Enquete over nieuwe HBO opleiding paardenhouderij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Salinero85

Enquete over nieuwe HBO opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 19:53

Beste paardengekken,

Ik ben student opleidingskunde en ik begin in de toekomst met het opzetten van een HBO opleiding paardenhouderij en dressuur. Deze opleiding is er speciaal voor meiden en jongens met een hart voor paarden die wel of juist meestal niet hoog in de sport rijden. De opleiding zal dus meer geschikt zijn voor mensen die graag verder zouden willen in de paardenwereld maar die geen ouders hebben met een paardenbedrijf e.d.
De opleiding heeft de volgende kenmerken:

- Je leert hoe je paarden verzorgd
- Je leert dressuurtechnisch beter te worden
- Je leert paarden EHBO
- Je leert hoe je je eigen paardenbedrijf kan opzetten
- Je leert je eigen ondernemingsplan te schrijven voor het bedrijf
- Je leert basisadministratie
- Je leert lesgeven t/m L niveau (misschien hoger)
- Je leert ziektes en klachten snel te herkennen
- Je leert over voedingsschema's
- etc. etc. etc.

Het is de bedoeling dat je toegelaten word met een HAVO diploma alle profielen en met een afgerond MBO diploma op het hoogste niveau.

Het doel van de opleiding is mensen opleiden tot zelfstandig ondernemer in de paardenwereld met algemene kennis van alle aspecten. Het word dus geen opleiding voor topsporters maar je leert er wel rijtechnisch beter te worden.

Bijzonderheden zijn:

- Elk aspect van de opleiding word verzorgd door proffesionals. Je krijgt dus geen dressuurles van een amateur maar van een gediplomeerd instructrice/instructeur en zo ook met de andere aspecten.
- Doordat het onderwijs kwalitatief hoogwaardig moet zijn zullen er maar 10 tot 20 leerlingen per jaar toegelaten kunnen worden.
- Er komt een accomodatie waar je je paard kan stallen maar je hebt niet per se een eigen paard nodig aangezien er een aantal goede paarden beschikbaar zullen worden gesteld.
- Er word streng gemotiveerd dat wil zeggen: er word goed gecontroleerd of je de opdrachten maakt etc maar het word geen concentratiekamp natuurlijk.
- Je hebt geen gatenkaasrooster, je hebt de hele dag lessen.
- Eisen die we stellen aan belangstellenden: Interesse in economie en paardensport, interesse in zelfstandig ondernemerschap.

Waarom ik dit topic post?

Ik wil graag een aantal dingen van jullie (16 t/m 19 m/v middelbare scholieren of hbo verlaters) weten:

1. Zou je interesse hebben in deze opleiding?

2. Heb je op of aanmerkingen op het bovengenoemd beleid?

3. Zou je er bezwaar tegen hebben intern op de accomodatie te zitten?

4. Denk je dat je een toekomst hebt met deze opleiding?

5. Vind je het terecht dat aan deze hoogkwalitatieve opleiding een strenge selectie voorafgaand zal gaan? (Mensen zullen geselecteerd worden op hun motivatie om aan de opleiding te beginnen)

6. Vind je het terecht dat men gecontroleerd word op opdrachten maken?

7. Vind je het terecht dat de leerlingen door de intensiteit van de opleiding ook echt 40 uur met de opleiding bezig zullen zijn? (dus niet zoals de reguliere hbo's even les en dan weer 2 uur niksen)

Deze opleiding ga ik trouwens beginnen omdat ik gek ben op paardensport en teleurgesteld ben in huidige opleidingen!!

Sting

Re: Enquete over nieuwe HBO opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:17

