat het achter was waar hij tot 6 weken geleden toe eigelijk nooit geen last van heeft gehad dat hij een trap van een ander paard had gehad of zo. Of mischien een spiertje verrekt. Dus 2 keer per dag zijn been af gespoten. Maar ja het ging niet over en minder werd het ook niet. Dus nu heeft ze toch besloten om de dieren arts er bij te halen ff af wachten.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:59

Ik zou de paardenmasseur inschakelen ik heb laatst een verhaal gehoord van een masseur die had precies hetzelfde meegemaakt... en dat ze het heeft verholpen! het is de moeite waard!!!!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 15:05

dondahsteen schreef:
Ik zou de paardenmasseur inschakelen ik heb laatst een verhaal gehoord van een masseur die had precies hetzelfde meegemaakt... en dat ze het heeft verholpen! het is de moeite waard!!!!

een paardenmasseur voor een kreupel paard???
leg me dat eens uit Haha!

niet l*llig bedoeld hoor maar de kreupelheid zit in zn been...een masseur doet een paard zn nek en rug.....of helpt het ook voor benen dan??? nooit geweten..........

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 15:10

wacht af, maar als hij echt niet opknapt zal ik hem een spuitje geven. of als hij er zelf totaal geen last voor heeft bij iemand die een wiede maatje zoekt. maar verkopen niet

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:16

hmm als het paard pijn krijgt dan zou ik toch kiezen om hem in te laten slapen
maar als jij denkt dat het paard geen pijn heeft kan je hem mischien naar de paardenopvang brengen zodat hij geplaatst kan worden als gezeldschaps paard of je gaat zelf opzoek naar iemand die een gezeldschaps paard zoekt zodat hij nog op de weide kan
maar ik zou er wel eerst na laten kijken want mischien heeft hij wel pijn en dan is het beter om hem daarvan te verlossen
sterkte!

BraveSpots

Re: wat zou jij doen met een kreupel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:28

als bij de DA blijkt dat het paardje veel pijn lijd en er geen redelijke kans op verbetering is zou ik toch overwegen om hem te laten inslapen. als het paard bevoorbeeld niet meer mag rijden maar niet veel last/pijn van zijn achterbenen kan je hem mss verkopen als gezelschapspaardje

maar ik denk dat je nu eerst het best afwacht wat de DA zegt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:40

ik zit nu ongeveer zelf met dat dilema..mijn paard is ook geregeld onregelmatig voor, al fysio laten komen, punt gewijsverdoofd enz. Was het een tijd over is het nu weer terug. Laatste wat me nu kunnen doen is hem op foto zetten kijken of er echt iets mis is (fysio verwachte van niet). Is er echt iets mis dan heb ik een probleem, wat doe ik dan. Af laten keuren en met de verzekering mee kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen en je weet ook niet waar hij terecht komt, Inslapen vind ik ook niks want hij heeft er zelf niet echt heel erg last van, verkopen (wat ook erg lastig zal zijn Boos! ) want in de sport lopen zal niet meer lukken, miss als recreatie paard. Maar ik wil hem eigenlijk helemaal niet kwijt, zoals ze in de film Seabiscuit al zeiden, je doet je auto ook niet weg om een paar deuken. Of natuurlijk gewoon houden, want er is nu toch al veel geld aan uitgegeven. alleen moet ik dan wel stoppen met wedstrijden want 2 paarden word te gek ( mijn zusje heeft er ook 1).
Dus ik hoop heeeeel erg dat ik goed nieuws krijg dinsdag..
Jullie ook heel veel succes met je beslissing en het paard Ach gut

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 22:55

een paard die kreupel is heeft pijn!!!die ontlast dus zijn zere been door die korter neer te zetten,dus zeggen dat ie geen pijn heeft is je kop in het zand steken,en een kreupel paard verkopen???

aan wie???er zit echt niemand te wachten op een ziek dier,als hij echt pijnloos zou kunnen stappen bv in de wei,kan ze hem gratis weggeven aan imand die een grasmaaier zoekt,maar verkopen??wat voor geld wil je vragen dan voor een kreupel paard???

zover ik kan lezen is het ook nog een ruin,dus ook ongeschikt om te fokken.
ik zou zeggen,laat een veearts komen,en kijk wat het is,en neem dan een beslissing....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 23:28

Sowiezo wachten tot de DA geweest is (die had ik overigens 5 weken geleden al gebeld, maar dat ben ik).

