Jullie mening.. Horen ze niet vrij te zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Jullie mening.. Horen ze niet vrij te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 18:29

Vele paarden worden zwaar bereden, er wordt piaffe en passage ingegooid, pirouettes, en nog veel meer..

Maar horen paarden eigenlijk niet vrij te zijn?

Lekker in de wei te lopen, lekker geen zadel op hun rug, geen bit in..

Horen ze niet VRIJ te zijn?

Brit

Re: Jullie mening.. Horen ze niet vrij te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:30

Hoe bedoel je vrij?

Nooit meer iets doen... of minder?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:32

al die dressuurpaarden die de piaff enz kennen.Krijgen heus wel vrij hoor.Ze mogen heus wel lekker op het weiland staan.

ze hoeven heus niet elke uur van de dag bereden te worden

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 18:33

Marah schreef:
Hoe bedoel je vrij?

Nooit meer iets doen... of minder?

Eigenlijk voornamelijk minder..

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:35

Er zijn echt wel paarden die er plezier in hebben voor hun baasje te werken! Een paard die er geen plezier in heeft geraakt niet zo ver in de paardensport!
Ik vind mensen die met allerlei (pijnlijke!) middelen zoals slof, rekkers en je paarden begint te dwingen door ze pijn te doen, echt zielig!
(Ja ik weet, er zijn echt mensen die verstandig met deze hulpteugels rijden, maar een groot deel misbruikt ze gewoon!)

Maar de echte ruiter die van zijn paard houdt en ermee traint om aan te top te raken is echt niet verkeerd! Die paarden mogen ook geregeld (vrij!) op de weide en het is ook geen marteling voor het paard, de meesten hebben daar echt plezier in!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:45

Ik denk dat de meeste paarden wel minimaal 1 dag in de week een dagje rust hebben en lekker los mogen of aan de longe.. En niet te vergeten dat een hoop paarden veel lol hebben in wat ze doen hoor.. Ja

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:48

En ook.. stel je voor dat alle paarden lopen op grote weides in kuddes waar ze altijd gras hebben (dat versta ik onder vrij zijn) is daar plaats voor in de wereld van vandaag? Ik dacht het niet.. hoe jammer het ook is!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:11

Mja als je zo gaat denken horen katten,honden konijnen en cavia's ook niet in huis te leven.. Horen koeien en schapen niet in stallen te staan etc.. En de meeste huisdieren zijn toch wel afhankelijk van hun baasje, mensen..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:12

Als je paard er geen zin meer in heeft doet hij het niet.
Dus als hij voor je wilt blijven werken, zit het echt wel goed met buitenspelen enzo. Anky rijdt echt geen 85% met Salinero als die ponnie er een hekel aan heeft en geen eigen initiatief toont.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:17

Die tijd zijn we allang voorbij.
Voor een paar eeuwen terug was dit misschien het ideaalbeeld, maar tegenwoordig werkt het nou eenmaal niet zo.

Maar als jij je paard lekker 24/7 op de wei wil zetten, wat let je?

anita199

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:21

nou ze mogen wel 1 of 2 daagjes in de week vrij zijn maar ik vind dat ze wel de rest van de week bereden of gelongeerd moeten worden Rock-on, dudes!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:50

Ach ja, maar alle honden, katten, hamsters, koeien, schapen, varkens, kippen, olifanten, tijgers, leeuwen, pinguïns, neusapen en ja, zelfs mensen horen toch ook vrij te zijn?

Jammer dat het zo niet werkt in de wereld. En wie daar op de eerste plaats voor aangekeken moet worden ben je zelf, de mens. Helaas is één persoon niet in staat de evolutie te temmen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:52

tsja ik hoor ook vrij te zijn, maar ik denk dat de belastingdienst daar anders over denkt!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:08

Hmm, vage topic.
Uhm, tja de paarden van nu zijn gewoon 'domestic' en zouden waarschijnlijk niet eens overleven in de natuur. Deze paarden zijn afhanklijk van mensen, geboren tussen mensen, en gebracht voor een reden (dressuur,springen, mennen, sgw etc etc)
Sorry hoor maar mijn paard wordt al onrustig als hij een uur in de wei staat. Vrij willen zijn?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:11

tjah, wat versta je PRECIES onder vrij zijn? In een wei laten staan is niet vrij, er staat een hek omheen en ze zijn dan afhankelijk van ons voor water en hooi. Verder hebben 90% van de paarden een heel wat beter leven dan pak hem beet 100 jaar geleden, toen het paard een echt noodzakelijk vervoers en last middel was. Ik denk zowiezo dat heel veel paarden bij eigen keus toch voor een gevangen leven kiezen. dat ene uurtje per dag vinden ze vaak best leuk, en ze krijgen er heel veel teten, liefde en huisvesting voor terug. Ik weet 100% zeker dat ik mijn tinker geen plezier doe als ik haar voor de rest van haar leven vrij op de wei laat lopen zonder aandacht.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:28

Een kudde vrijlopende paarden is gewoon super mooi om te zien.......echter in deze tijd is dat niet voor alle paarden weggelegd......de meeste paarden van deze tijd kunnen er geen eens meer tegen die zouden het loodje leggen als ze niet 24/7 verzorgd en vertroeteld zouden worden (ietwat overdreven). Ik kan intens genieten als ik mijn meissie in de zomer of winter "helemaal" (zonder halster of wat dan ook in een omheind stuk) zie lopen en bokken.....en ik kan intens genieten als het rijden of het overige werk lekker gaat met haar.......helemaal vrij zal ze nooit zijn nog worden bij mij.......daar heb ik haar immers niet voor......

