Hoe lang voordat jullie het verlies van je paard verwerkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel

Hoe lang voordat jullie het verlies van je paard verwerkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 18:18

Hoe lang duurde het bij jullie voordat je het verlies van een paard een plekje had gegeven? Ik wordt zo langzamerhand een beetje moe van mezelf namelijk Knipoog
Vos is een paar maand geleden afgemaakt maar ik hoef maar een bepaald liedje te horen of ik voel de tranen opkomen...vanmiddag ook weer. Terwijl ik normaal gesproken absoluut niet "jankerig" ben. Foto's heb ik ook nog steeds liggen, wou er laatst eentje uitzoeken om uit te vergroten maar dat werd dus ook tranen...
Er is al weer een nieuw paard en dat is een hardstikke gaaf beest, maar ik betrap mezelf er af en toe op dat ik denk "daar deed Vos nooit moeilijk over" o.i.d., wat absoluut niet eerlijk is tegenover het beestje want hij doet het allemaal heel erg braaf. Ik wil gewoon graag gaan genieten van dit nieuwe paard.
Hoe lang duurde het bij jullie? Is er nog hoop voor mij of ben ik gewoon een chronische huilebalk Bloos

Shikoba

Re: Hoe lang voordat jullie het verlies van je paard verwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:38

2 jaar lang heb ik eigenlijk rondgelopen met een redelijk leeg gevoel, ik wist dat er iets ontbrak, maar absoluut geen huilbuien ofzo. Na die 2 jaar kwamen de huilbuien opeens, opeens miste ik haar zo erg (ik kreeg haar toen ik 11 was, en ik heb haar voor het laatst gezien toen ik 12 was, toen werd ze verkocht, maar ik wist dat ze kort daarna overleden was). Toen heb ik een aantal maanden zegmaar met een steen in m'n maag rondgelopen, heel veel gehuild, en langzaamaan heb ik het toen verwerkt. Maar de klap kwam dus echt 2 jaar daarna. Verward

Huilen is heel normaal hoor, en ook het nieuwe paard vergelijken met het nieuwe paard. Vanzelf wordt het minder, iig heel veel sterkte. Ach gut

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:53

mijn liefje is nu ruim twee jaar geleden ingeslapen, inmiddels heb ik weer een andere vreselijke lieverd, maar bij veel wat hij doet denk ik dat deed zij zus of zo, en dan nog maar niet te spreken over het schuldgevoel, ik mis haar nog elke dag heel erg, de ene dag meer dan de andere, ondanks dat het al meer dan twee jaar geleden is, en het echt niet eerlijk was om haar te laten leven (zij had heel veel pijn) ik denk dat dit bij jou ook nog wel even duurt, maar het word makkelijker, het gevoel vind vanzelf een plaatsje in je leven, dit gaat echt vanzelf, en er zullen altijd dingen zijn waardoor je weer een herrinnering krijgt, en denkt AU, geeft helemaal niets, het heeft echt gewoon tijd nodig, neem deze ook, niet moe worden van jezelf, het is nog maar kort geleden, al lijkt het misschien lang. maar probeer wel te genieten van je nieuwe paard, want elk paard is anders, en ook dat is leuk om te ontdekken, toch? ik hoop dat je hier iets aan hebt. ik wens jou veel sterkte met je verlies, maar ook veel plezier met jou paard.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:41

bij de een is de verwerking sneller als bij de andere.
maar nog steeds als ik een kleine witte mini shet ziet, dan moet ik het aaien, kroelen enz. en dan dwalen mij gedachtes af , naar die bewuste dag, alweer 10 jaar geleden Verdrietig Het heeft ruim 2 jaar geduurt dan ik eindelijk normaal een aantal weken kon doorslapen, zonder die nare droom. help me paardje staat nog buiten, of ze heeft al dagen geen eten gehad, en meer van dat rare soort gedachtes.
Het slijt maar het heeft tijd nodig. Geef het ook de tijd, om het een plekje te geven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:19

Vanmiddag toevallig nog mijn tranen laten gaan... Het onderwerp kwam op Genderose, en toen hield ik het al gelijk niet meer...
Het is nu 1 jaar en 4 maanden geleden... Denk ook dat het nog wel even zou duren. Mis haar nog steeds verschrikkelijk. Soms gaan er weken vorobij dat ik een tevol hoofd heb dat ik niet aan haar moet denken, maar als het dan weer op Gennie komt, dan krijg ik toch gelijk weer zo'n 'paniek' gevoel..

