problemen met de opvoeding van mijn Quarter?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZipNRascal

problemen met de opvoeding van mijn Quarter?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 18:34

Hallo iedereen,

Ik wist niet precies waar dit bericht thuis hoorde, maar aangezien het over een quarter gaat dacht ik het hier maar eens te proberen Lachen

Ik heb het volgende probleem:

Ik heb mijn quarter (Rascal) gekocht toen hij een paar weken oud was. Nadat hij afgespeend was, is hij samen met het andere jonge spul naar een boer op de wei/ in de loopstal gegaan. Ik heb er veel tijd in gestoken en ben veel met hem bezig geweest zodat hij ook gewoon braaf bleef.
Daar bij de boer had ik nooit problemen met hem. Hij was superlief, nog nooit iets gedaan wat niet mocht. Nu staat hij sinds begin maart op stal om gecastreerd te worden (hij is nu 2, en aangezien ik toch niet met hem wil fokken leek ons dit te beste optie).
Nou is de castratie al een paar weken geleden, en ik wilde weer beginnen wat met hem te doen. Nu is hij op de poetsplaats superbraaf en alles, maar zodra ik met hem wil wandelen/ halter oefenen gaat het mis.
De eerste halve minuut gaat het nog, maar daarna begint meneer te springen/steigeren/gek doen en ik krijg hem niet gecorrigeerd, ondanks dat ik hem de laatste keren altijd een hengstenketting omdeed.
Ik weet dat hij nog moet wennen, en dat het een hele andere omgeving is, andere paarden om hem heen en dergelijke, maar ik krijg het niet opgelost.
Morgen ga ik ook op stal hulp vragen want ik krijg het niet meer geregeld, maar wat zijn jullie ervaringen/adviezen hierover?

Al het opbouwende commentaar en eventueel kritiek zijn welkom!!!

alvast bedankt!!

__Suzanne__

Re: problemen met de opvoeding van mijn Quarter?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:44

Je schrijft dat hij nu op stal staat, gaat hij wel elke dag een tijdje los (liefst met vriendjes) om te spelen? Het lijkt er een beetje op dat hij zijn energie niet kwijt kan, en dat probeert hij dan te doen als jij met hem bezig bent...

ZipNRascal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 18:53

Ja, hij gaat elke dag de wei op! Het is ook raar, dat hij het de ene keer wel doet, en dat hij de andere keer echt onhandelbaar is. Ik snap er gewoon niets van!

Ik kan wel voor de rest prima met hem omgaan, maar als hij zo doet weet ik niet hoe ik ermee om moet gaan Verdrietig

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:00

Kan ik me voorstellen, vervelend joh! Maakt het uit of je met hem bezig gaat voor of nadat hij in de wei is geweest?

ZipNRascal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 19:05

Nee niet echt. Zelfs als ik hem aan de longe laat lopen (vind hij nogal leuk dus hij loopt al vanzelf) en ik dan merk dat hij een beetje moe begint te worden en dus wil stoppen, is het verkeken zodra ik met hem terug naar stal loop. Dan doet hij even gek als ervoor.

Ik weet me gewoon geen raad. Het is zo'n knuffeltje en hij deed altijd zo lief dat ik niet weet hoe ik hiermee om moet gaan

LisetteSugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:22

Heel herkenbaar... Ik heb dit een tijd geleden ook gehad met de jaarling QH-merrie bij ons op stal. We wandelen overigens gewoon met haar op het erf en in de buurt om haar te laten wennen. Ze probeerde constant boven mij te staan, zowel letterlijk als figuurlijk. Dit is zo uit de hand gelopen dat ze bij het steigeren viel bovenop mij. Met haar alles prima, maar mijn hele knie was kapot. Toen is iemand anders ontzettend boos op haar geworden. Als ze steigerde haar omduwen (wel in het zand, hoor!) en laten zien wie de baas is. Eigenlijk had ik dat moeten doen, maar dat ging op dat moment even niet door die knie. Daarna heb ik het weer geprobeerd (heel consequent) en er was niks meer aan de hand. Daarna heeft ze het ook nooit meer geprobeerd.
Het is dus eigenlijk één groot spel waarin ze je uitproberen. Probeer hier boven te staan en zorg dat jij de baas/leider bent en blijft!! Wees streng en consequent en laat zulk gedrag niet zomaar aan je voorbij gaan. Als het je alleen niet lukt, vraag er dan hulp bij van iemand die verstand en ervaring heeft met jonge paarden. Veel succes!

