Hulpje voor stille beenligging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irsa

Hulpje voor stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 19:58

Ik was van de week wat aan het surfen op Internet en toen kwam ik ergens een hulpje tegen voor het goed stilhouden van je been.
Het was een dingetje wat aan je beugel en aan je zadel (of singel) moest.
Ik wilde het nu nog eens bekijken, maar kon het nergens meer vinden Gestoord

Weet iemand hoe dit ding heet en waar je het kunt krijgen!!

FunkyMirko

Re: Hulpje voor stille beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:04

ik weet niet hoe dat dingie noemt, maarik heb wel al gehoord van sommige mensen dat ze zich vasttapen aan hun zadel?
Voor een vaste beenligging kan je eerst al proberen om met rijbotten rijden, als je dat nog niet doet, dat helpt veel !

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:16

De symmetry bedoel je denk ik.

Afbeelding

Van de paardendrogist

Irsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 20:17

Hardstikke bedankt!!!
Dat zocht ik idd!!

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:18

Gaaf, dat heb ik nog nooit gezien :p
wat kost zo'n symmetry dingie?

Irsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 20:47

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:53

strotouwtjes hebben hetzelfde effect en zijn een stuk goedkoper

Irsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 21:00

Daar dacht ik ook al aan.....

Ik zit mij ook hard af te vragen wat hier zo speciaal aan is ten opzichte van andere touwtjes dat het 16,50 moet kosten.
Het zal het idee wel zijn..

Ik vind 16,50 nl ook toch wel vrij veel voor zoiets

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:07

tja, productiekosten e.d. zijn niet niets tegenwoordig. als je er dan nog een klein beetje winst op wil maken moet het gelijk al behoorlijk duur zijn.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:27

Kan dat niet gevaarlijk zijn of kan dat aan mij liggwn? Ik hoorde juist ltijd dat zoiets hardstikke link is, ik zou het eigenlijk niet weten...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:32

Lekker voor het paard. Je zal maar zo'n onrustige beenligging hebben dan ruk je dus telkens heel fijn aan de singel van het paard. Zal een heel ontspannen paard tot gevolgen hebben. NOT! Rolleyes
Je kan er nog zoveel toeters en bellen aan hangen. Míjn mening is: goede instructie en goede kennis is een veel nuttiger investering dan al die troep. Het neemt het probleem niet weg, het verhult het alleen ietsjes.
Onrustige beenligging komt voort uit een oncorrecte houding. Je moet het probleem bij de basis aanpakken. Gooi nog wat geld bij die 16,50 en ga een goede instructeur zoeken of ga zitlessen volgen. Als je correct zit, kun je je paard ook veel beter rijden. Knipoog Dát is mijn visie erop.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 22:21

porscherider schreef:
Lekker voor het paard. Je zal maar zo'n onrustige beenligging hebben dan ruk je dus telkens heel fijn aan de singel van het paard. Zal een heel ontspannen paard tot gevolgen hebben. NOT! Rolleyes

Met dit stukje van je bericht ben ik het wel eens ....
Citaat:
Je kan er nog zoveel toeters en bellen aan hangen. Míjn mening is: goede instructie en goede kennis is een veel nuttiger investering dan al die troep. Het neemt het probleem niet weg, het verhult het alleen ietsjes.
Onrustige beenligging komt voort uit een oncorrecte houding. Je moet het probleem bij de basis aanpakken. Gooi nog wat geld bij die 16,50 en ga een goede instructeur zoeken of ga zitlessen volgen. Als je correct zit, kun je je paard ook veel beter rijden. Knipoog Dát is mijn visie erop.

... met dit stukje maar ten dele Knipoog .
Ik ben het volledig met je eens, dat het zinvol is om goede (zit)lessen te volgen.
Echter: mijn instructrice en ik worden op het moment nogal hopenloos van mijn onrustige benen Scheve mond .... Ik roep ook vaak tijdens de (privé)les wanhopig of er niet iets bestaat wat mijn benen op de juiste plek houd Frusty !

Ik kan niet helemaal goed zien op de foto hoe die dingen gemaakt zijn, maar volgens mij kan je dat makkelijk zelf maken: op een breed stuk band, klittenband naaien en die aan de singel/beugel bevestigen. (zoals op de foto) Mocht je ooit komen te vallen en je blijft met je voet in de beugel hangen, zal door de druk het klittenband losschieten!(om die reden zou ik het dus nooit met stro-touwtjes proberen!)

Zo slecht vind ik die Symmetry niet; zeker niet als je het gebruikt om tenminste een gevoel van een juiste beenligging te verkrijgen!
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je die dingen alleen nog maar gebruikt Knipoog .

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 22:31

Oh, ik ben ook zeker niet 'the next Anky' hoor. Ik sta ook niet bekend om mijn stille beenligging. Alleen heb ik per ongeluk wel eens ervaren dat het toch best mogelijk is om een heel stil been te hebben.
Toch blijf ik erbij dat als je een correcte houding hebt (zadel helpt daar ook heel goed bij) dat je een heel eind kunt komen.

Als je bij wijze van spreken een stoelzit hebt, en je blijft maar knijpen, dan heeft zo'n hulpmiddel ook geen zin. Als je mooi rechtop zit, evenveel gewicht op je zitbeenknobbels, je been mooi recht af laten hangen, vanuit je heup mooi je tenen proberen naar voren te laten wijzen, knieën mooi aangesloten aan het zadel, met de beweging van het paard mee, paard onder je door laten lopen - op deze wijze kun je een heel eind komen. Ik blijf erbij: een goede basis is essentieel. Dat betekend: een goede, onafhankelijke zit. Hoe realiseer je dat? Een hele goedkope stap in de goede richting: de stijgbeugels op de juiste lengte. Als je goede steun hebt aan de stijgbeugels, kun je je concentreren op je evenwicht - ook heel belangrijk!

