Wie rijdt er nog meer in een gebied met o.a. Hooglanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BillyJean

Wie rijdt er nog meer in een gebied met o.a. Hooglanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 20:35

Vandaag een excursie te paard gehad met de boswachter van Natuurmonumenten in het Nationaal Park Zuid-Kennemerland.
Er grazen sindskort Hooglanders, wilde Konikpaarden en Shetjes.
Je moet ook door een speciaal ruiterhek om in het gebied te komen.
Mijn paard schrok zich de eerste keer wezenloos toen ze een hooglander zag, er was geen land meer mee te bezeilen! Ook het hek was even wennen maar dat gaat nu prima.
Nu, na de excursie gaat het stukken beter, we zijn tot vlakbij de kuddes gekomen met hooglanders en koniks. Er liepen kalveren en veulens bij, het was echt geweldig om te zien! Eerst was mijn paard heel erg bang maar door te blijven staan en te blijven kijken kalmeerde ze en wilde er zelfs tot op 4 meter langs, wel achter een paar andere paarden aan hoor!
Wie rijdt er nog meer in zo'n gebied en wat zijn jullie ervaringen?

Delphi2

Re: Wie rijdt er nog meer in een gebied met o.a. Hooglanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:42

Wat leuk dat je daar bent geweest zeg, daar rijd ik ook altijd in de duinen, is voor mij 5 minuten stappen. We zijn de hooglanders nog niet heel dichtbij tegengekomen, ik ben benieuwd, Mijn paard zal er niet bang voor zijn maar de andalusier van mijn vriend is panisch voor "gewone" Koe koeien dus ben benieuwd.... De hekken zijn i.d.d. wel even wennen, maar op zich wel handig. Kwestie van oefenen

Ben wel een keer in een ander gebied, te voet, naar de Koniks en de hooglanders weze kijken, mooie dieren hoor.

Hoe kwam je bij deze excursie? Hadden jullie die besproken of was die georganiseerd door natuurmonumenten? Jammer dat ik het niet wist...... Huilen

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:46

Ik rij ook weleens door zo'n gebied. Soms staan ze ook midden op het ruiterpad...dat is wel iets minder. De laatste tijd durf ik er alleen niet meer doorheen omdat ze in deze tijd ook kalveren krijgen/hebben en dan zijn die moederkoetjes wat agressiever. Dus van het najaar ga ik het weer proberen! Ik vind het altijd wel een beetje spannen en mijn paard trouwens ook.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 20:51

Delphi2 schreef:
Wat leuk dat je daar bent geweest zeg, daar rijd ik ook altijd in de duinen, is voor mij 5 minuten stappen. We zijn de hooglanders nog niet heel dichtbij tegengekomen, ik ben benieuwd, Mijn paard zal er niet bang voor zijn maar de andalusier van mijn vriend is panisch voor "gewone" Koe koeien dus ben benieuwd.... De hekken zijn i.d.d. wel even wennen, maar op zich wel handig. Kwestie van oefenen

Ben wel een keer in een ander gebied, te voet, naar de Koniks en de hooglanders weze kijken, mooie dieren hoor.

Hoe kwam je bij deze excursie? Hadden jullie die besproken of was die georganiseerd door natuurmonumenten? Jammer dat ik het niet wist...... Huilen

We hadden deze prive excursie besproken met Jowien van der Vegte van natuurmonumenten, Je kan haar gewoon belllen en een afspraak maken, ze gaat het liefst met een groepje van 4 of 5, niet groter. Mocht je niet aan het aantal komen, ik wil graag nog een keer mee duzz...Wat leuk dat je daar ook rijdt, ik rij er zo'n 2x per week, zijn we elkaar al eens tegen gekomen? Ik sta op Kennemergaarde met een bonte merrie.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:12

Hoi Toevallig zeg wat een klein wereldje! Haha!
Bedankt voor de tip, dan ga ik eens kijken of ik ook zo'n excursie kan "organiseren" als er plek over is laat ik het je weten hoor!

Er staan toch twee bonten bij k'gaarde? Welke is van jou, sta je soms zomers wel eens op die "landjes" langs de Duin en Kruidbergerweg?

Onze paarden staan aan de Santpoortse-Dreef als je vanaf de snelweg komt vlak voor de rotonde aan je rechterhand zie je ze staan, er staat sinds vorige week ook een bonte!

