Hoe bestrijden jullie zuring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tender

Hoe bestrijden jullie zuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 16:49

okee, d evraag is alwel duidelijkd denk ik:
hoe bestrijden jullie zuring in het weiland?
We zijn in het gelukkige bezit van eigen weiland, maar helaas niet zoveel dat we kunnen rouleren en maaien, dus het moet wel zodanig kunnen dat de paarden er gewoon in kunnen blijven lopen.

Tot nu toe hebben we geprobeerd te maaien (met een zitmaaier, broem broem Haha! ), maar het lijkt niet echt te helpen. Het blijft maar terug komen, elke keer opnieuw!

Iemand tips?

(en dezelfde vraag heb ik eigenlijk ook voor Jacobs-Kruiskruid, hoewel we dat niet maaien maar en met een zo heel mogelijk wortel proberen uit te trekken)

naam

Re: Hoe bestrijden jullie zuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:53

Nou zuring bestrijd ik altijd met de schop.
Gewoon uitgraven met wortel en al.
Maar dan nog... komt er her en der weer wat terug. Stoom uit je oren

jacobs - kruiskruid heb ik gelukkig geen ervaring mee....
Maar ik zou het op dezelfde manier verwijderen....

Maar ik zal het topic blijven volgen!
Misschien dat er nog andere hanidige en minder tijdrovende tips komen...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:00

MCPA of MCPP...

Ik weet het niet zeker meer welke.... Het is ook nog geen bestrijdingstijd, vandaar...

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:22

Van zuring in het land hebben wij ook heel veel last.

Echt een rot klus om met een schop die planten eruit te halen. Hou het toppic zeker in de gaten, misschien heeft iemand wel een hele goede tip!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:00

ik heb er ook veel last van, ik heb het vorig jaar een paar keer bespoten met round up, maar het zat blijkbaar toch nog in de grond, er komt nu alweer best veel op.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:09

Je kunt de wei spuiten met MCPP (dit is gif tegen zuring en brandnetels) . Ik heb mijn wei daar vandaag ook mee gespoten, maar helaas ging het daarna regenen, dus al het werk voor niks gedaan.
De paarden mogen na het spuiten dan wel enkele weken niet in de wei. Als dat geen optie is, dan zul je de zuring er met wortel en al uit moeten halen met bv een schop.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:18

De reden dat zuring (Rumex soorten) zo moeilijk uit te roeien zijn, is dat ze heel (heel) veel zaadjes produceren. De kunst is om de planten te verwijderen voordat ze gaan bloeien en zaad zetten.

Gif spuiten zou ik zelf niet zo snel doen...

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 10:00

iedereen alvast bedankt voor jullie reacties,
ik gooi hem nog even weer naar boven, kijken of het nog meer oplevert!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:29

Poeh, hier nog iemand met een weiland vol..

Twee jaar geleden hebben we alles dood laten spuiten en later om laten ploegen. Opnieuw in laten zaaien met speciaal paardengras, helaas is er niks meer van over. Bijkomende factor is wel dat het die zomer extreem droog is geweest, maar het spuiten, ploegen en zaaien is weggegooid geld geweest.

Doodspuiten kun je doen, maar dat moet je blijven doen, anders bereik je nog niks. Uittrekken idem.
Zuring groeit op arme grond, dus misschien is het handig om eens een bodemonderzoek te laten doen.
Hebben wij ook gedaan, aan de hand daarvan ons land opnieuw aangepakt. (graszout, kalk en kunstmest).

Daarnaast lopen er dit jaar schapen op, om de zuring en ander onkruid weg te houden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Nog een weekje of 3-4 voordat het echte zuring weer komt opzetten.

Ik denk dat je het nooit helemaal weg kunt krijgen, er is me eens verteld door een hobbyboer dat zuringwortels metersdiep de grond ingaan.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:47

Op mijn wei staat ook veel van dat spul...

Zuring, dat zijn toch van die planten met van die grote groene bladeren, waar zo een grote steel uitgroeit met allemaal rode zaadjes aan? Ik heb overlaatst aan een boer gevraagd hoe die planten heten (heb ze aangewezen) en hij zei dat het kalverblad is (België). Hij vertelde ook dat het enige dat zou helpen tegen kalverblad, spuiten is met een produkt genaamd Bofix. De paarden mogen dan wel minstens 10 dagen niet op de bespoten wei. Verder wist hij ook nog te vertellen dat je na het bestrijden, je het weiland ook best laat kalken, dit tegen het terugkomen van de plant, omdat deze vooral op een zure bodem groeit. Als je je weiland elk jaar laat kalken, heb je veel minder kans dat de plant terugkomt.

