waterbak schoonhouden: goudvis erin???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riëtte

waterbak schoonhouden: goudvis erin???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 12:37

Elke woensdag staat er een bladzij met alleen paarden-artikelen bij ons in de krant. Nu was er een boekbeschrijving bij (gaat over voeding en weidegang, weet de titel niet zo 1-2-3 meer). de schrijfster had als tip gegeven om 's zomers de waterbak schoon te houden: er een paar goudvissen in laten zwemmen.
Kennen jullie deze tip? Zou een doorsnee paard wel water willen drinken met levende vissen erin? Op zich zit er natuurlijk wel wat in, die vissen ruimen alle vliegen die in het water verdrinken op... mischien ook wel algen??
Ben benieuwd naar reacties!

Caesar

Re: waterbak schoonhouden: goudvis erin???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:42

Klopt helemaal! Mijn tante heeft ze in de waterton om het regenwater te zuiveren. Ze haalt daar gewoon water uit. Je moet wel goed opletten dat de vissen erin blijven en niet door je paard eruit worden gehaald (ook zo sneu) en dat er voldoende water is. Maar je moet wel met regen of slootwater werken dan, in kraanwater moet je ze voeren. Koeienboeren doen ze ook in de waterbakken...al jarenlang

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 12:46

Gut, weer wat bijgeleerd....
Ja, idd moet je er wel om denken dat de bak niet droog komt te liggen... en dat je paard niet voor een goudvisje terugdeinst Tong uitsteken ...hmmmm...

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:16

haha ik zie sommigen paarden die ik ken al reageren! Die komen nooit van hun leven meer bij die waterbak in de buurt! Vork

Gaaf idee wel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:21

ja maar, als dat water erg warm word en dus de zuurstof eruit trekt stikken die vissen toch?

wij deden er altijd van die plantjes uit de sloot in, van die zuurstof planten, die je ook wel in t aquarium ziet.die zuiveren t water ook ( zeggen ze)

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:04

Inderdaad, de boer bij wie ik (lang geleden) een pony huurde had ook goudvissen in de waterbak.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:13

En hoe voer je die vissen dan?

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:18

Beetje raar klinkt het wel
Zoals sommige zeggen las het water op is??? Vork Aaah das dan wel sneu voor het visje

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:03

Haha grappig Lachen

Ga ik maar niet proberen, ik weet nu al dat Bijou daar dan niet meer in de buurt van komt Schijnheilig

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:25

ellepel schreef:
ja maar, als dat water erg warm word en dus de zuurstof eruit trekt stikken die vissen toch?

wij deden er altijd van die plantjes uit de sloot in, van die zuurstof planten, die je ook wel in t aquarium ziet.die zuiveren t water ook ( zeggen ze)

Als water warm wordt, kan het juist meer zuurstof vasthouden, maar verdampt het sneller (of is mijn scheikunde-ervaring nu echt weggespoeld??)

zorgen dat er voldoende water in de ton zit.... en je kan die plantjes prima combineren met goudvissen...

Misschien is uiteindelijk een vijver graven nog wel de beste oplossing Tong uitsteken

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:52

Ik zie het al voor me Haha!. Die van mij zou of nooit meer wat drinken, óf een hapje goudvis proberen..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:57

Ze leven volgens mij van de algen uit het water: ze houden het water dus schoon en je hoeft ze verder niet bij te voeren (niet meteen 10 goudvissen erin gooien, maar begin met 2 en kijk wat er gebeurt; hangt af van de hoeveelheid alg in het water). Werkt super hoor en de paarden drinken gewoon uit zo'n bak. Maakt hun wat uit, ze drinken toch ook uit een sloot? Daar zwemmen wel engere vissen in!

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:24

paars schreef:
Ze leven volgens mij van de algen uit het water: ze houden het water dus schoon en je hoeft ze verder niet bij te voeren (niet meteen 10 goudvissen erin gooien, maar begin met 2 en kijk wat er gebeurt; hangt af van de hoeveelheid alg in het water).