Tannies dood heb ik al een plekje kunnen geven. Zij is eind 2002 afgemaakt.

Iedereen pakt het anders aan... Ik praat er te weinig over, ga nu weer door met mjin leven, ik heb weer andere paardjes, en mijn hoofd zit dan 'te vol', dan heb ik 'er geen tijd voor' om aan haar te denken. Maar op de stille en rustige momente komt het toch ltijd weer naar boven kruipen. Het zit nog steeds redelijk aan het oppervlakt... Maar gaat stukje bij beetje beter Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:25

mijn eerste pony mis ik nog steeds........... en ik was 17 toen ik hem verkocht......... bij mijn eerste paard was ik 22 toen hij afgemaakt werdt............... ik ben nu 36 en mis ze nog steeds .... dagelijks. Ik kan nog steeds huilen om Bassie en ook om Prins........

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:48

Het zal bij mij nog een hele lange tijd gaan duren, voordat ik het verlies van mijn paardje verwerkt heb..
Het is niet niks je beestje verliezen.. Verdrietig

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:14

ik heb in mijn leven al veel ponys en paarden gehad,en de meeste leven niet meer.

een paar van deze dieren vergeet ik nooit meer!
als ik aan ze denk dan heb ik weleens natte ogen,vooral bij de laatste Gino die 8mnd geleden afgemaakt is,hem hebben we 8jr gehad en heel veel plezier mee gehad .
die vergeet je niet meer,de pijn waarom,het lijden wat hij deed, dat slijt met de tijd wel wat maar toch de tranen vloeien nog hoor!

en mijn oude shet ,Porky hem hebben we 28 jr gekend en hij is 7 jr geleden overleden aan ouderdom ,hij was bijna of rond de 40 jr!
tja hij is meer een jeugd sentiment.

maar gelukkig kan ik ook aan paarden terug denken met een grote smile op mijn gezicht,ja joh ,je overleefd ze nou eenmaal!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:16

Mis mijn vertrouwde paardje Voicy nog steeds, is overleden op 08-07-2002, alweer een flinke tijd terug, tijdens een buitenrit. Sindsdien rij ik amper meer. Mis de paarden heel erg maar kan het oude gevoel maar niet terug krijgen. Zal ik ook nooit meer krijgen maar dromen mag toch wel... mis haar teveel.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:25

Mijn merrie is medio september 2004 afgemaakt. Dit wel na een jaar en 9 maanden ons best doen haar weer op de been te krijgen. Al mag je de hoop niet verliezen, ik had toch snel het idee dat het nooit meer goed zou komen met haar en zodoende heb ik lang de tijd gehad om te beseffen dat ze ooit (en waarschijnlijk vrij snel) weg zou zijn. Ook had ik meer een 'zakelijke' band met het paard dan een erg emotionele. Mijn rouwperiode na het overlijden van het paard heeft dan ook slechts enkele weken geduurd.

Na twee maanden (half november) stond er een nieuw paard op stal en dit keer eentje helemaal naar mijn smaak. Dit maakte dat ik niet meer treurde om de merrie. Echter blijf je wel vergelijkingen trekken merk ik. Dingen als 'Als we Jo (paard heette Jolina) nog hadden dan deed ze dit of dat...' of wanneer mijn huidige paard iets raars doet: 'Jolina had dit of dit gedaan'.

Dit doet me toch beseffen dat, al klikte het niet tussen mij en het paard, ik haar toch wel kon waarderen voor wat ze was en zelfs houden van de gekke dingen die ze uithaalde. Kortom: uit het oog, maar never nooit uit het hart.

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:36

Ik heb ruim twee jaar er vreselijk last van gehad, kon niet over hem praten zonder te gaan janken, erg vermoeiend af en toe, het is inmiddels bijna 6 jaar geleden, mis hem nog steeds maar kan er nu mee leven. Heel veel succes met het verwerken!

