Het nut van dubbele teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Het nut van dubbele teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 20:16

regelmatig zie ik mensen of foto's dat er twee teugels gewoon aan een trensbit zit. Wat heeft dit voor nut. Ik kan zelf geen reden bedenken. iemand anders misschien?

Elanor

Re: Het nut van dubbele teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:30

Tja, echt nut heeft het inderdaad niet. Iemand die vroeger bij ons op stal met twee teugels aan haar trensbit, gewoon omdat ze het fijn vond rijden Clown

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:37

Volkomen nutteloos. Heb wel is gehoord dat mensen het fijn vinden om meer in handen te hebben. Persoonlijk denk ik gewoon dat ze interesant willen doen à la stang en trens oid.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:42

YvonneS schreef:
Volkomen nutteloos. Heb wel is gehoord dat mensen het fijn vinden om meer in handen te hebben. Persoonlijk denk ik gewoon dat ze interesant willen doen à la stang en trens oid.

Zoiets denk ik idd ook.
Het ziet er meer ingewikkeld uit...
Wat een onzin zeg.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 20:43

Vroeger mocht ik even op een pony van iemand anders rijden en die had er ook twee aan ik vond het zelf ook maar niets. Heb vreselijk moeten wennen aan het rijden met een slof op een paardje. Vind het nu eigenlijk nog niet fijn om met dubbele teugel te rijden. Kan ook niet meer kan nog maar met 1 hand rijden dus dat scheelt al weer.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:57

tsja, het is iets wat ik ook af en toe doet, omdat dubbele teugels best fijn zitten. maar veel nut heeft het niet.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:57

Reed pas een vrouw in het Z2 met twee teugels aan het trensbit. Dat lijkt me dus niet interessant doen, want ze mocht inmiddels allang met S&T rijden.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:17

Voordat ik met Stang en Trens reed heb ik eerts 2 maanden met dubbele teugel aan een gewoon bit gereden. Puur om zelf eraan te wennen en er handig mee te worden.
Het is niet helemaal hetzelfde, maar ik vind dat je de "basis" er wel goed mee leert, vooral het oppakken van de teugels gaat in de loop van de tijd steeds beter. Daarna voor het eerst op paard gereden met S&T en ik merkte gewoon dat ik er al aan gewend was. Zou het vervelend vinden om hem heel de tijd te hinderen in zijn mond door mijn "onervarenheid" op dat gebied. Hij moest er tenslotte ook aan wennen en hij heeft er nu geen vervelende ervaring door Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:23

het zal vast wel een funtie hebben maar denk dat 9 van de 10 het doet om intressant over te komen, meisje die bij mij op stal gestaan heeft begon er ook mee, om intressant over te komen dus Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 08:32

In de jaren 70 en 80 was bij de afdelingsdressuur (vier- en achttallen) een dubbele teugel heel normaal en soms zelfs verplicht. Bij onze club moest een van de teugelparen dan ook nog vastgenaaid zijn op de plaats van de gesp, om het plaatje 'af' te maken.

De achtergrond hiervan is me nooit echt duidelijk geworden, maar bij zo'n vier- of achttal zag het er wel heel netjes uit. Mijn zusje heeft in de jaren 90 in het viertal gezeten en toen was die regel er al niet meer.

Er zijn meer topics over dit onderwerp geweest en daarin zijn sterkere redenen genoemd dan 'interessant willen doen'. Hopelijk kan de zoekfunctie je helpen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 08:38

is het natuurkundig niet zo dat je als je 2 "armen" hebt, je met minder kracht hetzelfde resultaat aan werking hebt? (afstand tot het draaipunt (+bitring) enz. Is lang geleden, dus de exacte formules weet ik niet meer, maar er wit wel echt logica is)
dus, met 2 teugels kan je met minder moeite, meer druk zetten op het bit.
Dat is het idee erachter. Maar of de meeste gebruikers dat zelf ook weten??

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:35

Van de week de bereden politie aangehouden omdat ik deze vraag wel eens wilde stellen. De politie rijdt dus met dubbele teugels voor het geval er een teugel breekt. (altijd leuk om te weten niet).

Ook heb ik wel eens gehoord, dat mensen dubbele teugels om de trens doen om zo te wennen aan het rijden met dubbele teugels, niets mis mee toch?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:43

wanneer je het doet om te wennen aan twee teugels vind ik het alleen maar goed dat je eerst met dubbele teugels rijd voordat je er een stang&trens inhangt, prettiger voor jou omdat je weet hoe het werkt en prettiger voor je paard omdat deze dan geen last heeft van een onkundige hand!
en ik denk ook wel dat de redenering van meer kracht kunnen zetten dmv 'vier armen' goed kan kloppen..