Bedankt, daar was ik wel even benieuwd naar! Ja

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:41

Is dit geen 1 april grap?
Lijkt mij wat lastig: of je moet een soort vijvertje hebben. Zou toch sneu zijn als ze droog komen te staan of per ongeluk ingeslikt worden...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:17

En wat doe je met een paard wat graag in de waterbak gaat staan? Vind ik erg zielig voor die vissen....
Volgens mij zou Fedde net zo lang staan te mieren tot hij die vissen te pakken heeft.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:53

Haha! Haha ik heb geen idee wat de merrie's zouden doen maar de veulen zouden wel eens kunnen denken dat ze er voor hun speelplezier in zijn gestopt en net zolang zullen mieren om ze te pakken. Arme visjes en ik maar weer nieuwe halen zeker Vingers aflikken

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:58

Kyona schreef:
Is dit geen 1 april grap?
Lijkt mij wat lastig: of je moet een soort vijvertje hebben. Zou toch sneu zijn als ze droog komen te staan of per ongeluk ingeslikt worden...

Nee serieus, maar zoals paarden die de waterbak omgooien, moet het toch vastgezet worden. Zoals een vis in een regenton kan makkelijk, daar drinken de paarden niet direct uit, maar worden ze wel van voorzien. Als je van die zware bakken vastzet in bijv een betonblok o.i.d. dan kan dit goed, maar het is in principe niet voor buiten, maar voor grotere drinkbakken. Dus niet die automatische drinkbakjes in een paardenstal, maar regentonnen of grote troggen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:03

Tinkelbel schreef:
En hoe voer je die vissen dan?

Niet....
Vijvervissen voer je puur omdat je het leuk vindt. ze hebben het in principe niet nodig

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:42

mijn vriendin met wie ik aan het bellen ben, vond het toch wel zielig als de paarden de drinkbak omgooien. En ik zie het ene paard al snel wegrennen. en ik zie het ook al gebeuren dat ik mijn paard ga halen en dat er zo'n staartje uit zun mond komt. Haha! Ghehehe Clown

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:55

Dat vind ik echt zielig voor de vissen,
kan vanalles mis gaan en dat zijn ook levende dieren.
Kleine moeite om je bak af en toe schoon te maken.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:59

Het zal werken denk ik maar is het geen beter idee om elke dag schoon water te geven????? De boer waar onze paardjes staan gooit elke dag de slang (met grondwater!) in de tonnen en laat ze even overstromen.....

Vind het zo zielig voor de vissen....

Het is maar een idee....

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:00

Hahahaha ik las dit topic...en ik stond echt verbaasd!
Maar ik dacht niet aan een drinkbak, maar ik dacht aan zo'n eb- en vloedbak!
hahaha Haha! Frusty
Weetniet..misschien is het een idee.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:28

whahaha een eb en vloedbak Clown

Lijktme wel handig ja, moeten ze hem neit binne no time oprdinken(die bak)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 06:13

Riëtte schreef:
Elke woensdag staat er een bladzij met alleen paarden-artikelen bij ons in de krant. Nu was er een boekbeschrijving bij (gaat over voeding en weidegang, weet de titel niet zo 1-2-3 meer). de schrijfster had als tip gegeven om 's zomers de waterbak schoon te houden: er een paar goudvissen in laten zwemmen.
Kennen jullie deze tip? Zou een doorsnee paard wel water willen drinken met levende vissen erin? Op zich zit er natuurlijk wel wat in, die vissen ruimen alle vliegen die in het water verdrinken op... mischien ook wel algen??
Ben benieuwd naar reacties!

En je denkt dat die vissen na het eten van algen en dode vliegen niet moeten poepen? Ik ken wel mensen met aquaria die ze niet zo schoon houden Misselijk Gatver, vissen maken een zooi. Nu is een gemiddelde waterbak wel veel groten dan een aquarium maarja. Visvoer stinkt ook. Misselijk
Ik zi het al voor me: "Schat ga jij de paarden halen en vergeet niet het vissevoer in de ton te doen.."

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 06:48

Als ik mijn vissen niet om de week/twee weken verschoon
(aquarium).......Gats! Misselijk