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:37

Denk dat het bij mij zo ongeveer ook wel een jaar of 2 heeft geduurd...Had na een maand gelukkig al een nieuw paard en was daar ook heel erg dol op maar het was gewoonweg niet hetzelfde. Na een half jaar werd het nieuwe paard ook pas een beetje mijn paard. Voordeel van snel een nieuw paard vond ik wel dat je niet meer ineens iedere avond vreemd thuis op de bank zat. Dat was vooral de eerste weken heel erg. Naast je verdriet heb je dan ook ineens niets meer omhanden....

En nu nog, inmiddels is het 5 jaar verder maar als er een paardje van iemand anders dood gaat kan ik zo meejanken, omdat je zo goed weet hoe dat is...

In ieder geval heel veel sterkte...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 07:40

mn eerste pony mis ik niet meer als zodanig, dat is nu 10 jaar geleden. Op een of andere manier had ik daar ook echt zoiets van "het is goed zo".

het paard van mn moeder, nu bijna een jaar geleden, daar hoef ik maar echt even serieus aan te denken, of het verhaal aan iemand te vertellen en ik zit al te janken. Hem mis ik echt nog steeds wel heel erg.

je bent echt niet raar hoor... je deelt zoveel met zo'n dier en je ziet m (bijna) elke dag, als het dan over is valt er gewoon een groot gedeelte uit je leven weg, en dat is niet zomaar op te vullen.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 07:49

Ik mis mijn bol nog bijna iedere dag en het liefst probeer ik het onderwerp te vermijden omdat het dan nog meer pijn doet.Zij is nu bijna 2jaar weg.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 08:33

Ik heb er ook een behoorlijk lange tijd mee rondgelopen, maar denk dat het wel voor iedereen verschillend is.
Ik ben ook gelijk daarna weer gaan rijden en doorgegaan met lessen op de manege waar mijn overleden pony vandaan kwam. Daar ben ik vrij snel mee gestopt omdat ik vaak jankbuien had tijdens de les, ben toen weggegaan bij de manege, ook omdat heel veel me met de nek aankeken en vonden dat het "mijn schuld" was.

Heb eerste een tijdje een vz-pony gehad, toen na een half jaar m'n nieuwe pony kwam, ging het wel beter.
Eigenlijk is er bij ons thuis nooit veel over gepraat en emotioneel gezien liep het bij mij zeker niet lekker in de jaren na het overlijden van m'n pony. Of het daardoor komt weet ik niet, maar het zal zeker een rol gespeeld hebben.

Ook ik vergeleek m'n nieuwe paard vaak met m'n oude pony. Ik heb zelfs weleens geroepen dat ik dacht dat ze misschien weleens zusjes zouden kunnen zijn, sloeg echt helemaal nergens op. Ook zat ik eens in bus terug uit school, mijn pony was toen al 3 jaar dood, en ik zweerde dat ik haar onderweg ergens in een weiland zag staan. Ik móest en zou erheen. Natuurlijk was 't er niet.

Het verwerken heeft bij dus ook wel een jaartje of 2-3 geduurd, maar ook nu denk ik nog vaak aan haar.
Ik heb een ongeluk met haar gehad, de plek waar het gebeurd is, hangt een monumentje en ga er nog vaak naar toe, dat helpt me wel, maar het missen blijft.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 08:39

Ik mis mijn oudje, die op 21 dec. 2003 overleden is nog steeds. Maar niet dusdanig dat ik huilen uitbast.

Ik vergelijk op sommige momenten nog steeds mijn huidige paard met mijn oudje. Gelukkig wordt het steeds minder.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:15

Het is niet missen, heb inmiddels een ander paard die dat opvult, maar als ik de foto's terug kijk en met name van de pony die ik teruggevonden heb, dan krijg ik het toch ff moeilijk. Niet omdat ik haar mis o.i.d, maar om te zien hoe het met haar gaat. Heb via de huidige eigenaresse weer contact en foto's gekregen en ja, het is dan toch een heel ander paardje. Van de andere 2 pony's ben ik wel benieuwd waar ze zijn. De kleinste mis ik nog steeds als crosspony en de Haflinger en Fjord die ik tussendoor reed die mis ik gewoon als alles-kunners... Haha!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:55

Ongeveer 6 maanden denk ik. Ik had het vooral heel zwaar dat ik na de dood van mijn paard ook nog een ongeluk heb gehad en daardoor niet op zoek kon gaan naar een nieuw paard. Die leegte in die periode was echt vreselijk ik kon er heel slecht mee omgaan. Toen ik hersteld was ben ik weer opzoek gegaan. Dan heb ik een doel en kon ik wat beter met de pijn omgaan. Na 4 maanden heb ik een ander paard gevonden. De eerste 2 maanden vond ik de omschakeling heel moeilijk, omdat het toch een ander paard is e.d. Nu heb ik hem alweer 5 maanden en hij is fantastisch en dat maakt het zeker gemakkelijker om mijn verdriet te verwerken.

