Is een vrachtwagen minder eng?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalDoorstap

Is een vrachtwagen minder eng?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 23:09

Ik ben een schijtlijster op de snelweg, vooral de kanten richting Dordrecht/ Rotterdam/ Utrecht uit.
Dit beperkt mij in veel dingen.
Het maakt me niet uit of ik met trailer, of met personenwagen moet rijden, richting Dord vind ik het rot! Haha!

Een trailer is natuurlijk altijd onstabieler als een vrachtwagen, althans zo lijkt mij.Ook zit je hoger in een vrachtwagen, en misschien voel je je er wat sterker in?

Ook willen veel paarden niet op de trailer, en wel op de vrachtwagen.

Dus het leek mij heel verstandig om, ondanks mijn angst, een paar vrachtwagenrijlessen te gaan nemen, om te kijken of t wat is.
Mijn E achter B heb ik.
Wie heeft er ervaring mee?
Wat ben je in totaal ongeveer kwijt, rekening ermee houdend dat een stuntelaar zijn examen wil halen?

A.s. vrijdag om 13.00 uur heb ik 2 uur rijles, dit was een aanbieding voor 100 euro.
Givency maakt fotos!

Dus mensen uit de buurt, blijf maar van de weg!
Ik les bij Blom in EttenLeur.

Mijn omgeving ( compagnon) vindt het een belachelijk idee!Zegt dat ik dat nooit durf met een vrachtwagen met paarden rijden, dus ik ben optimaal gemotiveerd! Haha! ( we zullen ze es wat laten zien!)

madacha

Re: Is een vrachtwagen minder eng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:12

Hahaha, ik ben benieuwd, valt mee dat het niet vrijdag de 13e is. Haha!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:17

het lijkt me inderdaad dat je wat stabieler bent in ene vrachtwagen..ook voor de paarden !!

succes met je eerste rijles..

ik blijf wel binnen Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:23

ik heb idd gehoord dan een vrachtwagen veiliger is... die kan iig niet losraken, zoals een trailer.... en in een vrachtwagen kan je de paarden achterstevoren vervoeren... dat schijnt ook weer prettiger voor de paarden te zijn...

DaniellevA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:57

Mijn ervaring is met vrachtwagen ook beter als met de trailer, zowel voor mens als paard! Succes met de les Knipoog

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 07:53

Ik heb zelf mijn vrachtwagenrijbewijs maar nog nooit met een vrachtwagen met paarden gereden. Ik vind vrachtwagen rijden erg vermoeiend maar dat is natuurlijk ook een kwestie van wennen. Ik vind zowiezo autorijden niet eng ook niet met trailer.

Wat vind jij eng? Voel je je kwetsbaar ben je bang voor medeweg gebruikers?
Het enige voordeel van de vrachtwagen is dat je groter bent, voor de rest houden medeweggebruikers net zo weinig rekening met aan vrachtwagen als met een auto met trailer.
Op de snelweg is het lekker rijden maar in de bebouwde wordt het al weer wat lastiger maar dat geld voor een auto met trailer natuurlijk net zo.
Ik weet niet meer wat mijn rijlessen hebben gekost maar ik heb geloof ik 8 dagdelen gedaan van 4 uur rijden.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 08:57

Vaak reizen paarden fijner op de vrachtwagen en ik moet zeggen dat ik het ook fijner vind. En idd zeker in die regio rij ik liever met de vrachtwagen. Het is wennen maar als je eenmaal gewend ben dan wil je niets anders meer Knipoog

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:39

Paarden staan veel stabieler en rustiger op een vrachtwagen. Dat is al een groot voordeel. En de meeste paarden vinden het ook prettiger om in en vraachtwagen te lopen. De ruimte is veel groter en dus niet zo onnatuurlijk. Ondanks dat de klep veel stijler is heb ik nog geen paard meegemaakt dat de vrachtwagen niet op wilde. Met trailers is dat een heel ander verhaal...

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 22:48

Delphi2 schreef:
Ik heb zelf mijn vrachtwagenrijbewijs maar nog nooit met een vrachtwagen met paarden gereden. Ik vind vrachtwagen rijden erg vermoeiend maar dat is natuurlijk ook een kwestie van wennen. Ik vind zowiezo autorijden niet eng ook niet met trailer.

