Hoe mag je je paard wel of nie straffen (jullie mening ?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 13:37

Ik vroeg me af wat wel en niet goed gekeurt word ?

En hoe iedereen voorzich er over denkt. Omdat ik hier op bokt af en toe het idee krijg dat je alleen maar lief vragen mag ?

Sporen zweep teugels een schop geven tegen zn hoofd slaan (zijn maar voorbeelden)

En wanneer wel en niet heel hard aanpakken.

Zelf ben ik nergens echt voorstander van maar k vind wel weer dat als je paard probeert te schoppen of echt bijt je best een keer een schop terug mag geven.

T zijn maar wa voorbeelden ik wil JULLIE mening weten.

Thanks

Spirit

Anoniem

Re: Hoe mag je je paard wel of nie straffen (jullie mening ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:40

Ligt aan het paard en aan wat hij doet.

Een klein vergrijp is ook een correctie naar maat.
Vaak is tem verhef voldoende.

Maar bijv een paard dat mij gericht wil slaan uit dominantie, krijgt ook zijn portie wel terug.
Dat doen ze dan ook geen 2e keer en zijn dan ook vaak vreemde paarden die je op een handelsstal kreeg om te rijden.
Die later ook weer aan stemverhef genoeg hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:44

Ik vind dat je niet mag schoppen, maar wel bos mag zeggen: heej! En met je armen zwaaien.
Ik heb een NH cursus gedaan en daar werd mij geleerd dat als twee paarden vechten om het leiderschap ze geen lichamelijk contact maken, dat doen ze pas als één van de twee het op geeft, dan gaat hij pas de ander raken. Dus als je je paard een schop geeft zeg je eiegelijk: Ik weet het niet zo goed meer, dus neem jij de leiding maar over.
Paarden dreigen alleen maar en dat kan je naadoen door met je armen te zwaaien en boos Heej (ofzo) zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:45

Ze maken echt wel lichamelijk contact
Hoe komen ze er weer bij bij de NH cursus???

Ooit 2 hengsten bezig gezien?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:49

ik sla mijn paard nooit

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:53

runningkawa schreef:

Inderdaad...die geven pas op als de ander plat ligt (in het wild)... maar goed dat even achterwege...

Mijn paard krijgt gewoon een correctie bij iets wat ik niet wil. Als hij moet wachten in zijn stal en eruit loopt dan roep ik: HE! en dan stapt die netjes weer terug... anders kom ik met de bezem in actie (grapje). Maar als ik dat toelaat dan blijft die het doen, rete irritant. Evenals niet stil blijven staan bij beugels en singel en opstappen...daar heb ik echt een hekel aan, vaak is stemverhef idd al voldoende, maar een tik op zijn hals kan die dan zo verwachten. Ik sla nooit op zijn hoofd, maar hij bijt mijn zusje regelmatig als ze langsloopt en die zwiept dan gelijk de emmer naar zijn kop... die is daar totaal niet van gedient... of die het weet Haha! Haha! . Verder is trappen, slaan of bijten linea recta een pak op zijn sodemieter...dan denk ik niet na maar dan raak ik hem waar ik hem raken kan Clown . Gelukkig heeft niet nog niet getrapt of geslagen (gericht) maar hij weet het wel... consequente aanpak en je weet wat je aan elkaar hebt. Zo is mijne lastig met manen trekken en springt dan weleens ineens naar voren...moet je hem daarvoor straffen of doet die dat uit angst/pijn? Tja, blijft moeilijk... ik let altijd maar goed op en als het te gortig wordt dan trek ik hem weleens een keer goed terug... maar slaan bij het manen trekken doe ik dan niet... omdat ik de reden niet weet... blijf altijd eerlijk...

paard lief= ik lief Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:53

Ik hoef mijn paard ook niet te slaan. Hij weet het precies als iets niet mag. Af en toe probeert hij de ton haver te pakken, daar kan hij zo bij. Dan hoef ik alleen maar m'n vinger op te steken en hij gaat gelijk weer op z'n plek staan waar hij hoort te staan. Terwijl hij een echte vreetzak is en zo de emmer haver open kan maken.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:56

Als mijn paard mij gericht een trap wil geven of mij bijt, dan kan hij toch zeker wel een goeie klap of schop terug krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:57

Ik hoef die van mij ook niet te slaan
daar is euh voldoende
Die slaat, bijt, ed ook echt niet, hij weet wel dat hij dat niet moet proberen.

Maar een paard van een ander, wat niet opgevoed is, daar word het wel eens anders.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:58

Hetja schreef:
Als mijn paard mij gericht een trap wil geven of mij bijt, dan kan hij toch zeker wel een goeie klap of schop terug krijgen!

dán heb jij je paard niet goed behandelt ofzo Clown hij gaat niet zomaar bijten of schoppen zonder reden hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:01

dream on Lachen

Er zin paarden die dat wel proberen, kijken wie de baas is.
Als jij dan alleen euh zegt, lachen ze zich kapot en gaan steeds verder.

