Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Als je gaat buitenrijden en je wilt je paard zo nu en dan vastzetten kan je beter een stalhalster meenemen. Een touwhalster wordt gemaakt van touw wat ook in zeilen en bergklim touw zit. Als je paard ergens van schrikt zal het halster dus ook niet snel of helemaal niet breken. Eerder zal het lelijke en diepe wonden maken en voor alleen maar ellende zorgen. Een touwhalster is ook eigenlijk een hoofdstel. Het is een Natural Hackamore, gemaakt om mee te rijden of te parrellien. balli schreef:oeh.. stoute nori... ik zet m'n verzorgpaardje altijd vast aan haar crb... dus maar niet meer doen... sorry idris vergeef 't me.... (gelukkig is er nog nix ernstigs gebeurd)
maar trouewns... jonge paarden worden toch vaak halstermak gemaakt met een touwhalster? en dan toch ook vastzetten enzo???
hoe zit dat dan?

Paulatjuh schreef:balli schreef:oeh.. stoute nori... ik zet m'n verzorgpaardje altijd vast aan haar crb... dus maar niet meer doen... sorry idris vergeef 't me.... (gelukkig is er nog nix ernstigs gebeurd)
maar trouewns... jonge paarden worden toch vaak halstermak gemaakt met een touwhalster? en dan toch ook vastzetten enzo???
hoe zit dat dan?
Daar heb ik nog nooit van gehoord..
Zo heb ik het in ieder geval niet gedaan..

Diana_Mabel schreef:In het maandblad Bit stond het als tip bij het buitenrijden de dagtochten een touwhalster zit fijner onder het hoofdstel, ik was wel van plan om haar daaraanvast te zetten in eerste instantie maar nu ik dit lees twijfel ik dan weer...

masja schreef:Angelique verkoopt die dingen ook. Volgens haar kan je ze er wel aan vast zetten. Ik heb een Voest halster, daar durf ik Tiara niet mee vast te zetten...
Misschien werken die 2 anders in...
Antheman schreef:Ik zet mijn paard regelmatig vast aan een touwhalster, maar blijf er TEN ALLE TIJDEN NAAST STAAN!
Dan is er niets aan de hand.

Cassidy schreef:@ Dovish.
Ook het gebruik van een musketon (die volgens jou dan breekt als hij gaat hangen) is niet veilig, en al helemaal geen excuus om je paard aan een touwhalster vast te zetten.
dovish schreef:ik zet mijn paard uberhaupt amper vast. ik sla met poetsen wel een touw over het hek zodat hij iig verwacht dat hij vaststaat. dat doe ik dus ook met het touwhalster. ik weet zeker dat het halster met de musketon eerder breekt dan zonder, en je hebt gelijk, met een touwhalster ontstaat veel meer druk op één punt dan met een stalhalster. echter, als je paard in paniek is en weg wil knapt een stalhalster ook niet 'zomaar' en als ie dat doet, heb je grote kans dat hij dat óók bij de musketon doet.
misschien is het handig wanneer je (niet iemand specifiek) toch je paard aan een touwhalster wilt/moet vastzetten, altijd te zorgen dat je een mes bij je hebt, dan kan je hem in geval van nood altijd nog lossnijden..