Probleem met mijn nieuwe paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Animae

Probleem met mijn nieuwe paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 20:49

Ik ben bang dat dit een heel erg lang verhaal gaat worden, maar ik moet het gewoon even kwijt, en heb jullie mening echt heel hard nodig!!!

Ik zal het allemaal vanaf het begin uitleggen.

5 Maart heb ik mijn eerste eigen paard opgehaald. Het is echt een super lieve merrie van 4 jaar (wordt in mei 5) v. gribaldi / moeders v. Equador. Moeder stamt af van de bekende Utopia stam. Het enigste "probleem" was dat ze nog niet ingereden was. Eigenlijk wou ik gewoon een leuk jong paard dat net gewoon goed ingereden is. Maar ik was zo verliefd op haar, dat ik er eens goed over na heb gedacht, en toch heb besloten om haar (nadat ze klinisch en rontgenologisch gekeurd was uiteraard) te kopen.

Natuurlijk kan ik niet zomaar zelf een paard inrijden, omdat je zon paardje gewoon voor zn hele leven kan verpesten. Nu had ik al 2 jaar les van een gediplomeerd prive-instructrice (op mijn verzorgpaarden)En heb ik haar gevraagd of ze mij er mee kon helpen.

Volgens haar vorige eigenaar was ze goed zadelmak, en licht ingereden (stond ook in de advertentie) . Er had dus al iemand opgezeten. Nadat ik een beetje met haar had gewandeld en gelongeerd (wat erg goed ging, ze is gewoon echt heel erg aanhankelijk en lief) had ik mijn eerste les.

Na goed gelongeerd te hebben, ging ik hangen, en er was niks aan de hand, dus ging ik erop zitten. mijn instructrice stond er naast en maar was er niet erg op bedacht dat mn paard kon gaan schrikken (we waren er vanuit gegaan dat ze al licht ingereden was) en toen kwam ze omhoog (steigerde) en sprong daarna met 4 benen de lucht in. Dus BOEM daar lag ik. Licht ingereden? Nou dus echt niet! Er had gewoon nog nooit iemand op gezeten!

Nou wij dus erg geschrokken, en daarna er maar weer op. We pakten het nou wel rustiger aan, en eenmaal erop, begon ze als een gek te rennen, gewoon aan de longeerlijn, dus was niet echt gemakkelijk om erop te blijven zitten. Ze had gewoon zoveel angst, dat ze gewoon niet opgaf. Na een (heeele) lange tijd stopte ze, en zijn we er maar mee gestopt. 3 dagen later hebben we het opnieuw geprobeerd. Begin was wel weer rennen en rennen, maar het ging al wel beter. Weer 2 dagen later nog een keer, en het ging gewoon steeds beter. Nogsteeds wel keihard galopperen in het begin (gewoon nog angst van de eerste keer) Maar na een tijdje kon ik haar al in stap en draf krijgen, en al een beetje sturen. toen weer 2 dagen later ging het echt zo zo goed! Ze heeft bijna niet gerend, en ik kon alles! Overgangen maken, sturen, ze ging zelfs al spontaan nageven! Dus wij dachten, nou daar zijn we ook weer overheen. Als het de volgende keer ook zo goed gaat, kun je los.

Maar de volgende keer ging het helemaal niet goed.... Want dat was vandaag. Ze was gewoon weer doodnormaal, maar toen ik erop ging zitten begon alles weer van voor af aan! Ik weet niet WAT haar zo van streek maakte of HOE het kwam. Maar op de een of andere manier was ze zo bang. Ik had helemaal geen controle meer over haar.

Nu hebben die mensen van de stal waar mijn paard staat, ook af en toe door het raam gekeken, en zijn ze het er niet mee eens dat we het zo aanpakken. Ze zeggen dat het niet goed is als je een paard alsmaar laat lopen op de volte, terwijl je er niks mee opschiet. En ik begrijp het ook zeker. Maar hoe moeten we het anders doen? En volgens mij weet mijn instructrice ook wel waar ze mee bezig is.

Nu weet ik dus niet wat ik moet doen... Ik heb alle vertrouwen in mijn instructrice, maar ik weet niet hoelang dit zo nog door moet gaan.
Moet ik zo door gaan en wachten totdat het eindelijk weer beter gaat? moet ik haar door iemand anders laten inrijden?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle tips en reacties zijn welkom!!

Ps= het verhaal is langer dan ik dacht, sorry daarvoor! Maar ik wou wel dat jullie het zouden begrijpen...

