paard overleden en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LPtjuh

paard overleden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 14:09

hallo allemaal,
even een paard vraagjes rondom het stereven van het paard
1.als je paard overlijd hoelang mag hij maximaal op het etrrein blijven liggen ?
2.dan wordt hij opgehaald door wat voor bedrijf?
3.wat doen ze met de lichamen ?
4.kan je je paard ook laten begraven ?
5. zoja waar en wat moet dat kosten?

alvast bendankt allemaal

LPtjuh

Re: paard overleden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 14:41

weet niemand iets ?

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:43

Je moet even wachten. Het topic is net geopend Bloos

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 14:45

weet ik , maar ik vraag het me echt af ....
ik moet er eigenlijk nog niet aan denken , maar als mijn paardje overlijd of ingeslapen moet wordne wil ik wel weten wat er allemaal kan en wat er dan met hem gebeurd.....

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:46

Helaas heb ik dit een half jaar geleden zelf mee gemaakt. Blijft dus ook een rotonderwerp, maar ik doe m'n best:

Ik heb geen idee of er een max tijd voor staat dat het dode paard op een erf mag blijven liggen. Maar ik denk dat je ervan uit moet gaan dat dit zo kort mogelijk moet zijn. Ook voor jezelf. In een accuut geval heb je weinig keus, maar anders kan je het beter rekening houden met het moment dat ze het lichaam op kunnen komen halen. Mijn merrie hebben we op een maandagavond in laten slapen bij de dierenarts (daar was zij al een paar dagen omdat ze behandeld had moeten worden, voordat we wisten dat het zo ernstig was). Op dinsdagochtend in alle vroegte is ze opgehaald. Wij wilden haar namelijk zo kort mogelijk daar laten liggen.

De naam van dat bedrijf weet ik niet (de dierenarts heeft dat geregeld) maar het is een bedrijf van de overheid dat al het groot vee op haalt. Het kost dus ook niet zo veel.

Het lichaam van je paard wordt samen met ander groot vee verbrand in een verbrandingsoven; aangezien daar ook dieren heen gaan die ingeslapen zijn en behandeld zijn met allerlei medicijnen worden deze dieren NIET verwerkt tot veevoer!!!! Wat ze met het as doen weet ik niet.

Paarden (en al het ander groot vee) mogen niet begraven worden in Nederland. Slechts voor een enkel toppaard wordt hiervoor weleens een uitzondering gemaakt om het dier op het terrein van de eigenaar te begraven.

Ook cremeren kan nog steeds niet. Ik heb weleens gehoord dat een enkel bedrijf dit aanbiedt, maar dit schijnt niet te kloppen: die zouden het dier ophalen voor de zogenaamde crematie om het paard dan vervolgens op te laten halen door het bedrijf van de overheid. Ze vragen dat grofgeld voor de crematie om vervolgens een klein bedrag te betalen voor de daadwerkelijke afvoer. En de eigenaar krijgt een urn met as dat zeker niet van het paard is.
In Engeland cremeren ze wel paarden, maar om je paard daar te laten cremeren, moet het levend EN gezond zijn, want anders mag je niet dat land in. Dus daar heb je weinig aan. Hoe het in andere landen is weet ik niet.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 14:50

echt erg voor je , dat je je paardje nu moet missen.
ik ben wel heel blij dat je mij en anderen natuurlijk wil helpen met deze vragen
dit allemaal door een sterfgeval bij mij op stal en ik het toch allemaal ontzettend lang vond duren...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:51

Ken het alleen in de vorm van een destructiebedrijf. Je kan dat gewoon opzoeken. Begraven mag niet, zelfs geen uitzondering toch? Dat is verboden i.v.m. grondwatervervuiling en bacterien. Hoeveel het kost? Geen idee. Het gebeurd allemaal een beetje automatisch. Paard ligt hoogstens 2 dagen na telefoon op je erf volgens mij. In het weekend kan het weleens ongunstig uitpakken maar meestal gaat het vrij snel. Soms dezelfde dag al.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:57

Het is inderdaad een destructiebedrijf; ik heb het ff opgezocht, volgens mij was het Rendac. Wat de kosten betreft; het was een vrij laag bedrag, ik was daar nog verbaasd over, maar ik was toen (en nu nog) te veel met Javayo bezig om me druk te maken over die kosten.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:00

Gezien je vragen ga je er vanuit dat een paard in zijn eigen omgeving sterft. Dat is niet altijd het geval, een paard kan ook bij bijv. een kliniek overlijden. Soms omdat het niet anders kan, soms omdat een eigenaar daar voor kiest.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:09

