Wat voeren jullie zoal per dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Wat voeren jullie zoal per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 07:27

Zoals de titel zegt? Wat krijgen jullie paarden en pony's per dag wat betreft voer? Het verschilt natuurlijk ook met wat ze lopen en hoe oud ze zijn etc. Maar voor een richtlijn....?

Bij ons op stal krijgt coco ( 13 jaar) 4 x per dag 1/4 schep sportbrok. en 2 keer per dag kuil of hooi. En nog wat appel en wortel na het rijden.
Coco loopt 6 dagen per week ( Z1 dressuur pony's ).

xJurdyWonanx

Re: Wat voeren jullie zoal per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 08:16

hoi,

mijn shetlandertje, wordt zo'n 3 x per weeek bereden, dan wel buiten, of springen, en dan is hij toch wel moe, meestal zon 2 uurtje ofzo
hij krijgt als hij gereden heeft
1 grote hand brokken, 1 kg wortelen, bak(je) zemelen, en 2 plakken hooi
als hij niets gedaan heeft, of weinig krijgt hij
1 handje brokken of bakje zemelen ( doe ik afwisselend ) en wat wortelen en dan gewoon 2 plakken hooi

en hij staat dag en nacht op de wei dus

groetjes

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 08:19

Mijn pony rijdt 5x per week en 2x gaat die aan de longe ofz.

Hij krijgt:

3 keer per dag 3/4 biks en 1 0f 2 keer per dag hooi volgens mij 1 keer maar het kanm ook 2 keer en na het rijdne een appel of soms slobber

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 08:34

Mijn friese merrie krijgt nu (we stappen ivm peesblessure) 's ochtends en 's avonds 0.25 kg biks, 's middags handje muesli met wortels + 3x per dag hooi.

Toen ze nog geen blessure had en iedere dag moest werken kreeg ze 's ochtend en 's avonds 1,25 kg biks, 's middags 0,5 kg muesli met wortels + 3x per dag hooi.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 08:46

Mijn paardje krijg nu alleen het voer van stal, dat is alleen ruwvoer en hier is hij nu al aardig rond van Tong uitsteken Hij krijg 's morgens een bak snijmais, s'middags kuil en hooi en 's avonds nog een keer hooi. Hij wordt in april 3 dus hoeft nu nog niet te werken, als hij straks bereden wordt zal hij wel wat krachtvoer erbij krijgen.

Mijn shetlander staat op een schraal weilandje en die krijgt van de boer wel elke dag een pluk kuilgras en een beetje snijmais, dat moeten ze delen met de kudde schapen die erbij staan, dus echt veel krijgt hij daar niet van binnen.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 08:52

Lucky (9 jaar, 1.68m, sportpaard) 2x per dag 1 kilo Draversbrok, 2x per dag hooi en verder weidegang een uur of 5 tot 8 per dag.

Murphy (9 jaar, 160m, wordt rustig gereden, op dieet) 2x per dag 1/2 Muesli zonder haver, 2x per dag hooi en verder weideging een uur of 5/8 per dag.

Wisecrack (2 jaar, 1,62m, is aan het genieten van haar jonge leventje), 2x per dag 1/2 basisbrok, 2x per dag hooi en verder weidergang een uur of 5/8 p.d

Nena (20 jaar, 1.43m, sportpaard) 2x per dag 1 draversbrok + 1/2 muesli zonder haver, 2x per dag hooi en verder weidegang een uur of 5/8 p.d

Jeannewhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 08:53

CocoChanel schreef:
Zoals de titel zegt? Wat krijgen jullie paarden en pony's per dag wat betreft voer? Het verschilt natuurlijk ook met wat ze lopen en hoe oud ze zijn etc. Maar voor een richtlijn....?

Bij ons op stal krijgt coco ( 13 jaar) 4 x per dag 1/4 schep sportbrok. en 2 keer per dag kuil of hooi. En nog wat appel en wortel na het rijden.
Coco loopt 6 dagen per week ( Z1 dressuur pony's ).

