Is dit niet zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Is dit niet zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 15:49

Bij mij op de manege is er nu sinds kort een stagaire. Laatst was er wedstrijd op de manege, met alleen de manegepaarden en toen had deze stagaire bij een van de pony's de sperriem zo strak mogelijk aangetrokken, het beestje kon niet eens meer zijn kiezen van elkaar halen..
Ik vroeg aan haar of de neusriem niet erg strak was en of dit niet zielig was, dit leek mij wel het geval namelijk. Ze antwoordde dat ze dit bij haar eigen paarden ook altijd deed, zodat ze zo zoveel mogelijk over haar paarden te zeggen had.

Nu vraag ik me dus af of dit echt niet zielig is, een pony moet toch in ieder geval op het bit kunnen knabbelen?! Bovendien heb ik ook weleens gehoord dat de paarden dan ademhalingsmoeilijkheden konden krijgen. En heb je werkelijk meer over je paard te zeggen als je de sperriem zo strak doet? Volgens mij namelijk niet..
Wie weet hierop het antwoord?

viefdepief

Re: Is dit niet zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:02

Ik vroeg me eigenlijk ook af of het niet zielig is..
Maar het helpt in ieder geval wel.
Een paard kan zo veeeel moeilijker het bit vastpakken en klieren.
Heb het bij mijn pony ook wel eens gedaan (op advies van mijn instructrice) en het hielp echt, maar meestal is hij gewoon lief en dan doe ik hem niet zo strak (lijkt me namelijk toch niet echt lekker Bloos )

Groetjes Vief

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:39

hij moet ook zeker niet te los want dan kunnen ze hun mond open doen en dat wil je niet. en ademhalingsproblemen..... ja dan zit ie echt te strak Haha!

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:52

het werkt echt. reed mijn paard eerst altijd met engelse neusriem die niet echt strak zat.pakte hij altijd het bit vast.toen heb ik aansnoerneusriem met sperriem gekocht.strak vastzetten en kan hij niet het bit vastpakken maar wel sabbelen.de neusriem en sperriem zitten op het neusbeen= bor. dus knelt de luchtpijp niet af.
bij sommige paarden en pony's is het gewoon nodig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:56

Als je de neusriem of sperriem te strak doet kunnen ze hun kaak niet meer ontspannen en krijg je duys juist het tegenovergestelde van wat je wil (een ontspannen kaak) Ik vind het dus wel zielig om he heel strak te doen. Ik rij helemaal niet meer met sperriem.
Als je met een sperriem rijd om de mond dicht te houden los je niet het probleem op waarom hij z'n mond open doet.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:59

mijn paard pakt het bit vast omdat hij het niet leuk vindt.hij is het niet gewent om met strakke teugel te rijden. en hij ontspant zijn kaak prima

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:53

Ik rij met een aansnoerneusriem zonder sperriem. Ik doe die van mij ook heel los.

Vind het onzin om die dingen strak te doen. Ze kunnen niet meer knabbelen. En als het paard het bit beet pakt vind ik niet dat je het moet oplossen met een dicht gesnoerde neus en esperriem. maar de fout bij je zelf moet zoeken.

Ik had een paard wat hard in zijn mond was ook wel eens het bit beet pakte enz. Ik heb de neusriem en de speriem eraf gehaald en met een rubber bithe gereden. Dat ging zo goed dat ik mijn aansnoerneusriem weer gepakt heb. Gewoon losjes (meer voor de sier). En een dubbelgebroken wtertrens in gedaan. En hij loopt geweldig.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:24

mijn paard pakt bit vast, gooit tong over het bit omdat hij niet wil werken.wat moet ik dan doen.lekker zijn leven lang in de wei zetten?zo werkt het niet.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:32

nicole1985 schreef:
mijn paard pakt bit vast, gooit tong over het bit omdat hij niet wil werken.wat moet ik dan doen.lekker zijn leven lang in de wei zetten?zo werkt het niet.