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:49

Ik heb bijna hetzelfde gehad met mijn toen 2 jarige, hij was net gecastreerd en hij had ongeveer 3 maanden op het land gelopen (waar ik heel erg weinig met hem kon doen) er was geen land met hem te bezeilen. Mijn beestje was groot gebracht met NH dus ik wilde in dezelfde manier verder gaan. Maar toen meneer bijna voor de 2e keer bovenop mij wilde springen is de eigenaar van stal ertussen gesprongen met een zweep. Ik heb toen zo'n 2 weken altijd een zweepje in m'n handen gehad en als hij iets probeerde kreeg hij een tikje (en dat was meer voor het schik effect, het was geen lel). Wat bijna gelijk opviel was dat hij steeds meer respect voor mij kreeg. Je moet laten zien dat jij de baas bent en niet zij. Nu is hij het makste lammetje op stal. Al wilt hij het af en toe nog wel eens proberen.

Maar bedenk het ene paard is het andere niet!
Probeer zo veel mogelijk adviezen in te winnen en ga dan kijken wat jij denk dat het beste bij dit betreffende paardje zal helpen.

groetjes Pauline

ZipNRascal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 19:56

dank je wel Pauline.

ik was ook al aan het denken over een zweepje, maar dat heeft vrij weinig effect (denk ik dan) als hij steigert. (correct me if I'm wrong please!) maar de hengstenketting helpt daar ook niet bij.

Ik wil hem ook aanpakken, maar waar ik bang voor ben, is dat hij er op het laatst zeg maar 'immuun' voor word, zoals soms bv met de hengstenketting na verloop van tijd wel eens gebeurd, dat ze er zich niets meer van aantrekken.

Hij heeft wel niet zoals die van jou langere tij dop het land gelopen. Hij is altijd minimaal 4 keer per week in handen geweest. En na de castratie ben ik zelf 2 keer per dag daar geweest om te koelen enzo..

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:09

Wat je zegt is ook zeker waar na een tijdje worden ze immuun, was ik ook bang voor. Maar dat is meer als je ze de hele tijd straft. Ik strafde hem alleen als hij iets deed wat hij niet mocht. Misschien 1 a 2 keer per keer. Maar het gaat juist om het verassingselement. zo ook bij stijgeren, bij hij heeft hij toen een keer een tik (deze was wel erg hard) van achteren gekregen van mijn vriend, hij had toevallig de zweep in handen en wilde die komen brengen en schok heel erg van het schouwspel.
Maar 1 iets wat heel belangrijk is het gaat juist niet om dat je een harde klap geeft, zij slaan altijd harder dan wij kunnen. Dus heeft geen zin, het gaan om het moment van verassing.
Maar wat ik al zei, zoek de beste oplossing en ga daar mee aan de slag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:05

zorg dat je met 2 bent,lok hem een beetje uit totdat hij steigert
op het moment at hij steigert geef je een keiharde schop in zijn buik
gegarandeert dat hij het niet meer doet

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:14

Ik heb ongeveer hetzelfde met mijn Quarter jaarling (merrie). De ene keer is ze poeslief, de andere keer sta je er gewoon van te kijken hoe ze dan wel niet doet. Ze is namelijk (al) 100% verkeersmak, en de laatste tijd is ze buiten haast niet meer te houden. Ze is waarschijnlijk aan het puberen., misschien heeft die van jou daar ook last van?

