Paard in training bij grand-prix amazone

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

johno

Paard in training bij grand-prix amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 09:27

Wij hebben nu 4 maand een paard in training staan bij een grand-prix amazone,en nu heb ik hem gisteren zien op lopen op een selectie,wij zijn ons echt wild geschrokken Boos! zo .
Zo slecht heb ik hem nog nooit zien lopen,helemaal uitelkaar en van zijn beweging was niets meer over.
Je mag na 4 maand training toch wel iets meer verwachten? of zijn wij nou gek.
En het is ook toch niet het slechtste paard,hij heeft verleden jaar in de finale van de pavo-cup en de finale in varsseveld gelopen.
Wat is jullie mening hierover ??

Lielle

Re: Paard in training bij grand-prix amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:59

dit hoort niet op WD thuis, ik ga het naar VMR verplaatsen.

Even on topic
Het verbaast me wel dat je dit pas na 4 maanden ziet, ik neem aan dat je ook regelmatig een training bijwoont. Verder is het natuurlijk lastig beoordelen achter een scherm.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:03

Zonder foto's is het natuurlijk moeilijk te beoordelen, maar als jij niet tevreden bent over de gang van zaken zou ik een gesprek aangaan met deze amazone en eventueel zou ik het paard daar weghalen en naar een alternatief gaan zoeken. Het is zeker niet fijn als je paard erop achteruit gaat in plaats van vooruit, wat je ten slotte voor ogen hebt anders breng je 'm niet daarheen. In ieder geval succes ermee!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:10

z
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:45

als je het er niet mee eens bent op de manier hoe de vorderingen zijn, dan zou IK daar eens langs gaan en het een en ander bespreken, en anders zou ik hem gewoon ergens anders neerzetten. Je betaald er {zeer waarschijnlijk} ook erg goed voor, en dan is het zonde als jij geen vorderingen ziet.

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:52

Ben wel benieuwd welke amazone je bedoelt.
Wat vond ze er zelf van? Zie ze zelf ook dat ze erg ontvreden was en dat ie anders veel beter liep of was ze tevreden?
Wat was het resultaat van de selectie?

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 10:53

Lielle schreef:
dit hoort niet op WD thuis, ik ga het naar VMR verplaatsen.

Even on topic
Het verbaast me wel dat je dit pas na 4 maanden ziet, ik neem aan dat je ook regelmatig een training bijwoont. Verder is het natuurlijk lastig beoordelen achter een scherm.

Ik heb een aantal keren gezien hoe ze thuis trainde en dat zag er wel goed uit,alleen op wedstrijden e.d gaat het dus absoluut niet goed,ze kan hem dan ook niet uitzitten,hij gooit nl.nogal hoog op ze zit er dan op als een stuiterballetje en dat bevordert het beeld natuurlijk niet.
Maar ik heb contact met haar gehad en ze wil er nu even over denken hoe dit verder moet.
Misschien heeft ze zich teveel blind gestaard op het feit dat hij in de finale pavo heeft gelopen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:55

Tja dan zou ik toch eens een gesprek met die amazone aangaan mischien is er wel een reden voor.
En zo niet dan zou ik het paard daar toch weg halen en een andere zoeken want dan is die amazone niet zo goed.
En na vier maanden zou je toch ook een paard wel moeten kunnen uitzitten.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 10:57

dione schreef:
Ben wel benieuwd welke amazone je bedoelt.
Wat vond ze er zelf van? Zie ze zelf ook dat ze erg ontvreden was en dat ie anders veel beter liep of was ze tevreden?
Wat was het resultaat van de selectie?

Ik wil geen namen noemen maar het is echt een amazone van naam,ze was zelf ook niet tevereden en ze vind dat hij thuis veel beter loopt.
Het resultaat was dus dat hij niet verder mag op het protocol stond nl.
"basisafrichting ontbreekt" terwijl hij toch al M2 dressuur heeft gelopen,dus je begrijpt wel hoe slecht het eruit zag.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 11:01

zerena schreef:
Tja dan zou ik toch eens een gesprek met die amazone aangaan mischien is er wel een reden voor.
En zo niet dan zou ik het paard daar toch weg halen en een andere zoeken want dan is die amazone niet zo goed.
En na vier maanden zou je toch ook een paard wel moeten kunnen uitzitten.