Voorbeeldje van mensen die niet consquent kunnen aanpakken
viewtopic.php?f=13&t=386541&hilit=
En dan moet er zo doorgegaan worden en dan krijg je dat paard over 3 jaar om zadelmak te maken

veel succes met euh Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-05 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:01

Is ook nog niet voorgekomen hoor (gelukkig), maar ALS hij dat ooit van plan is....

(overigens zijn er genoeg paarden die gericht een schop uitdelen, zonder dat hij slecht behandelt is hoor....)

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 14:02

Anouar15 schreef:
Ik hoef mijn paard ook niet te slaan. Hij weet het precies als iets niet mag. Af en toe probeert hij de ton haver te pakken, daar kan hij zo bij. Dan hoef ik alleen maar m'n vinger op te steken en hij gaat gelijk weer op z'n plek staan waar hij hoort te staan. Terwijl hij een echte vreetzak is en zo de emmer haver open kan maken.

Wat doe je dan als ie nie op je vinger reageert ?

Spirit

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:03

runningkawa schreef:
Ik hoef die van mij ook niet te slaan
daar is euh voldoende
Die slaat, bijt, ed ook echt niet, hij weet wel dat hij dat niet moet proberen.

Maar een paard van een ander, wat niet opgevoed is, daar word het wel eens anders.

en net zeg je:
dream on

uhm oke Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:05

Sorry, snap je niet?

ik heb het over mijn paard (die vroeger als 3 jarige wel eens op zijn donder heeft gehad)
En nu precies weet waar de grenzen liggen en een euh voldoende is.

en over een onopgevoed paard van een ander

Dus begrijp je reactie ff niet?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:07

LuckySpirit schreef:
Wat doe je dan als ie nie op je vinger reageert ?

Spirit

Dan zeg ik: NOOT!! (zo noem ik hem altijd Clown ) enzwaai ik m'n arm. Reken maar dat hij (met z'n staart tussen z'n poten) terug naar z'n plek gaat en daar gaat hij dan heel zielig kijken met z'n hoofd helemaal naar beneden. Als hij daar dan weer even staat krijgt hij een aai over z'n hoofd en blijft hij gewoon daar staan. Hij staat nooit vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:09

En als je een paard van een ander rijd

En die komt met open bek, oren in de nek op je af gestormt en hij stopt niet op je zwaai, maar komt verder naar voren?

vergeet niet, dat niet alle paarden even lief reageren.

Bijna allemaal wel, dat klopt, daar is euh ook genoeg.
maar er zitten ook een paar echte draken tussen, die stoppen niet op een zwaai.

ga maar eens bij een africhtingsstal rijden, later zullen we nog eens bijkletsen Haha!

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:10

Ik heb wel eens een schop gegeven, maar dat was aan een shetlanderhengst die mij eerst schopte! Bloos
Doe het niet graag, en vind het slecht, ik denk nl. niet dat het werkt.

Liever voed ik "mijn" paardjes zo op, dat lichamelijk contact niet nodig is. Een keer een schreeuw was bij Lorena of haar moeder vaak al voldoende.
Alleen vroeger met de shetlanders wat meer moeite, maar ja toen was ik ook nog niet zo consequent.

Met lichaamstaal kan je al erg veel bereiken, oogcontact, uitstraling etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:18

Hermesdeux schreef:
runningkawa schreef:

Inderdaad...die geven pas op als de ander plat ligt (in het wild)... maar goed dat even achterwege...

Mijn paard krijgt gewoon een correctie bij iets wat ik niet wil. Als hij moet wachten in zijn stal en eruit loopt dan roep ik: HE! en dan stapt die netjes weer terug... anders kom ik met de bezem in actie (grapje). Maar als ik dat toelaat dan blijft die het doen, rete irritant. Evenals niet stil blijven staan bij beugels en singel en opstappen...daar heb ik echt een hekel aan, vaak is stemverhef idd al voldoende, maar een tik op zijn hals kan die dan zo verwachten. Ik sla nooit op zijn hoofd, maar hij bijt mijn zusje regelmatig als ze langsloopt en die zwiept dan gelijk de emmer naar zijn kop... die is daar totaal niet van gedient... of die het weet Haha! Haha! . Verder is trappen, slaan of bijten linea recta een pak op zijn sodemieter...dan denk ik niet na maar dan raak ik hem waar ik hem raken kan Clown . Gelukkig heeft niet nog niet getrapt of geslagen (gericht) maar hij weet het wel... consequente aanpak en je weet wat je aan elkaar hebt. Zo is mijne lastig met manen trekken en springt dan weleens ineens naar voren...moet je hem daarvoor straffen of doet die dat uit angst/pijn? Tja, blijft moeilijk... ik let altijd maar goed op en als het te gortig wordt dan trek ik hem weleens een keer goed terug... maar slaan bij het manen trekken doe ik dan niet... omdat ik de reden niet weet... blijf altijd eerlijk...