Ik heb dit jaar die planten gespoten met roundup, enkele dagen terug, dus ik kan nog geen resultaten geven. Eerst ben ik begonnen met uitsteken, maar dat was geen doening, het waren er teveel...
Volgend jaar ga ik het waarschijnlijk wel laten spuiten met Bofix en daarna laten kalken...

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:28

Lastig onkruid. Er zit niks anders op dan te spuiten of uit te steken. Verder is goed weideonderhoud belangrijk. Bemesten en heel belangrijk: niet tot aan de grond kort laten eten of je weiland kapot laten lopen. Onkruid groeit juist op de kale plekken in het weiland. En: schapen erop is goed, die eten toch vaak het onkruid op dat de paarden laten staan en ze lopen de grasmat mooi vast. Maar: ook schapen lusten geen zuring Haha!

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 11:47

Wiepie schreef:
Maar: ook schapen lusten geen zuring Haha!

dat gedeelte herinnerde ik mijn dus ook al vanuit mijn studie (natuurbeheer). Jammer, want dat was een leuke (en makkelijke) Sigaar manier geweest.

Ik vrees dat er niets anders op zit dan de zitmaaier maar weer te pakken en broem broem het weiland door te crossen! Ja
(nu kan het nog, er zit nog geen zaad aan!)

bedankt iedereen OK dan!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:47

En steek zo nu en dan eens een paar planten uit. De aanhouder wint Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:57

Maaien lijkt mij ook geen optie...

En trekken al helemaal niet, wat een wortels zeg Bloos ...

Wij spuiten altijd met MCPA en MCPP, ik wist niet meer welke voor zuring was, maar een andere bokker gaf MCPP aan, dus...

Round up is ook geen optie, dat spuit alles dood!!
Ook je gras.... Wat dus de kans geeft voor nieuw onkruid om sneeler door te komen!!

MCPP spuiten dus... en ongeveer in mei als de plantjes zo'n 10 cm boven het maaiveld staan... Kan ook al eerder zijn, aangezien de zon al flink aan het schijnen is....

Let wel, zodra de zaadjes aan de plant staan ben je al te laat en zijn de grondbeginselen voor volgend jaar al gezet!!

Wij (en met name ik ) hebben er ook erg veel last van en het is iets waar je volgens mij nooit helemaal vanaf komt Boos! !

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:36

Mijn land staat er ook vol mee. Maaien heeft idd geen zin, het wordt er alleen maar erger door.
Mijn broer doet aan weidebeheer en die adviseerde mij om de zuring in sept. dood te spuiten. De plant trelt nl al zijn energie in de winter in de wortel. Dan komen ze in de lente niet zovee meer terug. 2 weken geen paarden op de wei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:52

Ik heb mijn landje in 2-een gedeeld en heb nu de ene kant bespoten met Round-up (de echte uit Franrijk ;) ) , de andere kant heb ik gewoon uitgestoken, zoveel met wortel als mogelijk is.
De helft met Round-Up laat ik nog een week inwerken tot het idd de wortels heeft bereikt en dan steek ik die ook uit.
En dan afwachten welke werkwijze het beste resultaat geeft :D
Op een halve hectare is dat nog te doen, bij meer wordt het wel 'monnikenwerk' :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:18

veel de wei afrijden, dan gaan ze vanzelf kapot.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:19

Volgens mij kom je dan nooit van de wortels af en dus groeit ie door.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:23

nou toen ik pas op mijn hoeve kwam, daarvoor stond er ook een paardenman, stond alles onder de zuring. (bij wijze van)
Ik rij gewoon 1à2 keer per maand de weides af, door regelmatig afrijden beschadig je de plant en sterft ie vanzelf. heb nu geen last van zuring meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:32

Maar rij je nu ook nog maandelijks je weides af?? Want zolang je dat blijft doen zal er idd geen zuring meer kunnen groeien :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:34

DubbelDun schreef:
Maar rij je nu ook nog maandelijks je weides af?? Want zolang je dat blijft doen zal er idd geen zuring meer kunnen groeien :D

dat is toch het punt??? :+

Hoe bestrijden jullie zuring :D dus door af te rijden, zodat hij de kop niet kan opsteken, op de duur geraakt de plant stuk en verdwijnt hij.
das toch redelijk simpel.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:40

Wat bedoelen jullie met afrijden, ik ken die term niet? Wij doen hier aan stripbegrazing en alles wat er dan aan ridderzuring tevoorschijn komt, steek/trek ik eruit of mijn vos eet het luid smakkend op! Maar komend voorjaar laten we gewoon de loonwerker komen om te spuiten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:41

Gras afrijden, ben nu wel van Belgie, maar veronderstel dat dat in NL toch ook gebeurt e :-)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:43

Bedoel je daar bloten mee? Ik kom uit Nederland en ben niet bekend met die term.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:45

idd bloten of grasmaaien e