Misschien komen we elkaar wel een keer tegen, rij meestal op zondagachtend in de duinen, op een Fries of (op/met) een witte andalusier.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:29

Bij ons op de hei staan ze ook. Ik vind het maar enge beesten. Eén keer was ik met een vriendin aan het rijden stond er ineens zo'n beest, hij was helemaal alleen en hij stond ons echt zo aan te kijken. Ik scheet echt bagger Bloos Dus wij zaten maar: Rustig blijven, rustig blijven! Uiteindelijk zijn we er heel voorzichtig langs gereden, maar ik vond het maar niks. Het was ook nog in een best wel klein stukje bos (er is zijn twee stukken waar ze lopen) dus we moesten er wel langs.
Meestal kom ik ze niet tegen, de hei is zo groot. En als ik ze wel tegenkom maak ik even een ommetje.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:56

Bij de pensionstal van me verzorghaf hebben ze hooglanders in het weiland.. vorig jaar liepen er jonkies en nu is er weer 1 jonkie, prachtig.. Haha! Maar verder hier op de posbank lopen ook hooglanders volgensmij, maar die vind je amper aangezein ze zich graag verstoppen..

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:59

Mijn paarden kijken van tijd tot tijd van uit hun stal naar de hooglanders, zit plm. 5 meter tussen. Een van die paarden flipt helemaal als ze die beesten ziet. De anderen blijven wel rustig.
Ik heb er wel eens tussendoor gereden maar doe het liever niet. Ik vind ze mooi om te zien, maar ook wel veilig om te weten dat er bij ons nog een afrastering tussen zit.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 22:09

Delphi2 schreef:
Hoi Toevallig zeg wat een klein wereldje! Haha!
Bedankt voor de tip, dan ga ik eens kijken of ik ook zo'n excursie kan "organiseren" als er plek over is laat ik het je weten hoor!

Er staan toch twee bonten bij k'gaarde? Welke is van jou, sta je soms zomers wel eens op die "landjes" langs de Duin en Kruidbergerweg?

Onze paarden staan aan de Santpoortse-Dreef als je vanaf de snelweg komt vlak voor de rotonde aan je rechterhand zie je ze staan, er staat sinds vorige week ook een bonte!

Misschien komen we elkaar wel een keer tegen, rij meestal op zondagachtend in de duinen, op een Fries of (op/met) een witte andalusier.

Mijn merrie is de platenbonte die langs de spoorlijn loopt 's zomers op de landjes van Kennemergaarde. Die andere bonte van KG is wat koudbloediger om te zien (spaans bloed) en die loopt 's zomers op het land van Rutte langs de D&Kbergerweg. Dus jij staat bij Maas, daar kom ik iedere dag langs, ik heb inderdaad ook die ontzettend leuke bonte gezien, wat is dat voor een paard? Die Andalusier zie ik ook vaak.
Cornet, de expony (30 jaar geleden) van mijn vriendin staat ook bij jullie.
Ik rij meestal maandag, dinsdag en of woensdag in de duinen.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 22:13

Ik heb wel in de gaten dat ik niet het enige paard heb wat zich een ongeluk schrikt van Hooglanders, het lijken ook wel een beetje grizzly's van een afstand! Knipoog

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 22:28

Op de volgende website staan adressen en tel.nrs. en aanmeldingen voor excursies. Het is de website van Natuurmonumenten, dus geen reclame, mod.
http://www.npzk.nl

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 06:55

Ja klopt! Daar sta ik.

Cornet is inmiddels 38.

De bonte is een "kleindochter" van Samber, moeders kant is niet helemaal bekend.

Als ik een keer bij K'gaarde ben zal ik naar je paardje kijken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:47

bij ons op de hei lopen Schotse Hoglanders, waar mijn paard niets om geeft (hij herkent er wel wat in denk ik Koe ) en veluwse landgeiten, daar ismijn pard panisch voor, als ik die tegenkom, heb ik een serieus probleem, die beesten stinken ook vreselijk (de bokken) en ik snap niet waarom mijn paard er zo bang van is, want op stal is ie beste vriendjes met de geiten die we daar hebben Boos!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:01

Ik schijt in me broek voor die beesten! Tong uitsteken
Maar ik denk dat ze je op het paard niet zo snel aanvallen hoor! Knipoog
En als ze het doen, jij bent sneller als die koetjes!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:18

Hier in het Noordhollands Duinreservaat heb je ze ook, wel in met prikkeldraad afgebakende gedeelten. Mijn paard is er aan gewend, echter toen ik afgelopen zondag naar het strand ging, liepen er een paar op de duinen en dat vond ze toch wel heel erg eng. Hooglanders vindt ze dus niet eng wanneer ze ze recht in de ogen kan kijken Knipoog . Ik vind ze schitterend, maar ben blij dat ze achter draad staan.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:37

We hebben hier op de veluwe en Loenermark ook stukken waar de koeien lopen. En op de posbank loopt een kudde IJslandse Paarden.