ik ben je eerste leerling, ja, dus, heel veel interesse
nee, klinkt goed. Ik zou vooral wat meer praktijk willen zien in het HBO, ik ga nu MBO, HBO vind ik te hoog gegrepen, maar MBo is eigenlijk alleen maar praktijk. Een betere combi praktijk/theorie kan zeker!!
nee, gezellig juist. Maar dan zou er wel een manege/stal bij moeten zijn waar ook eigen paarden gestald zouden kunnen worden. Ook haflingers (en niet alleen maar toppaarden Lachen )
Zoals ik het lees denk ik dat je wel wat toekomst hebt, maar ik weet niet wat je in verhouding met HBO/MBO leert?
5. Vind je het terecht dat aan deze hoogkwalitatieve opleiding een strenge selectie voorafgaand zal gaan? (Mensen zullen geselecteerd worden op hun motivatie om aan de opleiding te beginnen)
ja, denk zeker dat dat zal werken. Ook een inwerkweek oid zou schelen. Bij bv Deurne zijn er van de 50 1ejaars maar 6 ofzo die de opleiding afmaken, omdat hij zo zwaar is.
ja, maar je moet ook wel zelfstandigheid krijgen, maar dat kan opgebouwd worden. Je doet het uiteindelijk allemaal voor jezelf. Ook de nutteloze opdrachten Koe
7. Vind je het terecht dat de leerlingen door de intensiteit van de opleiding ook echt 40 uur met de opleiding bezig zullen zijn? (dus niet zoals de reguliere hbo's even les en dan weer 2 uur niksen)
ja, mits niet alle lessen even inspannend zijn, en je ook makkelijkere lessen hebt. De hele dag volop intensieve lessen is niet haalbaar, daar kan je de concentratie niet voor opbrengen en dat werkt gewoon niet Ach gut hoe gemotiveerd je ook bent

Nog even een paar vragen aan jou: Hoe lang zou deze opleiding gaan duren? Met wat voor niveau kan je het vergelijken? en: Wanneer beginnen we ? Clown

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:21

Sting schreef:
nee, klinkt goed. Ik zou vooral wat meer praktijk willen zien in het HBO, ik ga nu MBO, HBO vind ik te hoog gegrepen, maar MBo is eigenlijk alleen maar praktijk. Een betere combi praktijk/theorie kan zeker!!
nee, gezellig juist. Maar dan zou er wel een manege/stal bij moeten zijn waar ook eigen paarden gestald zouden kunnen worden. Ook haflingers (en niet alleen maar toppaarden Lachen )
Zoals ik het lees denk ik dat je wel wat toekomst hebt, maar ik weet niet wat je in verhouding met HBO/MBO leert?
ja, denk zeker dat dat zal werken. Ook een inwerkweek oid zou schelen. Bij bv Deurne zijn er van de 50 1ejaars maar 6 ofzo die de opleiding afmaken, omdat hij zo zwaar is.
ja, maar je moet ook wel zelfstandigheid krijgen, maar dat kan opgebouwd worden. Je doet het uiteindelijk allemaal voor jezelf. Ook de nutteloze opdrachten Koe
ja, mits niet alle lessen even inspannend zijn, en je ook makkelijkere lessen hebt. De hele dag volop intensieve lessen is niet haalbaar, daar kan je de concentratie niet voor opbrengen en dat werkt gewoon niet Ach gut hoe gemotiveerd je ook bent

Nog even een paar vragen aan jou: Hoe lang zou deze opleiding gaan duren? Met wat voor niveau kan je het vergelijken? en: Wanneer beginnen we ? Clown

IDEM alleen ben ik dan je tweede leerling Haha!

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:23

- Je leert hoe je paarden verzorgd
- Je leert dressuurtechnisch beter te worden
- Je leert paarden EHBO
- Je leert hoe je je eigen paardenbedrijf kan opzetten
- Je leert je eigen ondernemingsplan te schrijven voor het bedrijf
- Je leert basisadministratie
- Je leert lesgeven t/m L niveau (misschien hoger)
- Je leert ziektes en klachten snel te herkennen
- Je leert over voedingsschema's
- etc. etc. etc.

Het is de bedoeling dat je toegelaten word met een HAVO diploma alle profielen en met een afgerond MBO diploma op het hoogste niveau.

Het doel van de opleiding is mensen opleiden tot zelfstandig ondernemer in de paardenwereld met algemene kennis van alle aspecten. Het word dus geen opleiding voor topsporters maar je leert er wel rijtechnisch beter te worden.

Bijzonderheden zijn:

- Elk aspect van de opleiding word verzorgd door proffesionals. Je krijgt dus geen dressuurles van een amateur maar van een gediplomeerd instructrice/instructeur en zo ook met de andere aspecten.
- Doordat het onderwijs kwalitatief hoogwaardig moet zijn zullen er maar 10 tot 20 leerlingen per jaar toegelaten kunnen worden.
- Er komt een accomodatie waar je je paard kan stallen maar je hebt niet per se een eigen paard nodig aangezien er een aantal goede paarden beschikbaar zullen worden gesteld.
- Er word streng gemotiveerd dat wil zeggen: er word goed gecontroleerd of je de opdrachten maakt etc maar het word geen concentratiekamp natuurlijk.
- Je hebt geen gatenkaasrooster, je hebt de hele dag lessen.
- Eisen die we stellen aan belangstellenden: Interesse in economie en paardensport, interesse in zelfstandig ondernemerschap.

