Is goed kunnen paardrijden voor een deel aangeboren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Is goed kunnen paardrijden voor een deel aangeboren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 17:41

Vandaag weer eens een dip dagje...
Het rijden ging op zich wel goed maar ik zou soms zo graag beter willen zijn Verdrietig
Nou weet ik dat ik niet het type paard heb om echt ver te kunnen komen (ben wel Lovers op haar, verkoop haar dus nooit) in zowel de dressuur als het springen
-komt van de baan-
Maar waarom zou dat niet kunnen Verward

Kan ik dan zelf gewoon niet rijden?
Oké, ik moet nog veel leren, sterker nog, ik denk dat je nooit uitgeleerd bent met paarden maar waarom wil het dan toch niet lukken? Verdrietig

Is paardrijden dan voor een groot deel aangeboren?
Misschien is dat het wel...
Dan kan ik dus les blijven nemen maar dan word ik nooit zo goed als dat ik zou willen Verdrietig

Moest even me frustratie kwijt Verdrietig

daantjuhhh

Re: Is goed kunnen paardrijden voor een deel aangeboren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:47

Ja ik denk dat de een er wel meer gevoel voor heeft als de ander!!

Maar ik denk dat iedereen met de juiste middelen en begleiding een eind kan komen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:55

Ik weet wel zeker van wel. Ik kon al redelijk goed rijden toen ik nog geen les had! Had mezelf vanalles al aangeleerd maar je leert ook veel als je naar het rijden van iemand anders kijkt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:07

Ze zeggen altijd: het zit in de familie. Tja, mijn hele familie zit in de paarden...logisch dat ik al als kleinkind bij mijn grote nichten op paarden zat...!

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:09

hhhmm, ik denk dat het zeker een deel met gevoel te maken heeft. En dat gevoel kan je niet echt aanleren!

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je met les niet verder kan komen. Ik vind inderdaad ook dat je nooit uitgeleerd bent, maar toch denk ik dat het misschien voor een deel aangeboren kan zijn. Misschien dat dit het verschil maakt met een hele goede ruiter en een superruiter.

lisjuhandty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:12

je hebt het gevoel of je hebt het niet , als je het niet hebt kan je met goeie begeleiding wel redelijk ver komen.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:24

t heeft mijn inziens idd te maken met gevoel dat je gewoon moet hebben voor het paardrijden. Ik kom niet uit een paardenfamilie maar toen ik kon kruipen kroop ik al bij de buren tussen de paarden. Haha! Bij mij zat het er echt al heel vroeg in! Clown Heb vanaf mijn 4e gereden en durf wel te zeggen dat ik er gevoel voor heb. Maar echt super goed rijden kan ik niet. Je blijft (gelukkig) gewoon steeds aan het leren Inmiddels rijd ik zo'n 20jr en nog na elke les steek ik weer wat op.

Maar goed je kunt het gevoel wel enigzins ontwikkelen denk ik. Je moet er gewoon een beetje aanleg voor hebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:28

daantjuhhh schreef:
Ja ik denk dat de een er wel meer gevoel voor heeft als de ander!!

Maar ik denk dat iedereen met de juiste middelen en begleiding een eind kan komen!

even vergeten een sterke wil!!!
Is ook belangrijk

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:31

Nouja als jij ieder boek leest wat over paarden te vinden is...

Maar dan nog, als je 'het gevoel' niet hebt... Daar zit wel wat in. Alleen,
ik denk dat je er ook zeker wel kan komen zonder dat je het gevoel hebt. Dan zal het wel wat langer duren, want dan moet je weten welke beweging je moet maken of welke hulp je moet geven, ipv dat je dat al aanvoelt.

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:48

Paardrijden is niet aangeboren, maar inzicht kan wel aangeboren zijn!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:59

Tsja... ik denk wanneer je omringd wordt door mensen die veel van paarden weten, jij vanzelf ook meer van ze gaat begrijpen. Zelf kom ik absoluut NIET uit een paardenfamilie (mijn ouders vinden ze vies, stinken en veeeeels te groot) en heb ik dat gevoel ook niet van huis meegekregen. Toen ik jong was was ik dan ook niet goed voorbereid op de wil die zo'n paardje eigenlijk heeft, en bakte ik er dus veel minder van dan iemand die altijd al geleerd heeft met paarden om te gaan.

