Weidegang noodzakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyAngel

Weidegang noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 16:21

Hey,

Ik heb 3 pony's 2 van 10 maanden een eentje van bijna 2 jaar, die nu wel op een weiland staan maar helaas moeten we dat weiland verkopen aan de gemeente omdat ze daar zonodig industrie van moeten maken Boos!

Nu kunnen wij achter het huis wel stallen laten bouwen (ze staan nu in een box in de kas) en een stukje gras, maar het probleem is dat voor 3 pony's dat echt binnen een maand al helemaal op is, en ze zouden dan in de winter 24 uur per dag binnen moeten staan waar ik het ook niet zo op heb. Mijn vader kwam nu met het idee om geen grasland ervan te maken maar een zandbak, en dan zomers kuilgras voeren. Ik zelf zit erg in twijfel, aan de ene kant kunne ze dan altijd naar buiten, ook in de winter en is er straks ook de mogelijkheid om gewoon hier te rijden, maar aan de andere kant heb ik ze ook graag zomers in de wei..

Zat mischien te denken om anders dan maar voor een paar maanden iets te huren maar ja zijn ook weer extra kosten..

Daarom dus de vraag is weidegang noodzakelijk..

denz

Re: Weidegang noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 16:26

Ik vind het zeker noodzakelijk!

Een paard hoort niet op een stuk zand, die moeten zich lekker uit kunnen leven op het gras, das toch veel lekkerder?

Ik zou gewoon eens in de buurt kijken of je een weilandje ergens kan huren ofzo, altijd beter dan een stuk zand.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 16:31

Zo denk ik er ook over hoor..

Begrijp me niet verkeerd..

Maar het komt allemaal zo onverwachts en hadden er totaal nog niet op gerekend, we moeten dit jaar ook nog alles af krijgen hier omdat het per 2 januari al verkocht moet zijn.. Boos!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 16:35

Ik zou ook zoeken naar een weilandje...
Maar als dat niet kan zou ik er toch een stuk zand van maken...
Dan kunnen ze iig. wel naar buiten. Dat zou ik toch liever hebben dan in de winter binnen en in de zomer op de wei.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 16:39

Jammer idd.

Maar een weilandje huren moet toch niet zo duur zijn?
Ik hoop voor je en je paarden dat je wat in de buurt kan vinden Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 16:42

Ik vind wei noodzakelijk ja. Ik merk het meteen aan mijn ponys als ze niet naar buiten kunnen. Dan zijn ze humeurig. Als ze lekker buitenlopen zijn ze de hele tijd wel met iets bezig, ze zien veel meer.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 16:43

Nee het zal vast niet zo duur zijn.
Maar heb in de buurt nog niks kunnen vinden.
Maar ik blijf zoeken, en hoop echt iets te vinden.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 16:50

denz schreef:
Ik vind het zeker noodzakelijk!
Een paard hoort niet op een stuk zand, die moeten zich lekker uit kunnen leven op het gras, das toch veel lekkerder?

Gras is lekker ja...maar wat als je dat nou niet hebt?? Mijn paarden hebben alletwee een ruime stal die uitkomt op een grote paddock (met zand dus...). Ze kunnen de heledag in en uit lopen, krijgen vaak (!) per dag lekker hooi, s'avonds brokjes, ze hebben speelgoed en elkaar om lekker bezig te zijn, een dik bed van stro in hun stal en omdat ze aan huis staan krijgen ze veel aandacht. Volgens mij zijn ze hartstikke gelukkig Haha! . Er zijn paarden die de hele dag op stal staan, die niets anders hebben dat het uurtje per dag dat ze er even uit mogen Verdrietig . Dat zijn ook echt geen uitzonderingen...stallen vol van die paarden! Of je hebt mensen die ze wel in de wei zetten, maar dan niet op de volle wei, die zetten een piepklein stukje wei af want anders eten ze te veel gras. Met als gevolg dat die paarden amper hun benen kunnen strekken. Dan zijn die van mij toch wel gezegend met hun stuk zand! Begrijp me goed, ik zie ze ook veel liever in een grote wei (over 2 jaar hebben ze dat ook), maar het is niet noodzakelijk. Zonder kunnen ze ook heel gelukkig zijn, maar dan moet je daar zelf iets meer voor doen. Knipoog

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:25

ik vind weidegang echt noodzakelijk Ja
Als het dan echt niet anders kan,dan maar zand, das beter dan 24 uur op stal.
maar ik vind het nog niet goed Knipoog

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:25

Ik vind het zeker 's zomers noodzakelijk dat paarden gras hebben. Tja, in de winter is er vaak nergens fatsoenlijk gras te vinden. Ik zou toch iets proberen te regelen zodat ze 's zomers wel lekker op het land kunnen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:29

Ik vind weidegang eigenlijk ook wel noodzakelijk, maar soms moet je even roeien met de riemen die je hebt.
In jouw geval zou ik dan voor bewegingsvrijheid zoeken.
Je kunt altijd nog beter je paarden lekker buiten kunnen zetten (en bijvoeren) dan dat ze de hele dag binnen in een stal staan.
Hopelijk lukt het om een weilandje te vinden!
Of misschien is inscharen bij een kudde nog een mogelijkheid?
Je ponies zijn nog jong, ik denk dat ze in de kudde prima op z'n plaats zouden zijn Knipoog

