Touwhalster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_Mabel

Touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 12:52

Weet iemand waar ik een touwhalster kan kopen in de Regio Utrecht/Houten?
Ik las in Bit dat dat mooi onder het hoofdstel past en dat lijkt me handig dit weekend in loon op zand.

Maris

Re: Touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:01

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:02

Bij de meeste paardenwinkels kan je het wel kopen geloof ik.
Of zelf maken, maar ik weet niet hoe dat moet.

renskejive

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:30

Lovelance verkoopt hele mooie touwhalster(heb er zelf ook 3:P)
Even een pbtje naar haar sturen!
Of naar mij krijg je een email adres

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:09

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:11

En anders hier:

http://www.goddijn.com/halter/

Een waarschuwing, je paard er niet mee vastzetten. Als je het paard er wel mee wilt vastzetten kun je beter bij het optuigen een gewoon halster onder het hoofdstel doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:38

Bit kan dan wel zeggen dat het mooi is maar de echt belangrijke info houden ze achter Verward Als je gaat buitenrijden en je wilt je paard zo nu en dan vastzetten kan je beter een stalhalster meenemen. Een touwhalster wordt gemaakt van touw wat ook in zeilen en bergklim touw zit. Als je paard ergens van schrikt zal het halster dus ook niet snel of helemaal niet breken. Eerder zal het lelijke en diepe wonden maken en voor alleen maar ellende zorgen. Een touwhalster is ook eigenlijk een hoofdstel. Het is een Natural Hackamore, gemaakt om mee te rijden of te parrellien.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:50

Idd, het is om mee te rijden of om grondwerk mee te doen. Het is niet voor de mooi gemaakt en al helemaaaaal geen halster om aan vast te zetten! Dan hangt je paard zich op of verwond ie zich. Het is (zoals hierboven werd gezegd) botentouw, dus supersterk en onbreekbaar. Kortom, 't snijdt in je paard als ie er aan gaat hangen o.i.d.
Dan kan je dus beter een stalhalster onder je hoofdstel doen, wil best, doe ik ook altijd. Mn touwhaster gebruik ik alleen om mee te grondwerken en rijden op NH-manier.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:58

oeh.. stoute nori... ik zet m'n verzorgpaardje altijd vast aan haar crb... dus maar niet meer doen... sorry idris vergeef 't me.... (gelukkig is er nog nix ernstigs gebeurd)
maar trouewns... jonge paarden worden toch vaak halstermak gemaakt met een touwhalster? en dan toch ook vastzetten enzo???
hoe zit dat dan?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:06

balli schreef:
oeh.. stoute nori... ik zet m'n verzorgpaardje altijd vast aan haar crb... dus maar niet meer doen... sorry idris vergeef 't me.... (gelukkig is er nog nix ernstigs gebeurd)
maar trouewns... jonge paarden worden toch vaak halstermak gemaakt met een touwhalster? en dan toch ook vastzetten enzo???
hoe zit dat dan?

Daar heb ik nog nooit van gehoord.. Verward
Zo heb ik het in ieder geval niet gedaan..

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:42

Paulatjuh schreef:
balli schreef:
hoe zit dat dan?

Daar heb ik nog nooit van gehoord.. Verward
Zo heb ik het in ieder geval niet gedaan..

hmmm kan ook aan mij liggen hoor

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:32

ik heb trouwens aan mijn ene touwhalster waar ik mijn pony ook wel mee vast zet een musketonnetje gedaan waar ik hem vast maak. ik klik hem dus met het musketonnetje in het lusje. als hij dan eens mocht gaan hangen, breekt hij bij de musketon. ik denk dat het wel een veilige oplossing is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 23:34

@ Dovish.

Ook het gebruik van een musketon (die volgens jou dan breekt als hij gaat hangen) is niet veilig, en al helemaal geen excuus om je paard aan een touwhalster vast te zetten.

Hoeveel kracht denk je dat er op een touwhalster komt te staan als je paard gaat hangen?
Hoeveel kracht denk je dat er nodig is om een musketon te laten breken?
Bestaan er eigenlijk musketons die breken vanaf een bepaalde druk? Heb je de garantie dat hij dan ook bij dat bepaalde gewicht breekt? Nee, die musketons bestaan niet. Kans is groot dat de musketon helemaal niet breekt. En de verwondingen aan het paard zijn dan echt niet misselijk.

Het touwhalster is met opzet gemaakt van touw, omdat het met deze kleine oppervlakte van het dunne touw meer druk per vierkante cm uitoefent op de gevoelige plekken in het gezicht van het paard. Net zoals het drukken op bepaalde plekken in jouw lichaam zeer doet, of gemeen is (zoals je electriciteitsknobbeltje in je elleboog of je knie), zo werkt dat halster in op soortgelijke punten. Het is het meest verfijnde instrument van de Natural Horsemanshippers, en hoort ook alleen in die context gebruikt te worden.

Jij zet je paard toch ook niet vast aan een halster van dun ijzerdraad? Waarom eigenlijk niet? Als je een halster maakt van ijzerdraad, en je maakt er een musketon aan vast, dan breekt die musketon toch als hij gaat hangen? Clown

Zie een touwhalster als een halster van ijzerdraad. Daar kun je het, overdreven gezegd, een beetje mee vergelijken. Het is een fantastisch middel om hele fijne aanwijzingen te geven, maar beslist niet als vervanging voor een gewoon halster, en al helemaal niet voor de mooi, sjiek, of omdat het zo makkelijk onder een hoofdstel past of in je broekzak...