paard lief= ik lief Haha!

helemaal mee eens zo doe ik het ook, zeker te weten! maar vooral dat laatste! als je niet goed weet of het paard bang is of pijn heeft dan moet je hem ook niet straffen of althans niet te hard. ik zei in een ander topic al mensen moeten meer oog en gevoel hebben op lichaamstaal van een paard.
want er wordt nogal eens bangigheid en domantie doorelkaar gehaald. dus een bang paard wordt gestraft omdat veel mensen denken dat hij dominant is en andersom.
de volgende theorie gebruik ik ook wel eens:
als un paard mij bijt,bijt ik terug. slaat hij mij sla ik terug schopt hij mij schop ik terug maar ik heb ook heel vaak dat ik dan raak waar ik raken kan.

ze moeten wel weten wie de baas is natuurlijk. als je je paard goed opvoed scheelt dat toch enorm veel in de comunicatie in de toekomst.

maaaaaaar zorg er wel voor dat je kan zien of voelen wanneer een paard domineerd of bang is voordat je uberhoud ook maar twijfelt om een paard op te voeden..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-05 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:20

runningkawa schreef:
dream on Lachen

jep die heb je ook. Beauty, een paard schopt idd nooit zonder reden. Maar die reden is niet altijd dat jij hem slecht behandeld hebt. Toen ik mijn paard pas had, heeft ze mij ook enkele keren proberen te schoppen en bijten. Mevrouw was nog geen week hier, kende nog niet veel en dacht even te kijken hoe de rangorde er in deze kudde uitzat. Uit pure dominantie en om te kijken hoe ver ze kon gaan heeft ze dus een paar keer dreigend met haar hoeven naar mij gestaan.

1x Schop onder dr reet en ze heeft het nooit meer gedaan, is nu het liefste paardje dat er is Clown

Citaat:
Dan zeg ik: NOOT!! (zo noem ik hem altijd ) enzwaai ik m'n arm. Reken maar dat hij (met z'n staart tussen z'n poten) terug naar z'n plek gaat en daar gaat hij dan heel zielig kijken met z'n hoofd helemaal naar beneden.

Bij mijn oudste werkt dat ook. Die doet nauwelijks iets verkeerd, en als ze het toch doet hoef ik maar "EH!" te roepen of ze weet dat ze te ver is gegaan en laat het dan ook.

Maar toen die ander in het begin naar me probeerde te trappen? Toen heb ik eerst ook een paar keer met "HELA!" en een tik op de neus gereageerd: paard lachte me vierkant uit en probeerde de volgende keer nog iets gerichter te zwaaien met haar been.
1 trap, heel even van slag, en sinds anderhalfjaar geen enkele schop of beet meer gehad Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:29

Als een paard iets niet prettig vind laat hij dat met heel kleine signalen zien omdat ze zelf heel gevoelig zijn voor lichaamstaal. Wij mensen zien die heel kleine signalen niet eens en zelfs de grotere signalen die daarna komen negeren we. Het enige dat een paard dan nog kan doen is een trap geven of bijten. En dan straffen we ze nog ook daarvoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:33

Anouar15 schreef:
Als een paard iets niet prettig vind laat hij dat met heel kleine signalen zien omdat ze zelf heel gevoelig zijn voor lichaamstaal. Wij mensen zien die heel kleine signalen niet eens en zelfs de grotere signalen die daarna komen negeren we. Het enige dat een paard dan nog kan doen is een trap geven of bijten. En dan straffen we ze nog ook daarvoor...

dus jij negeerd kleine signalen en grote signalen ik zou jou welleens met een jong paard bezig willen zien die domineerd. is kijken of je dan ook nog alleen met je handen zwaait.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:35

Share schreef:

dus jij negeerd kleine signalen en grote signalen
ik zou jou welleens met een jong paard bezig willen zien die domineerd. is kijken of je dan ook nog alleen met je handen zwaait.

Dat doe ik juist niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:38

Anouar15 schreef:

Gestoord

en wat als een paard jou zwaaiende handen,je EHH of EUH negeerd?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:01

Share schreef:
Anouar15 schreef:

Gestoord

en wat als een paard jou zwaaiende handen,je EHH of EUH negeerd?

Haha, dan moet ze rennen omdat hij anders keihard wegrent... als ik zwaaiend voor mijn paard ga staan draait die keihard om... dat ehh of euh moet je opbouwen...dat is een waarschuwing, maar wat heb je aan een waarschuwing als je paard niet weet wat er gaat komen? Denk dat de meeste paarden van bokkers hier wel door hebben dat er na ehh of euh een tik of schop volgt... anders dan reageren ze daar niet op... Haha! Haha! Haha! , gaat dus niet helemaal op die theorie...