Groetjes Klaas

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:19

dutske schreef:

Okee, dit is wel een heel bijzondere manier.........niet mijn manier, Boos! .
Waar vakmanschap eindigt, begint het geweld!

Een 2-jarige is een heerlijke puber. Dat hij net gecastreerd is, wil niet zeggen dat zijn hormonen zijn lijf al uit zijn, dat duurt rond de 3 maanden. Dus het voorjaar speelt nu lekker op en hij begint zich een hele kerel te voelen. Hij is jou nu constant aan het uitproberen om het leiderschap over te nemen.
Wees duidelijk en consequent, wees hem ook vóór. Dus nog voordat hij steigert, moet je hem corrigeren. Je ziet vast wel wanneer hij denkt aan een dolle steiger.
Doe ook dominantie- oefeningen, laat je hierin begeleiden door een deskundige!!
Ook in de omgang moet jij duidelijk laten weten dat jij diegene bent die uitmaakt wat er gaat gebeuren. Geen gejeuk aan jou met zijn hoofd, jij loopt eerst de stal in/uit, hij achter jou. Kom jij bij zijn staldeur en doe je die open, dan moet hij beleeft een stapje achteruit doen...........enzovoort.
Goed opvoeden is moeilijk en hoeft niet gepaard te gaan met slaan en schoppen.
Succes ermee en schroom niet om deskundige hulp te zoeken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:55

Klinkt idd alsof hij heerlijk aan het puberen is! Mijn tweejarige Paint heeft ook van die buien waar hij allerlei karatekicks op mij uitprobeert als ik met hem ga wandelen. Ik moet hem dan even flink (flinker dan ik leuk vind) op zijn nummer zetten, en dan gaat het weer een tijdje goed. Totdat hij wat anders verzint Gestoord . Maar ja, het zijn de Terrible Twos he Koe Haha! !

Het is een kwestie van de juiste balans vinden tussen een leuke band met je paard hebben en een juiste dominantieverhouding opbouwen. Als dat soms betekent dat je hem een schop moet geven, so be it ...

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:08

Dit is duidelijk een dominantie probleem wat jij met je paard hebt.
Het ziet er naar uit dat hij je de leiding uit handen aan het nemen is, zoals ik het lees lukt hem dat op dit moment ook nog redelijk goed.

Wij hebben meerdere tweejarige op stal nu, dus ik snap wel waar je het over hebt.

Mijn advies: Laat hem zolang je het probleem niet hebt opgelost niet helemaal achter je lopen, voor je eigen veiligheid.
Laat hem met zijn neus naast jouw schouder lopen, dan kun je beter zien aankomen wanneer hij spatjes gaat uithalen, het is een kwestie van aanvoelen en inschatten.
Op het moment dat hij moeilijk doet zet je hem achterwaarts, laat hem maar gerust een flink stuk terugstappen, doe dit met volle overtuigingskracht en zorg ervoor dat hij niet omhoog kan komen.
Belangrijk: Dit moet resoluut en duidelijk gebeuren er mag voor het paard geen enkele reden tot twijfel bestaan dat jij de baas bent !!!

Als je hem een tik moet vekopen sla hem dan niet met het touw tegen zijn hoofd, nooit niet, anders heb je over een jaar ook nog een kopschuw paard wat je moet inrijden. Dat is geen pretje.
Als zijn respect voor jouw zover te zoeken is dat je hem alleen nog maar met "geweld" terug op zijn plaats kunt krijgen, dan is een schop met de platte vreef van je voet onder zijn pens de meest duidelijke taal die hij verstaat.
Ik denk wel dat jij meer pijn aan je voet zult hebben als hij aan zijn buik, maar een jonge hengst verstaat deze taal beter dan zwepen en weet ik wat voor attributen mensen gebruiken.
Mocht je jezelf niet in staat voelen dit probleem op te lossen roep dan de hulp in van een pro.

