kostenplaatje fjord gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wcr

kostenplaatje fjord gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 13:15

ik mag over een half jaar een paard kopen van me moeder, nu ben ik benieuwd wat de kosten van een fjord zijn voor een dierenarts, hoefsmid jaarlijkse inenting etc ik heb een stal gevonden all inclusief wat is leuker, een fjord of een haflinger ik zou graag van allerbei een karakter beschrijving willen hebben ik hoorde dat fjorden wat koppiger zijn als haflingers, maar ik zelf zie geen verschil ik vind haflingers juist weer wat trager dan een fjord.

Belker

Re: kostenplaatje fjord gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:19

Topic verplaatst naar Vraag Maar Raak

wcr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 13:20

thnks ik wist niet waar dat moest Haha!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:23

Het kostenplaatje is hetzelfde als met elk ander paard!

Dierenarts kan van 10 euro t/m 1000en euro's (kan altijd wat gebeurd en bij aankoop gebreken waar je later achter komt dus laten keuren!)
Wormenspuit om de 3 maanden (verschillende prijzen)
Hoefsmid 25 euro om de 6 weken o.d. bekappen alleen.
Inenting is per DA anders.

Ik zelf heb het meer op haflingers, omdat fjorden echt een lomper karakter hebben en inderdaad vaak een tikkie eigenwijzer. Vaak heb ik ook het gevoel dat ze dommer zijn. Ik ben op fjordenkamp geweest en reed daar op een fjord en had het gevoel dat ik een tank onder me had die echt zo dom was als ik weet niet wat Haha!
Ik zelf heb nu dus haflingers en vind ze geweldig. Ze merken veel op en ze willen voor je werken en ik kan daar beter een band mee opbouwen met een fjord.
Mijn haflingers zijn trouwens een stuk minder sloom dan fjorden. Fjorden zijn vaak wat slomer en lomper. Haflingers van tegenwoordig kunnen toch wat beter tonen en zijn wat sneller.

wcr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 13:26

tjah, want hier op de manege zijn de fjorden juist leuker dan de haflingers ik word altijd van de haflinger afgegooid, en de fjord kan ik door alle deuren lopen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:28

wcr schreef:
tjah, want hier op de manege zijn de fjorden juist leuker dan de haflingers ik word altijd van de haflinger afgegooid, en de fjord kan ik door alle deuren lopen.

Dan moet je die van mij maar leren kennen Haha!

Voorwaarts, maar stuk voor stuk super lief mijn drachtige is nu op de cam te zien en krijgt binnenkort een veulentje.

Het is niet zo dat ik nooit een fjord gereden heb, want heb er ook een tijdje 1 verzorgd, maar ik vind ze persoonlijk te lomp.
Die haflingers bij jou op de manege zullen dan wel net het verkeerde karakter hebben.
Met die van mij kan ik alles. Ik slee er mee, ik rij ermee buiten, laat ze een maand stil staan en stap er zo weer op. Ga er mee zwemmen alles. Dat kon ik niet met die fjord die liep je zo omver als je iets ging doen. Sleeen? Nee dan loopt hij meteen die slee kapot o.d. kan aan het paard liggen, maar ik vind fjorden te lomp.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:30

Zoals al gezegd is, is het kostenplaatje hetzelfde als elk ander paard.

Fjord of een Haflinger... dat hangt van het paard af. Ik ken hardstikke lieve haflingers en ook draken. Met fjorden idem dito.

Ik doe ook geen uitspraken of fjorden slomer zijn of juist haflingers. Je moet je niet vastpinnen op een ras, gewoon wat paardjes gaan bekijken dan merk je snel genoeg of het klikt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:34

De fokkerij van de fjord is al jaren meer gericht op het rijtype.
Dus van die hele zware lompe fjorden zul je niet zo snel meer tegen komen.

Hoe lomp je paard is ligt ook een groot gedeelte aan de opvoeding.

Ik heb zelf een haflinger en een fjord en het zijn allebei werklustige dieren met een zeer goed karakter.

Ik vind beide rassen even leuk en in beide rassen vind ik dieren die ik nooit zou kopen.

Dus laat je hart spreken wat je leuker vind.
Dit jaar bestaat het fjordenstamboek 50 jaar en er is een heel groot feest met shows en wedstrijden.
Een hele mooie gelegenheid om de veelzijdigheid van de fjord te zien en om met eigenaren te praten.

