Hoger springen,of niet mogelijk?En rij ik te weinig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Hoger springen,of niet mogelijk?En rij ik te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 23:53

1)Dat is dus mijn vraag!
Mijn droom is om verder te gaan in springen,ben geen schijtluis dus durf wel hoger dan 1m20 te gaan hoor!
(niet als kritiek bedoelt op bokkers die niet hoger durven )
Ik ben dus met mijn vzpaardje van plan dit ongeveer te doen,alleen 1 probleem!Kan hij dit wel aan?

Hij is ongeveer 18jaar,heeft een zwaar verleden dus hij heeft sinds vorig jaar goed gewicht.Hij zakt vaak door zijn achterpoten,maar volgens DA is het omdat zijn botten broos zijn.Voorheen sprong ik wel vaak met hem en meestal 1m!

Kan ik dus in zijn toestand hoger met hem springen(dan 1m05)Niet overdreven,tot 1m40 ofzo??

Ik spring af en toe nog met hem(40-80cm),maar niet veel meer maar dit kan ik natuurlijk gaan opbouwen.Kan ik dus dit met hem trainen zodat hij over enkele maanden(2 ofzo)1m40 ofzo kan springen??

OF zeggen jullie nee?Beter aan instructrice vragen omdat zij daar meer antwoord kan opgeven?

Ik train overigens wel op het door de achterpoten zakken hoor
Maar het is omdat ik meer voor het springen ben aangelegt.

2)Rij ik te weinig?Ik rij tegenwoordig maar 1/2 keer per week
Vinden jullie dat weinig aangezien hij vroeger haast elke dag werd bereden?
Ok,hij gaat wel elke dag op paddock,maar ik voel me schuldig hierom Verdrietig Maar de laatste tijd heb ik superweinig tijd of het komt er niet van Verdrietig

smurf1988

Re: Hoger springen,of niet mogelijk?En rij ik te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 04:27

als je hoger met je pony wil springen zou ik toch wel wat vaker gaan rijden, helemaal met de wat oudere pony's is dat van groot belang, in de toestand dat hij nou zit zou ik zeker niet hoog met hem gaan springen. ik zou eerst beginnen met hem vaker te gaan rijden Bloos

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:05

lees je verhaal eens goed

je zegt je wilt trainen maar rijdt maar 1 a 2 keer per week, niet genoeg om echt een conditie op te bouwen
je zegt dat ze 18 is en broze botten heeft, ga je er dan nog flink (ik vind 1.40 flink) mee springen? Dat kan mijn 15 jarige getrainde ruin nog niet eens................ en dat is een springer van behoorlijke hoogte

Ik denk dat je best kunt springen en kunt trainen naar 1 meter of iets meer maar 1.40 is onzinnig

Verder denk ik dat je zeker ook met je intructrice moet overleggen. Zelf klooien lijkt me heel onverstandig

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:31

Ga helemaal met Curly mee.

En een paard heeft achterbenen en geen poten.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:32

Sorrie, maar dit is geen serieus topic ben ik bang.

Ga lekker zelf over 1.40m en laat je paard door een normaal mens rijden.

Shikoba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:38

Geen goed idee met een oudje als je er 1 a 2x per week mee rijdt. Vooral om z'n botten, als je zo hoog wilt springen zou ik toch een jonkie zoeken met een goede conditie (gewend om elke dag te rijden dus).

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:08

Daar moet je zeker wel wat vaker voor trainen. Mijn paard is een echte springer (ik totaal niet, ben wel zo'n bokker die niet over 1,40 durft Haha! ) maar als ze dan weer een keer springt, laat ik haar echt niet ineens over 1,40 gaan! (kan ze wel) Zoiets moet je goed opbouwen. Helemaal met een paard met medische achtergrond. Kan me niet voorstellen dat dat goed is voor zijn achterbenen...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:25

sorry, maar wat hebben beide partijen voor baat erbij dat je 1.40 gaat springen? Paard moet weer opnieuw op conditie gebracht worden, is slecht ter been en dan moet hij nog opnieuw getraind gaan worden?! Nou sorry, beetje paardonwaardig vind ik dat. Als hij nou al 18 was en in goede conditie dan zou ik het vanwege die achterhand al niet doen! Hoe kom je erbij trouwens? Als een paard door zijn achterhand zakt is het toch zowiezo niet goed, waarom wil je dan kostte wat het kost gaan springen over 1.40?! Koop een springpaard....

of zorg dat mensen je serieus gaan nemen...

