prik/bloedpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

prik/bloedpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 09:22

Ik zou graag zo'n pony willen, waar ze bloed van hebben afgenomen. Ik heb er al een aantal meegemaakt. En iedere keer was ik weer verliefd. Heb ze mak kunnen maken enz. Nu lijkt het me een leuke uitdaging voor mij, en waarschijnlijk een beter tehuis voor de pony. Wie weet hoe je zo'n pony kunt kopen? En hoe duur zouden ze ongeveer zijn?

Esgaroth

Re: prik/bloedpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:30

Pardon? WAT voor pony?

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:41

volgens mij zijn die pony's niet te koop als ik het goed hem.

aangezien het pony's zijn die voor onderzoeken gebruikt worden.

@majo: Bloedpony's. Zijn volgens mij drachtige merries en merries met veulens waar bloed van afgetapt wordt. En daar doen ze weer onderzoeken mee. Voor weer zwangeren vrouwen.
Als ik het goed heb.

In het bloed van Drachtige merries zit een bepaalde stof.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 10:39

Was het niet zo dat ze na een aantal keer hun veulen mogen houden en dan verkocht worden ben er genoeg tegen gekomen op stage bedrijven en ook op school.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:49

Dit topic staat ook op Medisch. Heb je naar aanleiding van dat topic deze vraag gesteld? Daar staat namelijk dat bloedpony's helemaal niet zo mak zijn! Ponys zijn vaak schichtig en hebben een bult waar ze geprikt zijn. Omdat ze om 8 maanden geaborteerd worden hebben ze nooit geveulend, maar de stof in het bloed die bij zwangere pony's vrijkomt is voor het onderzoek van belang...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 10:54

Ook ik vond het een beetje brutaal het zomaar daar in het topic te zetten, maar ook omdat ik er al heel lang over denk. Ik weet hoe zo'n pony is en wat er kan zijn. Maar dit hoeft toch niet te betekenen dat ze nooit meer vertrouwen kunnen krijgen in mensen? mijn eigen pony's (behalve timo) en me verzorgpony waren ook heel bang, door mishandeling, of eenb slechte start. Ik heb dus ook al een aantal prikpony's weer vertrouwen kunnen geven.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:59

ik weet wel iemand die ze opkoopt en verkoopt..
pm mij maar even..

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:09

lailapri schreef:
Ik weet hoe zo'n pony is en wat er kan zijn. .

Hoezo, zijn ze allemaal hetzelfde dan?

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:11

Wat zijn mensen toch een ontzettend smerig soort, die paarden worden geaborteerd elke keer bij 8 maanden drachtigheid, gewoon ziekelijk zeg.
Verijkken onszelf ten koste van wat zeg..

Bij het bedrijf waar mijn man werkt worden konijnen gebruikt, ook bloed geprikt voor bepaalde testen bij bloembolgewassen, eerst werden er een paar konijnen gehouden bij het lab en werden ze regelmatig geprikt, "dankzij" de dierenbescherming die daar tegen protesteerde dat ze in leven werden gehouden, worden ze nu eerst dood gemaakt waarna er bloed wordt afgenomen... Gestoord

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 11:18

Majo schreef:
lailapri schreef:
Ik weet hoe zo'n pony is en wat er kan zijn. .

Hoezo, zijn ze allemaal hetzelfde dan?

ik zeg toch kan zijn. Bang schuw etc. Gelukkig is ieder paard anders, dat maakt het zo leuk. Ik bedoelde niet te zeggen dat ik weet wat voor karakter zo'n paardje kan hebben, maar meer hoe hij geworden kan zijn door het prikken enzo. En natuurlijk reageerd ieder paard daar anders op. Maar vele worden er bang en schuw enzo van.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:21

Hermesdeux schreef:
Dit topic staat ook op Medisch. Heb je naar aanleiding van dat topic deze vraag gesteld? Daar staat namelijk dat bloedpony's helemaal niet zo mak zijn! Ponys zijn vaak schichtig en hebben een bult waar ze geprikt zijn. Omdat ze om 8 maanden geaborteerd worden hebben ze nooit geveulend, maar de stof in het bloed die bij zwangere pony's vrijkomt is voor het onderzoek van belang...

wat een kul...

Aborteren gebeurd wel eens maar niet bij alle merries, als de merries een bepaalde drachttijd hebben worden ze verkocht of gaan terug naar hun eigenaar (ligt net aan het bedrijf, de een werkt met eigen en de ander met leen/huurmerries)

Die merries daar is niets mis mee, op de uitzonderingen na.

Als je ergens een meerie tegenkomt die op een beetje vreemde tijd een veulen krijgt is het vaak een tapperijmerrie.

Zich idioot gedragende bange merries hebben ze op een tapperij niets aan.