De Rendac is inderdaad het bedrijf dat je paard komt ophalen. Je kunt er daar dacht ik ook voor kiezen om hem apart op te laten halen als je dat prettig vindt (normaal komen ze met een grote vrachtwagen waar ook andere dieren in liggen). Het is dan misschien ook niet zo'n naar gezicht, laat je hem met de vrachtwagen ophalen dan zou ik er voor zorgen dat je er niet bij bent, het is niet zo'n prettig gezicht.
Het apart laten ophalen is wel een stuk duurder en het paard gaat uiteindelijk wel de grote verbrandingsoven in.
Goed van je dat je er nu al over nadenkt, als het eenmaal zo ver is is het wel fijn als je al een beetje weet wat er allemaal kan en hoe je het moet regelen.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 15:10

Javayo schreef:
Het is inderdaad een destructiebedrijf; ik heb het ff opgezocht, volgens mij was het Rendac. Wat de kosten betreft; het was een vrij laag bedrag, ik was daar nog verbaasd over, maar ik was toen (en nu nog) te veel met Javayo bezig om me druk te maken over die kosten.

ja logisch!, maar omdat ik nu niet in die situatie sta kan ik er over na denken , en wil dat hebben gedaan voordat het zover is.....

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 15:11

Ellebel schreef:
De Rendac is inderdaad het bedrijf dat je paard komt ophalen. Je kunt er daar dacht ik ook voor kiezen om hem apart op te laten halen als je dat prettig vindt (normaal komen ze met een grote vrachtwagen waar ook andere dieren in liggen). Het is dan misschien ook niet zo'n naar gezicht, laat je hem met de vrachtwagen ophalen dan zou ik er voor zorgen dat je er niet bij bent, het is niet zo'n prettig gezicht.
Het apart laten ophalen is wel een stuk duurder en het paard gaat uiteindelijk wel de grote verbrandingsoven in.
Goed van je dat je er nu al over nadenkt, als het eenmaal zo ver is is het wel fijn als je al een beetje weet wat er allemaal kan en hoe je het moet regelen.

ja daarom verdiep ik me er nu in , ook omdat ik als de kans er was mijn paard te laten begraven , maar dat gaat helaas niet...

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 15:12

bij ons op stal heeft een paard 2 hele dagen + tot het eind van de middag op het terrein moeten liggen.... was niet erg prettig , de sfeer op stal en de geur was niet te houden.......
vond het best erg dat er zolang gewacht moest worden

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:24

Het is inderdaad goed om van te voren al te weten wat de mogelijkheden zijn. Ik een bit van vorig jaar stond hier een artikel over, die ik toen ook gelezen heb. Toen wist ik natuurlijk niet dat ik zo snel zelf in die situatie zou zitten.

Ik was er al wel over uit dat ik haar in wou laten slapen omdat ik er tot het laatst zelf bij wou blijven. Dus naar de slacht laten gaan was voor mij echt geen optie. Ik ben nog steeds blij dat het zo is gebeurd, want het is allemaal redelijk vredig gaan. Voor zover mogelijk, want een paard dat moet gaan liggen omdat het onder narcose gebracht moet worden blijft een rot gezicht, zeker als het je eigen geliefde paard is.

Ik had een fijne dierenarts die verder alles geregeld heeft. Alles werd goed uitgelegd en ik kreeg alle tijd om afscheid te nemen van mijn meisje.

De dag dat ik met mijn volgende paard dit weer mee moet maken, doe ik het precies zo; op 1 detail na:

Mijn merrie hebben we voor het weekend bij de dierenarts gebracht, toen bleek dat er niets aan te doen was, werd ons aangeboden dat zij daar kon blijven staan, om een extra reis in de trailer te voorkomen. Omdat wij op een grote manege stonden, dachten wij meer privacy te krijgen bij de dierenarts. Helaas was mijn paardje daar ontzettend onrustig, en we moesten de dierenarts steeds bellen als we langs wilden komen om haar te verzorgen / te wandelen, wat op dat moment echt niet leuk is.
Al met al zou ik de volgende keer mijn paard rustig thuis in laten slapen. Dan is het paard rustig thuis en kan je daarvoor nog wanneer je wilt naar je paardje... dit kan natuurlijk alleen in de minder accute gevallen.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 15:33

wel erg allemaal ....
hele stomme vraag he , maar stel dat je 'overweegt'je paard in te laten slapen
kan je dan eerst die dienst bellen of ze hem binnen korte tijd kunnen halen ?
ik moet er namelijk niet aan denken dta het dier waar ik zoveel van heb gehouden op een koud terrein moet wachten tot het wordt opgehaald... ik bedoel natuurlijk bij minder acute situaties .... dus als het nog evenkan wachten , als het paard niet heel erg veel pijn heeft enzo...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:35

LPtjuh schreef:
wel erg allemaal ....
hele stomme vraag he , maar stel dat je 'overweegt'je paard in te laten slapen
kan je dan eerst die dienst bellen of ze hem binnen korte tijd kunnen halen ?
ik moet er namelijk niet aan denken dta het dier waar ik zoveel van heb gehouden op een koud terrein moet wachten tot het wordt opgehaald... ik bedoel natuurlijk bij minder acute situaties .... dus als het nog evenkan wachten , als het paard niet heel erg veel pijn heeft enzo...