Anoniem

Re: Probleem met mijn nieuwe paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:54

Ikzelf vind de manier van inrijden,hoe dit dus gebeurt erg bepalend voor de rest van de rij uren die je met je paard gaat hebben.
oftwewel:er is zo gemakkelijk iets verprutst...

Mijn vorige bijrijdpaard hebben we 2 weken naar een stal gebracht,een dressuurstal waar ze hem hebben ingereden.
Vervolgens is hij daar nog 1 of 2 weken blijven staan,ik had elke dag daar priveles.
Vervolgens is hij weer naar huis gekomen en ging ik 1 keer per week naar die stal terug voor les.

dit vond ik zelf erg handig,ik werd goed begeleid terwijl de basis door zeer ervaren ruiters is gelegd...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:16

Wat vervelend. Je eerste eigen paard en dan overkomt je dit. Ik zal als de centen het toelaten, het paardje wegbrengen. Ik bedoel daarmee naar een goede stal waar zij haar goed zadelmak maken. Ik zal hier zeker niet verder mee gaan. Misschien is het wel even goed voor haar om op "vreemd" terrein te komen. Als je dit gaat doen, zal ik er tevens bijbragen of jij daar ook op haar mag rijden, wanneer zij er klaar voor is. Zal ook zeker ff terug gaan naar de verkoper om de waarheid te achterhalen. In ieder geval heel veel succes. Er zullen vast wel andere mogelijkheden zijn, maar dit is denk ik wat ik zal hebben gedaan.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:38

egnie schreef:
Wat vervelend. Je eerste eigen paard en dan overkomt je dit. Ik zal als de centen het toelaten, het paardje wegbrengen. Ik bedoel daarmee naar een goede stal waar zij haar goed zadelmak maken. Ik zal hier zeker niet verder mee gaan. Misschien is het wel even goed voor haar om op "vreemd" terrein te komen. Als je dit gaat doen, zal ik er tevens bijbragen of jij daar ook op haar mag rijden, wanneer zij er klaar voor is. Zal ook zeker ff terug gaan naar de verkoper om de waarheid te achterhalen. In ieder geval heel veel succes. Er zullen vast wel andere mogelijkheden zijn, maar dit is denk ik wat ik zal hebben gedaan.

Dit zal ik dus ook doen. Als je hier mee doorgaat, word het denk ik alleen maar erger en gebeuren er straks misschien wel de grootste ongelukken. In ieder geval heel veel succes ermee!

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:55

Georgette schreef:
egnie schreef:

Dit zal ik dus ook doen. Als je hier mee doorgaat, word het denk ik alleen maar erger en gebeuren er straks misschien wel de grootste ongelukken. In ieder geval heel veel succes ermee!

Ja daar zit ik nu dus ook aan te denken. Het enigste probleem is dat ik dan een enorm geldbedrag kwijt ben, maar misschien is dat wel het beste idee...

Niemand verder geen ideetjes of tips? Huilen

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:12

dat is inderdaad niet leuk,
het kan je vertrouwen en je plezier in een eigen paard wel erg aantasten,
misschien heb je het er inderdaad voor over om haar proffesioneel in te laten rijden,
kost dus inderdaad wel iets,
maar misschien wel verstandiger,
jij krijgt niet de gekke sprongen,
en hopelijk blijft je plezier in een eigen paard dan !!

heel veel succes en laat ons weten wat je besluit is !

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:37

Wij hadden ook een 3-jarig paard gekocht nadat deze klinisch en rontgenologisch was gekeurd. Daarbij hadden we nog de afspraak gemaakt dat het wel moest klikken tussen mijn dochter en Ulissa met het inrijden.

De fokster deed het grondwerk omdat Ulis dit met haar gewend was. Milou zou er daarna opgaan. 2 dagen gelongeerd eerst zonder beugels daarna met klapperende beugels. .
3e dag longeren en hangen daarna zitten en gewandeld door de bak.
4e dag longeren en er weer op zitten en aan de longe gestapt en gedraaft.
5e dag longeren, zitten en de teugels erbij genomen.
6e dag los door de bak.

Dit ging gewoon goed. Op dit paard kon je opstappen en ermee wegrijden.

Wie doet bij jouw het grondwerk? Er zijn namelijk ook paarden die schrikken als de stem opeens van bovenaf komt. Daarom hebben wij de fokster het grondwerk laten doen en is Milou op Ulis geklommen.

In jouw geval en dit kan ik vanachter mijn pc niet zo goed inschatten.
Hoe gaat jouw instructrice hiermee om???
Anders zou ik toch overwegen om het paard professioneel in te laten rijden.