Ik ga zelf ook heen met mijn eigen fjord.

meer vragen over de haf of de fjord pb gerust.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:54

Ik reserveer ongeveer 300 euro per maand voor m'n paard. In de loop der jaren is gebleken dat ik daarmee toe kan. Het maakt natuurlijk wel uit of je een brokkenpiloot hebt, of een Houdini die precies weet wat waar uithangt Haha!
Fjord of Haf vindt ik geen keuze; het paard moet bij je passen. Ik ken van beide rassen paarden die ik graag in tienvoud op stal zou willen, maar ook die ik absoluut niet wil, al kreeg ik geld bij.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:38

Faniek schreef:
Ik zelf heb het meer op haflingers, omdat fjorden echt een lomper karakter hebben en inderdaad vaak een tikkie eigenwijzer. Vaak heb ik ook het gevoel dat ze dommer zijn. Ik ben op fjordenkamp geweest en reed daar op een fjord en had het gevoel dat ik een tank onder me had die echt zo dom was als ik weet niet wat Haha!
Ik zelf heb nu dus haflingers en vind ze geweldig. Ze merken veel op en ze willen voor je werken en ik kan daar beter een band mee opbouwen met een fjord.
Mijn haflingers zijn trouwens een stuk minder sloom dan fjorden. Fjorden zijn vaak wat slomer en lomper. Haflingers van tegenwoordig kunnen toch wat beter tonen en zijn wat sneller.

hier ben ik het niet mee eens, hoezo zouden fjorden lomper of slomer zijn? dit ligt totaal aan het paard zelf hoor. ik ken ook genoeg hafs die af en toe wat lomp zijn maar net zo goed een kwpner kan dit zijn.
Het ligt gewoon totaal aan het karakter van het paard zelf.
De fjord die ik verzorg is af en toe wat sloom maar zeker niet lomp en weer een andere fjord op stal is juist ontzettend voorwaarts en is op alles erg gevoelig.
En waarom zou je met een fjord geen band kunnen opbouwen? volgens mij heb je een nogal negatief beeld van de fjord in je hoofd en ben je nog nooit genoeg leuke tegen gekomen. Lachen

Voor de TS: Je wilde toch eerst een "gratis" paard met je vriendin verzorgen Verward en nu moet je toestemming vragen aan je moeder terwijl je lijkt mij oud genoeg ben Vork ik snap jou even niet meer Clown

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:48

Quarterh0rse schreef:
hier ben ik het niet mee eens, hoezo zouden fjorden lomper of slomer zijn? dit ligt totaal aan het paard zelf hoor. ik ken ook genoeg hafs die af en toe wat lomp zijn maar net zo goed een kwpner kan dit zijn.
Het ligt gewoon totaal aan het karakter van het paard zelf.
De fjord die ik verzorg is af en toe wat sloom maar zeker niet lomp en weer een andere fjord op stal is juist ontzettend voorwaarts en is op alles erg gevoelig.
En waarom zou je met een fjord geen band kunnen opbouwen? volgens mij heb je een nogal negatief beeld van de fjord in je hoofd en ben je nog nooit genoeg leuke tegen gekomen. Lachen

Nu moet je je niet aangevallen voelen dit is MIJN ervaring met fjorden. Gewoon geen fijne ervaring en heb nog nooit een ander soort fjord gezien die ik nou echt leuk vond. Dus zo komen fjorden bij mij over.
Daarbij vind ik fjorden wel leuk, maar degene die ik ken:
Zijn sterk en erg lomp.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:47

dom zou ik ze zeker niet noemen en ach eigenwijs, ja maarja dat kan een KWPN er oid ook zijn.
Ik ben al jaren trouwe fan van het fjordenpaard omdat het no nonsense paardjes zijn; what you see is what you get, en het zijn kleine bulldozertjes die voor meerdere takken inzetbaar zijn.

Kostenplaatje kan erg verschillen; het is een sober ras die zich prima het hele jaar op het land kan vermaken (mits er een schuilstal is) maar ikzelf kies tovh voor een gewone stal met dagelijkse weidegang.