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 07:55

In het maandblad Bit stond het als tip bij het buitenrijden de dagtochten een touwhalster zit fijner onder het hoofdstel, ik was wel van plan om haar daaraanvast te zetten in eerste instantie maar nu ik dit lees twijfel ik dan weer...

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:58

Angelique verkoopt die dingen ook. Volgens haar kan je ze er wel aan vast zetten. Ik heb een Voest halster, daar durf ik Tiara niet mee vast te zetten...

Misschien werken die 2 anders in...

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 08:25

Ik neem ook wel een strootouwtje mee dan kan ik haar daaraan zetten dat knapt wel eerder net als bij de polopaarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:25

Diana_Mabel schreef:
In het maandblad Bit stond het als tip bij het buitenrijden de dagtochten een touwhalster zit fijner onder het hoofdstel, ik was wel van plan om haar daaraanvast te zetten in eerste instantie maar nu ik dit lees twijfel ik dan weer...

Daar vooral aan twijfelen, en bij twijfel niet inhalen Haha!
De touwhalsters zijn niet bedoeld om een paard mee vast te zetten.
Gewoon een goed passend halster of een halsterhoofdstel, hoewel die laatste ook niet alles zijn, tezij je paard super-bomproof is en zeker niet gaat hangen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:27

masja schreef:
Angelique verkoopt die dingen ook. Volgens haar kan je ze er wel aan vast zetten. Ik heb een Voest halster, daar durf ik Tiara niet mee vast te zetten...

Misschien werken die 2 anders in...

Nee, touwhalster is touwhalster.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:30

Ik zet mijn paard regelmatig vast aan een touwhalster, maar blijf er TEN ALLE TIJDEN NAAST STAAN!

Dan is er niets aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:07

Antheman schreef:
Ik zet mijn paard regelmatig vast aan een touwhalster, maar blijf er TEN ALLE TIJDEN NAAST STAAN!

Dan is er niets aan de hand.

Het is natuurlijk jouw eigen verantwoording en het is jouw paard maar als hij schrikt (ook al sta jij ernaast) kunnen er enorme problemen ontstaan.
Ik heb een koudbloed, schrikt nooit of te nimmer ergens van. Ik zou hem ook zo aan een touwhalster vast kunnen zetten maar doe het niet. Er kunnen nl altijd dingen gebeuren waarop jij absoluut niet hebt gerekend. Laatst ook, ik stond hem te poetsen en naast onze wie staan koeien. Ze zijn gewend aan de koeien en de koeien aan de paarden, niks aan de hand zou je zeggen. Tot er op een gegeven moment een dolle koe bokkend en stuiterend richting het hek komt racen. Boudoum noch ik hadden dat van te voren zien aankomen. Wat gebeurt er, we schrikken ons allebei het ongans en boudoum wilde gewoon weg daar en ging hangen aan het halster. Gelukkig kon ik hem kalmeren maar stel dat ik dat niet kon en dat hij daarop nog eens een touwhalster omhad?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:08

Of er dan niets aan de hand is, ligt aan de knoop waarmee je het halster vastmaakt, en of je een paniekhaak gebruikt. Als een paard echt over de rooie gaat en gaat hangen, helpt het ook niet meer als jij ernaast staat!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:15

Uiteraard hangt er een paniekhaak aan mijn touwhalster en nogmaals, ik sta ernaast hoor.

Maar goed, ieder moet doen waar hij zin in heeft.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 10:31

Ik zal haar er niet mee vast zetten ik ben overtuigd Lachen
goed dat ik een topic heb gemaakt Lachen
anders had ik het niet geweten.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:29

Cassidy schreef:
@ Dovish.

Ook het gebruik van een musketon (die volgens jou dan breekt als hij gaat hangen) is niet veilig, en al helemaal geen excuus om je paard aan een touwhalster vast te zetten.

ik zet mijn paard uberhaupt amper vast. ik sla met poetsen wel een touw over het hek zodat hij iig verwacht dat hij vaststaat. dat doe ik dus ook met het touwhalster. ik weet zeker dat het halster met de musketon eerder breekt dan zonder, en je hebt gelijk, met een touwhalster ontstaat veel meer druk op één punt dan met een stalhalster. echter, als je paard in paniek is en weg wil knapt een stalhalster ook niet 'zomaar' en als ie dat doet, heb je grote kans dat hij dat óók bij de musketon doet.

misschien is het handig wanneer je (niet iemand specifiek) toch je paard aan een touwhalster wilt/moet vastzetten, altijd te zorgen dat je een mes bij je hebt, dan kan je hem in geval van nood altijd nog lossnijden..

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:16

dovish schreef:
ik zet mijn paard uberhaupt amper vast. ik sla met poetsen wel een touw over het hek zodat hij iig verwacht dat hij vaststaat. dat doe ik dus ook met het touwhalster. ik weet zeker dat het halster met de musketon eerder breekt dan zonder, en je hebt gelijk, met een touwhalster ontstaat veel meer druk op één punt dan met een stalhalster. echter, als je paard in paniek is en weg wil knapt een stalhalster ook niet 'zomaar' en als ie dat doet, heb je grote kans dat hij dat óók bij de musketon doet.

misschien is het handig wanneer je (niet iemand specifiek) toch je paard aan een touwhalster wilt/moet vastzetten, altijd te zorgen dat je een mes bij je hebt, dan kan je hem in geval van nood altijd nog lossnijden..

Wat is in jouw geval dan het voordeel van het touwhalster? Als je het met poetsen gebruikt, terwijl je je paard niet vast kan zetten.