Waarom ik dit topic post?

Ik wil graag een aantal dingen van jullie (16 t/m 19 m/v middelbare scholieren of hbo verlaters) weten:

Weet ik niet, ik denk dat het weinig toevoegd aan de hbo-opleidingen die er nu zijn.

Als je het wilt realiseren zou ik wel profieleisen stellen, ja kan moeilijk iemand de werking van voeding uitleggen, terwijl hij nauwelijks Biologie heeft gehad. Hetzelfde geld voor economie en wiskunde.

Nee, dat lijkt mij geen probleem.

Net zoveel als met de andere Hbo paardenopleding, Werk aanbod is gering.

Ik ben wel benieuwd wat zo hoog kwalitatief is? Zo op het eerste gezicht zie ik geen verschillen met andere hbo opleidingen in die richting. En ja, voor een school heb je geld nodig. Bij strenge selectie zal een groot deel afvallen.

Ligt eraan hoe de persoon in kwestie ervoor staat, behaald de persoon goede resultaten, is het niet nodig lijkt mij.

Ja, maar valt dat de realiseren?

Deze opleiding ga ik trouwens beginnen omdat ik gek ben op paardensport en teleurgesteld ben in huidige opleidingen!![/quote]

Veel succes!

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 20:31

Haha nou leuk dat je zo enthousiast bent! Ik zal nog even wat opmerkingen maken en je vragen beantwoorden!!

Sting schreef:

Dat is ook zeker mijn bedoeling, een goede verhouding tussen praktijk en theorie!3. Zou je er bezwaar tegen hebben intern op de accomodatie te zitten?
nee, gezellig juist. Maar dan zou er wel een manege/stal bij moeten zijn waar ook eigen paarden gestald zouden kunnen worden. Ook haflingers (en niet alleen maar toppaarden Lachen ) Het is de bedoeling dat er idd stallen bij de school komen en natuurlijk mag je ook je haflinger meenemen zolang hij dresuuroefeningen kan lopen en niet alleen geschikt is voor recreatie, maar ik neem aan dat hij in orde is Knipoog 4. Denk je dat je een toekomst hebt met deze opleiding?
Zoals ik het lees denk ik dat je wel wat toekomst hebt, maar ik weet niet wat je in verhouding met HBO/MBO leert? Je leert echt op HBO niveau maar krijgt hiernaast wel praktijk net als MBO niveau
ja, denk zeker dat dat zal werken. Ook een inwerkweek oid zou schelen. Bij bv Deurne zijn er van de 50 1ejaars maar 6 ofzo die de opleiding afmaken, omdat hij zo zwaar is. Het is de bedoeling dat mensen die op de opleiding komen al getoetst zijn op motivatie, zijn ze toegelaten dan word er alles aan gedaan om ze compleet op te leiden dus het liefst 0 schoolverlaters.6. Vind je het terecht dat men gecontroleerd word op opdrachten maken?
[b] ja, maar je moet ook wel zelfstandigheid krijgen, maar dat kan opgebouwd worden. Je doet het uiteindelijk allemaal voor jezelf. Ook de nutteloze opdrachten Koe
Dat is zo maar in vergeleken met de huidige opleidingen waar vaak opdrachten zijn die je helemaal niet WIL omdat ze niet nuttig zijn wil ik graag de uitdaging aangaan om alleen maar NUTTIGE dingen te gaan leren aan 'mijn' leerlingen.7. Vind je het terecht dat de leerlingen door de intensiteit van de opleiding ook echt 40 uur met de opleiding bezig zullen zijn? (dus niet zoals de reguliere hbo's even les en dan weer 2 uur niksen)
ja, mits niet alle lessen even inspannend zijn, en je ook makkelijkere lessen hebt. De hele dag volop intensieve lessen is niet haalbaar, daar kan je de concentratie niet voor opbrengen en dat werkt gewoon niet Ach gut hoe gemotiveerd je ook bent [/color]Je hebt gelijk maar een dag zal bestaan uit theorielessen afgewisseld met praktijk dus het ene blokuur zit je te werken uit een werkboek en het volgende blokuur krijg je les op je paard. Erg afwisselend dus Bloos En je krijgt voldoende pauze natuurlijk en zelfs tijd om na het paardrijden te douchen.