Prijs van een een redelijke beleerde fjord met paieren is rond de € 1500,-

hoefsmid, inentingen etc is erg afhankelijk wat paardlief nodig heeft en de kosten die worden gehanteerd door desbetreffende smid/arts.

mocht je nog meer willen weten, dan mail je maar even of kom eens langs bij www.lindenhof.cjb.net

(kan je helpen aan veel verkoop adressen van goede fjords)

haflingers zullen ook wel hun goede punten hebben maar ik in ben alleen fjord fan,

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:52

Ik heb dus weer een hele snelle Haf...... vroeger ook wel eens op een Fjordje gereden en die vond ik toch niet zo lomp (liep ook M dressuur bij de paarden met de eigenaar). Voor dat soort dingen moet je niet naar het ras kijken, denk ik Knipoog

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:15

wcr schreef:
ik mag over een half jaar een paard kopen van me moeder, nu ben ik benieuwd wat de kosten van een fjord zijn voor een dierenarts, hoefsmid jaarlijkse inenting etc

deze kosten zijn gelijk welk ander paard, entingen kosten incl voorrijkosten 50 euri per keer, hoesmid ligt eraan welke je hebt, ik heb rondom warm beslag voor 75 euri, veeratskosten liggen eraan of je ene gezond paard hebt of niet hier kun je niks zinnigs over zeggen.

wcr schreef:
ik heb een stal gevonden all inclusief wat is leuker, een fjord of een haflinger ik zou graag van allerbei een karakter beschrijving willen hebben ik hoorde dat fjorden wat koppiger zijn als haflingers, maar ik zelf zie geen verschil ik vind haflingers juist weer wat trager dan een fjord.

Fjorden zijn absoluut niet koppiger dan haflingers, mijn ervaring is dat dit eerder andersom is. Maaaaaarr moet er wel bij zeggen dat het karakter van een dergelijk ras als een fjord of haflinger valt of staat met de opvoeding die het dier heeft gehad.
Info over de fjord kun je vinden op www.fjordstudbook.com en www.fjordenwereld.nl

Veel plezier met je zoektocht!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:17

Faniek schreef:

Denk dat je toch eens van dichtbij kennis moet maken met tjo, die zal je graag het tegendeel van bovenstaande bewijzen Haha! Niet iedere fjord is lomp, eigenwijs en sloom nl.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:48

Mijn fjord is juist alles behalve dom,ze is juist te slim! Ze is ontzettenend leergierig enpakt alles heel snel op. Behalveals ze iets echt niet wilt, dan kan het nog wel eens heel lang duren voordat het lukt. Lomp is ze ook absoluut niet, ze heeft weleens een jolige en idiote bui, maar datis niet bepaald rasgebonden. Ik persoonlijk zie liever een fjord dan een haflinger, maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

De kosten, ja het is een sober paardje, dus het valt allemaal goed mee. Voor mijn 4 jarige fjord en mijn 6 jarige mini-shet ben ik bij elkaar per maand ongeveer 50 euro kwijt. Maar dat zijn dan nog ggen eventuele medische kosten. Plus ik heb ook nog een keer het geluk datik gratis een hele grote wei heb.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:40

Faniek schreef:

Dierenarts kan van 10 euro t/m 1000en euro's (kan altijd wat gebeurd en bij aankoop gebreken waar je later achter komt dus laten keuren!)

Fjorden sloom, lomp en dom? *Proest* Dan mag je eens kennis komen maken met die van mij, dan stuur ik je een half uurtje met hem het bos in, kijken of je hem dan nog zo sloom, dom en lomp vindt Slapen
En snel is hij ook, kom hem maar uit proberen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:46

brenda21 schreef:
Fjorden sloom, lomp en dom? *Proest* Dan mag je eens kennis komen maken met die van mij, dan stuur ik je een half uurtje met hem het bos in, kijken of je hem dan nog zo sloom, dom en lomp vindt Slapen

Waarom voelt iedereen zich zo aangevallen.

Het is MIJN!!! ervaring en MIJN!! mening!

En ik vind fjorden niet dom, ik vind ze minder slim dus ja dommer om het zo te zeggen.... ze liepen je omver en snapten niet echt veel waarmee IK ben omgegaan!...
Ik heb zo rond de 12 fjorden gereden en stuk voor stuk waren ze hetzelfde.

