hengst trapt eigenaar in elkaar tijdens eten!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jaelle

hengst trapt eigenaar in elkaar tijdens eten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 19:54

Het vriendinnetje van mijn zusje en ook een beedje van mij.
Heeft een pony net als mij allebij op de zelvde stal.
Het is een jong hengstje van anderhalf.
soms vervelend(erg vervelend)maar natuurlijk ook wel eens lief
maar als dat vriendinnetje val mijn zusje een rot bui heeft reageerd ze dat op dat hengstje af en word soms heel boos terwijl dat beesje niks doet.
tuurlijk zeg ik hier wat van maar dan zecht ze dat ze zelf mag weten wat ze met hem doet.
of ze word boos op mij.
Ze gaat altijd in de stal hoevenuitkrabben(dit vind hij niet leuk) als hij aan het eten is.
Pas is ze in elkaar getrapt door haar pony omdat ze dit dus deed.
maar de volgende dag gaat ze weer als hij aan het eten is hoeven uitkrabben.
hoe kan ik haar duidelijk maken dat dit niet slim is???? Ach gut

Suzanne F.

Re: hengst trapt eigenaar in elkaar tijdens eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:59

Eeeehm wat doet dit hier bij wedstrijden?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:01

Als een pony aan het eten is (jong/oud, hengst/ruin/merrie) maakt niks uit in dit geval, laat je het met rust!

Niet aaien, niet poetsen, niets. Gewoon laten eten.

Zelf wil je ook niet gestoord worden tijdens het eten, waarom denk je dat veel mensen boos worden als tijdens het eten bijvb de telefoon gaat. *en dat is dan weer de zoveelste enquete Stoom uit je oren *

Overigens vind ik niet dat een 1,5 jarige in een stal hoort, maar dat is een andere discussie.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:15

WD -> VMR

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:43

maarrrrrr..
als een dier aan het eten is, moet je er wel bij kunnen!

dus dat gedrag mag je niet pikken van dat dier, stel er zit een stuk glas in zijn voerbak,dat zou betekenen dat je dat er dan nooit uit zou kunnen halen.

dat vriendinntje moet je een mep verkopen, en aslz evraagt waarom jed at deed, zeg je.."nou gewoon,vond ik leuk"
weet ze ook wat dat dier voelt.....

een dier zomaar slaan mag nooit.
dat krijg je namelijk altijd weer terug, en zoals ik het lees heeft dat diertje zijn wraak al genomen.....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:45

ellepel schreef:
maarrrrrr..
als een dier aan het eten is, moet je er wel bij kunnen!

In geval van nood wel ja, maar niet zoals de TS beschrijft om te poetsen of hoeven te krabben
Er staat ook nergens dat je er niet 'gewoon' bijkan om in een noodgeval het paard weg te kunnen halen.

Maar het paard vind hoevenkrabben in de stal al niet leuk en dat dan ook nog eens tijdens het eten doen, is gewoon vragen om problemen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:38

Ineke2

ik ben het niet met jou eens,ik heb een zeer dominand paard gehad,
die als je langs liep met open mond de tralies invloog.

en poetsen was een ramp,enz.

ik ben juist als hij bix kreeg in de stal gaan poetsen ,zodat hij poetsen en eten iets fijns ging vinden.

en dat is ook gelukt,na een tijdje kon ik de box gewoon in zonder hem met aan de hengstenketting te houden.

ik heb hem gelijmd met eten!

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:42

Die eigenaar krijgt wat ze vraagt !

Dat heeft niks met dominatie te maken, maar met een paard dat nog gevoel heeft...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:53

tijdens het eten kan een paard inderdaad wat sneller boos worden. toch ben ik van mening dan zelfs tijdens het eten jij de baas bent. ze moet dit dus niet pikken. maar ik vind het ook een beetje vreemd van de ouders dat zij hun kind bij een jonge hengst dit laten doen.
er zit ook nog een groot verschil tussen een jonge hengst en een al goed afgerichte pony. hij zal het moeten leren maar niet op deze manier. ze had het dus eigenlijk wel kunnen verwachten.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:20

eigen schuld dikke bult? *dat heb ik al vaak moeten zeggen btw*

bijna geen enkel paard vind het fijn als je bij z'n voerbak komt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:22

Is er een blik open getrokken ofzo.............. ik zal hier even een link neerzetten van een ander topic

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:23

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:25

En natuurlijk laat je een paard met rust tijdens het eten............ en nog even daarna...........