Het is de bedoeling dat de opleiding net als een reguliere HBO 3 a 4 jaar gaat duren. Waarschijnlijk kan het in 3 jaar omdat de opleiding zo intensief zal zijn Lachen Het word een opleiding op HBO niveau. We beginnen voorlopig nog lang niet helaas Boos! Ik weet dat er behoefte is aan een goede opleiding in de paarden voor mensen die niet de mogelijkheid hebben heel hoog in de sport te rijden maar ik ben zelf nog even niet klaar met mijn opleiding opleidingskunde. Bovendien moet ik een ondernemingsplan maken om geld te kunnen lenen voor de opzet voor deze opleiding. Het zal dus nog een aantal jaar duren maar ik verken de markt nu al Lachen

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 20:43

jubeltje schreef:
-
Weet ik niet, ik denk dat het weinig toevoegd aan de hbo-opleidingen die er nu zijn.

Mijn idee van de huidige opleidingen: Ze vertellen je weinig over het ondernemerschap en hoe je daadwerkelijk moet beginnen, je krijgt niet alle aspecten in 1 pakket, mensen worden geselecteerd en stoppen te snel, bij paardenhouderij krijg je ook 50% koeienhouderij Clown , Deurne bijvoorbeeld lijdt op op MBO en niet op HBO niveau.

Als je het wilt realiseren zou ik wel profieleisen stellen, ja kan moeilijk iemand de werking van voeding uitleggen, terwijl hij nauwelijks Biologie heeft gehad. Hetzelfde geld voor economie en wiskunde.

Ik wil geen eisen stellen aan het profiel omdat iedereen met passie voor paarden de kans moet krijgen. Bovendien zal er niet diep ingegaan worden op scheikundige aspecten en biologische aspecten worden vanaf de basis behandeld, mensen die al biologie hebben gehad kunnen een deel overslaan, dit deel word duidelijk aangegeven

Nee, dat lijkt mij geen probleem.

Net zoveel als met de andere Hbo paardenopleding, Werk aanbod is gering.

Daar heb je gelijk in, daarom wil ik ook meer mensen aanzetten tot zelfstandig ondernemen, dan hoeven ze niet de arbeidsmarkt op.

Ik ben wel benieuwd wat zo hoog kwalitatief is? Zo op het eerste gezicht zie ik geen verschillen met andere hbo opleidingen in die richting. En ja, voor een school heb je geld nodig. Bij strenge selectie zal een groot deel afvallen.

Met hoogkwalitatief bedoel ik: intensief, gecontroleerd, geen nutteloze opdrachten, alleen gericht op het doel van de opleiding, goede organisatie (en dat laatste zie je zelden bij hbo's.

Ligt eraan hoe de persoon in kwestie ervoor staat, behaald de persoon goede resultaten, is het niet nodig lijkt mij.

Ik bedoel het controleren voordat er resultaten zijn, dus opdrachten controleren voordat er een tentamen over is geweest e.d., ook goede studenten met goede cijfers worden gecontroleerd, dit omdat ik zelf ondervonden heb dat ik andere dingen ga doen als studie wanneer ik de vrijheid heb dingen niet te maken.

Ja, maar valt dat de realiseren?

Door het geringe aantal leerlingen hoop ik van wel Haha!

Deze opleiding ga ik trouwens beginnen omdat ik gek ben op paardensport en teleurgesteld ben in huidige opleidingen!!

Zou je het zo met mijn toelichting al leuker vinden?

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:50

Ja, er zitten wel wat haken en ogen aan nog. Maar als je het verder uit zou werken, misschien. Ik heb een beetje het idee dat je ongeveer hetzelfde wilt gaan doen als de deurne/stoas opleiding paardensport. Biologie van af de bodem gaat moeilijk worden in 3 jaar. Ik denk dat je de opleiding ook langer zal gaan worden dan 3 jaar. Als ik jou was zou ik eens gaan rond kijken van wat voor HBO-opleidingen in deze richting allemaal zijn, en dan zal je snel zien dat het toch erg overeenkomt. Maar als je misschien het plan uit kan werken, wie weet.