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:47

Kieffer schreef:
Voordat ik met Stang en Trens reed heb ik eerts 2 maanden met dubbele teugel aan een gewoon bit gereden. Puur om zelf eraan te wennen en er handig mee te worden.
Het is niet helemaal hetzelfde, maar ik vind dat je de "basis" er wel goed mee leert, vooral het oppakken van de teugels gaat in de loop van de tijd steeds beter. Daarna voor het eerst op paard gereden met S&T en ik merkte gewoon dat ik er al aan gewend was. Zou het vervelend vinden om hem heel de tijd te hinderen in zijn mond door mijn "onervarenheid" op dat gebied. Hij moest er tenslotte ook aan wennen en hij heeft er nu geen vervelende ervaring door Haha!

Dat is goede reden,
maar heb ook wel eens meisje dr mee zien rijden.. had t knap evonden als zij een Bproef kon sturen..

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:50

Citaat:
xx_Irisje
Dat is goede reden,
maar heb ook wel eens meisje dr mee zien rijden.. had t knap evonden als zij een Bproef kon sturen..

Ja, dan weet ik het ook niet... Misschien was ze bang dat als de ene teugel zou breken ze niks meer in handen zou hebben, soort rezerve teugel Tong uitsteken

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:51

heeft volgens mij geen enkel nut Clown
ze willen vast anky enzo nadoen Vork

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:44

Wij hadden vroeger met het achttal ook altijd dubbele teugels.. Dan ben je er op een gegeven moment zo aan gewend, dat je niet anders meer wilt...

Nu 13 jaar later rij ik gewoon met enkele teugel... Haha! Haha!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 15:15

Kieffer schreef:
Citaat:
xx_Irisje
Dat is goede reden,

Ja, dan weet ik het ook niet... Misschien was ze bang dat als de ene teugel zou breken ze niks meer in handen zou hebben, soort rezerve teugel Tong uitsteken

Tong uitsteken eeh ja tuurlijk Clown

waarom hadden ze dan dubbele teugels in 8-tallen ?

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 15:31

Citaat:
Tong uitsteken eeh ja tuurlijk Clown

waarom hadden ze dan dubbele teugels in 8-tallen ?

Ik heb werkelijk geen flauw idee... Maar als klein meisje vraag je niks en doe je gewoon wat je wordt opgedragen Haha! Haha! Knipoog Knipoog

spike_trudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:26

bij ons op stal doen de kinderen dat om te oefenen om met slof te rijden zodra dat nodig is is erg handig en je leert het zo makkelijk Knipoog
maar verder heeft het geen nut volgens mij als je een dubelle teugel aan een trens hebt Knipoog

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:08

Bij ons word er wel eens met dubbele teugel gereden voor als er een andere teugel knapt, dan heb je nog 1 op reserve..
verder zouw ik het ook niet weten Lachen

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:18

een vriendin van mij rijd haar verzorgpaard ook met dubbele teugel omdat ze erg sterk is en ze hebben haar nu beter onder controlen zeggen ze. zelf heb ik nog nooit zo gereden dus kan er niks over vertellen

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:28

M'n broer vind het ook fijn om met 2 teugels te rijden....mij maakt het niet zo veel uit, het paard wordt er niet anders van, het is misschien wel handig voor mensen die hun handen niet zo goed stil kunnen houden, omdat je iets meer 'steun' hebt zeg maar (je hebt meer in je handen). Ook is het handig om te oefenen voor S&T inderdaad..Lachen

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:19

wat Noukie zegt is idd waar ! *LOL* enkele paarden worden op stal gereden met een dubbele teugel , dit omdat je dan toch wat meer kracht geeft met een rukje eraan , en als hij dan in het parcour moet springen kan ik het best begrijpen , het is een soort vergrijping volgens hem naar de teugel i.p.v een pessoabit of zoiets dergelijks .

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:47

ik rijd zelf buiten met 2 teugels, maar niet beiden aan een trens.
Dit is 2 paar teugels aan een halster en een paar teugels aan mijn hoofdstel, heeft eigenlijk niks met dit topic te maken, maar dit is dus omdat ik graag bitloos rijdt, maar het in het verkeer (nog) niet aandurf Knipoog