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:41

Ik vind weidegang ook noodzakelijk. Het idee van je vader kan misschien wel een tijdelijk goed plan zijn, dan kun jij ondertussen zoeken naar een weiland in de buurt en kunnen je paarden toch naar buiten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:44

Hoe zouden ze dat doen in landen met weinig tot geen gras, bijvoorbeeld in het droge midden van Frankrijk of in de Arabische landen? Of moeten ze daar maar geen paarden houden? Knipoog

IMO is vrij buiten kunnen lopen een eerste vereiste, al is het maar een paar uur per dag. Altijd nog vele malen paardvriendelijker dan 23 uur per dag op stal en een uurtje rijden. Gras maakt het net wat aangenamer: het paard houdt zichzelf al grazend in beweging en haalt voedingsstoffen uit het gras. Maar er zijn ook andere middelen om je paard beweging te geven en bij te voeren: een speelmaatje, kuilgras...

Een weitje vind ik om de bovenstaande redenen net wat idealer dan een (zand)paddock. Maar soms moet je idd roeien met de riemen die je hebt en dan kan een paddock IMO ook prima voldoen. Als het paard maar lekker los buiten kan lopen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:59

Weidegang is imo min of meer noodzakelijk, als je het hebt of kunt krijgen altijd doen.
Maar zoals ik jouw verhaal zo lees wordt dat vrij lastig, als het echt niet anders kan, zou ik kiezen om er een zandbak van de maken waar ze het hele jaar door in kunnen lopen en waar je in kunt rijden.
Je moet ze dan in de zomer bijvoeren, maar daar tegenover staat dat ze s'winters lekker naar buiten kunnen.

Je kunt ze dan ook meedere keren p.d voeren bv 4 of 6 keer hooi/kuil zodat ze bezig blijven, het is misschien niet ideaal, maar fresh air en het hele jaar de beentjes kunnen strekken zou voor mij meer waard zijn dan gras knagen in de zomermaanden.

Dymphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:01

Hoi Hoi...

Mijn pony staat ook op een soort weiland bij een boerderij,maar dat is niet echt goede grond waar gras op kan groeien. Maar hij kan wel lekker buiten los lopen en hij heeft een hele grote loopstal waar hij kan schuilen enz. Maar ik laat mijn pony dan als ik kom gewoon een half uur grazen aan een halstertouw!!(in de berm) Op lekker vol gras dus dan heeft hij na een half uur al genoeg op. Dat is ook een oplossing alleen kost het wel heel veel tijd met 3 pony's...

DoeiDoei groetjes Dymphi

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:32

Wij hebben ook geen weide.
De pony's staan hier wel een paar uur buiten in een zandbakje van 15x15. En van begin sept. tot eind oktober gaan ze 24 uur per dag het land op. Even lekker tot rust komen en weer paard zijn.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:05

Die van 10 maanden is dat sunny? die ik aan jou heb verkocht? groetjes eline

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:08

Hey! Ik vind weidegang ook wle belangrijk.
Maar in jou geval zou ik er een bak van maken, zodat we iedere dag lekker buiten kunnen lopen. Verder hoop ik voor je dat je ergens in de buurt een stukje grond kan huren, zodat ze wel eens lekker kunnen grazen.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:16

Ik zie idd in je posts dat het om sunny gaat. Ik hoop idd dat je ergens anders op de wei kan met ze,groetjes eline

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 22:05

Hey eline, ja het gaat indd om sunny. Dit jaar kunnen ze gelukkig nog wel bij ons op de wei, en heb dus nog even om wat te zoeken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 10:01

Waarom zou gras noodzakelijk zijn.

De mijne staan altijd in de bak en af en toe een uurtje op de wei dit ivm hoefbevangenheid en de buiken. Ga je toch lekker als het mooi weer is ergens aan de hand grazen doe ik ook heel vaak.

Op stal zetten de hele dag is niets. En geloof mij mijn landje is 50 bij 20 en blijft al moeilijk goed met af en toe twee shetten erop.

Beter lekker het hele jaar buiten dan een maand grad en dan naar binnen.

Die van mij weten niet beter za alleen even wennen worden.

Is niet zielig of noodzakelijks aan.

Idiaal is een ander verhaal natuurlijk maar dat is altijd een probleem. Niemand heeft zijn paarden in een ideale situatie staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:05

Ik vind het absoluut noodzakelijk. Maar als ik het goed heb kan jij van de gemeente EISEN dat jij een alternatief wil. Want waar moeten jouw paardjes dan heen? Ze kunnen niet zomaar een stuk land pakken en zich niet om de beesjes die erop stonden bekommeren. Maak gewoon een bezwaarschrift met daarin zeer goede argumenten. Desnoods stuur je dat aan de burgemeester!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:33

...kun je niet 's zomers een landje huren en dan 's winters met uitloop en bijvoer?

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:54

Ik heb op een stal gestaan zonder weidegang en ik zag gewoon aan mable dat het haar veel verdriet deed ze werd een lastig paard.
Het is in mijn ogen dus echt noodzakelijk, een paard is een bewgingsdier en mat grazen blijven ze lopen en vervelen zich niet zijn vrolijk en makkelijk te rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:08

Dat is verschillend wat je paard gewent is... Die van ons zijn hartstikke vrolijk, ze lopen per dag 3 à 4 uur in de paddock, waar ze de grasjes onder de draad door bij de buurman pikken.