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 20:55

jubeltje schreef:
Ja, er zitten wel wat haken en ogen aan nog. Maar als je het verder uit zou werken, misschien. Ik heb een beetje het idee dat je ongeveer hetzelfde wilt gaan doen als de deurne/stoas opleiding paardensport. Biologie van af de bodem gaat moeilijk worden in 3 jaar. Ik denk dat je de opleiding ook langer zal gaan worden dan 3 jaar. Als ik jou was zou ik eens gaan rond kijken van wat voor HBO-opleidingen in deze richting allemaal zijn, en dan zal je snel zien dat het toch erg overeenkomt. Maar als je misschien het plan uit kan werken, wie weet.

Ik ken de opleidingen ik ben zelf schoolverlater geweest Lachen.
En ik wil mensen geen biologie bijbrengen, ik bedoel alleen te zeggen, als er aspecten zijn waar biologie bij komt kijken dan wil ik hetgene wat nodig is daarbij op biologie gebied er gewoon bij uitleggen. Bij deurne en stoas word trouwens niet geleerd hoe je je hoofd boven water houd in het ondernemerschap, het is meer praktisch gericht omdat het ook mbo niveau is. Bij hbo gaat men dieper in op management etc.

En natuurlijk moet ik alles nog uitwerken, gaat leuk worden!! Haha!

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:02

deurne/ stoas is een mbo/hbo traject, daar leer je dat wel degelijk. Ik denk dat je je wel iets vergist in de benodigde materie, biologie en scheikunde is erg belangrijk, zeker in het ondernemerschap. En er zijn maar weinig mensen die in het zelfstandig ondernemerschap hun hoofd boven water kunnen houden. Sorry dat ik erg kritisch ben, maar ik hoop dat jer er wat aan hebt.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:10

Denk je dat er markt is voor nog een paardenopleiding? Want ook de HBO-opleidingen beginnen als paddestoelen uit de grond te schieten?

Hoe wil je een dergelijke school financieren? Particulier onderwijs is loei en loei duur en dus niet voor veel mensen weggelegd.
En als gewoon particulier onderwijs al duur is, hoe moet het dan met de stallingskosten? Komen die er bovenop?

Gewoon even wat vragen die bij mij bovenkomen Knipoog

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:20

sorry maar ik denk dat het niets is. Ik heb mij HBO opleiding met afst. richting paardenhouderij bijna afgerond en al weet je super veel van paarden, de bank leent je echt niet zomaar die minstens 1,5 miljoen die je nodig hebt tegenwoordig...
en ik vind ook dat een goede ondernemer juist weinig praktijk hoeft te doen. hij moet er wel vanaf weten! maar een goede ondernemer is niet zijn eigen werknemer!! zoals op de meeste bedrijven...

nope, ik zou er niet aan meedoen, het klinkt wel leuk om te doen, maar het perspectief voor de toekomst zie ik niet.

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 21:27

Het zal inderdaad een particuliere opleiding worden. Ik vergelijk het even met TMO, hogeschool voor modemanagement of met IVA, hogeschool voor autoverkopers. Die opleidingen kosten 750 euro per maand. Dat weet ik omdat ik zelf een blauwe maandag op tmo heb gezeten. Deze opleiding zal dus ook zoiets gaan kosten inclusief kale stalhuur dus voer, hooi, stro etc komt er nog bovenop. Doordat het zo kleinschalig is gaat het geen 1,5 miljoen kosten en dat heb ik ook niet nodig van de bank want ik heb investeerders in de familie en eigen kapitaal dus er blijft maar een deel over voor de bank.

Maargoed het ging er om of er interesse was en niet wat het mij gaat kosten, dat zoek ik wel uit Knipoog

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 21:29

jubeltje schreef:
deurne/ stoas is een mbo/hbo traject, daar leer je dat wel degelijk. Ik denk dat je je wel iets vergist in de benodigde materie, biologie en scheikunde is erg belangrijk, zeker in het ondernemerschap. En er zijn maar weinig mensen die in het zelfstandig ondernemerschap hun hoofd boven water kunnen houden. Sorry dat ik erg kritisch ben, maar ik hoop dat jer er wat aan hebt.

Het is helemaal niet erg dat je kritisch bent hoor Knipoog Ik vraag me alleen af waarom je scheikunde in het ONDERNEMERSChAP zo belangrijk vind, natuurlijk zullen ze de basis leren van ziekten e.d. maar de rest van de gezondheidsonderwerpen laat een ondernemer gewoon aan de dierenarts over dus ik vind niet dat ik erg diep hoef in te gaan op biologie en al helemaal niet op scheikunde.