Wat vind jij eng? Voel je je kwetsbaar ben je bang voor medeweg gebruikers?
Het enige voordeel van de vrachtwagen is dat je groter bent, voor de rest houden medeweggebruikers net zo weinig rekening met aan vrachtwagen als met een auto met trailer.
Op de snelweg is het lekker rijden maar in de bebouwde wordt het al weer wat lastiger maar dat geld voor een auto met trailer natuurlijk net zo.
Ik weet niet meer wat mijn rijlessen hebben gekost maar ik heb geloof ik 8 dagdelen gedaan van 4 uur rijden.

Ik ben juist bang op de snelweg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:21

Go for it. Hoe groter de wagen, hoe beter. Ik vindt het opvallend dat veel automobilisten niet een vrachtwagen durven inhalen als de rijbaan smaller lijkt, op een brug bijvoorbeeld.
Ik heb al 15 jaar een kleine vrachtwagen en ik ben weer op zoek naar een nieuwe. Trailers is voor sukkels en noodgevallen, als je eenmaal een vrachtwagen gewend bent. Ik heb een twee-paards trailer, met een Land Rover Disco ervoor, maar ook dat kan niet tegen een vrachtwagen op, het rijdt gewoon veel stabieler.
Overigens, denk je er wel aan dat jij als zaak je wagen WEL elke vijf jaar moet laten keuren door de RVV. Ook kun je geen kwart-tarief ontheffing krijgen. Niet dat dat nou zo erg is bij 60 euro per drie maanden (tot 12.000 kg toegestaan gewicht), maar ook je verzekering zal duurder zijn.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 00:09

Thanks, Ikke.
En wat zal ik kwijt zijn aan het hele gebeuren van het halen van het bewijs?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:18

Ik ben er van overtuigt dat paarden minder bang zijn op de vrachtwagen.
Heb een erge angstige pony gehad die echt bang voor alles was.
Liep zo achter me aan de vrachtwagen op, dat had ik echt niet verwacht, paar maandjes later liep ze me weer zo achteraan, ze moest er wel tig keer af en op nog, omdat er andere paarden vanaf en op moesten.
Ik denk dat het ook beter kwa wegligging is voor jezelf Lachen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:27

Ik rij geen vrachtwagen maar kan me voorstellen dat het veel fijner rijd. Ik ben zelf ook nog een beetje bang op de weg. Ik heb het eindelijk aangedurft om mijn rijbewijs te gaan halen, maar in mijn vaders kleine auto rij ik niet. In de bus van zijn werk daarin tegen rij ik wel prettig, lekker hoog en zo heb ik tenminste overzicht.
Voor de paarden kan ik me voorstellen dat het ook prettiger is, stabieler, en je kan er evt meer meenemen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:30

Nu je toch je vrachtwagenrijbewijs hebt, ga dan zeker geen auto opzoeken voor klein rijbewijs. Die kosten bijna 2x zoveel dan een auto op groot rijbewijs met evenveel ruimte.

Een vrachtwagen is inderdaad beter vervoeren. De paarden kunnen dwars of achteruit staan, dan kunnen ze het remmen/optrekken beter verwerken. Omdat de achterhand aan de voorkant staat.
Tijdens het vervoer staan ze bij ons gewoon smal en op wedstrijd zetten we de schotten zo breed mogelijk, zodat ze een soort stand hebben. Dan staan ze net wat lekkerder.

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:53

Natasha schreef:
richting Dord vind ik het rot! Haha!

Ik kom uit de buurt van Dordt maar de uitdrukking is

Hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt

Maar het klopt wel dat het verkeer hier rotter is om te rijden dan bij jullie in de buurt. Je moet iets meer aso rijden vaak om je zin te krijgen.

Enneh met vrachtwagen rijden is enger als met trailer (mijn ervaring). In de vrachtwagen heb je geen neus zitten dus heb je sneller het idee dat je bij iemand achterop klapt terwijl er nog een ruimte van hier tot Tokyo tussenzit.

Wellicht is een wat hogere auto een idee voor je, zit je ook hoger maar heb je tenminste nog een auto onder je kont ipv een vrachtauto Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:00

bogie schreef:
Enneh met vrachtwagen rijden is enger als met trailer (mijn ervaring). In de vrachtwagen heb je geen neus zitten dus heb je sneller het idee dat je bij iemand achterop klapt terwijl er nog een ruimte van hier tot Tokyo tussenzit.

