shetlander heeft chocola gegeten wat gebeurt er nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

k0ekiisassy

shetlander heeft chocola gegeten wat gebeurt er nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 15:40

ik zag vanmorge op stal een meisje een shetlander(=bonnyvan 1.24m)een stuk chocola geven dus ikzij dat ze dat niet moest doen majah bonny die eet alles en dus had ze het al op...en dr was voor de erst natuurlijk niemand ander aan weezig op stal dus vraag ik het maar hier of het wel goed is voor bonny om chocola te eten dat ze er niet ziek van word want ze is al oud(29) en ze staat er al vanaf het begin van het pension en we willen haar niet kwijt...
ik hoop snel iets te hooren...... Verdrietig Vriendjes zijn?
xxxsas
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-04-05 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: taalfout uit titel

Zusje

Re: shetlander heb chocola gegeten wat gebeurt er nu? reager

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:53

Haha (sorry)
Nee het is niet schadelijk voor de pony het enigste is dat als ze bloed afnemen ze denken dat er doping is gegeven aan deze shet Haha!

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:11

in deze hoeveelheid is het niet schadelijk.
Alleen, het kan beter niet gebeuren!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:59

Ik weet niet hoe paarden op chocolade reageren, weet wel dat honden er absoluut niet tegenkunnen en er zelfs aan kunnen overlijden.
Zou zelf trouwens nooit chocolade aan mijn paard geven, tenslotte eet ik zelf toch ook geen paardensnoepjes, - brokjes enz..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:05

Ja, honden en katten kunnen er een hartaanval van krijgen, maar een paard is veel groter, het hart slaat veel langzamer en ze hebben gewoon een heel ander systeem. Het is inderdaad doping...en doping is nooit gezond, trouwens, maar ik zou me geen zorgen maken zolang het niet om een kilo ofzo gaat.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:45

ah oeie

wij geven onze hond veel chocolade
en de paarden zouden wel bier durven drinken
hihi
echt grappig hoor

het is eens onverwachts gebeurt

mijn pa was een pintje aan het drinken en hij zette het neer en het viel om, ondertussen was ik de paarden aan het borstelen en voor ik het wist was primus bier aan het drinken

hihi

hij was gelukkig niet dronken
nu zetten we het bier wat verder van de stallen hihi

wat ik wil zeggen, een paard is sterk, hij gaat daar niet van dood als het maar een kleine hoeveelheid is

wat wij wel geven aan de paarden da zijn zo'n mintjes "kings" noemt da
en da is nie zo straf

mo ze eten da heel graag

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:14

ach zo'n klein beetje kan heus geen kwaad
af en toe durven de paardjes bij ons ook iets te ontfutselen als we zelf iets ah eten zijn maar tot nu toe nog geen chocola maar wel bv al een centwafer (zo'n kleintje) dus een heel klein beetje maak je daar maar geen zorgen over

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:19

Sinds wanneer valt chocolade onder de rijtechnische problemen? Knipoog *LOL*
Ik zal je topic even verplaatsen naar VMR.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:48

Voor handen is chocolade echt puur vergif, als een hond chocolade heeft gegeten moet meteen zijn maag leeggepompt worden. Bij katten denk ik dat dat niet zo is. Een van onze katten heeft eens chocolade gegeten, maar er is helemaal niks gebeurt.

Bij paarden heb ik er nog nooit van gehoort. Maar ik heb nog niet gelzen dat je paard er heel ziek is van geworden. Dus volgens mij is het niet zo heel erg.

Maar pas natuurlijk op dat het niet teveel is. Logisch eigenlijk Haha! Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:39

eh, mijn zus is katten expert en die zegt dat ze er een hartaanval van krijgen

Bier kunnen paarden best drinken. Ze worden niet zo heel snel dronken. Groot lijf , hè.
Geen gewoonte van maken, natuurlijk, alcohol blijft schadelijk voor de lever.
Ze worden ook dronken van gegiste appels, trouwens. Zie je wel bij ponies die in appelboomgaarden staan...

Ineke2

Re: shetlander heeft chocola gegeten wat gebeurt er nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 23:03

Onze hond inmiddels overleden aan ouderdom (18 jaar!) vrat chocolade wanneer hij maar te pakken kon krijgen. Je moest het echt goed opbergen, want vergat je het dan had ie het opgegeten...

Nooit wat van gemerkt dat ie ziek werd o.i.d.