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 21:30

Elise schreef:

nope, ik zou er niet aan meedoen, het klinkt wel leuk om te doen, maar het perspectief voor de toekomst zie ik niet.

Okee dat kan maar het is mijn bedoeling om ondernemers op te leiden met een klein en middenbedrijf (MKB) en die zullen dus zelf ook paarden moeten rijden e.d. vandaar dat ik ook veel praktijk wil gaan geven.

nella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:48

IK vind het opzich best wel een goed idee!

Maar hoe denk je te gaan 'opboksen' tegen opleidingen als deurne/stoas/has etc.?

Ik ben van plan om volgend jaar management en paard te gaan studeren aan de cah te dronten. Dit is ook hbo, maar wat voor verschillen zie jij dan precies tussen deze opleiding en die wat jij wil gaan oprichten?
Zie namelijk alleen het rijden als verschil (wat ik overigens ERG goed vind Pling ), je hebt namelijk helemaal gelijk dat niet iedereen de mogelijkheid/aanleg heeft om de topsport te bereiken, vind het goed dat je daarom mensen aanneemt om hun motivatie. Maar dat je ze wel flink wat extra rijlessen geeft.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:50

Zeker weten, ik doe nu zelf een opleiding paardenhouderij maar dan op MBO niveau. Zelf zou ik nog wel verder willen, maar ik wil weten of de opleiding meer voor mij is om te leren. Ik doe deze opleiding op het hoogste niveau.

Zoals ik al zei wil ik weten of ik verder kan leren!!

Nee, geen bezwaar, zolang alles goed geregeld is!

Ik denk het wel, goed opgeleid personeel is altijd goed voor je bedrijf! Ik wil ook veel verder leren!

Ja dat is zeker belangrijk!! Op de opleiding waar ik nu zit begon de klas met dertig leerlingen in een klas, mijn klas bestaat nu maar uit 11 personen!! en dan zit ik in het derde jaar van de vierjarige opleiding!! Het is jammer als je hoort dat iemand met heel veel motivatie niet de opleiding zou kunnen volgen als iemand anders dat doet die het eigenlijk niet naar zijn zin heeft!! Nou moet ik ook zeggen dat deze leerling dan ook niet helemaal goed is voorgelicht bij de selectie!!

Ja ook dat is belangrijk! Ook in de praktijk moet je opdrachten doen, die moeten ook goed en optijd afgemaakt kunnen worden!

Ja heel belangrijk! Ik gazelf liever naar school als ik op een lesdag de uren aan elkaar heb, en niet een aantal uren ertussen iedere keer! Nou is het wel lekker om af en toe een uurtje ertussen te hebben, als je bijvoorbeeld aan een project moet werken!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik ben erg benieuwd!!

Groetjes RaichuHollow

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 21:54

nella schreef:
IK vind het opzich best wel een goed idee!

Maar hoe denk je te gaan 'opboksen' tegen opleidingen als deurne/stoas/has etc.?

Ik ben van plan om volgend jaar management en paard te gaan studeren aan de cah te dronten. Dit is ook hbo, maar wat voor verschillen zie jij dan precies tussen deze opleiding en die wat jij wil gaan oprichten?
Zie namelijk alleen het rijden als verschil (wat ik overigens ERG goed vind Pling ), je hebt namelijk helemaal gelijk dat niet iedereen de mogelijkheid/aanleg heeft om de topsport te bereiken, vind het goed dat je daarom mensen aanneemt om hun motivatie. Maar dat je ze wel flink wat extra rijlessen geeft.

Ik wil niet opboksen, ik wil gewoon anders zijn dan anderen. Kijk meiden die een paardenrichting op willen zijn er toch wel genoeg dus ik zie hen niet als concurrenten en ik zou ook niet denken: ojee straks pakken ze mijn leerlingen af bij wijze van spreken. Ik denk ook dat ik die 10 a 20 plaatsen makkelijk vul elk jaar.

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 21:56

RaichuHollow schreef:
Zeker weten, ik doe nu zelf een opleiding paardenhouderij maar dan op MBO niveau. Zelf zou ik nog wel verder willen, maar ik wil weten of de opleiding meer voor mij is om te leren. Ik doe deze opleiding op het hoogste niveau.