Als het bedrijven zijn die met eigen merries werken dan worden er vaak een hele bups opgekochtt, gedekt door de eigen hengst en dan naderhand weer verkocht of gehuurd van een opkoper die ze dan weer drachtig kan verkopen.

Heb er inmiddels 2 gehad en velen gezien maar nog nooit een schichtige of angstige (wat dan aan het prikken gerelaterd kon worden) die waren eerder wantrouwend omdat ze in een onbekende omgeving waren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 11:26

Die op school is niet zo heel bang, een beetje, wil liever met rust gelkaten worden zegmaar. Maar op stages heb ik wel erge meegemaakt...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:29

Alane schreef:
Hermesdeux schreef:

wat een kul...

Aborteren gebeurd wel eens maar niet bij alle merries, als de merries een bepaalde drachttijd hebben worden ze verkocht of gaan terug naar hun eigenaar (ligt net aan het bedrijf, de een werkt met eigen en de ander met leen/huurmerries)

Die merries daar is niets mis mee, op de uitzonderingen na.

Als je ergens een meerie tegenkomt die op een beetje vreemde tijd een veulen krijgt is het vaak een tapperijmerrie.

Zich idioot gedragende bange merries hebben ze op een tapperij niets aan.

Als het bedrijven zijn die met eigen merries werken dan worden er vaak een hele bups opgekochtt, gedekt door de eigen hengst en dan naderhand weer verkocht of gehuurd van een opkoper die ze dan weer drachtig kan verkopen.

Heb er inmiddels 2 gehad en velen gezien maar nog nooit een schichtige of angstige (wat dan aan het prikken gerelaterd kon worden) die waren eerder wantrouwend omdat ze in een onbekende omgeving waren.

Er staat toch dat ik dat van Medisch heb...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:42

heb je je niet afgevraagd hoe ze in vredesnaam bloed kunnen trekken als dat dier doodsbenauwd is?

Dan is er wat anders gebeurd voor die tijd of er is nooit bloed getapt.

Ik heb vorige week 2 merries gekocht(geen tapperij pony's) de een gelijk harstikke mak de ander heeft er toch een dag of 4 over gedaan eer ze gewoon bleef staan met het halster aan doen (stond eerst wat nerveus te snuiven)

@Hermesdeux: Ik bedoelde hetgeen wat er geschreven is, was niet pesoonlijk bedoelt naar jou toe, sorry Ach gut

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 11:57

Oke dit wordt dus waarschijnlijk een hele discussie...
Misschien is het wel een beetje logisch dat ze bang worden, prikken doet pijn. Als ze ook nog eens een dood veulen krijgen is dit helemaal moeilijk voor ze. En er zijn een heleboel dwangmethodes om een paard toch te laten doen wat je wilt hoor. Het het meegemaakt mijn pony had een hoefsmeden angst en zelfs met praam om niet te temmen... Ze staat nu ook niet meer op ijzers. Maar die mensen kregen het toch keer op keer voor elkaar hoor, zal even open laten wat er allemaal gedaan werd...

Me shet had koliek en moest een spuit van de da. Beest sprong telkens met 4 benen de lucht in, was doodsbenauwd en vreselijk kwaad, toch is het gelukt.

Ik ben er dus nog nooit geweest. En het kan idd zijn dat als ze bij een handelaar vandaan komen het daar is gebeurd de angst. Ik zou gerust eens zo'n bedrijf willen bezoeken, maar zou niet weten waar er een zit.

Nouja ik ga nu naar buiten, dus lees straks wel verder.

narretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:02

Nou, idd kul, die ponys worden bijna nooit geaborteerd maar na een bepaald aantal maanden dracht verkocht op de markt. Vaak leuke merries en helemaal niet zo zielig als iedereen hier omschrijft, oke leuk is anders maar de basisverzorging is bij de meeste bloedprikkerlijen dik in orde. Niets mis mee met een pony van een bloedprikkerij!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:11

Ik heb van 1 handelaar gehood dat er mensen zijn die hun merrie verhuren aan een tapperij en dan laten aborteren alleen is dat dan niet legaal. Zonder redenen is er toch geen DA die een merrie op 8 maand het ongeboren veulen weghaald, en dat aborteren is ook niet geheel zonder risico's....

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:18

Is de hengst Kantje's Ronaldo niet een product van een bloedtapperij....

@lailapri: Ik weet niet of die merries dagelijks of wekelijks geprikt worden, maar als ze geprikt worden op de manier die jij beschrijft, reken dan es uit hoelang het duurt voordat je al die merries hebt gehad?
Behoorlijk inefficient werken of niet? Die paarden daar komen vaak van kleinsafaan in de hand, dit is waarschijnlijk eigenbelang.
Aborteren wordt waarschijnlijk ook niet tot nauwelijks gedaan. Als je fokt met wat betere hengsten, kun je je fokproduct nog verkopen, verdien je er toch nog wat extra's mee.