Klopt,heb ook net een gesprek met haar gehad en ze wil nu eerst overleggen met haar moeder hoe dit nu verder moet.
Wij hebben ons misschien wel een beetje verkeken op de te verwachten kwaliteiten van een grand-prix amazone,ik heb altijd iets gehad van als je grandprix rijdt mag je van zo iemand iets verwachten,maar dat blijkt toch behoorlijk tegen te vallen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:03

Das niet zo een beste opmerking om op je protocol te krijgen..............

Ik zou een stappenplan uitwerken, met verschillende "controle" punten erin. De komende twee maanden alleen basisafrichting, HC een m proef meedoen, en zo heel geleidelijk steeds meer de opleiding uitbreiden met steeds een "controle" punt erin.

Mischien is gewoon de combinatie niet zo gelukkig, dat kan natuurlijk ook

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:05

GP wil niet altijd iets zeggen. Ja, natuurlijk zijn zij verder doorgetraind als de doorsnee ruiter, maar met een hoop geld onder je kont en een stalruiter die je paard doordeweeks rijdt, zodat je zelf alleen maar met wedstrijd hoeft te rijden, kom je een heel eind.

En zeg niet dat dat niet gebeurt, want dat gebeurt dus ECHT regelmatig.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:09

gijsenkim schreef:

Mischien is gewoon de combinatie niet zo gelukkig, dat kan natuurlijk ook

Ja dat kan gebeuren maar dat weet je dan toch ook wel wat eerder en dan kun je dat met de eigenaar overleggen.....

Wel zonde van het paard!
Dan denk je het goed te doen door hem naar een grand-prix ruiter te brengen.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:10

...zou een goed gesprek aangaan en dan waarschijnlijk je paard daar weghalen...is jou keuze om hem daar neer te zetten, dus ook jou keuze om hem/haar weg te halen....als je na 4 maanden niet tevreden bent! en het is wel de bedoeling dat paardjelief er beter van wordt...en iid na 4 maanden dan moet je hem toch wel kunnen "uitzitten"...

ps. vind het trouwens wel heel netjes dat je geen namen noemt..

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:24

idd een beetje sneu dat het alleen maar verslechterd is geworden door die amazone...

bij ons op stal kreeg er iemand les van een prix georges... die amazone kwam de helft van de tijd niet,en echt lesgeven kon ze niet
en ze vonden haar onaardig Bloos

maar ik ken die persoon in het echt,en ze is echt super!
maarja in het echt is het natuurlijk veel anderser dan dat je er les van krijgt.

ik zou iig je geld terug vragen,of iig toch zeker de helft,veel succes nog!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:31

Heb je dan geen overeenkomst waarin je hierover iets hebt vastgelegd?

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:39

inderdaad netjes dat je de naam niet genoemd hebt. maar met alle details die jij me gegeven heb weet ik het inmiddels toch al, en volgens mij met mijn, half bokt ook al. Als je het er niet mee eens hoe die op wedstrijd voor gesteld wordt moet je hem daar weg halen maar mischien moet je haar meerdere keren op wedstrijd zien rijden omdat de combinatie meer wedstrijd nodig heeft om ervaring SAMEN op te doen. Als die thuis wel goed loopt en op wedstrijd niet dan ligt het dus waarschijnlijk niet aan het rijden en als die thuis wel goed loopt waarom zeg je dan meteen dat ie niet meer kan bewegen alleen omdat ie 1 keer niet goed loopt op ander terein? hihihihihihihihi stuiterbal vond ik wel een goeie alleen zij rijdt meer achter de beweging aan doet ze namelijk op al haar paarden. En toen je over haar moeder begon wist ik het helemaal zeker over wie je het had

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 11:46

LDRD schreef:
Heb je dan geen overeenkomst waarin je hierover iets hebt vastgelegd?