Zoals ik al zei wil ik weten of ik verder kan leren!!

Nee, geen bezwaar, zolang alles goed geregeld is!

Ik denk het wel, goed opgeleid personeel is altijd goed voor je bedrijf! Ik wil ook veel verder leren!

Ja dat is zeker belangrijk!! Op de opleiding waar ik nu zit begon de klas met dertig leerlingen in een klas, mijn klas bestaat nu maar uit 11 personen!! en dan zit ik in het derde jaar van de vierjarige opleiding!! Het is jammer als je hoort dat iemand met heel veel motivatie niet de opleiding zou kunnen volgen als iemand anders dat doet die het eigenlijk niet naar zijn zin heeft!! Nou moet ik ook zeggen dat deze leerling dan ook niet helemaal goed is voorgelicht bij de selectie!!

Ja ook dat is belangrijk! Ook in de praktijk moet je opdrachten doen, die moeten ook goed en optijd afgemaakt kunnen worden!

Ja heel belangrijk! Ik gazelf liever naar school als ik op een lesdag de uren aan elkaar heb, en niet een aantal uren ertussen iedere keer! Nou is het wel lekker om af en toe een uurtje ertussen te hebben, als je bijvoorbeeld aan een project moet werken!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik ben erg benieuwd!!

Groetjes RaichuHollow

Dat is een goeie vraag van je. Ik denk niet dat de opleiding geschikt is voor mbo'ers die al richting paardenhouderij hebben gestudeerd. Waarom niet? Nou omdat ze dan de helft al hebben gehad. Daarom is het eigenlijk ook noodzaak om een verkorte opleiding aan te kunnen bieden maar daar ga ik pas over denken bij de grote uitwerking van mijn plannen. Maar in eerste instantie zeg ik : nee dit is meer geschikt voor mbo'ers die iets heel anders hebben gedaan of voor havisten en vwo'ers natuurlijk.

nella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:01

Dat bedoel ik ook niet. Snap ook best dat je anders wil zijn dan de rest en hierdoor opvalt en misschien ook wel beter bent in verschillende opzichten (oa. particulier, beter geregeld etc), denk ook dat dit moet kunnen lukken.

Maar denk dat mensen misschien iets eerder geneigd zijn om voor een reguliere opleiding te kiezen en dus niet voor een particuliere (een aantal van ons kan dit mischien zelfs niet betalen).

Maar verder vind ik het een prima plan hoor!! Haha! Is ook, nogmaals erg goed dat je het rijden ook flink wat aandacht geeft, zonder dat er de druk is om een topruiter te moeten worden!

Maareh, hoe zag jij die verschillen nog meer tussen bijvoorbeeld Cah Dronten en de nieuwe opleiding die jij van plan bent op te gaan zetten?

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 22:08

nella schreef:
Dat bedoel ik ook niet. Snap ook best dat je anders wil zijn dan de rest en hierdoor opvalt en misschien ook wel beter bent in verschillende opzichten (oa. particulier, beter geregeld etc), denk ook dat dit moet kunnen lukken.

Maar denk dat mensen misschien iets eerder geneigd zijn om voor een reguliere opleiding te kiezen en dus niet voor een particuliere (een aantal van ons kan dit mischien zelfs niet betalen).

Maar verder vind ik het een prima plan hoor!! Haha! Is ook, nogmaals erg goed dat je het rijden ook flink wat aandacht geeft, zonder dat er de druk is om een topruiter te moeten worden!

Maareh, hoe zag jij die verschillen nog meer tussen bijvoorbeeld Cah Dronten en de nieuwe opleiding die jij van plan bent op te gaan zetten?

Je hebt gelijk, veel mensen zullen het ook niet kunnen betalen en misschien word het ook wel regulier maar ik ben bang dat de overheid het niet wil sponseren aangezien het niet algemeen is maar specifiek en daarom zal het dus particulier worden. Het is misschien rot voor de mensen die het willen en het niet kunnen betalen maar er is dan geen andere weg er zullen idd mensen daarom niet naar de opleiding komen. Maar wat ik al zei: die 10 a 20 plaatsen komen naar mijn idee wel vol.