Onze ponies een D en een shet staan thuis en de D-pony krijgt 's morgens en 's avonds een 1/2 kg brok en een plak hooi. De shet krijgt 's morgens en 's avonds een handje brok en een halve plak hooi. Verder staan ze de hele dag op wei (geen volle wei) en vanaf het weekend dag en nacht op de wei i.v.m. het bouwen van een nieuwe stal. Ze worden nu zo'n 3x per week gereden en de d-pony de rest van de dagen aan de longe.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:13

beauty is net 8 jaar geworden,en ja werk is verschillend.

s'morgens: 3/4 kruidenmusli
s'avonds:3/4 zemelen met 1/4 basisbrok

kimberlyew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:42

2x per dag een schep brok en 2x per dag een grote plak kuil.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:54

Mijn Fries, 1.70, B Dressuur met 2 zware lessen per week krijgt:

Sóchtends hooi dan gaan ze van 10 tot 4 het land op dan krijgen ze 1 kilo brok van stal daarna weer hooi en als ik sávonds heb gereden krijgt hij 1,5 kilo sportbrok en een half sportmuesli en een wortel of appel..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:58

Mijn merrie van 1.62 waar ik M2 dressuur mee rijdt, spring, buiten rijd en aangespannen rijd, ben ik nu weer aan het opbouwen na een ziekteperiode van een paar maanden.

Ze krijgt nu bijna weer de hoeveelheid voer die ze normaal altijd kreeg, kwart/half schepje minder nog.

Ze krijgt nu:
's morgens:
1/2 biks, 1/4 kruidenmelange
flinke pluk kuil
peen

's middags:
1/4 schep biks, 1/4 schep graan
flinke pluk kuil

's avonds:
1/2 schep biks, 1/4 kruidenmelange
flinke pluk kuil
peen

Na het rijden krijgt ze ook nog een 1/4 schepje muesli of slobber.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:05

mijn fjord wordt ongeveer 4 keer per week gereden en krijgt per dag 1 kilo basisbrok en 4 keer hooi. verder neem ik zelf vaak appels en wortels voor hem mee.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:13

Mijn paard van 1.62 en 10 jaar. Waar ik 5 dagen mee rijdt. 1 les van een uur en 4 dagen ongeveer 3/4 rijden. En afentoe spring ik.
Dan word hij 1 dag in de week gelongeerd met pessoa en een dag heeft hij vrij. Lekker wandelen of losgooien.

Hij sóchtends 1 1/5 plak hooi of een flinke pluk kuil en 1 1/5 schep biks en 1 schep luzerne

S'middags de ene keer brood wortels of penen en de andere keer 1 plak hooi of een pluk kuil

Sávonds 1 1/5 schep biks en 1 schep luzern

Voor het slapen gaan nog 1 1/5 plak hooi o een flinke pluk kuil

En als ik dan gewerkt met hem heb krijgt hij nog 1/2 schep meusli met wat brrod of penen en wortels.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:14

ROOS(1.65m 7jr): 2 kilo brok p/d (tijdelijk 3kg), 2plakken hooi p/d, 1/2 kilo muesli zonder haver p/d

Peppie(1.60m, 8 jaar): 2 kilo brok, 1,5 plak hooi p/d

beide hebben weidegang , ongeveer 8u pd

Roos wordt elke dag intensief gereden en peppie 4 dagen in de week!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:23

Soraya 13 jaar/1.53 m krijgt 3 x per dag ¾ topsportmix (5 granen soorten en rare piefjes ertussen , alle paarden krijgen dat )
savond’s nog een bak wortels en 2 appeltjes , en nog 2 x kuilgras !