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:33

Ik zou eens advies aan de dierenarts vragen en niet aan mensen op internet die dat paardje nog nooit hebben gezien. Vind het maar vreemd dat je dat hier gaat vragen. Als je naar je eigen verhaal kijkt lijkt het me nit verstandig om te gaan springen met dit paard. En als je echt serieus wilt trainen/wedstrijden wilt rijden dan zal je toch echt wel 4 a 5 keer per week moeten trainen (niet springen, dat doe je maar 1 of 2 keer per week) Ook dat hoge springen moet je niet te vaak doen, je kan beter trainen op techniek en de controle in het parcour.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:06

Waarom zou je zo hoog willen springen?

Ik neem aan dat je met "verder gaan in het springen" bedoelt dat je wedstrijden wilt springen? Dat mag dan wel je droom zijn, maar je zult toch in de B moeten beginnen en dat staat lang zo hoog niet.
En eerst een winstpuntje in de B dressuur rijden he.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:35

Misschien kun je beter een hobbelpaard kopen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 11:05

Cowgirl schreef:
Misschien kun je beter een hobbelpaard kopen.

Hee,ik vraag om jullie meningen,niet om onzinnige reacties

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 11:07

amondi schreef:

Dat doet me echt kwaad worden! Boos! vraag ik SERIEUS om een mening,gaat dat niet

Ok,heb nu wel begrepen dat het niet verstandig is en de normale hoogte springen maar om zoiets te zeggen?

Daarbij de andere die erop rijd verkloot hem

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 11:08

Margreet schreef:
Waarom zou je zo hoog willen springen?

Ik neem aan dat je met "verder gaan in het springen" bedoelt dat je wedstrijden wilt springen? Dat mag dan wel je droom zijn, maar je zult toch in de B moeten beginnen en dat staat lang zo hoog niet.
En eerst een winstpuntje in de B dressuur rijden he.

zal ik doen

Candidat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:14

Het lijkt me niet verstandig om 1.40m te springen met een paard dat problemen heeft met zijn achterbenen en 18 jaar oud is. Om 1.40m te kunnen springen moet je paard zijn achterhand toch zeker goed gebruiken om er over te komen, en met 1 a 2 keer trainen in de week kom je er ook niet (zeker niet als het paard al op leeftijd is en er verder geen ervarig mee heeft).
Bij het springen gaat het er tenslotte ook niet om hoe hoog je springt, maar hoe je je paard op een nette en gecontroleerde manier door het parcours rijdt. Dus misschien is het een idee om met je paard gewoon te beginnen met wat balkjes op de grond en wat lijntjes bestaande uit lage hindernissen, dan kun je wat schakelen in de galop door een keer en galopsprong meer of minder te rijden enz ook is het voor zijn achterhand wel goed om een keer wat in-uitjes te springen. Ik denk dat je daar meer mee berijkt dan je paard op een hindernis van 1.40m af te laten stormen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:19

1 hindernis is ook nog wel even een ander verhaal dan een heel parcours op een wedstrijdterrein.
Waarom schrijf je niet gewoon eens in voor een oefenparcoursje? Dan weet je waar je aan toe bent.

Waar is trouwens de eigenaar van het paard in dit verhaal? Want ik begrijp dat het dier niet van jou is?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 11:21

Candidat schreef:
Het lijkt me niet verstandig om 1.40m te springen met een paard dat problemen heeft met zijn achterbenen en 18 jaar oud is. Om 1.40m te kunnen springen moet je paard zijn achterhand toch zeker goed gebruiken om er over te komen, en met 1 a 2 keer trainen in de week kom je er ook niet (zeker niet als het paard al op leeftijd is en er verder geen ervarig mee heeft).
Bij het springen gaat het er tenslotte ook niet om hoe hoog je springt, maar hoe je je paard op een nette en gecontroleerde manier door het parcours rijdt. Dus misschien is het een idee om met je paard gewoon te beginnen met wat balkjes op de grond en wat lijntjes bestaande uit lage hindernissen, dan kun je wat schakelen in de galop door een keer en galopsprong meer of minder te rijden enz ook is het voor zijn achterhand wel goed om een keer wat in-uitjes te springen. Ik denk dat je daar meer mee berijkt dan je paard op een hindernis van 1.40m af te laten stormen.

Ok Knipoog
Als ik nou ff nadenk besef ik wel dat het niet zo mogelijk is om met hem 1m40 te springen.Eerst maar werken aan zijn achterbenen en natuurlijk moet ik het wel weer alleen doen Boos!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 11:22

Margreet schreef:
1 hindernis is ook nog wel even een ander verhaal dan een heel parcours op een wedstrijdterrein.
Waarom schrijf je niet gewoon eens in voor een oefenparcoursje? Dan weet je waar je aan toe bent.

