Beslaan-warm of koud ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antheya

Beslaan-warm of koud ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 09:53

hey, er is misschien al wel een topic over geweest maar ik kan niks vinden met de zoekmachine... maar hier mijn vraag :
wat is nou eigelijk beter : warm of koud beslaan ??
en als de een beter is wat zijn daar dan de voordelen van en van de ander de nadelen ??
xXx Do

[edit] ik zie trouwens ook veel mensen praten over "hij staat rondom op ijzers" of vierkant... maar wat is dit precies ?

kamaron

Re: Beslaan-warm of koud ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:01

ik weet alleen het antwoord op je laatste vraagje en als jij logisch nadenkt weet je ook wat vierkant beslagen is....hoeveel benen/hoeven heefgt een paard/pony ....4 ja idd dus is vierkant beslaan dat ie op alle hoeven een ijzertje heeft

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:07

antwoord op je 2de vraag is al gesteld.

Maar over het beslaan, mijn paardje krijgt warm beslag en ik heb hier geen nadelen van. koud beslag heb ik nog nooit gedaan maar het warm beslaan bevalt me gewoon goed

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 10:29

Oke bedankt, ik denk dat ik dan toch maar naar warm beslag ga vragen omdat ik toch meer mensen zie die daar tevreden mee zijn.
bedankt !
xXx

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:56

Mijn paard wordt ook warm beslagen. Ik heb begrepen van mijn hoefsmid dat het ijzer dan beter aansluit op de hoeven. De hoeven worden namelijk ook een stukje 'ingebrand' door de hete ijzers waardoor het precies op elkaar past.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:43

Mijn pony wordt koud beslagen, hij vind warm beslagen worden heel eng.
Bij een goede hoefsmid is koud net zo goed als warm alleen het duurt iets langer om het goed passend te maken.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:50

Mijn hoefsmid deed het meestal koud, omdat mijn paard gigantisch ging flippen van warm beslag. Hij heeft altijd gezegd dat hij het liever warm deed, omdat het idd de pasvorm en aansluiting ten goede komt.

laurake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:56

Mijn paardje staat sinds kort ook op ijzers. Ik heb zelf mijn hoefsmid de keuze gelaten voor koud of warm beslag. Hij zei zelf dat voor Quinz beter zou zijn met koud beslag omdat haar hoefwand nogal dun was en anders erg gevoelig zou kunnen worden of zoiets. Vraag anders eens aan jouw hoefsmid wat het beste zou zijn voor jouw paardje

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:42

persoonlijk heb ik liever warm beslag, je past dan het ijzer meer aan aan de vorm van de voet en je brandt kleine oneffenheden weg, zodat je een gladde zool hebt.
bij koud beslag is het moeilijker het ijzer te vervormen en past de smid vaker het hoef aan aan de vorm van het ijzer i.p.v. andersom

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 16:59

He, bedankt voor het goede advies !
Ik wou voordat ik dalijk een foute beslissing neem het even zeker weten, bedankt ! ik ga voor het warme !
xXx Do

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:34

normaal gaat mijn paardje voor de eerste keer warm beslegen worden vandaag.
1 vraagje kost dit veel meer dan koud beslaan

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:30

het merest word warm beslagen. het ijzer past makkelijker en sluit erg goed aan op de hoef omdat ie erin word gebrand. bij angstige paarden word ook wel koud beslagen en als dit goed word gedaan is het ook prima

petra_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:55

findi schreef:
normaal gaat mijn paardje voor de eerste keer warm beslegen worden vandaag.
1 vraagje kost dit veel meer dan koud beslaan

mijn hoefsmid vraagt voor warm € 80.....dus wel een stuk meer volgens mij... Geld, geld!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:00

idd, warm pakt de hoef het ijzer beter, past het beter enzo, maar bij panische paarden word ook wel koud beslagen!

