Pijn in je rug!!!!!???!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charis

Pijn in je rug!!!!!???!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 17:08

Ik rijd sinds kort weer paard na een aantal jaren niet gereden te hebben. Nu rij ik op een 4-jarige die aardig aan het uitproberen is. Nu heb ik ook rugklachten door mijn werk. Hebben hier meer mensen die een zwakke rug hebben of rugklachten hebben en die paardrijden en wat doen jullie daar dan aan of ben je naar de fysio geweest???

Maandag had ik namelijk les en toen heeft ze op een gegeven moment goed lopen bokken en ik had verder nergens last van maar toen ik afstapte had ik heel erg veel pijn in mijn rug.....

Renske_W

Re: Pijn in je rug!!!!!???!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:11

Ik heb weleens dat het in een keer in mijn rug schiet tijdens het rijden.
Komt door een paardrijongeluk dat ik heb gehad. (Paard op mijn rug gehad) Als ik last krijg van mijn rug stap ik direct af en stap het paard aan de hand uit. Ik zit te denken aan een rugband maar eigenlijk ook weer niet omdat ik het maar heel soms heb.

Charis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 17:12

En wat is dat dan precies zo'n rugband???

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:13

Ik heb ook wel last van me rug... De ene keer erger dan de andere keer, en dan weer een tijd niet en dan weer wel! Weet niet hoe het komt etc., heb ook eens overwogen naar de dokter te gaan, maar nog steeds niet gedaan... Als ik last heb, ga ik meestal gewoon even rustig aandoen, even stappen ofzo!

Iris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:14

Ik heb ook heel lang elke keer last van mijn rug gehad na het paardrijden.
Dit kwam vooral doordat ik zelf te ver naar voren ging zitten op mijn pony, dit aanleerde en vervolgens ook zo op mijn fiets en gewoon ging zitten....
misschien zit jij ook verkeerd?

Charis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 17:16

Ik denk niet echt dat het door het verkeerd zitten is, ik heb het er ook al over gehad met mijn instructeur en hij zegt dat ik gewoon helemaal goed zit, maar dat het vooral komt doordat ik al zo'n last van mijn rug heb.

Iris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:17

hm.....oke...
is het je eigen pony waar je op rijd?
anders kun je misschien beter beginnen met ene pony die wat minder uitprobeerd en dan langzaam opbouwen....
is misschien beter voor je rug...
ma natuurlijk wel lastig als het je eigen pony is...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:18

ik heb zo'n rugband. Een nierband heet het en ze zijn er bijvoorbeeld van BR. Ze steunen je onderrug tijdens het rijden. Je kan dan gewoon net wat meer hebben. Ik rijd er best vaak mee, ze zijn ook niet zo duur.

Iris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:20

hm...ja dahs idd ook wel een goed idee... go PriscaZ Knipoog Lachen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:29

Ik heb ook last van mijn rug, mijn rugspieren zijn te kort en mijn wervels drukken op elkaar, hierdoor heb ik vaak last in mijn onderrug.
Daarvoor ben ik naar de fysio gegaan en die zei dat paardrijden heel goed is voor je rug omdat je dan een rechte rug trekt.
Maar na een uurtje intensief rijden stap ik wel af met rugpijn, maar na een stukje lopen wordt het dan minder.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:22

Ik heb ook een slechte rug, met name mijn onderrug. Met paardrijden heb ik er eigenlijk nooit veel last van gehad, aangezien ik die spieren al getraind had. Toen ik na een tijd amper rijden weer begon merkte ik wel dat ik meer last van mijn rug heb. Maar hoe meer ik rij hoe minder dat wordt.

En zo'n rugband is wel een goed idee hoor. Ik vind dat gewoon te veel gedoe, maar zou het eigenlijk ook moeten doen. Knipoog

Iris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:44

ik had eigk nog nooit van zo'n rugband gehoord.....is dat raar? Tong uitsteken

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:55

Iris89 schreef:
ik had eigk nog nooit van zo'n rugband gehoord.....is dat raar? Tong uitsteken

Nee hoor! Ik ken dat ook pas sinds een jaar...terwijl het 4 jaar geleden is sinds het ongeluk en ik dus al zo lang met een soms pijnlijke rug heb rondgelopen/gereden.

Iris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:58

Ooh okee.....ik dacht dat t iets heel bekends was..... Lachen
zo heeft ik weer iets geleerd he Haha!