Ik zie de foto's van mijn vorige paard dagelijks ze hangen in de gang en hij staat ook op mijn buro-blad van mijn computer. En iedere keer moet ik denken aan de prachtige tijd die we samen hadden. Nu niet meer met een traan, maar met een glimlach.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:06

4, 5 jaar geleden ging mijn ''grootste liefde'' dood en liet een veulen van 2 maanden achter. Ik heb het er erg moeilijk mee gehad en gaf ook het veulen de schuld....na 2 maanden zag ik in, dat ik eigenlijk heel blij moest zijn dat ik het veulen had, omdat het een deel was van haar moeder en ze heeft toen een heel speciaal plekje gekregen.
Na ongeveer een jaar was ik er helemaal overheen en daar heeft het veulen echt enorm aan meegeholpen. Haar foto hangt nog in bijna levensgroot Haha! op mijn slaapkamer. Vorig jaar stortte mijn leven volledig in, ik moest Brech loslaten door omstandigheden. Ik heb geen goed afscheid kunnen nemen, maar ik ben vastbesloten in juni nog 1maal terug te gaan om haar en haar veulen te bekijken en vast te leggen op beeld.....dat gaat heel lang duren voordat ik dat heb verwerkt, maar ze zullen altijd een plekje in mijn hart hebben. Maar michaela heeft een groot deel opgevangen, heerlijk paard!

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:50

heel erg lang... k kan nu nog liggen janken omdat in 2001 er hier bij ons 2 aan koliek zijn overleden. De ene was naar mij vernoemd en de ander heb ik alles van geleerd. En ze waren allebei drachtig maar de veulens konden oo niet gered worden Huilen

nickysuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:31

Hoi,

Bij mij duurde het 3 jaar heb zelfs therapie gehad ervoor.
Maar ik hoef nog niet te kijken naar een foto van
mijn lieve Nicky of de tranen komen nog steeds.
Maar heb al bijna 2 jaar een andere lieverd.
Maar vergeten doe ik haar nooit. Vriendjes zijn?

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:38

Is nu al vier jaar geleden dat Frisco 'weg is', maar heb van die dagen dat ik hem nog ontzettend kan missen.... Huilen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:12

Gelukkig heb ik het nog niet mee hoeven maken, dit...
Maar ik heb mijn paard al 12 jaar en het is een deel van 'mij' geworden.

Als mijn paard uit mijn leven zou verdwijnen, zou het (denk ik) voelen alsof er een arm of een been van mijn lijf zou worden gerukt en zou ik het mijn hele leven blijven voelen...

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:36

Ik heb mijn paard 5 weken geleden in laten slapen ivm hoefkatrolontsteking. Ik had haar nog maar 9 maanden. Ze was alles voor me. Het klinkt heel hard maar ik heb gelijk een ander paardje gekocht toen ik wist dat ik haar in moest laten slapen,om me ergens anders op te kunnen richten. En nu,5 weken na het inslapen,heb ik het verlies een goed plekje kunnen geven,iik weet dat ik haar die 9 maanden nog een mooie tijd heb gegeven. Ik ben erg blij met me nieuwe paardje,en als ik aan me overleden paardje denk ben ik niet meer verdrietig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:45

Niet. Ik was in de "gelukkige" omstandigheid dat ik haar einde al ruim van te voren aan zag komen. Ik merkte in het voorjaar dat haar arthrose echt begon op te spelen. daarmee was voor mij duidelijk dat ze niet nog een winter door kon. Ik heb dus de hele zomer tijd gehad om er naartoe te werken. Toen het moment daar was, was het ook een simpele beslissing en een rustige afhandeling.
Met dank aan een begripvolle en professionele dierenarts die het allemaal keurig heeft gedaan.