CAH dronten, ik ken de opleiding management en paardenhouderij, ik ben naar de open dag geweest toen der tijddus leuk dat je het aanhaald:) Het verschil zal er zeker zijn. Voornamelijk vergeleken met CAH: M&P op CAH gaat maar 30% over paarden. Dat is geen cijfer wat ik uit mijn duim zuig, ik weet dit door vriendinnen van mij die er gezeten hebben of nog zitten, bij de cah valt het paarden gedeelte dus tegen, het verschil met wat ik wil beginnen moet dan zijn dat de opleiding 'van mij' uit 70% paardenkennis/rijden moet gaan bestaan. Het overige is dan management, ondernemerschap etc. Het volgende verschil is dus idd het rijden en daarnaast is het verschil de leerstof. Ik wil niet uit algemene boeken les gaan geven maar door mijn opleiding kan ik zelf leermateriaal gaan ontwikkelen. Eigenlijk moet het er dus uit gaan springen omdat alles geintensiveerd is en alles speciaal voor de opleiding is gemaakt/ word gedaan.

nella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:12

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Vind het echt heel erg leuk en interessant dat je zelf op zo'n idee bent gekomen en dit ook echt wil gaan verwezenlijke! Pling

Heel erg veel succes nog!

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 22:18

nella schreef:
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Vind het echt heel erg leuk en interessant dat je zelf op zo'n idee bent gekomen en dit ook echt wil gaan verwezenlijke! Pling

Heel erg veel succes nog!

Thnx Bloos Ik heb veel overwogen hoor, van ruitersportzaak tot pensionstal, maar aangezien ik het onderwijs in nederland zachtgezegd slecht georganiseerd vind en ik weinig intensieve opleidingen ken wil ik dit echt gaan doorzetten Pling Bedankt voor de positifiteit Pling

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:35

Citaat:

Waarom zie je dit als HBO-opleiding? Welke meerwaarde heeft het boven 'Deurne' en de andere huidige opleidingen?

Ik behoor overigens niet tot de doelgroep.

Citaat:

Ik denk dat het erg moeilijk is om iemands motivatie te beoordelen en ik ben bang dat het in dergelijke gevallen meer gaat om sociaal wenselijk briefjes schrijven.

Maar volgens mij is dit een selectieprocedure die nu niet zomaar mag, toch?

Citaat:

Een enigzins onvriendelijke opmerking richting de rest van het HBO. En niet helemaal terecht m.i.

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 22:48

Waarom zie je dit als HBO-opleiding? Welke meerwaarde heeft het boven 'Deurne' en de andere huidige opleidingen?

Goede vraag maar omdat er al mbo's zijn en minder hbo's met praktijk is het de bedoeling dat het op hbo niveau gegeven word

Citaat:

Ik denk dat het erg moeilijk is om iemands motivatie te beoordelen en ik ben bang dat het in dergelijke gevallen meer gaat om sociaal wenselijk briefjes schrijven.

Maar volgens mij is dit een selectieprocedure die nu niet zomaar mag, toch?

Daar heb je gelijk in, maar ik wil mensen ook gewoon toetsen en gesprekken voeren en dan het eerlijkste naar boven halen. Je weet idd nooit of ze menen wat ze zeggen maar de meest gemotiveerde selecteer ik en ik let erg op hoe het gesprek verloopt en de kennis die ze al hebben.

En ja het mag, voorbeeld: Modemanagement in A'dam selecteerd ook door de motivatie te toetsen.

Citaat:

Een enigzins onvriendelijke opmerking richting de rest van het HBO. En niet helemaal terecht m.i.
[/quote]

Ja dat kun je vinden maar zo gaat het in de praktijk nou eenmaal in mijn ogen. Er zijn nou eenmaal roosters met veel tussenuren omdat er zoveel klassen zijn dat niet alles achter elkaar kan lopen. Ik bedoel het dus niet onvriendelijk ik bedoel alleen dat het door mijn kleine groepen wel allemaal achter elkaar kan. Dit is minder irritant voor de leerlingen. (ik ken zelf 3 hbo's van binnen en buiten en andere hbo's van vrienden dus excuseer mij als er bepaalde hbo's zijn waar het wel allemaal lekker achter elkaar verloopt, ik bedoel over het algemeen.)

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 22:50

maar mensen ik stop met de toelichting want het wijst zich allemaal vanzelf in de toekomst, ik denk dat de meeste vragen wel beantwoord zijn nu dus ik hoop nu alleen nog op beantwoorde vragenlijsten. Heel erg bedankt als je het invult.