Natuurlijk hebben we een overeenkomst,alleen soms moet je sommige dingen nog een kans geven,een keer slecht hoeft niet altijd slecht te zijn,alleen dit was gewoon erg belangrijk.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:09

Van de officiele site van stal Hexagon (Fam. van Lieren)

Hoofd : DRESSUURTRAINIG.

Eerst krijg je een lijst met alle mogelijkheden, zoals zadelmakmaken, corrigeren,
wedstrijdklaarmaken enz., enz.

Dan komen de voorwaarden:
-1- De minimale duur van de africhting is 1 maand. (Oke, begrijpelijk)
-2- Gedurende de eerste twee weken is het voor de ruiter/eigenaar NIET toegestaan om een training van het desbetreffende paard bij te wonen, zodat alle medewerkers van stal Hexagon uitgebreid de kans krijgen om dit paard goed te leren kennen, voor een optimaal verloop van de verdere africhting.
http://www.stalhexagon.nl.

Let wel, ik beweer NIET dat dit topic met stal Hexagon te maken heeft.
Ik WEET helemaal niet over wie dit gaat, dit is alleen een voorbeeld waarvan ik het bestaan toevallig wist.
Ik zeg ook NIET, dat hier laakbare dingen gebeuren.
Ik ga er ook vanuit dat die NIET gebeuren.

Wat ik hier WEL mee wil zeggen, is dat wanneer je je paard uit handen geeft aan sommige stallen en ruiters, je blijkbaar ook een deel van je zeggenschap kwijt raakt.
En dat het in zo'n geval moeilijk is in te grijpen als het mis lijkt te gaan.
Kunnen bepaalde mensen niet met je paard overweg, (en dat kan, heeft niets te maken met de kwaliteit) dan kan al in die twee weken ongelofelijk veel verpest worden.

Toch iets om te bedenken wanneer je je paard ergens brengt om te trainen.

Ik hoop dat je gauw een goede oplossing vindt.
Jammer dat het zo gelopen is.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:15

Je bent er duidelijk niet blij mee. Mijn tip zou dan ook zijn om dat paard daar direct weg te halen.
Als je na 4 maanden zoiets op het protocol krijgt, dan is er toch echt iets mis.
Grand Prix zegt echt niet alles.
Ik zou eens gaan kijken naar bijvoorbeeld een gewone Z amazone. Eentje die gewoon klikt met je paard.
Denk dat je er dan meer uit kan halen dan waar hij nu staat.
Want die Grand Prix ruiter zal waarschijnlijk een heleboel paarden rijden, en zo'n Z ruiter kan wat meer tijd en persoonlijke aandacht aan je paard schenken ( erg belangrijk, alleen met rijden ontwikkelt een paard zich niet oner een ruiter)

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 12:22

lowara schreef:
Je bent er duidelijk niet blij mee. Mijn tip zou dan ook zijn om dat paard daar direct weg te halen.
Als je na 4 maanden zoiets op het protocol krijgt, dan is er toch echt iets mis.
Grand Prix zegt echt niet alles.
Ik zou eens gaan kijken naar bijvoorbeeld een gewone Z amazone. Eentje die gewoon klikt met je paard.
Denk dat je er dan meer uit kan halen dan waar hij nu staat.
Want die Grand Prix ruiter zal waarschijnlijk een heleboel paarden rijden, en zo'n Z ruiter kan wat meer tijd en persoonlijke aandacht aan je paard schenken ( erg belangrijk, alleen met rijden ontwikkelt een paard zich niet oner een ruiter)

Waarschijnlijk heb je hierin gelijk,ik heb ook al zitten denken als dit op niets uitdraait (wat ik niet hoop) om een "gewone" z2 amazone of iets dergelijks te benaderen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:41

Idje, ik snap je reactie niet helemaal. Volgens mij mag john te allen tijde bij de training kijken dus is dit hier niet aan de orde.