Waar is trouwens de eigenaar van het paard in dit verhaal? Want ik begrijp dat het dier niet van jou is?

Huh?Laatste zinnetje snap ik niet?
Ik denk wel dat ik ga meedoen met springtoernooi hier op de manege in september.
Het paard is niet van mij nee,maar ik rij er eigenlijk wel er het meest op

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 11:24

Blue_Star schreef:
amondi schreef:

Dat doet me echt kwaad worden! Boos! vraag ik SERIEUS om een mening,gaat dat niet

Ok,heb nu wel begrepen dat het niet verstandig is en de normale hoogte springen maar om zoiets te zeggen?

Daarbij de andere die erop rijd verkloot hem

*de laatste zin moet zijn:De anderen die erop reden verklootten hem

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:27

Ik bedoel: de eigenaar heeft er toch ook nog wel wat over te zeggen wat je allemaal met dat paard gaat doen? Wat vindt die van jouw plannen?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:36

Tja, ik krijg hier een beetje een vaag gevoel bij. Het lijkt me meer dan logisch dat je met zo'n beestje nog maar lage hindernisjes springt, juist door de broze botten. Ik zou eerst eens aan de dierenarts vragen of het sowieso wel verstandig is om nog te springen. Als hij in topconditie was, zou het een ander verhaal zijn.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:06

Ik zou een paard van 18 niet gaan trainen voor 1.40 dat lijkt me niet eerlijk en zeker niet als hij het zo slche heeft gehad. Ik zou voor ik zowiezo ging springen eerst zonder hindernissen dat paard weer een beetje op conditie hebben. En zolang hij af en toe door zijn ahterbenen zakt niet te veel doen als je er nog langer plezier van wil hebben. Hoe het ook komt het is niet normaal dat dat

Als je graag verder wil met springen moet je niet heel hoog gaan springen maar gaan oefenen met wendingen en landen in de goede galop, een goed grondtempo en kunnen schakelen.

Je hebt maar een kruisje van 60 CM nodig om goed te oefenen als je het met lage sprongetjes netjes beheerst en netjes passend kan rijden dan kan je eventueel hoger gaan.

Een B parcous is voor paarden 1 meter hoor en daarvoor moet je eerst een winstpunt in de dressuur gereden hebben. Zolang je nog bij het B moet beginnen heeft het totaal geen nut om hoog te springen dat hoeft pas bij het M en 140 parcoursen dat zal je met dit paard niet halen.

Goed springen is heel wat anders dan hoog durven springen!!!
Het gaat niet om de hoogte maar om de techniek en hoe je rijd.

En nogmaals zolang hij nog door zijn achterbenen zakt zou ik er niet mee gaan trainen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:12

Als hij echt "broze" botten heeft zou ik helemaal niet met hem gaan springen, dadelijk breekt ie iets en dan kun je hem naar de slager brengen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:16

Binnen een paar maanden van (bijna niks) 1,40 springen terwijl je maar 1 tot 2 keer per week rijd? Ik denk niet dat dat je op een fatsoenlijke manier gaat lukken.

Bovendien komt er bij de landing wel 1200 kilo op de voorbenen, en dat is maar bij een sprongetje van 60 cm!!! Kan je nagaan hoeveel dat is bij een sprong van 1,40. Een gezond paard kan dat wel aan, maar met een paard dat al last van z'n botten heeft lijkt me dat niet verstandig.

Als je paard elke dag buiten komt is het niet erg dat je maar 1 tot 2 keer per week rijdt, maar niet als je wilt bereiken wat je schrijft.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:42

Ten eerste een antwoord op je vraag NEE je pony kan dit niet meer aan.Je onderschat ontzettend het probleem van zijn broose botten en als je maar 1 of 2 keer in de week rijd is dat leuk om je oude paardje wat in beweging te houden maar het zou niet eerlijk zijn om nu weer een top atleet van hem te maken en hem zwaar in training te zetten wat dus wel nodig zou zijn om zo hoog te gaan springen.

Verder vraag ik me af wat jij bedoeld met verder komen met springen.Het gaat niet om de hoogte van de hindernis maar het gaat er om dat je fatsoenlijk een parcour door komt.Mss moet je eens een springles gaan volgen om te kijken hoe je er voor staat kun je hem in een goed tempo {basis tempo dus gelijkmatig}het parcour door rijden en netjes wenden naar de hindernissen toe en kun je schakelen in de galop? Dit zijn hele belangrijke punten.Iedereen kan wel over 1 hoge hindernis heen komen maar dat is niet springen dat gaat om zo veel meer.