Wellicht is een wat hogere auto een idee voor je, zit je ook hoger maar heb je tenminste nog een auto onder je kont ipv een vrachtauto Lachen

Reed je zelf, of zat je ernaast?
Rijden is totaal anders dan meerijden. Als je zelf rijdt, bepaal je zelf wat er gebeurt. Als je erbij zit, zie je alleen wat er gebeurt maar "voel" je niet de reacties van de wagen, dat is veel enger.
Kennis van mij, die kampioen rally is in Austin Healey 3000, is gillend uitgestapt toen ie naast z'n vrouw zat. Die vrouw reed zo strak, dat hij constant zat te wachten tot de auto uit zou breken.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:45

Dan zal ik wel een appart paard hebben. Clown
Een vrachtwagen loopt hij absoluut niet op, terwijl hij wel zo in een 2-paards trailer stapt.
En als we hem dan met pijn en moeite op de vrachtwagen hebben gekregen kan hij geen seconde stil staan, terwijl hij op de trailer altijd doodstil staat.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 01:28

Iemand een idee hoe lang/ en hoe duur t is, om dit bewijs te halen?

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 08:01

ikke schreef:
bogie schreef:

Reed je zelf, of zat je ernaast?
Rijden is totaal anders dan meerijden. Als je zelf rijdt, bepaal je zelf wat er gebeurt. Als je erbij zit, zie je alleen wat er gebeurt maar "voel" je niet de reacties van de wagen, dat is veel enger.
Kennis van mij, die kampioen rally is in Austin Healey 3000, is gillend uitgestapt toen ie naast z'n vrouw zat. Die vrouw reed zo strak, dat hij constant zat te wachten tot de auto uit zou breken.

Ik zat er naast Lachen is me eigenlijk nog nooit echt opgevallen dat dat anders zou zijn als dat je echt achter het stuur zou zitten,

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 08:09

Volgens mij (maar ik kan er naast zitten) moet je tegenwoordig als je je groot rijbewijs wilt halen OOK je chauffeursdiploma hebben - ook al wil je never nooit niet beroepschauffeur worden.
Dat chauffeursdiploma halen duurt velen malen langer (en kost ook nogal wat) dan je rijbewijs halen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:11

Ik heb mijn C rijbewijs. Ik heb ook een vrachtwagen. Maar die is helaas afgekeurd. Een vrachtwagen rijd veel fijner en is voor de paarden ook veel prettiger dan en trailer. Ik durf zelf niet te rijden met een een trailer.
Bij mijn weten is een chauffeurs diploma niet nodig. Ik heb er wel 1, maar alles is dan ook betaald door Hare Majesteit. Dus ik kan je niet vertellen wat het kost.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:45

Ibbel schreef:
Volgens mij (maar ik kan er naast zitten) moet je tegenwoordig als je je groot rijbewijs wilt halen OOK je chauffeursdiploma hebben - ook al wil je never nooit niet beroepschauffeur worden.
Dat chauffeursdiploma halen duurt velen malen langer (en kost ook nogal wat) dan je rijbewijs halen.

Ja klopt, dit is sinds korte tijd zo. Het kost hierdoor een hoop meer en duurt ook langer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:47

Ibbel schreef:

klopt, je theorie van de C-rijbewijs is tevens je chauffeursdiploma. Het bestaat uit drie delen; verkeerstechniek (voeger het theorie-examen), administratie (de papierwinkel) en voertuigtechniek (hoe werkt een vrachtauto in de basics). Het is niet overdreven moeilijk en de kosten vallen ook wel mee. Bovendien is het een beroepsopleiding, dus kun je het als scholing van de belasting aftrekken.
Een C- rijbewijs, kompleet met E en theorie moet je tellen op 5.000 euro. Zonder E zo'n 3.000 euro. Hangt er een beetje vanaf hoe vaak je examen moet doen, natuurlijk, maar over het algemeen moet je in twee keer wel kunnen slagen, als je niet meteen slaagt. Bij de vrachtwagen wordt veel minder gezeikt over de details, er wordt veel meer gelet op het verantwoordelijksgevoel als chauffeur naar je medeweggebruikers.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:25

Ik weet niet hoeveel paarden je wil vervoeren, maar je hebt ook 1 paards (of soms 2 paards) vrachtwagentjes waarin je gewoon met je b rijbewijs mag rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:21

Kareltje1 schreef:
Ik weet niet hoeveel paarden je wil vervoeren, maar je hebt ook 1 paards (of soms 2 paards) vrachtwagentjes waarin je gewoon met je b rijbewijs mag rijden.

Heb je al eens de prijzen vergeleken?