Een goede en fijne start is heel belangrijk.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:50

Je paard kan zeker wel licht ingereden zijn hoor, maar alles is nieuw en vreemd, voor jou is het ook nieuw, vandaar wrsch haar reactie en ja de 1e keer meteen ernaast liggen is al meteen een slecht gespannen begin

ligt niet aan jou, ligt niet aan t paard, maar ligt aan de situatie

Je kan het beste niet zo doorgaan, maar breng haar naar een stal waar ze een maandje wordt gereden

of, en dat doe ik volgend jaar met mn nu 2 jarige, bel iemand die aan huis paarden zadelmak maakt

hier is ene man die vraagt 15 euro per keer met 4/5 x erop zitten rij je er zelf zo mee weg.

Ik heb 2 paarden vanaf t eerste begin ingereden, en heb meerdere jonge paarden na het zadelmak maken door die man overgenomen, maar mn eigen paard begin ik niet zelf mee, wil het niet verpesten en heb zoiets van nee ik laat het doen, en ben er zelf natuurlijk wel altijd bij, maar ik ga het nit zelf proberen, ook al heb ik er wel wat ervaring mee

vepesten is gebeurd voor je er erg in hebt en dat is zo zonde

succes verder!

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:53

Hoi,

Een van mijn paarden heb ik weggebracht om in te laten rijden, nadat ik zelf wat grondwerk had verricht. Het is daar totaal mis gegaan en nu hen ik een paard dat twee jaar op rust staat om alles te vergeten..
Ik zeg niet dat het altijd mis gaat, maar ook daar kunnen dingen gebeuren waardoor je paard verpest wordt.

Nu rij ik ze dus zelf in. Op een basis van vertrouwen. Leer je paard aan de grond kennen, zodat hij jouw vertrouwd in diverse situatie`s.
Leer hem jouw stem kennen, wat is goed en niet. Zo vertrouwd hij/zij op jouw, jij bent de leider en die zegt wat wel en niet eng is. Ga je paard eerst longeren met zadel en klapperende beugels ect. Dan ga je zo af en toe na het longeren hangen. Jij op de grond zodat je je paard kan geruststellen..hij/zij vertrouwd op jouw.. Belonen! met bv stukje wortel.
Dan als dit goed gaat (niet met 1 of 2 dagen, maar neem er de tijd voor. Of je moet haast hebben met wedstrijd rijden?) ga dan zitten. Doe dit weer twee dagen en dan stappen. Bouw het zo langzaam uit, maar hou de lol erin. Blijf voorlopig aan de grond staan. Want je paard heeft je daar nodig. Het duurt zo wel lang ( hou de sessie`s`ook kort, als het goed gaat stop en push niet verder) en meestal hebben de mensen hier geen tijd voor, maar sommige leren minder snel als anderen. Sommige zijn ook binnen vetters en kunnen dus in een keer uitbarsten.. uit het niets (spanningen van binnen opbouwen).
Een van mijn paarden wordt op deze rustige wijze beleerd. Na een paar keer onder het zadel (echt erop zitten en draven) zijn we naar buiten geweest (hij was en is niet volledig verkeermak). Samen met 2 andere paarden en hij heeft het uitstekend goed gedaan. Ik blij, hij ook blij. Moeilijke beslissing, maar dit zou mijn oplossing zijn.

Succes Michelle

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:18

Het kan zeker wel dat t paard nu weer rillerig is, al was ze al zadelmak bij haar vorige eigenaar.
T Kan om het kleinste verschil bij vasthouden/ opstappen gaan.Bijvoorbeeld.

Als je zelf denkt dat je instr je goed helpt, gevoel voor inrijden heeft, en het paard vertrouwt haar, ga dan rustig verder.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 07:02

Ik Ga mee met de andere als het echt niet goed gaat zou ik haar professioneel inrijden het kost dan wel wat maar je hebt dus wel plezier aan je eigen paard.
Wat misschien ook een idee is dat het paard je eerst vertrouwt enzo...
Misschien dat ze minder bang is.. tja ik weet niet..
Of je moet kijken misschien is er bij het vorige baasje wat gebeurt bij het proberen inrijden en erop zitten enzo..
Misschien dat ze daardoor zo bang is..
Probeer wel de waarheid te achterhalen bij die mensen of dat echt wel klopt dat ze licht is ingereden enzo.

In Iederval Veel Succes

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 07:24

He wat vervelend zeg als je met zoveel enthousiasme aan je eigen paardje begint!