Bij ons kostte warm beslaan niet meer als koud beslaan, ik heb nu n nieuwe hoefsmid dus weet neit wat het bij hem gaat kosten, bij ons was 70 euries voor vierkant beslaan, 35 voor alleen voor!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:02

Met warm beslaan trek je vocht uit de hoef vandaan, als het droog weer is beslaat mijn hoefsmid dan ook koud. Als het weer weer wat natter wordt dan wil hij nog wel warm beslaan. Beide is het €80,-

Mijn smid is met koud beslag ook altijd lang bezig met de ijzers precies goed te slaan zodat ze perfect passen. Lachen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:18

Evita wordt bijna altijd warm beslagen, vroeger werd ze (door een andere smid) koud beslagen, toen lagen haar ijzers er meestal binnen een maand weer af. ik weet niet of dat komt door de smi of het warm/koud beslaan, maar nu heeft ze echt zelden een los ijzer!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:26

Gamier laat ik op dit moment alleen voor beslaan (€45,- vierkant €80,-). Ook dit gebeurt warm om de reeds eerder vermelde redenen. Mijn hoefsmit beslaat alleen koud bij onervaren (angstige) paarden.

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 23:24

Mijn vorige pony is een eker warm beslagen en een keer koud beslagen, warm liep ze meteen heel makkelijk weg, koud heeft ze 2 of 3 dagen ongemakkelijk gelopen. Dit is allebei één keer geweest, dus kan er geen goed oordeel over geven, maar ik vond de ijzers met warm beslag beter zitten (kan ook aan de hoefsmid liggen, het waren 2 verschillende)

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 23:12

Mijn paard werd 1 keer warm beslaan en de tweede maal koud...
Ze loopt op allebei even goed, en het is dezelfde hoefsmid, hij zegt wel dat ze heel goede hoeven heeft.. mss ook minder moeilijk om te passen dan? Ik weet het niet Bloos
Ik merk dat het bij jullie allemaal veel duurder is bij ons in de streek draait dit rond de €50-60, meestal €50, net zoals bij mij... Maar bij mij worden er wiedapuntjes in geslaan omdat ze veel schart en anders schart ze haar ijzers in twee... (zoals de eerste keer Bloos ) Nu niet meer (die puntjes zijn heel sterk) dus met die wiedapuntjes is het €8 meer..

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 23:19

joep wordt altijd warm beslagen, ik heb hem 1 keer koud moeten laten beslaan in geval van nood, nooit meer, hij werd juist helemaal gek van koud beslaan, tot bloedens toe.. Kan natuurlijk ook door andere factoren komen, andere smid etc. maargoed.. warm beslaan dus! Clown

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:00

Ivanka werd ook altijd warm beslagen, beviel me ook altijd erg goed Ja !

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:09

Koud, net zo goed als warm. Het ligt er ook een beetje aan welke smid je hebt. Maar warm of koud maakt weinig verschil, hoefsmeden zeggen dit vaak ook al zelf. Voor beide geldt, als het maar goed wordt gedaan!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:01

Toen Memuska nog op ijzers stond werd ze koud beslagen, omdat het zo'n paniekerig type is. Margriet wordt altijd warm beslagen, Tarzan loopt blootvoets.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:19

Ik heb mijn hoefsmid weleens horen zeggen, dat warm beslaan vooral voor hoefsmeden die hun vak niet zo goed verstaan, hij vind het geen goed doen aan de hoef om daar elke keer de ijzers in te branden. Mijne heeft overigens maar 1 keer op ijzers gestaan, warm beslag, en die dingen vlogen er nog wel eens vanaf, of liever werden vasgezogen door de modder. Bij buitenritten gleed ze alle kanten op, ze kon er gewoonniet mee over weg die gladde dingen. En toen ze er eindelijk af gingen, en die lelijke gaten erin zaten, heb ik het daarna nooit meer laten doen.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:26

Mijn paard wordt koud beslagen, mijn hoefsmid doet niet anders.
Koud beslaan is meer werk en lastiger dan warm beslaan, juist omdat je geen oneffenheden kunt wegbranden. De smid moet zorgen dat alles perfect past. Ik ben er prima tevreden over.