Koeien en paarden, gaat dat samen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PlauGenGuy

Koeien en paarden, gaat dat samen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 14:41

Hallo mede bokkers,

Misschien een vreemde vraag, maar misschien krijg wat meer duidelijkheid van jullie. Mijn paardje gaat misschien over enige tijd verhuizen naar onze boederij. Nu hebben we al lange tijd een discussie over waar Guy te plaatsen. Bij de koeien in de stal of toch maar een apart hok op het erf?? De een zegt dat paardelongen gevoelig zijn en niet over de "dampen" Misselijk van koeien kunnen.
Een ander heeft het wel zo ingericht bij zichzelf en verklaart dat er geen problemen zijn....Tja, ik weet het ook niet, dus voor we gaan bouwen wil ik wat meer inzicht hebben in de voors en tegens..
Dus laat van jullie horen !!!

Groetjes, Simone

Mellowtje

Re: Koeien en paarden, gaat dat samen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:05

Hoi,

Mijn eerste pony stond vroeger ook op de boerderij, bij koeien.
Hij heeft heel lang longproblemen gehad. Ik kan natuurlijk niet met 100 procent zekerheid zeggen dat het daar aan ligt, maar mijn gevoel zegt van wel. En volgens mij zijn daar over ook wel dingen bekend. Ik weet zo niet meer waar ik het heb gelezen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:46

Harry staat samen met 2 warmbloedjes in stallen die in dezelfde schuur zijn gebouwd waar de koeien in staan. Eigenlijk nog nooit problemen gehad, de eigenaresse heeft de paardjes al heel lang, en heel af en toe gaan de koetjes dezelfde wei op waar de paarden ook staan. Maar meestal staan ze apart op de wei.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:51

Ik denk dat het samen gaat. Mits je een paar dingen in de gaten houdt. Mijn paardje, een arabier, stond al van jongs af aan tussen wat oudere kalveren. Dat ging prima. Maar hij stond wel bij de grote deur naar buiten, en die stond altijd open. Hij stond op een dichte bodem, maar de rest van de stalvloer was gedeeltelijk open, met een mestkelder eronder. Als de mest werd gemixt, zorgde ik altijd dat mijn paard dan niet binnen stond, want die dampen kunnen wel vervelend zijn. Maar dat gebeurde zelden, en het was ook fris genoeg in de stal. Hij heeft ook nooit problemen gehad. Het kan dus wel, maar niet onder alle omstandigheden, denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:45

Een veulen van mij heeft een tijdje tegenover de koeien in een stal gestaan: open deur en roosters+gierkelder er direkt onder.
Na een tijdje had ze dus stevige groene snottebellen en hoesten.
Nadat ze in een andere stal is gekomen (+ wat medicatie) is dit toen over gegaan.

Mijn voorkeur heeft het dus niet.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:24

Paarden kunnen wel degelijk dampig worden in een koeienstal.Om alle risico's uit te sluiten zou ik toch een aparte stal overwegen als ik jou was.

missgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:52

Bij ons hebben jarenlang paarden en koeien tegenover elkaar in een schuur/stal gestaan en nooit problemen ondervonden. Een goede ventilatie (geen tocht) is natuurlijk altijd van belang.

Marjan

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:38

In een weiland zou het niet zoveel kwaad kunnen denk ik, maar bij elkaar in een stal gaat echt niet samen! Ik ken mensen die een haflinger in een loopstal tussen de koeien hebben staan.
1: Er zit een bepaalde geur (Amoniac ofzo toch?) in de koeienmest, waardoor ze idd longproblemen van krijgen...
2: De koeien vreten de hele manen en staart eraf.....
3: Je krijgt de pony haast niet schoon....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:42

Ik heb 2 pony's en mijn vader 2 á 3 koeien voor de hobby, wonen wel op boerderij maar zijn akkerbouwers, dus is geen tak van ons.

Paarden en koeien in de wei levert geen problemen op. De paarden kunnen wel de koeien soms opjagen, maar daar wennen de koeien ook aan en vinden het soms ook leuk.

Paarden en koeien kunnen niet in de stal samen. De koeien geven teveel lichaamswarmte af, kunnen paarden niet zo goed tegen. Verder zijn paarden idd gevoeliger voor ammoniak dan koeien. En hoe ga je het met voeren doen? Een paard mag echt geen pulp hebben, en ook voer je aan koeien vaker kuil, wat niet zo goed voor paarden is.

Dus, maak gewoon een aparte stal, wat verder weg van die koeien, vinden ze echt veel fijner Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:30

Mijn instructrice heeft ook een paar paarden die in de zomer altijd bij de koeien op wei staan, dat gaat heel goed, maar ze hebben vorig jaar wel iets ergs meegemaakt.
Toen hadden ze net een nieuw veulentje erbij, heel lief speels dier. Maar hij wilde dus de hele tijd spelen, en was de koeien wat aan het irriteren. En toen heeft zo'n koe met lange hoorns een veeg uitgedeeld. Dat veulentje heeft toen een diepe snee in zijn flank gehad wat ze hebben moeten hechten en hij heeft een groot litteken eraan over gehouden.
Dus doe wel maar een beetje voorzichtig op wei.
Op stal kun je ze beter apart zetten inderdaad, anders kom je al snel veel problemen tegen.

urdal_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:32

haajj

ik hem niet samen met koeien in de stal doen.. in de wei kan zoieso wel denk ik.. mijn verzorgponys zitten er wel bij:D