Ik heb mijn paard ook een tijd in training gehad bij een LT-ruiter maar vind zelf dat op het moment dat jij je paard uitbesteed je de verantwoording over het rijden ook uit handen geeft. Dan kan het idd zo zijn dat de wedstrijdresultaten (in het begin) niet meevallen. Maar bedenk wel dat het geheel nog een combinatie moet vormen en per persoon is weer verschillend hoe lang dat duurt.
Persoonlijk vind ik 4 maanden nog niet erg lang om al hoge verwachtingen te hebben.
Ik begrijp dat je al een gesprek met haar aangegaan bent en dat ze zelf ook niet tevreden was met het resultaat dus wat dat betreft zitten jullie aardig op 1 lijn. Ik zou het nog maar even aankijken.
Een dressuurproef is altijd een momentopname dus misschien hadden ruiter en paard hun dag niet.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:57

Fitzroy, mijn reactie is gewoon bedoeld om mensen er op te wijzen welke consequenties het in training geven van een paard kan hebben.
Daar wil ik helemaal niet mee zeggen, dat John niet bij bij zijn paard mocht gaan kijken of niet mocht overleggen.
Nogmaals ik weet niet over wie het gaat en wat de omstandigheden waren.
Wat ik alleen wil aangeven, is dat goede afspraken gemaakt moeten worden EN dat je de voorwaarden waarop je je paard overgeeft goed moet bekijken en dat je ook geen overspannen verwachtingen moet hebben van het resultaat.
Ik ben wel met je eens dat 4 maanden voor goede, blijvende resultaten erg kort is, maar klikt het echt niet met paard en ruiter, dan is het wel een periode waarin al ontzettend veel verpest kan worden.
Het gaat gewoon om de keuzes die je maakt.
Voor jou kan dat betekenen dat je inderdaad alles overgeeft, voor een ander is dat niet aan de orde.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 13:09

Fitzroy schreef:
Idje, ik snap je reactie niet helemaal. Volgens mij mag john te allen tijde bij de training kijken dus is dit hier niet aan de orde.

Ik heb mijn paard ook een tijd in training gehad bij een LT-ruiter maar vind zelf dat op het moment dat jij je paard uitbesteed je de verantwoording over het rijden ook uit handen geeft. Dan kan het idd zo zijn dat de wedstrijdresultaten (in het begin) niet meevallen. Maar bedenk wel dat het geheel nog een combinatie moet vormen en per persoon is weer verschillend hoe lang dat duurt.
Persoonlijk vind ik 4 maanden nog niet erg lang om al hoge verwachtingen te hebben.
Ik begrijp dat je al een gesprek met haar aangegaan bent en dat ze zelf ook niet tevreden was met het resultaat dus wat dat betreft zitten jullie aardig op 1 lijn. Ik zou het nog maar even aankijken.
Een dressuurproef is altijd een momentopname dus misschien hadden ruiter en paard hun dag niet.

Inderdaad 4 maanden is niet lang,en ik ben ook echt niet iemand die gelijk de hoogste verwachtingen, heeft paard en ruiter moeten wel de tijd krijgen om een combinatie te vormen en ik wil het ook best nog een tijdje aankijken,maar als het paard echt helemaal niets van het gevraagde laat zien zoals bv een middengalop of bij een uitgestrekte draf niet eens verruimd en er dan ook terecht op het protocol komt te staan "mist basisafrichting"terwijl hij toch M2 heeft gelopen,en dan denk ik persoonlijk dat je als grand-prix amazone toch even bij je zelf na moet gaan denken Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:12

Oke, ik snap nu de strekking van je bericht.

Ik denk dat je zo weer zo goed moet kijken van tevoren of de manier van rijden en omgaan met het paard je aanstaan.
Ik heb dat wel gedaan en ik ging ook regelmatig kijken. Ik vond het fijn om te zien dat het de ruiter niets uitmaakte of ik wel of niet langs de bak stond en dat het paard niet ineens in de witte bandages stond als ik langs kwam, om maar een voorbeeld te noemen. Knipoog

John, veel wijsheid.