Ik zie zo vaak mensen hotsend en klotsend, totaal niet in evenwicht aan de teugels van een paard hangen met veel te lange stijgbeugels. En maar klagen dat ze het paard niet rond kunnen krijgen zonder slof. Koe

Nu moet ik erbij zeggen dat ik het spreekwoordelijke wiel op dit gebied niet heb uitgevonden. Ik ben door schade en schande wijzer geworden. Laat ik zeggen dat ik nog net niet met hulpteugel reed. Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:17

oh, ik heb me over laten halen dat ding te bestellen, moet eerlijk opbiechten dat ie nog in de verpakking zit, want ik vond de gebruiksaanwijzing al ingewikkeld.......

Voor de duidelijkheid, goeie instructie heb ik en die let er echt wel op, maar ik dacht (vlaag van verstandsverbijstering wellicht) dat dit nog wel wat extra zou kunnen doen, maar ja dan moet je t ook wel echt proberen.

Mocht ik in de toekomst nog goeie zin krijgen om met dat ding te rijden, laat ik het hier wel weten of het werkt!!!

Irsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 10:25

@daffodil: Aangezien jij hem dus thuis hebt, kun jij hem eens goed bekijken of er nog iets speciaals aan zit, of dat een touwtje hetzelfde effect kan hebben?
Ik ben benieuwd hoe en of het bevalt, laat je dat weten zodra je hem hebt geprobeert?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:06

Ja ,dat is goed. Dit topic is weer een goeie reden om hem inderdaad eens uit te proberen!!! Je hoort t nog!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:51

Ik denk niet dat zo'n ding je beenligging verbeterd. Natuurlijk wel als je hem eraan doet, maar je leert niet om zelf je benen stil te houden, dus zodra je het los doet, zullen je benen vanzelf weer alle kanten op gaan ben ik bang. Ik zie het voordeel van zoiets niet in, tenzij je het dus de rest van je leven gaat gebruiken.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:13

Ik heb m ook nog nieuw thuis in de verpakking liggen.
Het ziet er net wat netter uit dat een strotouwtje en wordt wat anders bevestigd.
Denk dat je het mooi als hulpmiddel kunt gebruiken, zodat je je bewust wordt van wat onrustige benen. Dus een soort seintje en dat je daardoor leert ze stiller te houden; denk dat dat niet heel veel gepluk aan de singel geeft hoor...(ga er maar even vanuit dat we het hier niet om het beginnersbeen hebben wat nog alle kanten op gaat ivm gebrek aan coordinatie, maar meer dat het een net wat te onrustig beeld geeft)l

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:03

Ineke2 schreef:

Zou die nou echt veilig zijn? Bij ons op de pension stal mag je namelijk geen stro touwtjes, sporenriempjes e.d gebruiken voor een stille been ligging omdat het gevaarlijk is. Maar is dit dan wel veilig?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:49

Ik heb m ook gezien bij de paardendrogist en denk wel dat ie een stuk veiliger is als een strotouwtje. Je moet m namelijk met klitteband vastmaken en als ze het een beetje slim gefabriceerd hebben dan moet ie loskomen op het moment dat er iets 'ergs' gebeurt, dat heb je met een strotouwtje dus niet.

Ook denk ik dat je m misschien maar één keer hoeft te gebruiken: Je voelt dan hoe je je benen moet houden en je wordt gedwongen om goed te zitten (anders gaan volgens mij je spieren krampen). Als je m dus één keer hebt gebruikt voel je hoe het wel moet.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:06

Ik heb zo'n kunststof dressuurzadel waar je de beugels onder de zweetbladen kunt bevestigen.
Dat heb ik 1 keer gedaan, maar het haalt ook de vrijheid uit je benen. Mocht het een keer voorkomen dat je eens moet schoppen omdat ie vertikt om vooruit te gaan, dan gaat dat niet echt als benen op 1 plaats liggen.
Ik rij nu bijvoorbeeld nog een heel jong paard , waar ik de binnenbeenhulp heel overdreven naar achteren moet geven anders snapt ze er nog niet veel van. Dat kan dus neit als je benen vastliggen.
Maar om te oefenen je benen stil te houden kan het misschien wel, alleen denk ik dat zodra je de touwtjes eraf haalt, je benen weer net zo hard gaan bewegen.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:15

Wat je ook zou kunnen proberen is hechtwax tussen je laars en het zweetblad van je zadel (het is wel een klerewerk om het er weer af te poetsen). Je instructrice kan het erop smeren en je been in de juiste positie leggen, het goedje zorgt ervoor dat je been op de juiste plek blijft liggen (kleeft vast) maar als het moet kun je met een beetje kracht de boel zo lostrekken. Ik heb het één keer gebruikt in een les, het werkt perfect, zeker als je het gevoel moet hebben wanneer je benen goed liggen, maar om er nou een gewoonte van te maken? Ik heb toch het liefst gewoon les en wordt gecorrigeerd totdat het wel goed is.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:38

ik ga hem toch kopen denk ik want wat er gezegd werd van klitteband en zo jah daar geloof ik wel in en de fabrikant zou toch geen product verkopen wat gevaarlijk is Verward (er zijn uitzonderingen)

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:59

misschien hulp voor beenligging: gewichten rond het onderrste van je been binden.
Ik weet niet of het luktmaar de zwaartekracht is toch altijd naar beneden Clown of niet soms.

het kan ook zijn dat de meeste mensen hier niks mee zjn maar het is ook maar een ideetje .

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:27

Is hecht wax wel goed voor je zadel dan?