is het normaal zoals zij met hun paard omgaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveSandy

is het normaal zoals zij met hun paard omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 17:08

wat vinden jullie hiervan

ik ken iemand die rijd een pony in een 3 of 4 jarige hengst terwijl je kdie hengst nog nie eens normaal kan poetsen. de hengst is dus ong 3 a 4 jaar oud maar ziet eruit als een 2 jarige. sinds ze op hem rijden word hij onwijs mager en krijgt hij een hoge schoft. en vaak poetsen ze hem ook nog nie eens voordat ze gaan rijden. ze nemen ook lessen met hem van een uur en ze trekken hem helemaal in de krul.

ben ik nou gek of is dit niet normaal????
Laatst bijgewerkt door Karin op 28-03-05 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

MarloesRixt

Re: wat vinden jullie hiervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:54

t klinkt niej eg aardig tegenover dat paard!!!
word hij verder wel goed verzorgd??
Tis wel sneu voor zo'n beestje!!
mager zijn is denk ik niet zo'n heel goed teken!!

loveSandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 18:07

voorderest doet ze er nix mee al1 een of twee keer in de week rijden. hij is van een boer die ook geen tijd heeft voor die pony. maar dat meisje neemt de pony altijd mee naar huis want daar heeft ze een bak. maar een keer was ik er bij en toen sloeg ze hem helemaal in elkaar met een touw waar aan het uiteinde leer zat en dat al1 omdat hij niet rustig was maar dat moet je ook nie van een jonge hengst verwachten als er allemaal leuke merries om hem heenlopen. en zo slaat ze hem ook heel hard al staat hij op der teen. maar nu word ik het zat en nu gaan ik en een vriendin hem gewoon lekker poetsen enzo.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:14

ik weet niet of je het weet, maar een jonge hengst is niet de makkelijkste, en af en toe rake klappen uitdelen aan een hengst is helemaal niet gek. zo erg is het niet hoor voor een drie jarige pony,om twee keer in de week een uurtje te rijden.
als hij zo mager word, zal dat heus niet liggen aan twee keer in de week rijden.
desnoods raad je aan meer te voeren.
ik zou je er niet te veel mee bemoeien. jonge hengsten zijn niet makkelijk en tegenwoordig staat iedereen je gelijk aan te geven als je je hengst een schop geeft...

loveSandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 18:20

maar deze hengst hoef je niet te trappen het is egt een sgat en met geduld ken je alles met hem doen met trappen en slaan word ie juist onhandelbaar en ik vind het heus nie erg al geeft ze hem af en toe een klap want dat doe ik zelf ook wel is, maar zij heeft hem egt gewoon in elkaar geslagen om nix maar dat ga ik nie allemaal hier op internet zetten want dat vind ik nie netjes van mezelf. maar deze hengst kan je nie eens normaal poetsen laat staan rijden en lessen van een uur...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:25

als je hem nieteens normaal kan poetsen, moet je hem toch op zijn plaats zetten, want ik neem aan dat ie domineert....
beetje raar hoor.
je moet hem niet schoppen of slaan, want hij is heel lief
en dan ineens is hij niet te poetsen en niet te rijden????
ik wil niet vervelenddoen of aanvallen, maar ik vind het een beetje raar.

lyszannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:37

Het spijt me, maar die pony is echt heel lief met veel geduld...
En se slaat hem echt in elkaar gewoon!
Ik bedoel ik geef hem ook wel eens een klap ofzo, maar dat heeft hij opsich helemaal niet zo nodig...
En als je dr bij was geweest dan had jij het denk ik ook wel zo gevonden....
En hij domineert niet, hij vind het gewoon een beetje eng, dat zie je gewoon aan zijn hele houding.
En vooral zijn bouw is er ook nog niet klaar voor om te rijden, vandaar dat lovesandy ook zei dat hij net een tweejarige leek.

loveSandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 19:45

Ja Ja Ja

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:07

Mag ik zeggen dat ik het maar vaag verteld vind?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:09

LovesSaartje schreef:
Mag ik zeggen dat ik het maar vaag verteld vind?