Mensen met fjorden voelen zich dan meteen aangevallen Lips are sealed

Het is geen soort paard voor mij en dat is MIJN mening!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 19:01

Ik vind ook als Faniek dat vind dan vind ZIJ dat en dan hoeft niet iedereen zich aangevallen te voelen..
Mensen doe nou toch eens rustig ajb.
Prijzen per maand moet je toch aan zo'n 300 euro denken en de aanschaf, tja het licht eraan wat het paardje allemaal al moet kunnen, een groen paard is veel goedkoper dan een beleerd paard van 4.

Succes met de aanschaf! Lachen

[edit] nee ik heb geen haflinger Knipoog

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 19:20

Faniek schreef:

Dat denk ik dus ook van Haflingers, maar je hebt een klein beetje gelijk dat fjorden zo kunnen zijn. Haflingers iets minder. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:24

Faniek schreef:
brenda21 schreef:

Waarom voelt iedereen zich zo aangevallen.

Het is MIJN!!! ervaring en MIJN!! mening!

En ik vind fjorden niet dom, ik vind ze minder slim dus ja dommer om het zo te zeggen.... ze liepen je omver en snapten niet echt veel waarmee IK ben omgegaan!...
Ik heb zo rond de 12 fjorden gereden en stuk voor stuk waren ze hetzelfde.

Mensen met fjorden voelen zich dan meteen aangevallen Lips are sealed

Het is geen soort paard voor mij en dat is MIJN mening!

Omdat je 12 fjorden hebt uit geprobeerd moet je niet alle fjorden over 1 kam scheren. Ik vind een aantal kwpners ook stres kippen, ik zeg toch ook niet dat ze allemaal zo zijn?
En bovenstaande reactie van mij, is MIJN mening en MIJN ervaring Haha!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 06:50

brenda21 schreef:

Omdat je 12 fjorden hebt uit geprobeerd moet je niet alle fjorden over 1 kam scheren. Ik vind een aantal kwpners ook stres kippen, ik zeg toch ook niet dat ze allemaal zo zijn?
En bovenstaande reactie van mij, is MIJN mening en MIJN ervaring Haha!

Nee wat jij zegt is een uitspraak want MIJN paard is dit en mijn paard is dat dat is geen mening.. mening praat je vanuit ik positie.
Nu verdedig je, jou paard helemaal....

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:08

Ontopic graag Haha! !

Fjorden zijn inderdaad gelijk aan onderhoud als ieder ander paard. Ik ben voor mijn Fjord zo'n €300,- tot €400,- per maand kwijt. Ik rijd geen wedstrijden, dus die kosten zitten er niet bij, wel kosten van eens per twee weken een uur priveles.

Verder is mijn Fjord qua karakter in de omgang heel rustig en braaf. Ze is nog jong en daardoor heeft ze wel eens puberale buien, maar verder is het een super paardje (ik ben natuurlijk lichtelijk bevooroordeeld Tong uitsteken ) en heeft ze daarbij ook nog eens heel veel aanleg voor dressuur. Ze kan wel 'heet' worden, maar als je daarmee overweg kunt, heb je een fantastisch paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:16

Of je met een fjord of haflinger beter af bent ligt helemaal aan jou en het paard. De combinatie moet goed zijn.

Je hebt inderdaad wel wat raskenmerken, persoonlijk zou ik eerder voor een haflinger gaan, maar ik ben bevooroordeeld omdat ik op het moment een leuke haf rijd Cool
Vroeger vond ik er namelijk niks aan, en dacht ik juist dat haflingers lompe tanks waren. De haflingers die ik toen kende waren dat ook, en ook nog eens verschrikkelijk koppig Lachen
De haf die ik nu rijd lijkt qua karakter juist meer op een nrps'er waar ik vroeger op reed, heet en gevoelig.

Iris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:06

Ik denk dat de kosten voor de dierenarts zowel bij een fjord als bij een haflinger ongeveer gelijk zijn, maar dit varieert wel van 20 tot 1000en euro's....
Het karakter van fjorden en haflingers....
hm.......ik heb zelf een fjord, dus ik kan alleen zeggen dat fjorden wel lomp over komen vaak, maar dit helemaal niet zo hoeft te zijn...
Ik heb zelf een hele actieve en goeje fjord, waarmee ik L en M dressuur rijd, dus zo lomp is ie niet Knipoog