De term hengstengedrag is niet zomaar uit de lucht gegrepen, veel mensen onderschatten dit enorm, jonge hengsten zijn enorme macho's, als je niet vanaf het begin duidelijk bent walsen ze over je heen.

Succes,
Ron.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 06:09

Ik sluit me helemaal aan bij FH. Dit zijn idd de beste methoden die je kunt hanteren bij zulf gedrag, dat herinner ik me nog wel toen Pluis z'n hormonen begin vorig jaar behoorlijk opspeelden, dat was echt niet leuk meer. Zoals al eerder is aangegeven, aarzel niet om hierbij professionele hulp in te roepen, want beter goed gecorrigeerd, dan goed verpest. PB me maar als je wat gegevens wilt van mensen die je hier heel goed bij kunnen helpen.

=^.,.^=

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:06

FlyingHigh schreef:

U gaat door naar de volgende ronde. OK dan!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:23

FlyingHigh schreef:
dutske schreef:

Okee, dit is wel een heel bijzondere manier.........niet mijn manier, Boos! .
Waar vakmanschap eindigt, begint het geweld!

Een 2-jarige is een heerlijke puber. Dat hij net gecastreerd is, wil niet zeggen dat zijn hormonen zijn lijf al uit zijn, dat duurt rond de 3 maanden. Dus het voorjaar speelt nu lekker op en hij begint zich een hele kerel te voelen. Hij is jou nu constant aan het uitproberen om het leiderschap over te nemen.
Wees duidelijk en consequent, wees hem ook vóór. Dus nog voordat hij steigert, moet je hem corrigeren. Je ziet vast wel wanneer hij denkt aan een dolle steiger.
Doe ook dominantie- oefeningen, laat je hierin begeleiden door een deskundige!!
Ook in de omgang moet jij duidelijk laten weten dat jij diegene bent die uitmaakt wat er gaat gebeuren. Geen gejeuk aan jou met zijn hoofd, jij loopt eerst de stal in/uit, hij achter jou. Kom jij bij zijn staldeur en doe je die open, dan moet hij beleeft een stapje achteruit doen...........enzovoort.

ieder zijn manier.
maar ik praat nu niet over verrot schoppen he, moest je het misverstaan.
stijgeren, schoppen en bijten is simpelweg niet toegestaan
als ze bijten krijgen ze een klap.
als ze maaien een klap tegen de schouder.
schoppen = schop terug tegen de kont, of waar ik ze kan raken.
stijgeren is een schop op de plaats waar ik ze kan raken, meestal op de buik dus.
beter eenmaal een schop, dat hij het niet meer doet.
dan gaan klooien met een hengstenketting of een bit of een zweep, dat je constant kleine rukjes of tikjes geeft, zodat hij na een tijd niet meer reageert op het bit, de zweep niet meer voelt, maar wél nog gevaarlijk is.

tuurlijk moet je hem nie in elkaar slaan, gewoon duidelijk zijn, ik ben de baas, en het paard niet.

nu, dit is ook theorie, ik zit ook met het probleem van een 2-jarige koudbloed merrie, die ook totaal geen respect heeft.
alleen helpt bij haar een schop ook niet,ze is gewoon ongevoelig voor alles.
en daar weet ik ook niet wat ik ermee aan moet.
nu ga ik waarschijnlijk wel commentaar krijgen van: ja, je geeft advies, maar je kent er zelf niks van en blablabla.
je doet maar.

trouwens: ik zou ook graag ieder paardje knufelen en omkopen met snoepjes, helaas werkt dit niet altijd.
mijn ding is:
paard = braaf, ik = braaf en lief
paard= stout,ik geef paard op donder

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 10:29

dutske schreef:

trouwens: ik zou ook graag ieder paardje knufelen en omkopen met snoepjes, helaas werkt dit niet altijd.
mijn ding is:
paard = braaf, ik = braaf en lief
paard= stout,ik geef paard op donder

Dat je een paard niet op wilt voeden door middel van slaan, wil niet automatisch zeggen dat je hem omkoopt met knuffelen en snoepjes.
Daar zit nog heeeeeel veel tussenin! Haha!