Mag ik zeggen dat ik het met je eens ben? Haha!
Probeer het eens anders te formuleren, dan wordt het mij misschien een stuk duidelijker.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:18

denice schreef:
als je hem nieteens normaal kan poetsen, moet je hem toch op zijn plaats zetten, want ik neem aan dat ie domineert....
beetje raar hoor.
je moet hem niet schoppen of slaan, want hij is heel lief
en dan ineens is hij niet te poetsen en niet te rijden????
ik wil niet vervelenddoen of aanvallen, maar ik vind het een beetje raar.

Mee eens.
Als degene die hem rijdt maar iets van paarden weet, zorgt ze ervoor dat dat beest fatsoenlijk mee om te gaan is. Poetsen is wel bealngrijk, je maakt niet alleen schoon, je warmt de spieren mee op, en bevorderd het bloed/circulatie. Nogmaals, als diegev\ne maar iets van paarden weet, weet ze dat toch ook?
Over dat mager worden en hoge schoft krijgen..Een jong paard kun je makklijke 'misvormen.' Te veel werk en te weinig voer? Niet genog door de rug werken, en dus spieren trainen/vormen?
Sorry hoor, maar zo wordt dit beest echt niet goed verzorgd. Als je niks aan kan doen, of niks tegen iemand kan zeggen, tja, dan is het jammer.
Maar ik vind dit toch echt een raar verhaal..Zoals denice al zegt, hij is lief en je hoeft hem niet te straffen maar je kan hem niet poetsen? En verwachten dat hij gek doet als er merries in de buurt zijn? Nou nee hoor. Ik verwacht dat een paard (hengst ruin of merrie) op MIJ let en niet op wat er om hem heen is. Jong of niet, je moet toch respect van hem krijgen. Als hij alleen oplet wat om hem heen gebeurt, heb je straks ook een probleem. Nu moet je juist zorgen dat hij op JOU let, nu is hij nog jong.

Nogmaals, ik vind dit een vaag penny verhaal. Als jij denkt beter om te kunnen gaan met dat beest, doe je dat toch lekker? Waarom zet je het dan op bokt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:02

Ik snap de bedoeling van het verhaal niet, kun je niet beter actie ondernemen dan het op bokt te zetten?
Ik heb nu al een vermoeden dat de ene helft het een pennyverhaal vind en de andere helft vind het sielugh Knipoog

Heb je het er al met de eigenaar over gehad? Somige hengsten zijn idd moeilijk en hebben af en toe een lel nodig (niet alleen hengsten trouwens Knipoog )

edit: typefouten verbeterd

Frantic

Re: is het normaal zoals zij met hun paard omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:45

En dan nog, als een 3 jarige hengst zich niet laat poetsen, hoe krijg je hem dan in hemelsnaam mee naar huis???

Penny alarm, ik kan er niks aan doen! Waar is de penny patrouille als je ze nodig hebt!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:50

t klinkt mij ook een beetje vaag in de oren. De beste stuurlui staan meestal aan wal. Ik gok dan ook dat de schrijfster van dit topic in de penny leetijdscategorie valt Knipoog Maar goed het is lstig oordelen als je het zelf niet ziet dus ik onthou me verder van enig commentaar Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:32

[quote="Skitter"]
Mee eens.
Als degene die hem rijdt maar iets van paarden weet, zorgt ze ervoor dat dat beest fatsoenlijk mee om te gaan is. Poetsen is wel bealngrijk, je maakt niet alleen schoon, je warmt de spieren mee op, en bevorderd het bloed/circulatie. Nogmaals, als diegev\ne maar iets van paarden weet, weet ze dat toch ook?
Over dat mager worden en hoge schoft krijgen..Een jong paard kun je makklijke 'misvormen.' Te veel werk en te weinig voer? Niet genog door de rug werken, en dus spieren trainen/vormen?
Sorry hoor, maar zo wordt dit beest echt niet goed verzorgd. Als je niks aan kan doen, of niks tegen iemand kan zeggen, tja, dan is het jammer.
Maar ik vind dit toch echt een raar verhaal..Zoals denice al zegt, hij is lief en je hoeft hem niet te straffen maar je kan hem niet poetsen? En verwachten dat hij gek doet als er merries in de buurt zijn? Nou nee hoor. Ik verwacht dat een paard (hengst ruin of merrie) op MIJ let en niet op wat er om hem heen is. Jong of niet, je moet toch respect van hem krijgen. Als hij alleen oplet wat om hem heen gebeurt, heb je straks ook een probleem. Nu moet je juist zorgen dat hij op JOU let, nu is hij nog jong.
quote]

