Wat zouden jullie vinden van deze buitenbak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Wat zouden jullie vinden van deze buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 11:05

Aangezien ik nogal wisselende reacties krijg op de bak waarin ik rij, wil ik wel eens weten wat bokkers ervan vinden Knipoog
Mijn bak is nl. niet de standaard bak die je overal ziet. Hij is 15 x 30 meter groot. De bodem is niet gedraineerd, en er liggen houtsnippers in. Als het regent staan er vaak plassen. De houtsnippers liggen er alweer een tijdje, dus op de hoefslag zijn ze al wat fijn gemalen en modderiger. In het midden ligt er echter nog een dikkere laag, en is het ook altijd droog.

Veel mensen vinden deze bak absoluut niet geschikt om in te rijden, ze vinden hem te klein en de bodem absoluut niet geschikt. Hier ben ik het niet mee eens. Okay, de bak is klein, en een lekkere lange middendraf zal er niet inzitten op de lange zijde, maar dat vind ik geen probleem. Ik ben altijd de enige die erin rijd, en ook de enige die hem überhaupt gebruikt.

Nu ga ik binnenkort les nemen, en ben benieuwd wat de instructrice van de bak vind. Wat zouden jullie vinden, zou je erin kunnen rijden, of absoluut niet, en waarom dan niet?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:10

Die van ons is ook 15 X 30. Wij hebben zand, is na regen ook niet zo fijn Boos!, maar het valt allemaal wel te doen. Maar wij hebben eigenlijk alleen ponys, met een wat groter paard is het wel lastig denk ik.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:12

hrt is niet optimaal maar het is zeker te doen hoor.
wel oppasen met rottende hout snippers.[bacterien]

Oranje007

Re: Wat zouden jullie vinden van deze buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:13

als ik het zo lees vind ik het eigenlijk nog redelijk .
De afmetingen zijn toch ok ?
mss moet je de piste eens omtrekken met tractor fzow..
heb je geen fotow ?
xxx
bd

yellow20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:41

ja denk dat het wel goed is hoor
maar je moet wel af en toe de bak vlakke desnoods met de hand
want er mogen geen kuilen in komen en geen te diepe hoefslag
ik denk als je dit regelmatig doet is er niks aan de hand

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:48

Okay, groter zou misschien prettiger zijn maar het kan prima in zo'n afmeting!
Bodem lijkt mij ook geen probleem mits je m zoals genoemt wel vlak houd.
Ik ben instructrice en ik zou wel les kunnen geven hoor in zo'n bak!
Weet niet wat voor niveau je rijdt?
In de hogere klasses (M-Z dr) is het wel prettig om zo nu en dan eens op de lange lijnen te trainen. Bijvoorbeeld uitstrekken op een diagonaal van 20x60 of appuyeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:34

15 x 30 was vroeger (20 jaar geleden, toen ik ook nog wel een dressuur reed) altijd de minimale maat als je een officiele wedstrijd wilde organiseren. Weet niet of dat ondertussen veranderd is.

Lijkt mij voldoende, zeker als je alleen rijd. Hangt een beetje van je paarad af. Als die 1.80 is, is het minder prettig dan wanneer het een Arab-je is van 1.55m.

Zelf ben ik geen voorstander van houtsnippers, juist omdat het op den duur gaat verteren. Je krijgt dan een soort bosgrond, die veel meer vocht vasthoudt dan een 'zandbak'.
Dat is 's zomers misschien wel fijn, maar kan 's winters een ramp zijn.

Vosje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:48

Misschien niet de perfecte bak (of voor jou misschien wel) maar als jij in deze bak lekker rijd en je paard er goed in loopt. Wat maakt het dan uit..
alleen houtsnippers vind ik niet fijn (als je de zelfde hebt als ik ooit in heb gereden) want die bleven steeds achter de ijzers hangen. en 1 keer heb ik hem echt uit 1 paard ze straal moeten trekken omdat hij gewoon naar binnen geboord was..

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 15:49

Ik rijd er zelf in met een pony van 1.52, en we zijn nog lekker recreatief aan het rijden, B proefjes moet ons net lukken. De bodem van de bak gladhouden doe ik af en toe met een gewone hark, even de hoefslag egaliseren e.d., maar traktor is niet te doen.
De houtsnippers zijn gelukkig niet scherp, zodat ze de hoeven zeer doen, en er wordt elk jaar een nieuwe laag ingegooid Lachen

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:13

moet kunnen toch Knipoog En ik denk als jij er graag zou lessen dan zal je instructrice er ook niet moeilijk over doen

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:44

Laat ik het zo zeggen: ik zou willen dat ik zo'n bak had Knipoog.
Ik heb niet eens een bak, dus rijd in een wei en dat is ook niet je van het, vooral niet in de winter. En zeker als de bak alleen voor jou bestemd is, kan toch perfect! Lachen

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:59

Tja ideaal is het niet, maar het kan wel.
De bak hier is ook kliener dan 20*40... Denk 15 bij 35 ofzo...
Er ligt zand in.. In de zomer loeizwaar en dan kan je er niet langer dan een kwartiertje in rijden omdat ie zo zwaar is. En hij is wel gedraineerd, maar die polder is zo ongelofelijk laag en nat dat hij in de winter ook vaak een en al plas is. Maarja ik ben allang al blij dat er een bak is..