Een shetlander zal van een stukje chocolade waarschijnlijk niets krijgen, maar regelmatig voeren zou ik niet overwegen Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 06:43

Hahaha, nu krijg je een vette boete bij de dopingcontrole *LOL* *LOL*
Nee, kan geen kwaad, zoalng het niet in kilo's tegelijk gaat.
Mijn paard heeft me wel eens een broodje ham ontfutseld, heeft ze ook niks van gekregen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:16

Tja onze hond heeft ook haar hele leven inmens veel chocolade gegeten, nooit last van gehad.... Sigaar

Ik zat een keer Beugelbekkie te kijken Bloos en toen zag ik dat chocolade giftig is voor honden....

Haha! Ik wist niet wat ik hoorde, al die jaren voor niets op school gezeten dus.... Bloos

Tja ik zou het niet aanraden voor een shetlander, maar echt kwaad kan het denk ik niet hoor.... No worries.... Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:51

ik heb gehoord dat ze er hyper van kunnen worden geen idee of het waar is Tong uitsteken

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:07

Ik heb me toch ook echt niet kunnen beheersen om m'n paardje een paaseitje te geven Bloos

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:26

ik zit als in de zomer gips op wei staat altijd mn brood te eten op t hek....en dan gaat er weleens een boterham met hagelslag bij m naar binnen....
maar.....hij heeft er nooit iets aan overgehouden hoor! Haha!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:49

Ik vind het zo'n onzin dat mensen zegen dat honden er ziek van worden. Mijn hond eet regelmatig een koekje met chocolade er op of een botterham met hagelslag. Nou hij is nog springlevend. 1 hond is een keer overleden, toevallig had die, die dag chocola op. En meteen wordt er gezegt dat de hond is overleden aan chocolade.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:54

Maar weinig mensen weten dat chocolade een stof bevat die zeer giftig is voor honden. Deze stof heet theobromine en zit in cacaobonen.

Theobromine zit in het niet-vette gedeelte van de cacaoboon, wat ook chocola zijn typische smaak geeft. Melkchocolade wordt zo genoemd omdat er een hoog percentage melkvet in zit. Het bevat variërende hoeveelheden van het niet-vette gedeelte van de cacaoboon; net genoeg om de chocola smaak te geven, maar niet genoeg voor de kenmerkende bitterheid van pure chocolade. Hoe meer vet er in chocolade zit, hoe minder smaakgevende stoffen er in zit; in witte chocolade zit dus geen theobromine. Bakkers-chocolade is echter nog bitterder en bevat dus ook meer giftig theobromine.

Theobromine heeft naast een stimulerend effect ook een irriterende werking in het lichaam. Deze effecten zijn bij honden veel sterker dan bij mensen. Wanneer er theobromine in de maag van de hond zit zullen de maagsecreties toenemen wat zweervorming tot gevolg kan hebben. Maagzweren leiden tot acute braakneigingen en diarree. Theobromine wordt snel in het bloed opgenomen waarna het de hartspier aantast wat weer een versnelde en onregelmatige hartslag tot gevolg heeft. De ademhaling zal ook versnellen. Spieren trekken samen in epilepsieachtige stuipen. Ook leidt theobromine in het bloed tot veelvuldig plassen waardoor de hond veel moet drinken, waar hij dan weer van zal gaan braken. Uiteindelijk kan de hond door een hart- of ademhalingsstilstand sterven.

Er is geen tegengif voor een theobrominevergiftiging!

Mensen hebben geen enkel probleem met de verwerking van theobromine, maar bij honden duurt het 6 dagen voordat hun lichaam de stof heeft afgebroken. De kans op ophoping is dan ook groot. Als je op maandag een stukje chocolade aan je hond geeft, en op dinsdag pakt hij, zonder dat u het weet, de reep van de kinderen, dan kan er op woensdag een probleem ontstaan als de hond nog ergens een stukje chocola vindt of toegestopt krijgt. De effecten hangen natuurlijk ook af van het gewicht van de hond, maar stel u eens een puppy voor die alles probeert te krijgen wat de kinderen eten!
Kenmerken van een overdosis

- verhoogde nervositeit en opwinding

- trillen

- hijgen dat niet gepaard gaat met een hoge hartslag

- plotselinge aanvallen

- zeer snelle hartslag

- coma

Voor oudere honden kan een zeer snelle hartslag een hartstilstand teweeg brengen!

Informatie over theobrominevergiftiging is van groot belang: te weinig hondeneigenaars zijn er mee bekend. Een hond in een gezin met kinderen zal waarschijnlijk meer risico lopen op zo’n vergiftiging, vooral rond Kerstmis of Pasen!