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:35

De paarden van tegenwoordig kunnen er vaak niet eens tegen om vrij te zijn.
De mijne zou binnen no time de bibberitus hebben omdat ze 0,0 wintervacht krijgt. Ook zonder deken.

De eigenaren letten meestal wel op wat ze van hun paard vragen lijkt me..

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:40

Ik geloof niet dat onze paardjes het zo slecht hebben getroffen met niet helemaal 'vrij'zijn.
De meesten krijgen een meer dan goede verzorging,als ze wat mankeren een dokter omte helpen en mochten ze niet meer te helpen zijn worden ze uit hun lijden verlost.

Wel eens goed gekeken naar de 'zogenaamde' vrije Konickspaarden in de 'vrije'natuurgebieden?

Als dat vrijheid betekent,sterven van de honger omdat er niet genoeg voedsel is voor alle grote grazers of langzaam bezwijken aan bijt en rijtwonden?

Wat bedoel je nu met vrij zijn?

hilde66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:00

Nee, ik denk niet dat de paarden van nu de 24/7 op de wei willen staan (sterker nog, met sommige zal dat heel wat problemen opleveren). Veel paarden zullen zich dan erg gaan vervelen.
In het wild, dus als ze "vrij zijn", moeten ze zien te overleven, kuddes vormen, eten vinden enz.
Ik denk dat dat wel is wat paarden willen, dit is wel hun oorsprong.
Maar dat is vrijwel onmogelijk in deze tijd, in nederland in ieder geval (op natuur-reservaten na).
Maar ik denk wel dat het veel paarden goed zal doen om eens een dag vrij te hebben.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:12

Nee, in deze maatschappij horen paarden niet meer vrij te zijn, daar is de ruimte niet meer voor.
Bovendien vinden wij mensen het veel te leuk om met onze paardjes te fokken/rijden/mennen/knuffelen. Het paard zal nooit meer vrij zijn.
Of dat gelijk negatief is voor de paarden is weer een andere vraag.
Ik denk ook dat genoeg paarden met hun huidige leven best blij kunnen zijn, dat zie ik ook als taak van de mensen die paarden houden, zorgen dat het paard blij is.
Gelukkig zijn paarden hele sociale en lieve dieren die het ook best leuk kunnen vind om zichzelf in te spannen en te presteren samen met de mens, of dat nou een bosritje of een grand-prix proef is, als je op een eerlijke manier met de behoeften en mogelijkheden van je paard rekening houdt kunnen ze heel gelukkig zijn.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:13

irish_lady schreef:
tsja ik hoor ook vrij te zijn, maar ik denk dat de belastingdienst daar anders over denkt!

Haha!
Ik denk ook dat veel paarden het juist lekker vinden om te werken. Ze zijn gemaakt om te bewegen. Het is goed voor ze!
Maar wat ik helaas vaak zie, is een paard ELKE DAG 23 uur op stal en dan 1 uur in de binnenbak oefeningen doen. Dag in dag uit hetzelfde.
Hier wordt een paard wel gek van denk ik, lekker een keer een bosritje tussendoor. Je paard ook eens lekker met andere paarden laten spelen....

En het ene paard is het andere ook niet. Ik ken paarden die het niks vinden in de wei.....
En daarbij.......doordat ik op mijn paard rij, geef ik hem juist vrijheid,. Lekker in volle galop over de heivlakte bijvoorbeeld.......lekker door het meer stappen.........dit kan het paard alleen maar met een ruiter op zijn rug, toch?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:55

de paarden van tegenwoordig zijn gefokt hoe wij ze willen hebben. Rust roest en er is niet geneog ruimte in nederland om alle paarden maar weer los te laten en ze het zelf maar uit te laten zoeken. Ik denk dat een paard graag voor je werkt anders doet ie t niet. tuurlijk is afwiiseling erg belangrijk en niet 7 dagen in de week topsport en vrder niets. maar dat geld voor alles waar te voor staat is niet goed.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:09

Tuurlijk horen paarden in de wei en horen ze lekker "vrij" te hebben.

Maar een paard hoort ook wat te doen te hebben, heeft uitdaging nodig!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:14

Antheman schreef:

nou dit is dusin het kort wat ik bedoelde Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:15

sandr0 schreef:
Antheman schreef:

nou dit is dusin het kort wat ik bedoelde Haha!

Mooi, dan begrijpen wij elkaar Haha!