10 jaar niet paardgereden en dan ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nnatasja

10 jaar niet paardgereden en dan ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 14:45

even een vraagje van mij of iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt ,

Ik heb vanaf mijn 4de jaar tot mijn 18de altijd heel veel paardgereden , of eigenlijk ponygereden Lachen

Door omstandigheden ben ik er rond mijn 18de mee gestopt , op mijn pony zat ik altijd volkomen relaxt en ze kon me maar zelden verassen met een uitspatting omdat het een beetje voelde alsof haar benen mijn benen waren wist ik meestal wel wat de volgende stap zou zijn , doorzitten vond ik heerlijk en ik kan gerust stellen dat ik me 100% op mijn gemak voelde op de rug van een pony of paard , zelfs vreemde paarden waar ik op ging rijden voelde voor een groot deel gewoon vertrouwd aan.

Nu ben ik inmiddels 30 en heb dus jaren niet meer gereden , een tijdje geleden had ik de kans om weer eens te gaan rijden en ben zelf naar die stalling gegaan , geborsteld , gezadeld .. dat ging allemaal nog wel vrij vertrouwd , het paard is 1.63 een stuk groter als mijn laatste pony was ( 1.44 ) en eenmaal bij de bak aangekomen , beugels op maat gemaakt , nog even aangesingeld , slinger mijn been in de beugel en .. er niet op te komen Bloos nou was dit een heel rustig paard dus met hulp van de bakomheining kwam ik er evengoed nog wel op Clown

maar het rijden was zo vreemd .. helemaal niet meer dat gevoel van "wij" .. maar het gevoel van" ik boven op jou en jij kan ieder moment een rare beweging maken waardoor ik iedere 163 centimeter in sneltreinvaart naar beneden zie voorbij komen " eerst dus maar even uitgebreid rond gestapt en toen ik me durfde te wagen aan een draf dacht ik dat echt dat ik er af zou gaan don.. eh vallen , dus maar weer gaan stappen en langzaam uitgebreid naar wat drafjes die waarschijnlijk niet om aan te zien waren .. volgens mij zat ik er toen ik 4 jaar was nog beter op dan nu ..

zijn er mensen die dit gevoel herkennen nadat ze jaren niet gereden hadden ? voor mij was het echt een verassing al had ik gerust niet verwacht dat ik er zo weer in volle vaart vandoor zou rijden maar zo erg ...

groetjes natas

Sily

Re: 10 jaar niet paardgereden en dan ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:19

Ik ben op mijn 15de gestopt en op mijn 23ste weer begonnen, op mijn eigen peerd die ik ook gelijk kon gaan inrijden, en jees....wat een ramp ben je dan he Haha!

Alles ging autoatisch, terug nemen, figuren rijden, net als fietsen, maar dat wij samen tegen de hele wereld gevoel was weg.

Mijn evenwicht is neit zo denderend meer als bij mijn eerste paard, zonder zadel rijden is zowaar moeilijk, terwijl ik met mijn eerste paard buitenritten maakte zonder zadel, nu ben ik al blij als ik een drafje overleef Haha!

Komt wel goed hoor, enige wat nu nog steeds bij mij hangt is mijn bagger houding, vroeger zat ik recht, tenen naar binnen, schouders naar achteren, handen op de juiste plaats en huppakee....daar is tegwnwoordig niet veel meer van terug te vinden Haha!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:27

IK ben ook vorig jaar na een pauze van 6 jaar weer begonnen. Erop komen lukte bijna niet, voelde me heel wiebelig.
Vroeger stapte ik op alles dat bokte, in het begin dacht ik dat het nooit meer goed zou komen met me, maar ondertussen stap ik vrijwel weer op ieder paard.
Ben wel nog regelmatig onzeker, weet niet of het aan mij ligt of het paard. Het gevoel komt dus wel terug, maar het duurt even.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:30

10 jaar niet paardgereden en dan... SPIERPIJN!!