Onze paarden vinden het geen van allen eng. Ze lopen er zonder problemen tussendoor en langs.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:40

In de kampina (of is het nou Campina Tong uitsteken) zijn we regelmatig maffe beestje tegengekomen. Ze hebben daar een kudde ijslanders (ofzoiets) lopen en ook een soort Rundvee. Heb een keer die kudde helemaal om ons heen gehad, loopt je paard dus flank aan flank met al die wilde beestjes. Dan schrik je toch wel effe Bloos Gelukkig bleven de paarden allemaal super rustig! verder moet je inderdaad behoorlijk vaak afstappen voor alle wildroosters/hekken maar daar blijf je lekker soepel van Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:42

Koeien zijn bij mijn paarden geen probleem denk ik.

Op mijn stal lopen er 3 koeien en Felix gaat daar nog wel eens achteraan heb ik gehoord Haha!

Op het natuurgebied waar ze nu lopen staan van deze:

Afbeelding

De paarden geven er niks om maar ik bleef wel een eindje uit de buurt Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:47

in markelo is er ook zo'n gebied (tussen markelo en rijssen) de frieze berg. daar kun je supermooi buitenrijden, maar als je op 1 bepaald stuk wilt moet je ook door zo'n hek. gelukkig waren onze paarden daar over het algemeen wel braaf mee.
er was een soort van ongeschreven regel daar dat als de koeien op het pad waren je alleen mocht stappen (tja, je wilt liever geen stier van weet ik hoeveel honderd kilo achter je aan) en als ze ver weg waren mocht je stappen of draven.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:02

LiSSy schreef:
in markelo is er ook zo'n gebied (tussen markelo en rijssen) de frieze berg. daar kun je supermooi buitenrijden, maar als je op 1 bepaald stuk wilt moet je ook door zo'n hek. gelukkig waren onze paarden daar over het algemeen wel braaf mee.
er was een soort van ongeschreven regel daar dat als de koeien op het pad waren je alleen mocht stappen (tja, je wilt liever geen stier van weet ik hoeveel honderd kilo achter je aan) en als ze ver weg waren mocht je stappen of draven.

Daar ben ik ook geweest idd (met ponykamp), het koeienpad.
Wij reden er gewoon in galop langs.. Al stonden ze toen niet midden op het pad.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:58

Ik rij veel in Spaarnwoude, daar is ook een heel gebied waar hooglanders (dacht ik ) grazen, en hekjes weaar je doorheen moet. Met een aantal paarden gaat dat prima, met andere wat minder Nagelbijten / Gniffelen

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:08

Bij ons (Oosterhout/Dorst) kun je ook tussen de Hooglanders door. Er staan daar ook langharige geiten. De eerste keer vertrouwde Lois ze niet maar tegenwoordig negeert hij ze volledig. De koeien vinden het trouwens bijzonder vreemd als we in de zomer met de paarden gaan zwemmen in "hun" drinkplas Haha!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:22

Vlak bij ons huis is een natuurgebied waar een kudde Fjorden en een kudde Hooglanders lopen. Vroeger kon je daar dwars doorheen via een mooi zandpad, sinds de Fjorden er staan hebben ze veeroosters aangelegd en het terrein vergroot zodat het gebied aan weerszijden van het zandpad belopen en begraasd word.
Er was eerst sprake van dat er een hek zou komen waar we als ruiters en menners ook door konden, maar Natuurmonumenten heeft dat op hte laatste moment afgeketst. Ik denk ook niet dat ik er veel gebruik van zou hebben gemaakt. De Fjorden hengst is namelijk erg gespitst op "indringers". Als je alleen al over het pad om het gebied heen rijdt komt ie er al in volle galop aan. Moet er niet aan denken wat ie zou kunnen doen als ik daar met mijn merrie rondkuier...
Echt bang voor de Hooglanders is ze gelukkig niet. Over het algemeen zijn die ookbanger voor ons als wij voor hen. Zolang ze maar niet gaan loeien, dan krijgt Des het wel op haar heupen!

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:28

Bij de manege waar ik rijdt gaan we vaak naar de Staatsbossen om buitenritten te maken. Ook daar lopen de schapen en schotse hooglanders "los" in de bossen. Je kunt bij ons ook gewoon vlak bij ze komen. Wel moeten fietsers eerst over een wildrooster en voor de paarden zijn er speciale hekken gemaakt. Ik heb wel een meegemaakt dat we over de zandverstuiving flink gingen galloperen en dat er dan ineens een kudde schapen lag Haha! De schotse hooglanders blijven meestal wel op afstand.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:48

Iwl rijdt in hetzelfde gebied als ik. Wij hebben schapen en deze:
Afbeelding
Áls ze dichtbij komen, zijn de paarden er wel bang voor, maar de koeien zijn net zo hard bang voor de paarden, denk ik Haha!
De schaapjes hebben ze al zoooovaaak gezien, die zijn meestal niet eng meer. Schapen vinden ze alleen nog maar eng, wanneer ze gaan rennen.