Als het mijn paard was, dan zou het heel simpel zijn: als ie pijn heeft, dan is het einde verhaal. Als hij geen pijn heeft, maar niet meer gereden mag worden, dan gaat hij een natuurgebied in voor 5 tientjes per maand en dan mag hij daar z'n leven slijten in een kudde.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 07:30

Ben er misschien wat simpel in. Maar het hebben van een paard neemt nu eenmaal een aantal consequentie die je als eigenaar moet aanvaarden. Het is in mijn ogen net als een kind. Als je kind iets heeft verkoop je hem toch ook niet? Een paard is een levend wezen, niet een auto op de oprit die bij niet meer starten wel naar de sloop kan worden gebracht.
Ten eerste vind ik dat je als eigenaar de plicht hebt een dierenarts bij te halen als er wat aan de hand is. Een paard kreupel laten lopen voor 6 weken is in mijn ogen veels te lang. Zelf zou ik eerst in alle redelijkheid (moet wel een reeele prognose zijn van slagen) proberen het paard beter te krijgen. Lukt dat niet komt de volgende overweging, laten leven of niet. Verkopen omdat een paard kreupel is en daarmee zelf lekker van de zorgen en kosten af te zijn is voor mij uitgesloten. Het hebben van een paard betekend nou eenmaal dat er ook blessures kunnen onstaan wat veel geld en tijd kost.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 07:45

kimmie261 schreef:
een paard die kreupel is heeft pijn!!!die ontlast dus zijn zere been door die korter neer te zetten,dus zeggen dat ie geen pijn heeft is je kop in het zand steken,en een kreupel paard verkopen???

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn merrie loopt ook kreupel. Vorige winter heeft ze haar kootbeen gebroken, lees verbrijzeld. Na lange periode gips( 4 mnd), halfjaar boxrust. Loopt ze nu weer lekker buiten. Maar haar beenstand is wel veranderd, ene been staat ze week en andere nu steil.
Ze is wel kreupel, maar ze kan nog net zo gek doen als voordie tijd.
Als een paard echt pijn heeft bedenkt hij zich wel en zal dit dus niet doen.
Daar komt bij dat na een racemoment mijn merrie ook niet meer kreupel loopt dan anders, been is niet warmer/ dikker.
Dit is voor mij ook de reden geweest om met haar door te gaan. Zo lang dit gewoon goed heeft ze nog een lang leven voor zich. Het voordeel bij mij was wel dat ik een merrie heb.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 07:48

hallow
er zijn egt wel mensen die een kreupel paard kopen. De mensen bij mijn verzorgpony hebben een andere pony die kreupel was gekocht. Clown Pony liep alleen in draf niet goed maar in stap en galop wel.
De pony had geen pijn en heeft eerst veel gesprongen...is toen kreupel geraakt en toen liep ze eerst een tijdje goed, en daarna weer niet. ze hebben haar ook laten keuren en alles en de pony had toen iets met een botje geloof ik bij de pees.(weet het niet helemaal:o ) daar hebben ze iets aan gedaan en toen liep ze weer een tijdje goed. toen is ging het weer opnieuw, goed, onregelmatig enz.
later bleek dat er ook iets was met het kraakbeen en de pony zou heel misschien over 2 jaar op de wei goed lopen. Maar dat was weinig kans.
Nou...pony is daar gekomen en binnen 3 maanden liep ze weer goed. nu maken we zelfs nog buitenritten met die pony. (pony is trouwens nog maar 8)

Maar als het paard veel pijn heeft zou het het eerlijkste tegenover het paard zijn om hem in te laten slapen.
Anders als ze hem wil verkopen kijken voor als weidemaatje.
of al wat mango al zei:
weggeven aan een gehandicapte instelling
groetjes patty

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:14

Vajramani schreef:
kimmie261 schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn merrie loopt ook kreupel. Vorige winter heeft ze haar kootbeen gebroken, lees verbrijzeld. Na lange periode gips( 4 mnd), halfjaar boxrust. Loopt ze nu weer lekker buiten. Maar haar beenstand is wel veranderd, ene been staat ze week en andere nu steil.
Ze is wel kreupel, maar ze kan nog net zo gek doen als voordie tijd.
Als een paard echt pijn heeft bedenkt hij zich wel en zal dit dus niet doen.
Daar komt bij dat na een racemoment mijn merrie ook niet meer kreupel loopt dan anders, been is niet warmer/ dikker.
Dit is voor mij ook de reden geweest om met haar door te gaan. Zo lang dit gewoon goed heeft ze nog een lang leven voor zich. Het voordeel bij mij was wel dat ik een merrie heb.