Zo heb je een hele lading sport pony's met de naam Orchid's. Ze komen van een MELKERIJ, dit is weer wat anders, maar enigzins vergelijkbaar, door een goede hengst te gebruiken, krijgen ze toch leuke verkoopbare fokproducten.

Maargoed, je hebt ook plekken waar ze minder goed met de beesten omgaan, netzogoe als dat er pony's zijn die van nature schrikkerig zijn. en dat wil dan niet gelijk zeggen dat dat komt door de bloedtapperij.....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 12:22

Unity schreef:
Is de hengst Kantje's Ronaldo niet een product van een bloedtapperij....

@lailapri: Ik weet niet of die merries dagelijks of wekelijks geprikt worden, maar als ze geprikt worden op de manier die jij beschrijft, reken dan es uit hoelang het duurt voordat je al die merries hebt gehad?
Behoorlijk inefficient werken of niet? Die paarden daar komen vaak van kleinsafaan in de hand, dit is waarschijnlijk eigenbelang.
Aborteren wordt waarschijnlijk ook niet tot nauwelijks gedaan. Als je fokt met wat betere hengsten, kun je je fokproduct nog verkopen, verdien je er toch nog wat extra's mee.

Zo heb je een hele lading sport pony's met de naam Orchid's. Ze komen van een MELKERIJ, dit is weer wat anders, maar enigzins vergelijkbaar, door een goede hengst te gebruiken, krijgen ze toch leuke verkoopbare fokproducten.

Melkerij ben ik wel eens gewwest, was met haflingers. Ze hadden er best een mooie hengst, heb er nog foto's van ook.

Maar daar gaan de fokproducten overdag bij de moeders weg, in een stal met 1 of 2
Of het land op en dan met 3 jaar ofzo worden ze weer gevangen en op stal gezet. DIe waren daar ook heel schigtig. De veulens die op stal stonden niet, maarja je zal maar meoten opgroeien achter tralies...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:50

Alane schreef:

@Hermesdeux: Ik bedoelde hetgeen wat er geschreven is, was niet pesoonlijk bedoelt naar jou toe, sorry Ach gut

oke dan Haha! Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:54

De merrie van mijn dochter komt ook uit de tapperij prima kinderpony en haar zoon staat in de opfok ( heb ik verkocht) met de bedoeling om die voor te stellen op de HK.
De merrie van mijn dochter heeft geen misselijke papieren (mijn eerdere ex-tapperij pony had geen papieren, maar ken er vele met papieren) Die gaan ze niet lopen verprutsen in zo'n tapperij. Moet er bij vertellen dat het Nicky (= dochters pony) absoluut niet boeit als er geent wordt en ook geen boe of ba heeft gezegd toen ze gechipt werd.

De merries worden ook meestal verkocht als ze een bepaalde tijd drachtig zijn of terug naar hun eigenaar.

@Lailapri: je vergelijkt de uitersten, of in een weide zonder ooit in handen te komen of opgesloten in een box, er zijn meer manieren om veulens groot te brengen.

VWB het scheiden van merrie en veulen, toen het veulen van Nicky 2 weken oud was ging de merie gewoon mee naar de les en bleef het veulen thuis alleen in de box... geen probleem toen ze er beiden aan gewent waren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 17:45

Ik vind het scheiden ook niet erg, alleen is het een beetje jammer dat ze evengoed de hele dag in een box staan. Ben je daar jong voor? Maarja ik heb dan zo te horen alle rotte appels getroffen. Blij dat en ook nog lieve goede pony's zijn.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:58

Ik ken een pony die bloedpony is geweest.
Via een handelaar had dat meisje d'r gekocht, niemand wist dat ze drachtig was en zo'n verleden had. Ze zag er slecht uit maar je kon toch zien dat het wat zou worden.

Na 2 maanden trainen kwamen ze erachter dat ze drachtig was en een maandje later was het veulen er!
Meisje wilde natuurlijk weten wie de vader was en is de achtergrond van de pony gaan uitzoeken, toen kwam ze erachter dat het een bloedpony is geweest...

Is trouwens een fijne (ook erg mooie) pony geworden en er is een leuk veulen uit gekomen. Wie de vader is weten ze helaas nog steeds niet...

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:03

Ik bedoelde hierboven trouwens slecht in de zin van, niet getoiletteerd, dik, vies en weinig bespiering! Wel gewoon gezond en goed doorvoed Lachen

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:12

Hermesdeux schreef:

sorry , grote onzin, de slechte daargelaten hoor, maar ik heb een ex bloed/fok merrie, ontzettend gezond dier, mankeerde niets, superlief, alleen niet beleerd.
Vraag het Jeanique maar, ze heeft die pony samen met mij beleerd Haha!