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 17:27

Lisa_Melody schreef:
Tja ideaal is het niet, maar het kan wel.
De bak hier is ook kliener dan 20*40... Denk 15 bij 35 ofzo...
Er ligt zand in.. In de zomer loeizwaar en dan kan je er niet langer dan een kwartiertje in rijden omdat ie zo zwaar is. En hij is wel gedraineerd, maar die polder is zo ongelofelijk laag en nat dat hij in de winter ook vaak een en al plas is. Maarja ik ben allang al blij dat er een bak is..

Daarom, ik ben ook allang blij dat er een bak is. De paarden staan nl. bij de eigenaren aan huis, en dan leg je niet zomaar even een bak aan als je zelf niet rijd. Deze bak hoort bij de wei die ze huren, en ik ben dus de enige die erin rijdt. Sommige stukken van de bak zijn wel zwaarder dan andere delen, maar over het algemeen is het wel te doen, alleen 's winters met vorst is de bak bevroren...maar dat heb je met meer bakken denk ik Lachen

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:31

Foto?

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:41

Tja voor een ponie is het beter te doen dan voor een paard. Zou wel grappig zijn 5 stappen en we zijn de bak door.

Qua bodem heb je hetzelfde als ze hier hebben in de buitenbakken. Maar het is wel belangrijk dat dit goed geegaliseerd wordt.

Maar mij zou het niets uitmaken, en bovendien rijd je er alleen in.

Ik zal maar zo zeggen beter iets dan niets }>

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:01

Ik heb zelf in een bak gereden die nog veel kleiner was. Was goed te doen hoor. Ik zou zeggen is toch ee prima bak. De bak waar ik nu in rij is ook rond ide afmeting denk ik Tong uitsteken

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:09

die van ons is rond de 20x30 geloof ik. De afmetingen van die van jou zijn redelijk hoor, al is het niet iedeaal natuurlijk.
De bodem heb ik geen ervaring mee, maar een gewone zandbodem heeft ook plassen op de hoefslag als het geregent heeft.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:15

ik rijd in het zelfde soort bak maar weet niet precies hoe groot die is zal morgen es kijken, de houtsnippers vind 'k wel goed dan heb je geen stof en kan je altijd rijden Lachen

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:17

Die bak is nog helemaal niet zo erg hoor!
Ik rij in een bak met zand en die is nog veel kleiner dan jouwes.
Die van ons is denk ik 10 bij 6 ofzo, echt heel klein,maar een kleine bak heeft wel voordelen hoor, vind ik, Je pony kan niet echt gaan sjezen, dankzij die bak rijden we nu al een stuk rustiger in een grote bak hebben ze wel de kans om ervandoor te sjezen.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:18

mijn reactie: wow een luxe!
het is maar uit welk een standpunt je het bekijkt hé.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 18:24

Dit is een foto van de bak, wel in de winter met vorst, en ter vergelijking, paard staat erin Knipoog

Afbeelding

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:58

Met een ponny zou het wel gaan. Als jij er goed in kan rijden is er niks mis mee. Ik hoef het alleen niet te proberen met mijn bij rijd paard. die vliegt uit de bocht met galoperen haha. Dan moet ie wel erg veel korte draaiingen maken. haha

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 19:01

En ik galopeer zelfs kleine voltes in deze bak Schijnheilig Amo doet het prima Ja Is wel goed voor de lenigheid hoor Knipoog

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:11

Is niks mis mee,je rijdt alleen je paardje kan uit de voeten dus zou me er niet zo druk om maken.
Wij hebben sinds kort ook een bak,die is 20 bij 37 (ja ik weet het maar daar hield het land op vandaar)
Gedrainneerd en wel
De meesten hebben geen bak dus je hebt het zo slecht nog niet getroffen

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:12

Onze bak is denk ik ook ongeveer die afmeting. Ik heb er zelf absoluut geen problemen mee om in weg te komen. Ook een paard is er zo aangewent hoor Lachen Wij hebben gewoon wit zand erin liggen. Hij is altijd snel bevroren en er staat snel water in, maar die paar weken rij ik maar wat minder dan Lachen
Ook staan de paarden er heel veel los in, dat doet de bak ook niet echt goed.