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:05

Ik heb ook een slechte rug (hypermobiel, gewrichten zijn te mobiel), maar door het paardrijden merk ik dat het beter gaat omdat je daarmee toch ook je buik - en rugspieren traint. Ik doe ook dagelijks veel oefeningen voor deze spieren en dat helpt ook goed, ik zal nooit heel veel kunnen tillen maar dit helpt in ieder geval.
PriscaZ, je hebt het over een rugband, enig idee waar je die (op internet of zo) kunt bestellen? Ik vind er namelijk niet veel over, ook niet van BR. Thanx!

Iris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:10

Ik heb ook ff voor je gekeken, ma t is idd moeilijk te vinden....
Misschien dat als je iets opzoekt over rugklachten int algemeen dat ie wel genoemd wordt als tip...
ma verder weet ik t ook niet....

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:03

Lottew schreef:
Ik heb ook een slechte rug (hypermobiel, gewrichten zijn te mobiel), maar door het paardrijden merk ik dat het beter gaat omdat je daarmee toch ook je buik - en rugspieren traint. Ik doe ook dagelijks veel oefeningen voor deze spieren en dat helpt ook goed, ik zal nooit heel veel kunnen tillen maar dit helpt in ieder geval.
PriscaZ, je hebt het over een rugband, enig idee waar je die (op internet of zo) kunt bestellen? Ik vind er namelijk niet veel over, ook niet van BR. Thanx!

Volgens mij heb ik er ooit met de zoekterm: nierband of niergordel veel over gevonden op Internet. Ze worden op diverse sportsites aangeboden en blijkbaar ook veel in de motorsport gebruikt. Lachen

Iris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:04

dahs ook een goeje ja....misschien dat rugband helemaal niet de orginele naam is...

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:06

Btw: ik vond zo'n band veel steun geven (heb kapot werveltje opgelopen na n flinke bokpartij) aparte is alleen dat bij mij de rugpijn ná t rijden erger wordt/is, tijdens t rijden scheelt t wel veel...
Mijn rugband ligt dus lekker te rusten in de kast Tong uitsteken

Iris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:08

hehe

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:16

Naomi21 schreef:
Btw: ik vond zo'n band veel steun geven (heb kapot werveltje opgelopen na n flinke bokpartij) aparte is alleen dat bij mij de rugpijn ná t rijden erger wordt/is, tijdens t rijden scheelt t wel veel...
Mijn rugband ligt dus lekker te rusten in de kast Tong uitsteken

Hmmmms...Ik denk dat dat bij mij ook gaat gebeuren aangezien ik niet altijd last van mijn rug heb. Als ik er een zou aanschaffen zou ik hem niet snel omdoen alleen als ik al last van mijn rug heb, maar dan longeer ik meestal!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 23:02

Ik heb ook regelmatig last van mijn rug. Had ik eerst nooit last van, maar nu ik toch wel 4 keer per week rijd heb ik na het rijden toch wel last. Ik ga niet naar een fysio, maar m'n ouders vinden dat ik dat welles moet gaan doen..

Charis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 07:24

Nee, het is trouwens niet mijn eigen paard, ik rijd dat paard voor iemand anders. Ik heb er vroeger nooit last van gehad terwijl ik toch al vanaf mijn zesde paardrij en op een gegeven moment ook een eigen paard kreeg.
Toen heb ik gewoon nooit ergens last van gehad maar nu......
Maar als iemand weet waar je zo'n nierband kan kopen???
Laat het me weten want, op zich lijkt me dat wel wat om uit te proberen en al helemaal als de prijs wat leuker is

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:24

Bij de kijkshop kan je ze kopen, voor niet al teveel geld, rond de 15 euro.
Ik gebruik hem zelf ook als ik weet dat ik veel moet rijden of doen waardoor ik weet dat ik last kan krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:32

Ik heb ook wel vaker wat pijn onder in mijn rug. Vooral omdat ik op mijn werk veel moet stilzitten.
Bij mij helpt paardrijden heel goed. Mijn paard heeft een heel fijne jog (rustige draf) Ik doe dan meestal doorzitten. Dat helpt heel goed. Lichtrijden vind ik meestal wat zwaarder en voel ik dan ook weer in mijn rug.
Mijn nieuwe zadel heeft trouwens ook heel goed geholpen. Met mijn barefoot kan ik heel goed de bewegingen van het paard aanvoelen en ben ik ook beter voorbereid op een bokkesprong.
Zo'n nierband heb ik geen ervaring mee, maar ik heb vaker gehoord dat het best goed helpt.