Staart altijd in een vlecht, kan dit kwaad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samo

Staart altijd in een vlecht, kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 15:04

Op een pensionstal bij mij in de buurt hebben bijna alle paarden constant een vlecht in de staart. Zodat ze minder haren verliezen (bij het rollen, enz.).
Alleen tijdens het rijden/longeren halen ze de vlecht eruit.

Maar is het niet slecht voor de haren om constant in een vlecht te zitten?

DubbelFun

Re: Staart altijd in een vlecht, kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:09

Ligt eraan hoe strak de vlecht zit. Doe je het te strak dan breken de haren.

Verder moeten ze wel regelmatig opnieuw ingevlochten worden.

Bij veel westernstallen/ruiters zie je gevlochten staarten. De staart blijft schoner en 'men' zegt dat hij beter groeit.

Ik vraag me af of er nou zoveel minder haren verloren gaan met of zonder vlecht. Ieder paard verliest dagelijks een X-aantal haren, dat is natuurlijk (net als mensen ong 100 haren per dag verliezen).

Er zijn legio mensen die nooit vlechten en toch lopen die paarden ook met een mooie volle staart rond.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:10

nee, ik heb irish haar manen al 2 jaar altijd in vlechten ( en strak ook!) en het groeit nog super!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:14

Ik denk niet dat het verstandig is om dergelijke vlechten lang te laten zitten. Uiteindelijk komt er ook vuil in de vlecht en wat denk je dat er gebeurt als een merrie dwars door die vlecht heenplast? Urine is niet bevorderlijk voor haar.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het voor een deel een mode-verschijnsel is om staarten ingevlochten te hebben. In diezelfde lijn ligt het verder inpakken van paarden, waar die idiote amerikanen ook erg goed mee zijn.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:15

Volgens mij is het niet slecht, zolang de vlecht maar vaak genoeg eruit wordt gehaald, en niet telkens de zelfde plukken gevlecht worden Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:19

Ik had de staart van mijn merrie voorheen ook in een vlecht, maar vooral in de zomer wil die nog weleens erg slijten. Dus tegenwoordig maar een losse staart. Bij het achterwaarts gaan wil ze nog weleens op haar staart gaan staan en hele plukken er uit trappen. Ik heb de staart dan ook tot halverwege de pijp afgeknipt om dat te voorkomen.

Mocht je wel de staart in een vlecht willen houden: veel antiklit erin spuiten en regelmatig overnieuw vlechten. Je kunt de staart ook tegen viezigheid beschermen door hem in een staartzak te doen.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:21

Cassidy schreef:

Mocht je wel de staart in een vlecht willen houden:
veel antiklit
erin spuiten en regelmatig overnieuw vlechten. Je kunt de staart ook tegen viezigheid beschermen door hem in een staartzak te doen.

Juist GEEN antiklit spuiten! Dit is je reinste rommel en heel slecht voor de staart!

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:22

ikke schreef:
waar die idiote amerikanen ook erg goed mee zijn.

Wow! Rolleyes

Je bedoeld sleezys enzo...? Ach wat zijn die Engelse ruiters toch kort zichtig... Bij mij op stal zijn er ook alleen maar dressuurmutsen en toen ik met een staartzak aankwam voor mijn Amerikaantje keken ze alsof ze water zagen branden...

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:23

Mijn paard heeft erg lange manen waardoor ze veel zweet 's zomers op haar hals waar de manen overheen hangen. Ik vlecht'm daarom altijd in. Toch is haar haarvoorraad iets geslonken in het najaar. Ik denk niet dat het erg goed is om constant een vlecht te hebben. Kappers raden het immers ook af om steeds je haar in een vlecht te doen! Ze zeggen dat haar ook lucht nodig heeft Verward Het is de kunst om het goed bij te houden en toch voorzichtig door te kammen! Met veel klitten (wat ontstaat bij het langdurig inhouden van een vlecht) trek je er extra veel haren uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:26

ikke schreef:
Uiteindelijk komt er ook vuil in de vlecht en wat denk je dat er gebeurt als een merrie dwars door die vlecht heenplast? Urine is niet bevorderlijk voor haar.
Mijn paarden tillen hun staart op als ze moeten plassen Knipoog , met een ruin heb je hier sowieso al geen probleem.

Citaat:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het voor een deel een mode-verschijnsel is om staarten ingevlochten te hebben. In diezelfde lijn ligt het verder inpakken van paarden, waar die idiote amerikanen ook erg goed mee zijn.
Alles wat uit Amerika komt is toch goed Cool Clown
Overigens heeft zo'n gevlochten staart in een tailbag of tube zeker zijn voordelen als je op wedstrijd gaat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:33

need I say more Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:59

DJQuarter schreef:
Bij mij op stal zijn er ook alleen maar dressuurmutsen en toen ik met een staartzak aankwam voor mijn Amerikaantje keken ze alsof ze water zagen branden...