Je wil niet weten hoe boos ik wordt als ik gestoord wordt tijdens mijn eten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:27

gijsenkim schreef:
Is er een blik open getrokken ofzo.............. ik zal hier even een link neerzetten van een ander topic

Jij zegt het, ik dacht het Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:28

Zo als gezegt, je moet een etend paard gewoon met rust laten (ieder etend dier trouwens, hoe veel mensen er niet gebeten worden door een hond die aan het eten is!).

Je moet er wel bij kunnen komen, maar ben zelf voor rust tijdens het eten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:42

T@nj@ schreef:
gijsenkim schreef:

Jij zegt het, ik dacht het Haha!

hier nog een Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 07:33

Inderdaad ben ik er een voorstander van om een paard met rust te laten als ie aan het eten is, maar aan de andere kant accepteer ik dominant en chagerijnig gedrag tijdens het eten niet. Ik ga dan ook wel eens express prutsen aan zo'n paard, om te kijken hoe hij reageert. Ook bij onze hengsten! Tja, en als dat verkeerd is........dan weet ik ook niet goed wanneer ik ze moet poetsen en trainen, de meeste paarden bij ons krijgen onbeperkt hooi, dus staan ze de hele dag te eten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:57

Dat is vaak ook het probleem neonlight, veel paarden krijgen alleen op gezette tijden hun voer en ook hun hooi.
Ik heb een grote kwpn-er die al jaren verschrikkelijke voernijd heeft. In de stal komen bij hem tijdens het eten stond gelijk aan een zelfmoordactie.
Sinds 2 jaar krijgen ze bij mij hier allemaal onbepertkt hooi en kunnen dus de hele dag hun honger stillen, de kwpn-er kan tijdens het eten nog wel een beetje sjaggo reageren maar dat mag weer wel van mij, maar aanvallen doet hij niet meer, ik kan hem nu zelfs kroelen tijdens het eten.
Naar mijn idee komt dit gewoon omdat hij lekker de hele dag door kan eten, toen ik het nog niet zo deed was het aanvallen op het voer en het zo snel mogelijk naar binnen werken het belangrijkst en daar wil zo'n paard dan niet bij gestoord worden Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:13

ik vind je paard met rust laten als hij aan het eten is een beetje overdreven. Ik poets mijn paard zo vaak als hij aan het eten is dat intresseert hem echt geen reet, hij heeft alleen maar oog voor het eten Clown af en toe draait ie ff zn hoofdje naar me toe dan wil die een aai over zn hoofd Clown (tja dat heb je met een paard met een te hoog knuffelgehalte Vingers aflikken ) en dan eet ie weer verder.

Als ik bijvoorbeeld mijn paard uit de bak haal als er al gevoert is, dat is hij smerig omdat hij in het zand heeft liggen rollen (buiten is het zelfs een beetje plakkerig zand) dus dan zet ik hem in stal, kan hij eten en haal ik er een borstel over heen.

Ik vind dat je paard het moet accepteren als je zo nu en dan tijdens het voeren in zijn stal bent.

Dat van de ts vind ik dan weer niet helemaal normaal, je hoeft je pony niet zomaar te slaan, geef dat kind idd zelf maar eens een tik

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:54

Ik poets mijn paarden gewoon ook tijdens het eten, hoevenkrabben inclusief natuurlijk
Zou niet weten wat daarmee mis zou zijn >;) eerste keer in 14jaar dat ik daar iets van hoor...Verder krijgen ze bij ons ook continu eten, dus weet niet goed wanneer ze dan ooit nog gepoetst zouden kunnen worden
Ik laat ze evengoed wel met rust aan hun hoofd als ze hun brokjes krijgen/juist een nieuwe plak hooi hebben

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:04

Ik laat ze dus wel allemaal met rust tijdens het eten, dan bedoel ik niet tijdens het hooi eten want dat gaat de hele dag door, maar tijdens het brokjes eten laat ik ze echt met rust. Als iedereen hier het onderscheid nu even maakt tussen het hooi eten de hele dag door en het brokken eten en dan eens zien wie er poetst tijden het (brokken) eten, dat zullen er al een boel minder zijn.

Ook mijn grote kwpn-er die extreem vals was stoor ik nu niet meer tijdens zijn (brokken) eten, ik heb hem nu zo rustig dat ik tijdens het (brokken) eten gerust bij hem kan gaan staan en dan is het goed, geen reden dus meer om hem te storen bij het (brokken) eten, ik wil ook absoluut niet gestoord worden als ik aan tafel zit!
Ieder dier laat je met rust tijdens het eten, een hond trek je ook niet van zijn bak af om hem even te borstelen of uit te laten, daar kweek je voernijd mee, zo ook heel goed mogelijk bij een paard.
Tijdens het eten dus handjes af! (ja en uitzonderingen die "het al jaren zo doen" uiteraard daargelaten, uitzonderingen heb je altijd)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:08

Dat zou wat zijn dat ik de stal wordt uitgestampt omdat mijn paardje lief wilt eten!