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:46

ik begrijp hier uit het verhaal dat het paard bang is! dan vind ik een paard in elkaar slaan ook niet terecht...

lichaamstaal is zo belangrijk!
een paard kan slaan om dattie bang is maar vaak denken mensen gelijk dat het paard op zn plek moet worden gezet op zown moment omdat hij gemeen zou zijn?

ik vind dat mensen zich meer moeten verdiepen in het lichaamstaal van een paard want een bang paard dat gestraft wordt heeft vaak geen goede uitwerking op het vertrouwen in de mens..
en een paard wat domineerd en gemeen doet mag zekers wel een paar lellen ontvangen maar ik begrijp tog echt uit het verhaal van het meisje dat het paard het allemaal nog niet snapt en onzeker is en bangig ik denk dat gedult meer helpt dan zo een paard een paar goede lellen te verkopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:50

Ik denk dat Ts misschien liever ZELF op de pony gereden zou willen hebben............ en de boer heeft dat andere meisje gevraagd.

@TS.... stap op het meisje af, zeg tegen haar wat je tegen ons zegt. Dan kunnen we er wat mee Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:54

amondi schreef:
En dan nog, als een 3 jarige hengst zich niet laat poetsen, hoe krijg je hem dan in hemelsnaam mee naar huis???

Penny alarm, ik kan er niks aan doen! Waar is de penny patrouille als je ze nodig hebt!

die is lichtjes dood als je't mij vraagt Clown

af en toe moet een hengst gewoon een tik krijgen Scheve mond net als een ruin/merrie, mijn ruintje krijgt af en toe ook een rotschop. Gedragen ze zich niet, en willen ze niet horen, dan moeten ze voelen.

en je voelt wel degelijk of een paard je aant kl*ten is of ie bang is. Ik in elk geval...Daarvoor hoef je je niet te verdiepen in lichaamstaal

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:56

heej

waarschijnlijk is die hengst op 1 jarige leefdtijd nog nooit gepoetst en dat vind ik goed ieder zijn eigen mening daarover, maar ze moeten dat poetsen gewoon langzaam opbouwen en ik vin het niet helemaal normaal.

groetjes jeltien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:01

pharagirlke schreef:
amondi schreef:

die is lichtjes dood als je't mij vraagt Clown

af en toe moet een hengst gewoon een tik krijgen Scheve mond net als een ruin/merrie, mijn ruintje krijgt af en toe ook een rotschop. Gedragen ze zich niet, en willen ze niet horen, dan moeten ze voelen.

en je voelt wel degelijk of een paard je aant kl*ten is of ie bang is. Ik in elk geval...Daarvoor hoef je je niet te verdiepen in lichaamstaal

en daar ga je dus de fout in maja ieder zn eigen mening Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:08

Ik snap het probleem van de TS niet helemaal Bloos

Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:08

Share schreef:

Natuurlijk voel je dat Haha! Haha! Haha!

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:21

niet bepaald aardig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:22

gijsenkim schreef:
[naam] schreef:

Natuurlijk voel je dat Haha! Haha! Haha!

jah, je kan het voelen als je genoeg ervaring heb maar je zou eens moeten weten hoeveel mensen er debiel met hun paard omgaan omdat ze het verschil niet zien wanneer een paard bang of gemeen is
belachelijk gewoon.ik ben absoluut geen pennymeisje ofzo ben meer van een vrij strenge gediciplineerde training.
maar wat je somge mensen door onkunde ziet doen met hun paard
met lichaamstaal bedoel ik niet alleen het zien ervan maar ook het voelen uiteraard..

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:31

Goed kijken wat er gebeurt, en dan hoef je nog niet eens gestudeerd te hebben. Gewoon gezond verstand.
Aanvoelen vergt misschien wat meer oefening voor de meesten maar is niet onmogelijk. Ik heb daar zelf geen problemen mee.

Maar wat is nou eigenlijk de bedoeling van TS, vind het een nogal vaag verhaal.