Misschien kun je de vorige eigenaar eens bellen om te vragen hoe zij het rijden hebben aangepakt en hoe dat ging.
Heb je gezien dat ze er daar opzaten en hoe ze dat deden?
Misschien kun jij het dan op dezelfde manier aanpakken als het bij hun wel goed ging...

Als je te veel twijfelt kun je haar inderdaad het beste een maandje naar een betrouwbare stal brengen waar ze op een rustige, goeie manier goed zadelmak gemak gemaakt wordt.
Dit om te voorkomen dat er ongelukken ontstaan en jij straks bang bent voor je eigen paard!

Als je het toch nog zelf gaat proberen zou ik haar denk ook niet zo rond laten vliegen aan de longe, dan geef je haar iedere keer weer kans voor zo'n heftige paniekreaktie.
Dan kun je misschien beter gaan hangen of voorzichtig zitten en je instructrice haar aan de hand mee laten stappen, zodat ze niet weg kan.
Of misschien anders om als ze jou al vertrouwt aan de hand. Je instructrice erop en jij ernaast lopen en tegen haar praten, misschien geeft dat haar meer vertrouwen...

heel veel succes ermee in ieder geval!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:16

Ik denk dat je haar het beste weg kan brengen en door een professional in kan laten rijden. Het is nl. een Gribaldi en een merrie dus die zal zich niet 1,2,3 gewonnen geven. Wij hebben op stal twee merries gehad en nadat alle mensen die het beter wisten er zelf met de nodige blessures naast kwamen te liggen hebben we ze maar weggebracht naar een professionele ruiter. Het kost misschien iets meer maar uiteindelijk werkt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:20

Ik ga helemaal met renske mee

Kan best zijn dat ze wel zadelmak is geweest, maar dat jij net iets meer hebt geklemt oid en hij daar op ontploft heeft.

Ik zou hem nu ook ff wegbrengen, daar meer door laten rijden.
Na een tijdje opstappen nadat hen hem ff gereden hebben en het zo opbouwen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:29

Ik snap het niet Haha! Haha! Haha! Waarom gaat je instructrice er niet even een paar keer op Haha!

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:42

IK ben het eigenlijk wel met Michelle eens.
als je haar net hebt en het gaat niet zo goed, misschien moet je dan eerst aan de grond haar vertrouwen winnen en een band opbouwen. Zorg dat je stem haar vertrouwd raakt en ze bijvoorbeeld naar stemcomando's luistert. Als ze die herkent, herkent ze die ook als je er straks weer op zit. Tenminste zo heb ik toen mijn paardje ingereden.
Daar heb ik eerst gewoon aan hand mee gewandeld, de stemhulpen "stap" 'draf""galop" "ho" geleerd terwijl ik meeliep. Daarna steeds gelongeerd zodat ze goed naar me luisterde.
En pas daarna er op gestapt. Eerst alleen zitten, belonen en de volgende dag weer net een rondje meer enz enz.
Zij vertrouwde me volledig en begreep van de stem boven haar wat er werd bedoeld omdat ze die herkende van het grondwerk.

Als je niet het geld hebt van een trainingsstal en wel de tijd en het geduld, zou ik het eerst zelf aanpakken. Je merkt al gauw of het na al jouw grondwerk enz alsnog niet goed gaat en dan kun je haar misscvhien altijd nog naar een stal brengen?
Zowiezo zou ik eerder kiezen voor iemand die het aan huis voor je doet. Dan kun jij altijd zien hoe het wordt gedaan en of het ook wel met een zachte hand wordt gedaan. Daar komt bij dta ze dan in haar eigen omgeving is. Voor haar lijkt het me misschien niet zo plezierig om bij een vreemde stal aan te komen, waar je gelijk een maand lang intnsief voor een vreemde moet werken.
Ik weet zeker dat er echt heel veel goeie africhtingsstallen zijn, maar weet ook dat er genoeg zijn waar ze een en ander er wel ff "inrammen" Misshcien wat overdreven geformuleerd, maar er zijn ook genoeg stallen waar het beleren niet altijd met zachte hand gebeurt...

Heel veel succes! Lijkt me echt vervelend als je je er zo op verheugd en het dan opeens zo uitpakt.

Vanavond naar de Show van Monty Roberts, misschien wat voor jouw paard Knipoog

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:46

Citaat:
Als je niet het geld hebt van een trainingsstal en wel de tijd en het geduld, zou ik het eerst zelf aanpakken.