Nu laat ik hem altijd wel rustig eten, maar als ik tussendoor alvast zijn halster of deken wil aandoen of verwijderen dan heeft die dat te accepteren hoor!

Ik ben het er niet mee eens als degene doelbewust zijn paard tijdens het eten gaat poetsen of frutselen, maar ALS je er bij moet zijn, moet het kunnen. Dus dat paarden met rust gelaten moeten tijdens het eten gaat gedeeltelijk op. Als het niet perse hoeft, dan ga ik hem niet storen, maar zit ik krap in de tijd en wil ik alvast wat stalwerk doen dan heeft die toch even pech Haha!

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:08

Ik moet, vind ik, ten allen tijde de stal in kunnen.

Als zij voer hebben doe ik de stallen. De mogen hun koppie rustig in de bak houden, als ze hun kont maar bijdraaien als ik dat wil.

Voernijd?? Nee, gelukkig niet!! IK ben nl degene die ze dat voer geeft en ik hoef dat voer niet. Ze zien mij dus ook niet als een potentiele bedreiging. En dan nog.... IK ben de baas en als ik wil dat ze hun hoofd uit de bak halen, dan moeten ze dat gewoon doen! En als ik zin heb aan poetsen doe ik dat ook gewoon. Ze mogen dan uiteraard gewoon dooreten, ik poets in de stal en ze staan dan altijd los.

Ik heb nog nooit gemerkt dat ze dat vervelend vonden!

Maar zomaar slaan omdat je daar zin in hebt kan natuurlijk niet!!!!!!!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:03

mylano schreef:
Ik moet, vind ik, ten allen tijde de stal in kunnen.

Als zij voer hebben doe ik de stallen. De mogen hun koppie rustig in de bak houden, als ze hun kont maar bijdraaien als ik dat wil.

Voernijd?? Nee, gelukkig niet!! IK ben nl degene die ze dat voer geeft en ik hoef dat voer niet. Ze zien mij dus ook niet als een potentiele bedreiging. En dan nog.... IK ben de baas en als ik wil dat ze hun hoofd uit de bak halen, dan moeten ze dat gewoon doen! En als ik zin heb aan poetsen doe ik dat ook gewoon. Ze mogen dan uiteraard gewoon dooreten, ik poets in de stal en ze staan dan altijd los.

Ik heb nog nooit gemerkt dat ze dat vervelend vonden!

Maar zomaar slaan omdat je daar zin in hebt kan natuurlijk niet!!!!!!!

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn! Een in lagere rang geplaatste kuddegenoot mag pas eten als de hogere in rang daar 'toestemming' voor geeft. En als ik wil dat hij even zijn hoofd omhoog doet om het halster af te doen ofzo dan heeft hij dat maar te doen. Ook opzij gaan kan hij best als hij aan het eten is. Op voernijd heb ik hem nog niet kunnen betrappen. Ook mijn hond heeft maar aan de kant te gaan als ik erbij wil, dat oefen ik regelmatig, ook met paard. Als er dan een noodgeval is kan ik er tenminste bij.

Dit hengstje heeft dus geen respect voor zijn eigenaar. Verder ga ik er geen woorden aan vuil maken, zie andere topics die er deze week zijn verschenen over jonge mensen (kinderen) met hengsten.
Dat zij te pas en onpas haar paardje slaat kan natuurlijk niet, kennelijk is ze ergens gefrusteerd over of is ze ergens heel boos over en weet ze niet hoe ze het op een goede manier kan afreageren. Misschien kun je haar zeggen dat ze daar eens met iemand over zou kunnen praten, een vertrouwenspersoon op school bijvoorbeeld?

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:01

ik kan bij nero en ijn shetlander 2 ruinen
gewoon poetsen tijdens het eten
maar als je vriendinnentje echt niet wil luisteren en geen advies wil aannemen van jou moet ze het zelf maar voelen vind ik
ik kan het me voorstellen dat een paard het niet leuk vind om zijn voeten op te tillen bij het eten
en anders kan je der uitleggen hoe gevaarlijk het is tijdens het eten
voordezelfde geld drapt het paard iets te hoog of te laag