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:18

Lekker al die jonge paarden die gaan uitproberen ik heb zelf een eenjarige hengst staan die het sinds 2 weken in zijn hoofd heeft om lekker te gaan steigeren als ik hem uit zijn box haal, en hij komt er echt iedere dag uit.
Dierenarts zei al hij heeft het voorjaar in zijn hoofd en meneer begint zich toch al heel wat te voelen.
Pech voor hem want hij word iedere keer zwaar op zijn plek gezet, als hij weer begint te steigeren dan krijgt hij een harde tik op de borst en hij moet achterwaarts op zijn plek en wachten en dan weer opnieuw voorwaarts net zolang totdat hij er genoeg van heeft en het werkt wel.
De aanhouder wint.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:03

Ik ben het helemaal met de antwoorden van FlyingHigh en Halloway eens Lachen .

2-Jarigen zijn gewoon pubers die het ene moment keurig braaf naast je lopen en het volgende ogenblik testen tot hoever ze kunnen gaan.
Ik heb zelf een Friese twenter merrie, die samen met 2 QH twenters staat. Ik laat de meiden ook niet achter me lopen, maar met hun neus op schouderhoogte. Mocht er eentje van mening zijn om naast me te gaan klieren, geef ik een fikse ruk aan het touw. Vaak helpt dat wel om ze weer netjes mee te laten lopen.
Van de week heeft mijn merrietje voor de tweede keer in d´r leven een trap onder d´r buik gekregen; ze had bedacht dat zij degene was, die als eerste van de paddock gehaald wilde worden. Mijn stalgenootje had haar al het halster om gedaan en ik stond met een van haar merrietjes als eerste voor het hek, had het zelfs al open gedaan. Op het moment dat ik er door wilde lopen, gaf ze een ruk en wilde tussen mij en het hek voorbij schieten. Mijn stalgenootje gaf dus een flinke ruk aan het touw en ik hield het stroomdraad voor d´r neus. Dat interesseerde madam niet en ze begon te steigeren Scheve mond . Mijn stalgenootje reageerde meteen en gaf haar een trap, op het moment dat ze op 2 benen stond. Niet leuk om te doen, maar op dat moment het beste. We stonden daar krap op elkaar en het is gewoon link als je er zo´n steigerend paard tussen hebt staan. Toen ze weer op de grond kwam, stond ze ons echt stomverbaasd aan te kijken, maar de boodschap was wel over gekomen Knipoog .

Konsekwent zijn is heel belangrijk en als je er ook met de diverse tips die je hier hebt gekregen, niet uitkomt, schroom dan niet om er hulp van een ervaren iemand bij te halen.
farichta schreef:
...want beter goed gecorrigeerd, dan goed verpest.

Vind dit een goede spreuk OK dan! !

Iig sterkte ermee Ach gut !

djmaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:58

die van ons deed het ook met twee jaar vooral aan de longeerlijn even gaan sprinten hakken in de grond en omhoog totdat we hem een keer voor waren en hem op het hoogste punt een ruk gaven aan z'n halster hij viel om en we riepen hard nee hij was behoorlijk onder de indruk daarna had hij meer respect nu is hij drie en veel volwassener het was gewoon een kwesatie van een keer van hem winnen ze willen graag een grens hebben die jonkies

