Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
bolletje schreef:hoi kaar je moet even aan kira der moeder vragen welk merk ze altijd haalt en dan een halve geven
Meligemaaike schreef:staat idd op de spuit zelf , dat kan je afstellen, maar volgens mij is het niet goed als je telkens het zelfde merk geeft, raken ze aan gewend en dan heeft het geen effect meer dus je kan beter gewoon telkens van merk wisselen, dan een goedkope, dan een wat duurdere...
Siempie schreef:Van merk wisselen heeft geen nut, het zou gaan om de werkzame stof die er in zit. Het beste kun je ivermectine geven (altijd!), daar is geen resistentie tegen. Momenteel is er zelfs sprake van resistentie tegen moxidectine doordat niet alle larven daarmee gedood worden ontstaat er zo een natuurlijk selectie en worden de wormen resistent tegen moxidectine.
Je kunt beter te veel dan te weinig geven, het kan over het algemeen geen kwaad om een hele spuit te geven als een paard 400 kilo weegt, daar is uitgebreid op getest. Maar er zit voldoende werkzame stof in zodat je genoeg geeft als je de spuit op 400kg afstelt. Bovendien is het natuurlijk beter voor je portomonee want je kunt er langer mee doen.
Memuska schreef:Ik geef Memuska (1m47, 425 kg) altijd een hele spuit. Morsen doet ze toch wat en beter (ietsje) teveel dan te weinig.
Margriet (989 kg) krijgt altijd twee volledige spuiten.
Dimitri schreef:Memuska schreef:Ik geef Memuska (1m47, 425 kg) altijd een hele spuit. Morsen doet ze toch wat en beter (ietsje) teveel dan te weinig.
Margriet (989 kg) krijgt altijd twee volledige spuiten.
mag ik vragen hoe je weet hoeveel precies je paardjes wegen??..
Memuska schreef:
Zowel met de alom gekende formule, als met een meetlint, als op een (koeien)weegschaal kom ik op hetzelfde gewicht uit, dus het lijkt me wel dat dit (mss op een paar kilo's na) zal kloppen

Sugarmiss schreef:En met gemorste wormenkuur en honden helemaal uitkijken, want die kunnen er dood aan gaan. Dus ook geen mest laten eten na en wormenkuur (+/- 36 uur).
Cassidy schreef:Er bestaat een meetlint (die je bij de paardendrogist kunt kopen) waarmee je de omvang van de buik van het paard kunt meten, en deze geeft dan aan hoeveel het paard weegt. Klopt aardig bij de paarden bij ons op stal, maar ik heb ook verhalen gehoord dat het niet klopte.
Meetlint
http://www.paardendrogist.nl/index.php? ... 000328.php
Er zijn trouwens ook manieren om het gewicht van je paard of pony te bepalen zonder dat je een meetlint van 9 Euro hoeft aan te schaffen.
http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html
Wat betreft de dosering: Het is inderdaad zo dat je beter kunt overdoseren dan onderdoseren bij een wormenkuur om resistentie te voorkomen. Toch zou ik willen aanraden om voorzichtig te zijn met de opmerking om dan maar een hele spuit te geven, omdat er tegenwoordig ook wormenkuren te verkrijgen zijn waar een wormenkuur voldoende is voor twee paarden (800 kg). Het merk heet Hippomec, werkzame stof is Ivermectine.
Of je zonder problemen kunt overdoseren ligt ook aan de werkzame stof van de wormenkuur. Equest (op basis van Moxidectine) kan gevaarlijk zijn als je overdoseert, en mag al helemaal niet aan veulens onder 6 maanden gegeven worden. Ook bij oudere veulens en volwassen dieren is het gevaarlijk om deze wormenkuur te overdoseren.