Ik bedoel "zou ik het eerst ZO op die manier aanpakken". en zeker met hulp van iemand die er verstand van heeft. Hoe ik net had geschreven koonk het meer van "ga eerst zelf aanmodderen" maar je moet haar uiteraard niet verpesten. Maar met dat grondwerk en stem kan er nog niet zo veel mis gaan....

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:20

Kijk eens op de bovenste site uit mijn onderschrift. Dreamstables maakt paarden zadelmak met respect en vertrouwen. Na 4 weken kun je zo opstappen op het paard en in de grote bak stappen, draven en galloperen en loopt je paard in een natuurlijke aanleunign. Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om gedurende die weken lessen zij ons te volgen.
Elke woensdagavond hebben we een open clinic avond waar je kunt zien hoe wij te werk gaan.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 16:01

Hey Allemaal!

Bedankt voor jullie reacties! Ik weet al wat ik ga proberen nu,
Ik ga eerst 2 tot 4 weken gewoon lol met haar hebben zeg maar, gewoon lekker grondwerk doen en haar vertrouwen winnen. Na die tijd probeer ik het nog een keertje, en als dat niet gaat dan breng ik haar wel weg naar een goede stal, of zoek ik iemand die het aan huis doet. Ik hoop dat het zo zal werken!

In Ieder Geval Bedankt!! Haha!

Groetjes,

Linda

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 16:12

Nog een paar vraagjes:

Weet iemand misschien een goede (!!!) trainingsstal in de buurt van Enschede? of een goed iemand die het aan huis komt doen ???

Weet iemand ook hoe duur een maand op zo'n trainingsstal gemiddeld zal zijn? Ben ik wel erg benieuwd naar nml Knipoog

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:22

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:24

wat leuk voor je dat je een eigen paard hebt en wat vervelend voor je dat het misging.
het is al eerder geschreven en ik ben ook van mening dat je paard al best licht aangereden kon zijn, maar inmiddels een tijdje niks gedaan + verandering van omgeving.....
je hebt al geschreven dat je een tijdje rustig aan wil doen, maar mss kun je nu beter doorzetten. gewoon elke dag erop, het is maar voor een paar minuutjes dus dat kan ze makkelijk hebben en als de mogelijkheid er is, doe het in een binnenbak. er is dan niet zoveel te kijken en ze kan nergens naartoe.
als je haar elke dag eerst even longeert en dan een minuut of tien rijdt, is ze er zo door, succes OK dan!

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 16:28

luxje schreef:
wat leuk voor je dat je een eigen paard hebt en wat vervelend voor je dat het misging.
het is al eerder geschreven en ik ben ook van mening dat je paard al best licht aangereden kon zijn, maar inmiddels een tijdje niks gedaan + verandering van omgeving.....
je hebt al geschreven dat je een tijdje rustig aan wil doen, maar mss kun je nu beter doorzetten. gewoon elke dag erop, het is maar voor een paar minuutjes dus dat kan ze makkelijk hebben en als de mogelijkheid er is, doe het in een binnenbak. er is dan niet zoveel te kijken en ze kan nergens naartoe.
als je haar elke dag eerst even longeert en dan een minuut of tien rijdt, is ze er zo door, succes OK dan!

Ja we hebben de verkoper ook al gebeld, en die zegt dat er al wel iemand op gezeten heeft, dus waarschijnlijk was er gewoon een tijdje niks mee gedaan, of is het gewoon de verandering van omgeving.
Over het doorzetten weet ik het niet, want het probleem is dat het niet een paar minuutjes is, want ze wil gewoon niet stoppen, zelfs niet als ze gewoon doodop is Verdrietig
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie Haha!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:38

Ik denk dat ze bang is om haar even wicht te bewaren, een pony, die wordt ingereden, weet nog niet goed hoe ze haar evenwicht moet bewaren met iemand op haar rug, het beste lijkt me om op de lange zijdes te rijden(zodat ze rechtuit kan, en niet met haar evenwicht hoeft te prutsen)
zoals gijsenkim al zegt, waarom gaat je instructrice er zelf niet eens op??

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:40

Linda_Bien schreef:
luxje schreef:

Ja we hebben de verkoper ook al gebeld, en die zegt dat er al wel iemand op gezeten heeft, dus waarschijnlijk was er gewoon een tijdje niks mee gedaan, of is het gewoon de verandering van omgeving.
Over het doorzetten weet ik het niet, want het probleem is dat het niet een paar minuutjes is, want ze wil gewoon niet stoppen, zelfs niet als ze gewoon doodop is Verdrietig
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie Haha!

nouja,z odra ze rustig is, (b.v rustig rondje draf) stop je er mee Tong uitsteken