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:12

hi ik heb zelf een fjorden hengst van 4 jaar inmiddels en wordt aan komende vrijdag ook gecastreerd omdat die zo onhandelbaar is tijdens het rijden en wandelen enz enz enz

ik hoop dat het door het castreren beter wordt maar indd mijn advies is ook gewoon 1 keer hard door bijten en hem gewoon een goed pak op zijn ....piep..... geven en hard ook zodat die weet dat die het niet meer moet doen

mijn fjord viel mij altijd aan toen ik aan kwam in de wei ik ben toen met een stuk hout de wei in gelopen achter mijn rug en toen kwam die aan en steigerde en toen gaf ik hem zo'n dreun op zijn kaak dat zijn kaak bloede ( niet hevig maar toch genoeg om pijn te hebben) ( het klinkt niet eerlijk maar hij had mij eens in mijn maag geschopt zo hard dat ik zelf een maag bloeding had) na die flinke slag op zijn kaak heeft die nooit meer in de wei iets naar mij gedaan echt nooit meer en komt die altijd vrolijk naar me toe als ik hem roep

ook buiten als we wandelen gaat het nog wel eens fout en dan heb ik een zweep bij en dan krijgt die ook een pak rammel en dan is het zo weer voorbij en loopt die weer normaal door.

het probleem waarom ik hem nu laat castreren is dat er bij mij een paar honderd meter verder een paarden stoeterij is en het daar wemeld van de merries en dus altijd in de zomer naar merries ruikt en ik dan neit op buitenrit kan omdat die ze te goed kent

ook naast ons op de boeredrij hebben ze 2 merries dus de kans dat mijn fjordje ooit eens uitbreekt om naar die merries toe te gaan wil ik niet wagen dus laat ik hem voor de zekerheid castreren in de hoop dat die merries later gewoon ziet als een ander paard en niet als lust opjekt

suc6 met jou paardje

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 00:05

conseqent zijn!. dat is echt belangrijk. MIjn paard is 20 en probeerd nog steeds een loopje met me te nemen omdat ik vaak te zacht ben.
Dus van jongs af aan leren dat jij de baas bent en hij doet wat jij wil. Haha!

Broady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:42

Om even terug te komen op het onderwerp "schoppen".. hoe doen de paarden het in het wild dan? Die schoppen elkaar toch ook en dan toch wel flink wat harder dan dat wij doen!!

Ik praat niets goed over het slaan en schoppen van een paard maar als je paard toch erg vervelend en dominant is mag je hem best een corrigerende tik/schop geven... (dat doen ze tenslotte in het wild ook)

Groetjes..

ZipNRascal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 12:56

Nog even iedereen bedankt voor de gegeven reacties Lachen

Ik heb bij mij op stal ook al hulp gevraagd, en wat ik daar te horen krijgt komt grotendeels overeen met jullie reacties.

Dus; ketting erop, lopen,en zodra hij gek doet hem flink op zijn plaats zetten.

Nu heb ik dat 2 dagen gedaan. Gewoon lopen en zodra hij gek doet hem aan de ketting erbij pakken, en n flink stuk overtuigend achteruit zetten. Op deze manier gaat het inderdaad behoorlijk goed.

Wel is het nog steeds een probleem als er andere paarden langskomen, dan is het: staartje recht naar de lucht in (ziet er btw wel erg grappig uit Knipoog ) nek helemaal rond, en huppelpasjes maken.

Nog even over het fenomeen trappen; Ikzelf heb daar niet zo'n problemen mee, mits het op een fatsoendelijke manier gebeurd. Zelf heb ik reuma, en vooral veel last van mij handen/polsen, dus als ik een tik wil geven doe ik eerder mezelf pijn dan dat het paard erop reageerd. Nu is een klein corrigerend tikje niet zo'n probleem, maar als het echt erop aankomt en ik hem echt even een optater moet geven (komt gelukkig bijna nooit voor) dan geef ik hem ook wel eens een schop. Minder pijnlijk voor mij, en effectiever voor het paard.
Sommigen vinden het zielig, maar dan moet je de paarden in de vrije natuur eens bekijken, hoe die elkaar bewerken als ze vechten. Die trappen elkaar zo de hersens in!