Niet dat ik nu zo'n topruiter ben -ik hou het op Penny GrandPrix Clown - maar ik heb nu wat meer ervaring in de paardenwereld, en ook wat meer vrienden die wat met paarden hebben. Dan leer je 't vanzelf.

Ik durf te wedden dat iemand als Diederik van Silfhout echt niet nu al zo'n goede ruiter was geweest als zijn papa gewoon Jan Pietersen had geheten.... (Was ook wel gek geweest dat hij dan nog steeds Van Silfhout had geheten Clown )

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:02

Rijden kan je leren en het gevoel ook. Je bent alleen langer onderweg.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:07

ik ga grotendeels mee met de bovenstaande reacties!

de eerste dag dat ik beauty had,kwam er een soort paardenfluisteraar langs...
dus ik op beauty gereden en toen kwam ze langs mij staan: meiske ,jij hebt het in je vingers om ergens te komen! over een jaar laten we dit paardje dansen op muziek...(ben helaas na een tijd gestopt met haar les)maarja

ik heb al bijna een jaar geen les meer gehad,en het gaat nu beter als dan toen ik les had!

moest er even uit Gestoord Gestoord

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:14

Marije1984 schreef:
Rijden kan je leren en het gevoel ook. Je bent alleen langer onderweg.

precies Knipoog

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:24

volgens mij heb je niet echt een 'talent' nodig om degelijk te kunnen paardrijden. Goede les wél daarintegen.

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:26

mijn jongere zus (nu 10jaar een half) wou rijden toen ze 6 was. Ik (nu 13) en mijn zussen (nu 15 en 12) Mochten al rijden want we waren ouder dan 7. (we moesten dus 7 zijn voor we mochten beginnen in de les te rijden) Na de les mocht ze altijd 10 minuutjes op 1 van de pony's rijden. Na een maand zette ze die pony zelf in galop en kon ze stap, draf en ook galop perfect. De leeraar heeft haar dus in de les laten rijden want ze kon al wel wat. Ik rijd dus 1 jaar langer en toch rijdt zij veel beter dan mij. Ze heeft er gewoon het gevoel voor. Iedereen zegt ook wel dat ik goed kan rijden (vind ik zelf niet Haha! ) maar toch rijdt zij echt veel beter. Echt vergelijken gaat natuurlijk niet, zij springt graag en ik rijd graag dressuur. Maar ik ben dus ook van mening dat dit aangeboren kan zijn. Maar je kan even goed leren paardrijden als je dit "gevoel" niet aangeboren hebt. Maar een feit is dat uit elke les die jij goed vond je minder leert dan wanneer je een les slecht vond. (Dit komt omdat je weet waar je aan moet werken en wat nog niet zo goed ging.)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:36

Jup, ik heb een leerling die absoluut geen gevoel voor rijden heeft. Dat weet ze zelf ook. nu heeft ze 2X per week les, en na 4 jaar rijdt ze toch al erg netjes.
wel heeft ze alles stap voor stap moeten aanleren, en een talent zal ze nooit worden.
maar ach, ze heeft lol, en krijgt genoeg begeleiding, en kan nu makkelijk een L1 proef aan.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:40

Ik denk ook dat het heel wat uit maakt hoe oud je bent als je begint.

IK ben zelf wel begonnen als kind maar heb vanaf mijn puberteit tot mijn 32e niet meer gereden. Toen ik op mijn 32e weer begon was dat veel moeilijker. Je lijf zit je meer in de weg en je bent veel minder flexibel. Je bent ook banger om te vallen ed. waardoor je eerder verkrampt enzo.

MIjn beide kinderen leren het veel makkelijker. Ze rijden net zolang als ik en zitten er gewoon veel makkelijker op.
Ze zijn nu ook nog veel minder bezig met zichzelf af te vragen " Doe ik het wel goed?" Ze vinden alles veel vanzelfsprekender.