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:46

Adolf(haflinger)wordt ongeveer 5/6 keer per week gereden.
Hij krijgt twee keer op een dag: 1/2 kg basisbrok en 1/2 kg musly met een flinke plak hooi. Af en toe een paar appels erbij

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:01

Mijn mérens, vrijwel daelijks bereden krijgt:
- appels/wortels
- 3/4 kilo basisbrok
- 1/4 kilo sportmuesli (alleen na t werk)
- 7 kilo kuilgras

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:06

Mijn Haflinger krijgt 2 kilo ponybrok per dag en twee keer per dag hooi. Dat zijn ongeveer twee plakken per keer. Ze staat dag en nacht in de wei, maar er staat nu amper gras. Zodra dat begint te groeien worden hooi en brok afgebouwd tot niets meer.
Ze krijgt ook elke dag een of twee wortelen/appels, en dat blijft in de zomer ook zo.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:23

Raimaer(7 jaar, 1.65, sportpaard) 2x per dag 2 kg kilo sportbrok, 2x per dag kuilgras. Als ze die dag gelopen heeft ook nog een schep muesli en gekookt lijnzaad.

Pablo (8 jaar, 1.68, sportpaard) 2x per dag 2 kg kilo sportbrok, 2x per dag kuilgras. Als hij die dag gelopen heeft ook nog een schep muesli en gekookte havermout.

verder krijgen ze nog appelazijn erdoor, foeneknof, lijnolie (Pablo), een grote winterpeen en een hand gedroogde appeltjes.

Wadhnu (2 jaar, 1,62m, is aan het genieten van zijn jonge leventje), 2x per dag kuilgras en permanente weidegang

Trammelant (28 jaar, 1,65 m, is aan het genieten van zijn oude dag), 2x per dag kuilgras en permanente weidegang
/edit
paard verwijderd dat niet van mij is Bloos!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-03-05 13:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:28

Sodera, KWPN er, sportpony, 1.54, 6 jaar krijgt 2 x 3/4 draversbrok, ('s ogtends en 's avonds) na het rijden vaak n handje brokjes, 's ogtends n plak hooi, s middags, begin van de avond en om n uur of 11 vaak 2 plakken hooi( zoiets iig), en van de zomer zal t minder worden, dan gaat ze meer t land in!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 14:07

Het valt me op dat iedereen vanalles bijvoert zoals muesli, lucerne en zemelen.
Nu vroeg ik me af, wat is de precieze werking van zemelen en waarom voeren jullie dit bij?

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 14:09

Coco heeft een tijdje ook nog Red-Cell vitaminen gekregen en later PlusVital.
Wat is de werking van lijnzaad(olie) nu precies? Ik vraag me dit soms af omdat er de raarste dingen bij worden gevoerd. Ooit hoorde ik eens van iemand dat hij duivenvoer bijvoerde.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:16

Bij ons staan ze de hele dag in de wei en als daar niet genoeg te halen valt voeren we ze hooi bij een paar keer op een dag 1 plak van zo'n plastic hooibaal en dat hooi is heel erg droog. s'avonds gaan ze naar binnen en krijgen ze brokken, muesli, worteltje, boterhammetje en knoflook.
de 2 oudere pony's van rond de 21 krijgen een halve kilo brokken en een kwart meusli
het jonge paardje krijgt een kilo brokken en een halve kilo muesli omdat die erg veel beweegt in de wei en hij staat altijd buiten.
een dressuur pony die Z1 loopt krijgt ook een kilo brokken en een halve kilo muesli maar dan 2 keer per dag.
en nog een pony krijgt evenveel als die twee oudere pony's
Als die Z1 pony een periode heeft waarin die veel koliek heeft krijgt hij zemelen bijgevoerd voor een betere vertering.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:52

Purante krijgt per dag 3 kg brok, een bult kuil en ze staat in de wei. Maar aangezien daar geen sprietje gras meer op staat krijgt ze dus bewst veel kuil.
Ze is 7 en ik train iedere dag met haar.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:22

Guus krijgt 2x perdag:

0.5 kilo biks
0.25 meusli
wortelen en lijnzaad.

Zoe krijgt 2x perdag:

1 kilo biks
0.25 meusli
wortelen en lijnzaad.

En dan 2c per dag een flinke arm kuilgras.
Soms doe ik ook foeneknof en knoflook voeren....