Waarschijnlijk schrikt u van het feit dat een op het oog zo onschuldig stukje chocolade zo giftig is voor uw hond. Geef uw hond in het vervolg maar liever een echt hondenkoekje.
Hoeveelheden theobromine in chocolade

De concentraties van theobromine varieert met het soort chocolade

- Melkchocolade bevat 154mg/100g

- Pure chocolade bevat 1365mg/100g

De theobromine in snoepjes bestaande uit vulling bedekt met chocolade – zoals gevulde snoepjes en gedroogd fruit bedekt met chocolade, etc- zal meer verzwakt zijn dan in pure chocolade repen en pure chocoladesnoepjes.
Giftige hoeveelheden

Gewicht hond Hoeveelheid Hoeveelheid Hoeveelheid

Melkchocolade pure chocolade Theobromine

2,2 kg 113,4 g 14,1 g 200 mg

4,5 kg 226,8 g 28,3 g 400 mg

9,0 kg 453,6 g 70,8 g 900 mg

13,6 kg 907,2 g 92,1 g 1300 mg

18,0 kg 1134 g 127,5 g 1800 mg

22,6 kg 1360 g 156,0 g 2250 mg

27,2 kg 1814 g 198,4 g 2700 mg

31,7 kg 2268 g 240,9 g 3400 mg

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:02

Iris82 bedankt voor je antwoord!1 Zorgt ineens voor een hoop duidelijkheid. Las net een reactie van: daar word ik boos van dat mensen zeggen dat chocolade vergif is voor honden, maar ik heb er heel vaak over gelzen en er heel vaak over gehoort. Dus goed om nu te horen dat ik wel voor een groot deel gelijk had.

Maar ook het hele verhaal erachter, doet iedereen het wel snappen nu denk ik. Nu is denk ik ook wel het antwoord op de vraag van de topicsteller gegeven.

Slotje? Knipoog

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:04

Steffie89 schreef:
Ik vind het zo'n onzin dat mensen zegen dat honden er ziek van worden. Mijn hond eet regelmatig een koekje met chocolade er op of een botterham met hagelslag. Nou hij is nog springlevend. 1 hond is een keer overleden, toevallig had die, die dag chocola op. En meteen wordt er gezegt dat de hond is overleden aan chocolade.

Dus Steffie,
het is best waarschijnlijk dat jouw hond eraan is overleden.
Ik zou me nu even flink schuldig voelen als ik jou was.
Waarom denk je dat dierenartsen zeggen dat je geen chocolade mag geven? Denk je dat ze dat voor jan l*l zeggen ofzo?
IK kan me hier heel boos om maken.. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:08

LilyLuna schreef:
Steffie89 schreef:

Dus Steffie,
het is best waarschijnlijk dat jouw hond eraan is overleden.
Ik zou me nu even flink schuldig voelen als ik jou was.
Waarom denk je dat dierenartsen zeggen dat je geen chocolade mag geven? Denk je dat ze dat voor jan l*l zeggen ofzo?
IK kan me hier heel boos om maken.. Boos!

en ik ook.
Ik heb een jaar de opleind dierenartsassisitente gedaan, een van de eerste dingen die wij leerden was een hond mag GEEN chocola. NOOIT.

Is dat niet duidelijk genoeg ofzo... Scheve mond

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:11

Ik denk niet dat er zo snel wat gebeurt als een paard een klein beetje chocolade eet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:13

door_ schreef:
ik zit als in de zomer gips op wei staat altijd mn brood te eten op t hek....en dan gaat er weleens een boterham met hagelslag bij m naar binnen....
maar.....hij heeft er nooit iets aan overgehouden hoor! Haha!

wat n vuilisbakkie ist ook!!! Haha!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:14

Dat is ook de rden dat als thuis hagelslag op brood eet, en er valt iets op de grond, het meteen opruim. Mijn hond eet alles van de grond wat ie kan vinden.

Daarnaast heeft een paar jaar geleden mijn oude hond chocolade gegeten samen met de andere hond van zijn nieuwe baasje. Zij hebben toen meteen de magen leeg laten pompen en waren gelllukkig dus op tijd.

Dus let op..en laat je hond niet onnodig dood gaan..want chocolade is puur vergif voor hen

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:20

Lous schreef:
Dat is ook de rden dat als thuis hagelslag op brood eet, en er valt iets op de grond, het meteen opruim. Mijn hond eet alles van de grond wat ie kan vinden.

Daarnaast heeft een paar jaar geleden mijn oude hond chocolade gegeten samen met de andere hond van zijn nieuwe baasje. Zij hebben toen meteen de magen leeg laten pompen en waren gelllukkig dus op tijd.

Dus let op..en laat je hond niet onnodig dood gaan..want chocolade is puur vergif voor hen

Tja, ik hoop dat Steffie dit leest en er wat van leert. Boos!
Goed van je dat je zo op tijd hebt gehandeld met je hond, het heeft dan waarschijnlijk zijn leven gered..