De "mode" van de staartzak is inmiddels bij ons al overgewaaid naar de buurstal...Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:22

En ik heb ook al wat XL maat sleazy's verkocht aan 'engelse' paarden Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:07

de enige reden waardoor een paard geen volle staart krijgt is doordat veel mensen elke dag die staart borstelen. Een vlecht in de staart gaat op een begeven moment irriteren en is denk ik ook niet fijn voor je paard. Ik kreeg mijn paard met een heel dun staartje en de helft van de staart wortel was kaal geschuurt. Eerst het schuren behandelt en nu spuit ik er 1 keer in de week een beetje equistar in en pluis ik het 1 keer in de week met mijn handen uit anders krijgt hij dreads Clown Hij begint nu al een mooie volle staart te krijgen, alleen het bovenste gedeelte moet nog bijgroeien.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:10

Huisvrouw schreef:
Met veel klitten (wat ontstaat bij het langdurig inhouden van een vlecht) trek je er extra veel haren uit.

De klitvorming kun je voorkomen door antiklit in te spuiten.

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:54

Kan mits ze niet erg strak gevlochten worden absoluut geen kwaad!

We doen het op stal ook bij onze Andalusiers omdat het de groei door de zwaarte bevordert en inderdaad breken er minder haren bij deze paarden groeit de staart 2 en halve centimeter meer per jaar met als zonder vlecht!!!

Groetjes

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:57

p.s. ik masseer de wortels wel iedere dag voor goede doorbloeding

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:00

ik zal niet zo snel de staart in vlechten . wat dag je van zomers met al die vliegen

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:53

Als het niet te strak gevlochten word kan het denk ik wel.
Ik doe het zelf nooit en hij heeft een prima staart!
's zomers met vliegen ed lijkt t me fijner voor t paard om te slaan met zn staart dan met een vlecht.
Die komen best hard aan (geloof me zelf ervaring Blauw oog )

Net als sommige ruiters laten hun vlechten 2 weken zitten voor 2 concoursen Verward

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:10

Mijn shet heeft ook super veel manen. Meestal vlecht ik ze in eerst goed uitborstelen. Die vlechten laat ik dan twee dagen zitten en dan doe ik ze weer opnieuw. In het weekend laat ik ze eruit. De staart doe ik niet. Ik kam de manen 1 x per maand met een lading antiklit.

Eerst kamde ik de manen elke keer als ik opnieuw ging invlechten en an trek je er iedere keer weer haren uit. ik haal gewoon mijn vingers er door en dan dus 1 keer per maand uitborstelen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:46

de staart blijf schoner als je m vlecht, dus meestal als ik hem gewassen, en uitgepluist heb vlecht ik hem wel.
in andere gevallen hangt die gewoon los, af en toe uitpluizen, met behulp van een beetje antiklit, en zn volle staart begint weer mooi terug te komen

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 23:32

Wij hebben een aantal westernruiters bij ons op stal staan en al die paarden hebben hun staart in de vlecht en dan in een staartzak. Deze paarden hebben toch een mooie volle staart als de vlecht eruit gaat dus kan daar niet aan zien dat het niet goed zou zijn om de staart lange tijd gevlochten te hebben...

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 07:44

Ik heb de staart nooit in een vlecht, maar de manen altijd (hengstenvlecht) Wel vlecht ik 1 à 2x in de week opnieuw. De manen van mijn paard zijn al veel dikker en langer geworden, omdat ze niet meer afschuren aan de onderkant. Ik denk dus niet dat het kwaad kan, als je de vlechten maar regelmatig opnieuw erin doet.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 07:53

Het haar groeit toch vanuit de staartwortel en als je het vanuit daar niet te strak invlecht moet het toch geen probleem zijn...lijkt mij.

Een vriendin van mij heeft trouwens een fries en zij heeft zijn manen ook altijd gevlochten en het groeit idd beter!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:49

Het lijkt mij niet fij voor het paard.
Ik heb één keer een vlecht in Anouar z'n staart gemaakt (voor een verkleed wedstrijd) hij werd helemaal gek. Iedere keer als hij met z'n staart zwaaide dacht hij dat hij geslagen werd (die vlecht tegen z'n billen) dus ging hij nog harder slaan met z'n staart en werd het nog erger. Hij was helemaal over z'n toeren. Zo zielig. Dit is natuurlijk ook wel het uiterste, maar voor mij geen vlecht meer)