zoals jij zegt ,heeft jou paard een andere beenstand,en daardoor een andere manier van lopen heeft,maar een gezond paard wat 6 weken kreupel loopt heeft weldegelijk pijn!!!
daarnaast kan ik me niet voorstellen dat je een paard waar je dan zogenaamd van houd ,evt zelfs aan een handelaar verkoopt(zal een handelaar zijn die goedkoop paarden opkoopt),en die verkoopt hem weer door,misschien wel aan mensen die er heel hard voor gespaard hebben ,en dan dus de ellende van een ander kopen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:48

@ kimmie261. Er zijn al tig DA bij geweest en niemand weet het, hij is goed op de buigproef en hij is puntgewijs verdoofd, niks te zien dus. en je hebt blijkbaar ook niet helemaal goed gelezen want die van mij loopt KORT dat is iets anders. En ik denk dat ik en de topic startster het nu al even moeilijk zat hebben, en dus niet echt op z'n antwoord zitten te wachten (want je zegt ook niet echt wat je zelf zou doen). En wees maar niet bang ik laat me paard echt niet lijden, mocht hij echt pijn hebben. Ik weet ook wel dat dat oneerlijk is tegen over het paard.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:49

maar het is en het blijft gewoon moeilijk....hoe je het wend of keert..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:15

wat ik zelf zou doen met een kreupel paard???

eerst door de medische molen,als eruit komt dat hij voor de rest van zijn leven pijn heeft,hem uit zijn lijden verlossen,als hij alleen kreupel zou zijn met rijden,dan krijgt hij een leven ergens op een wei,of bij mijn geval gewoon hier thuis in de wei.

maar ik zou hem niet verkopen en een ander opzadelen met een kreupel paard dat nooit.

verder staat er nergens in het verhaal dat er al tig keer een veearts bijgeweest is(voor het achterbeen),er staat dat er besloten is een veearts bij te halen na 6 weken,mss moet je het zelf nog maar eens goed lezen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:17

ik had het over mijn replay Knipoog omdat ik zelf met het zelfde dilemma zit..de topicstarter doet er inderdaad het best aan meteen DA erbij te halen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:50

sorry Bloos Bloos

dacht dat jij de andere eigenaresse was van het paard,beetje Blond van mij...

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 12:09

Als hij pijn heeft (en dat kan een dierenarts denk ik weten) zou ik hem laten inslapen, anders zou je hem altijd nog kunnen houden of aan zoals je al zei aan de gehandicapten geven waar elke dag een paar mensen op hem stappen.. ik zou het verder niet weten! Sterkte ermee!!!

jedine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:12

Eileentje schreef:
. We dacht eerst van om dat het achter was waar hij tot 6 weken geleden toe eigelijk NOOIT geen last van heeft gehad dat hij een trap van een ander paard had gehad of zo. Of mischien een spiertje verrekt. Dus 2 keer per dag zijn been af gespoten. Maar ja het ging niet over en minder werd het ook niet. Dus nu heeft ze toch besloten om de dieren arts er bij te halen ff af wachten.

Je weet dat ik dit paard ken, en ik ben blij dat er nu eindelijk een dierenarts bij word gehaald. had wel gehoopt dat zn kreupelheid over zou zijn, toen ik hem nog verzorgde was hij al 3 weken kreupel en toen werd er geen DA bijgehaald maar werd er gedacht dat het nog steeds van de hoefsmid was maar deze keer was hij niet te kort gekapt en 3 weken is dan wel erg lang normaal was dit een week en hooguit 1,5 week.
hij heeft wel vaker achter kreupel gestaan en dikwijls vierkant kreupel. Dit is dus niet iets wat er ineens is. Heb gehoord dat er werd gezegd dat hij kreupel was omdat ik hem bijna nooit reed...Maar ja ik ga geen paard rijden of longeren wat kreupel is! wat aan de hand stappen en meer niet

Als je mijn mening vraagt zou ik hem op een wei zetten mits hij geen pijn heeft. Als hij pijn heeft is inslapen het beste.

Er staat hier op bokt weleens een gedicht waar onder andere in staat dat het paard nooit egoistich is geweest en dat je dat zelf nu ook niet moet zijn
ik kan het zo vlug niet vinden misschien dat iemand anders het wel zo weet

Op mijn mening zul je wel niet wachten maar ik heb nog steeds het beste voor met Shelby

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 07:13

Ik zou eerst eens afwachten idd wat er uit een eventueel onderzoek komt. Mijn paard was ook kreupel en ik dacht ook zet hem wel in de wei enzo voor goede oude dag en toen kwam er uit de fotos hko in laatste stadium. Een week later was ze ingeslapen,want ze stond te knikken in de stal. Dus je moet gewoon eerst weten wat er echt aan de hand is. groetjes eline