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:06

Verplaatst van WN naar VMR.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:11

ik heb 3 paarden en een koe, ze staan elk in een box (ja de koe ook) en daar is zoveel ventilatie dat ze geen last hebben van de koe, en ze gaan in de winter overdag, en in de zomer 24/7 naar buiten, bij elkaar. de koe wordt idd wel eens opgejaagd, vind dit zelf ook wel leuk en vliegt dan zelf ook bokkend door het land, maar als hij het zat is draait hij zich om, doet zn kop met grote hoorns naar onder, en dan weten de paarden genoeg;-)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:00

In 1 stal moet je niet doen.
In de wei zo kunnen, maar is niet mijn keus. Ik heb liever niet dat die dieren de hele tijd op mijn paard klimmen. En ja, dat doen ze idd. Zelfs op een veulen heb ik ze wel eens zie zitten.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:24

Ja hoor, kan best. Het paard van mijn nicht heeft vanaf 1,5 tot 3 jaar samen met koeien op het land gestaan. Hij ging ook liggen als de koeien dat ook deden Koe Clown

Maarja dat was op het land, op stal weet ik niet, heb welleens gehoord dat de 'geuren' van een koe niet goed zouden zijn voor paarden, maarja men zegt zoveel Knipoog
En er zijn zat stallen waar paarden en koeien samen op 1 erf staan, maar zoals eerder gezegd samen in 1 stallen-complex weet ik niet

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:32

Mijn paard staat niet met koeien op de wei, dat ten eerste. Die gaat erachteraan Whoosh! . Hij staat echter wel in dezelfde ligboxenstal. Als je de grote deuren opendoet heb je dus eerst de 3 paardenstallen, dan een oude stierenbox en een hooiopslag en dan krijg je pas de koeien. Mijn paard heeft verder geen last van longen (zijn helemaal schoon). Wel hebben we dit jaar de muren een meter eruit gesloopt voor de ventilatie. Het klopt dat er ammoniac in koeienmest zit (als je een roostervloer hebt, kun je overlijden als je daaronder komt. (na 2 min. dacht ik al). Dit komt eruit als het wordt gemixt, voor het wordt uitgereden over het land. Paarden hebben deze stoffen ook, in mindere mate vanwege stro/zaagsel in de stal... het kan een uitwerking hebben, maar je moet ook nooit gaan mixen met de deuren/openingen dicht...dan wordt je zelf ook vergast... Haha!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:34

missnynke schreef:
ik heb 3 paarden en een koe, ze staan elk in een box (ja de koe ook) en daar is zoveel ventilatie dat ze geen last hebben van de koe, ...

Jij heb 1 koe tegen 3 paarden. Zoals ik de vraag van de TS begrijp komt het paard bij de koeien...zullen al snel min. 3 koeien zijn??
Ik zou kiezen voor een aparte stal, op de wei zou ik er niet zoveel moeite mee hebben, kunnen ze gezellig samen spelen.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:41

in 1 stal zal ik ook niet doen die amoniak dampen zijn erg slecht als je echt goede ventilatie hebt en ze gescheiden van elkaar hebt zou je het misschien kunnen proberen. In de wei samen kan wel dat hebben wij eerder ook gehad maar onze koeien zijn te atletisch geworden door het kijken naar de paarden ze sprongen namelijk over het hek heen en toen zijn ze maar weg gedaan... Haha!

maartje88Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:18

Bij de koeien lijkt me wel gezelliger een paard is tenslotte een kuddedier.

Groeten Maartje

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:26

Op het land lijkt het me idd wel kunnen, maar in de stal niet.. Ivm die ammoniak.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:42

sinds wij paarden hebben, en dat is nu al zo'n 16 jaar staan de paarden altijd in dezelfde stal als de koeien
en nooit problemen gehad

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:56

Zilly schreef:
Ja hoor, kan best. Het paard van mijn nicht heeft vanaf 1,5 tot 3 jaar samen met koeien op het land gestaan. Hij ging ook liggen als de koeien dat ook deden Koe Clown

Maarja dat was op het land, op stal weet ik niet, heb welleens gehoord dat de 'geuren' van een koe niet goed zouden zijn voor paarden, maarja men zegt zoveel Knipoog
En er zijn zat stallen waar paarden en koeien samen op 1 erf staan, maar zoals eerder gezegd samen in 1 stallen-complex weet ik niet

dan zal het ook wel zo zijn he? En ik kan het me ook best voorstellen, heel veel mensen kunnen ook niet tegen die lucht Knipoog

janedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:59

Ons paard liep vroeger met twee stieren in een wei en dat ging altijd prima.
''s Winters stonden ze wel ieder in een eigen stal, paard apart van de stieren.

[quote=Een paard mag echt geen pulp hebben,[/quote]

Een paard mag best pulp hebben hoor, als het maar goed geweekt is. Pulpbrokken voeren is wel gevaarlijk.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:08

Mystica schreef:
In 1 stal moet je niet doen.
In de wei zo kunnen, maar is niet mijn keus. Ik heb liever niet dat die dieren de hele tijd op mijn paard klimmen. En ja, dat doen ze idd. Zelfs op een veulen heb ik ze wel eens zie zitten.

Dat is niet bepaald mijn ervaring met koeien.

Mijn paard heeft ook tussen de koeien gestaan, maar er kwamen mooi geen koeien opzitten! (T is wel een merrie trouwens)

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:41

Een cutting gefokt pard werkt ok niet altijd.
Ja kan hem er wel bij zetten geen probleem alleen dan heb je best kans dat de koeien binnen now time uit de wei worden gejaagt.

Spirit