Toch heeft aanleg er wel degelijk mee te maken. Mijn jongste rijdt beter dan de oudste omdat hij er op de een of andere manier meer gevoel voor heeft. O.a. doordat hij leniger is dan de oudste en iets meer lef heeft, maar ook zeker door een bepaald gevoel voor het rijden dat de oudste wat mist.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:12

Bar schreef:
Ik denk ook dat het heel wat uit maakt hoe oud je bent als je begint.

IK ben zelf wel begonnen als kind maar heb vanaf mijn puberteit tot mijn 32e niet meer gereden. Toen ik op mijn 32e weer begon was dat veel moeilijker. Je lijf zit je meer in de weg en je bent veel minder flexibel. Je bent ook banger om te vallen ed. waardoor je eerder verkrampt enzo.

MIjn beide kinderen leren het veel makkelijker. Ze rijden net zolang als ik en zitten er gewoon veel makkelijker op.
Ze zijn nu ook nog veel minder bezig met zichzelf af te vragen " Doe ik het wel goed?" Ze vinden alles veel vanzelfsprekender.

Toch heeft aanleg er wel degelijk mee te maken. Mijn jongste rijdt beter dan de oudste omdat hij er op de een of andere manier meer gevoel voor heeft. O.a. doordat hij leniger is dan de oudste en iets meer lef heeft, maar ook zeker door een bepaald gevoel voor het rijden dat de oudste wat mist.

zo hadden wij een x een groep van 10 personen allemaal pubers van 15/16 jaar die kwamen 1 middagje rijden..
Nou eerst de eerste 5 daar zaten een paar ruiters bij ging goed,
2 de groep had helemaal niemand ervaring het eene meisje snapte na een uur rijden nog niet wat lichrijden was de ander had ik nog niet eens verteld wat lichtrijden was of ze was al heel netjes aan het lichtrijden, ik heb nog na gevraagd of ze echt geen ervaring had en nee hoor ze had nog nooit op een paard gezeten.
zij had dus echt gevoel!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 08:39

Zo zag ik een tijdje geleden iemand rijden, die reed echt netjes, maar mistte het gevoel. Ik had net het idee dat ze op allemaal knopjes zeg maar duwde en dan ging het paard. Een samenhang zat er niet echt in, en dat vind ik jammer, want dan is de combinatie niet zo mooi.
Maar ook al heb je het gevoel dus niet, je kan altijd leren rijden!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:49

Natuurlijk is een stukje aanleg aangeboren.
Gelukkig schijn ik dat te bezitten, anders was het nooit wat met me geworden vanwege mijn slechte motoriek Haha!

Dus blijven zitten en aanvoelen waarom een paard iets doet is er, maar oefeningen en hulpen geven vereisen bij mij een hoop training. Hogere dressuur is dus waarschijnlijk niet voor mij weggelegd, maar jonge en probleempaarden trainen wel.

Iedereen heeft ook zo z'n sterke en zwakke punten, in alles, dus ook met paarden Lachen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:14

Denk het wel. Heeft deels met talent, gevoel en doorzettingsvermogen te maken. Daarbij denk ik ook dat de spullen en middelen (geld!!) dat je hebt, een grote rol spelen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:16

Dat denk ik ook... het scheelt ook als je familie 'in de paarden' zit...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:37

wendytjeG schreef:
Dat denk ik ook... het scheelt ook als je familie 'in de paarden' zit...

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je hebt misschien wat meer geluk kwa middelen en accomodatie als je pa of ma al een stal vol paarden en een bankrekening met geld hebt, maar als het gevoel er niet is, dan is het er niet.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:50

Bij paardrijden komt een zeker inzicht kijken, een bepaalde mate van intelligentie die je nodig hebt om het te 'snappen' en creativiteit om het op te lossen. Je moet in een split-second een actie bedenken die jij uit gaat voeren door iets dat het paard doet, en dat continu. Degenen die dat het snelst en doeltreffend kunnen zullen denk ik het verste komen. Daarnaast ook nog een dosis geduld, en denk dat 'het gevoel' toch wel ergens achteraan het rijtje eindigt.