Ik ken jou paard niet. Geef je hem genoeg afwisseling?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:37

een neusriem strak aantrekken verbergt het handenprobleem van de ruiter die erop zit!

vertel haar netjes dat jullie dat op jullie manege niet doen, en doe ze gewoon normaal vast, die sperriem is er om voor te zorgen dat het bit beter op zijn plek blijft liggen en niet om hem zo strak aan te trekken dat de paarden moeilijker kunnen ademhalen!

kijk maar eens naar de neus van een paard, dan zie je waar hij op drukt als je hem te strak doet....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:50

ellepel, ik durf het wel wat strakker te stellen: Als je een strakke neusriem nodig hebt om je paard te beheersen, dan kun je niet rijden!
Ernest van Loon omschrijft het wat subtieler in zijn boek Ruiters en Rechters dl 1, maar het komt wel op hetzelfde neer.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:18

nicole1985 schreef:
mijn paard pakt het bit vast omdat hij het niet leuk vindt.hij is het niet gewent om met strakke teugel te rijden. en hij ontspant zijn kaak prima

dan doe je toch iets verkeerd rijtechnisch gezien...
om het even simpel te houden is er een mooie gezegde

waar de kunde ophoud, begint de grofheid van de ruiter!!

ga daar maar eens over nadenken!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:59

Ik denk dat je haar beter een hobbelpaard kan geven. }>

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:09

Je kan een paard wel degelijk belemmeren in de ademhaling. De sperriem loopt namelijk over de neusvleugels van je paard. Als je hem strak aantrekt kunnen de neusvleugel (het zachte gedeelte dus, boven de neugaten) niet meer omhoog, waardoor je paard dus minder lucht binnen krijgt. Vooral als je paard werkt is het belangrijk dat dat wel kan. Je eigen neusvleugels gaan ook uit elkaar als je je inspant, en wat gebeurt er als je je neus een beetje dichthoud? Juist, dan krijg je ademhalingsproblemen.
De neusriem strak dichtsnoeren omdat je paard niet aan het bit gewent is?! Daar ga ik niet eens op in. Paard doet zijn mond open of pakt het bit vast omdat hij niet wil werken? Fout beredeneerd! Het paard heeft last van de tanden, van het bit, van de ruiter, van de rug, er zijn zoveel mogelijkheden. Slecht passend zadel enz. Maar nee, we knuppen er gewoon een neusriem aan.
Weten we eigenlijk nog wel waarom de neusriem uberhaupt in het leven is geroepen? Dat stamt nog uit de middeleeuwen. Die paarden kregen een neusriem zodat ze bij een val (tijdens een gevecht) hun mond niet te ver open deden en dus zo minder risico liepen hun kaak te breken.
Wat nou een neusriem om beter te kunnen rijden.
Net zo-iets als verplicht links opstijgen...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:25

Bij mijn weten moeten er 2 vingers tussen neus- en sperriem kunnen en een vuist tussen de keelriem.

sperriem is toch zo'n gekruiste riem hé Bloos Wij werken alleen maar met engelse riemen Bloos

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:38

ik ga hier niet eens op reageren jullie weten het toch wel beter

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:51

als je een neusriem mega strak moet trekken om je paard onder controle te houden moet je toch eens gaan denken of dammen geen betere sport voor je is

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:54

niet mega strak, zo strak dat hij het bit niet kan vastpakken.
maar zoals ik al zei, ga hier niet op reageren, jullie weten toch alles.
he ik zit voor het eerst van mijn leven op een paard, dus weet er toch niks van

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:01

had ik jou gequote?
Ik heb wat met mensen met lange tenen op het moment zeg.. pffff (was dus in reactie op TS, maar vooruit)

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:10

stef schreef:
als je een neusriem mega strak moet trekken om je paard onder controle te houden moet je toch eens gaan denken of dammen geen betere sport voor je is

dit was toch voor mij bedoeld?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:50

als jij je aangesproken voelt kennelijk wel......

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:58

Er horen tussen neus en sperriem 2 vingers ruimte te zitten.
Zoniet dan zou ik ernstig gaan nadenken over je rijkunst en/of problemen daarmee en vooral opzoek gaan naar een goede instructeur die je leert rijden in plaats van problemen te verdoezelen.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:23

oh.. arme westernruiters.. wat zullen die een probleem hebben zonder neusriem.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:36

Alline schreef:
oh.. arme westernruiters.. wat zullen die een probleem hebben zonder neusriem.. Clown

Hoe bedoel je? In de training maken veel westernruiters ook gewoon gebruik van een neusriem hoor!

Ik doe altijd de bovenste neusriem strak, maar het sperriempje maak ik gewoon vast (trek ik dus niet aan). Paardlief moet natuurlijk wel gewoon kunnen ademhalen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 06:16

Niet te strak doen, dan gaat zijn neus "slapen"! Clown