Denk het wel hoor!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 15:38

krijg al helemaal buikpijn als ik eraan moet denken dat er ooit een dag komt dat mijn paard en ik niet meer bij elkaar kunnen zijn .......
ik dnek ook dat het nooit meer hetzelfde zal zijn , ook niet met een ander paard..
maarja laat ik daar niet teveel over nadenken ik ga nog heel wat jaartjes met mijn paardje door brengen als het aan mij ligt

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:41

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:47

Citaat:
AANGEPASTE SERVICE VOOR PAARDEN
Het doodgaan van een paard is een emotionele gebeurtenis. Het idee leeft dat dode paarden in het veevoedercircuit terecht komen. Dat is voor veel eigenaren een onaantrekkelijke gedachte.

In Nederland is de situatie echter dat dode dieren niet worden hergebruikt als veevoedergrondstof.

Dode paarden kunt u melden bij Rendac. Het paard wordt dan de eerstvolgende werkdag bij u opgehaald door een van onze kadaverwagens. Het tarief is in dit geval gelijk aan het op dat moment geldende wettelijke vastgestelde tarief voor het ophalen van paarden.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal. Rendac rekent voor deze dienstverlening een bedrag van € 419,75 (excl. BTW) per paard.

Van de Rendac-site

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:52

In overleg met de dierenarts hebben wij het ook een paar dagen uitgesteld. Er waren nog anderen die de mogelijkheid moesten krijgen om afscheid te nemen. En vanwege het weekend kon Rendac ook niet komen en had ze dus minstend 2 dagen op het erf moeten liggen. Niet prettig voor de dierenarts (met kleine kinderen!!) en wij wilde dat ook niet hebben.

LPtjuh schreef:
ik dnek ook dat het nooit meer hetzelfde zal zijn , ook niet met een ander paard..

Dat vrees ik ook... over een maandje of wat ga ik weer rustig rond kijken, maar nu al bij het kijken naar advertenties betrap ik mij er toch op dat ik naar een mooie donkerbruin-zwarte volbloed merrie zoek...
Javayo was mijn eerste paardje en al zal zij altijd een belangrijk plekje in mijn hart hebben, ik weet zeker dat ik kan nooit meer van een ander paard kan gaan houden als dat ik van haar deed. Maar ik denk dat als ik het voldoende tijd geef ik vast net zoveel ga houden van mijn nieuwe paard als van javayo.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 15:56

tuurlijk , wat je met je paard had .. en ik nu heb is ook niet zomaar onstaan , maar ik ednk dat je bij een tweede paard meteen verwacht dat het allemaal klikt en dat je op zelfde voet verder kan gaan ...... wat natuurlijk niet zo is

ik ga nu even op die site kijekn of ik nog meer info kan vinden

bedankt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:02

Als het te plannen is, dan zou ik het inderdaad plannen op dagen dat de Rendac werkt en het paard dezelfde dag of de dag daarop kan ophalen.

We hebben een keer een paard gehad dat een weekend moest blijven liggen, bij 30 graden of zo, moest worden ingeslapen op een vrijdagavond, dinsdag kon hij pas worden opgehaald. En wat er in die paar dagen met dat paard is gebeurd wil je niet weten.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 16:02

reken ik het nou niet goed uit of is het een onzettend laag bedrag om je paard op te laten halen?Afbeelding

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 16:04

Cassidy schreef:
Als het te plannen is, dan zou ik het inderdaad plannen op dagen dat de Rendac werkt en het paard dezelfde dag of de dag daarop kan ophalen.

We hebben een keer een paard gehad dat een weekend moest blijven liggen, bij 30 graden of zo, moest worden ingeslapen op een vrijdagavond, dinsdag kon hij pas worden opgehaald. En wat er in die paar dagen met dat paard is gebeurd wil je niet weten.

ik denk wel datik het weet , omdat er hier ook een paard 2 dagen plus van smorgens tot eind van de middag heeft gelegen ...
het was dna geen 30 graden maar hetw as aardig lekker weer, maarik wil echt niet dat dat bij mijn paard ook zo gebeurt , dat ik kotsneigingen krijg van mijn allerliefste vriend Huilen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:08

Op het moment dat ze er dood liggen is het je liefste vriend niet meer, alleen nog maar een dood ding.