Sorry, maar dat is echt het enige wat ik me voor kan stellen. Kan me nog niet in die situatie inleven... Clown

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:32

Hermesdeux schreef:

Sorry, maar dat is echt het enige wat ik me voor kan stellen. Kan me nog niet in die situatie inleven... Clown

Na 7 jaar iig nog niet Haha!
Maar dat kan ook komen omdat paard en ik samen begonnen zijn met opbouwen Knipoog

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:34

Hermesdeux schreef:

oja bijna vergeten, spierpijn, dat zeker! Haha!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:37

Ik kan niet voor mezelf spreken maar wel voor mijn moeder.
Zij heeft vroeger paardgereden maar rond haar 25 gestopt, vele jaren later toen ik op paardrijden zat en ik een pony kreeg begon het bij haar ook weer te kriebelen en ze is iets na haar 50ste weer begonnen, eerste op een manege, ze vond het wel leuk, maar het was niet meer zoals het was.
Na een jaar is ze ook op mijn pony gaan rijden (kan ook aan mijn lieve pony liggen) en is ze er weer helemaal gek van, heeft ze zoals jij zegt het wij-gevoel.
Ik denk dat het idd tijd nodig heeft om er weer aan te wennen en terug te komen.

Ingsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:39

Ja ik herken het wel, ook ik heb van mijn 10e tot mijn 26e gereden en toen 9 jaar ertussen uit..

Via mijn vriendin kwam ik weer in aanraking met paarden, en als ik ging rijden was ik de feeling totaal kwijt... Nu heb ik zelf 2 ponies en ging ik meer de verzorging doen.. Maar nu ik wat vaker ga rijden begint het toch te kriebelen. Dus het was voor mij een kwestie van langzaam opbouwen en het komt vanzelf weer, en over enige tijd mag ik op mijn eigen paardje gaan rijden en dat maakt het voor mij helemaal zo leuk...

Dus geeft het de tijd en het komt echt vanzelf...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:52

Ik herken het goed, dat is precies het geval met mij. Ik ben er ook jaren tussenuit geweest en ben ergens een paar stukjes 'feeling' verloren. Vervolgens weer opgepakt maar een keer gevallen, vertrouwen kwijt, toen weer terug gevonden op een pony maar nog niet op bepaalde paarden en nu... is het een beetje een zootje. Op het ene paard kan en durf ik bijna alles, in sommige andere gevallen juist heel weinig. In sommige dingen gevorderd, in andere dingen beginner. Erg vermoeiend.

Overigens krijg ik al spierpijn en moeite met erop klimmen als ik meer dan een week niet rijd... die 5 jaar, 11 maanden en 3 weken extra maakte nauwelijks uit.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:40

Ik ben op mijn 12e gestopt na 4 jaar paardrijden. vorig jaar begon ik het te missen en ben ik hier opzoek gegaan naar een bijrijdpaardje, en k vond een inrijd shet. Ik durfde het wel aan, en na heel wat bokjes enzo durfde ik het nog helaas moest ik stoppen. Ben vorigjaar september weer begonnen op een manege, maar het voelde ook niet echt vertrouwd aan. Na 4 lessen weer gestopt want me angst kwam terug, nu wou ik me er toch weer aan wagen en ben ik verzorg/bijrijdpaardjes gaan zoeken, en met resultaat, ik heb nu 2 bijrijdpaardjes, 1 haflinger en 1 kwnp. de haf is ong 135 en de kwnp is 164.. Op de kwnp nog niet gereden, de haf al 2 keer. Na veel gepoets en vaak erheen heb ik toch een band opgebouw, vorige week donderdag heb ik het erop gewaagt, en het verliep prima, ook nog gegalopeerd en alles ging lekker. Vandaag weer, maar dit liep iets minder lekker, ze schoot er vandoor, maar dit kon ik verwachten op den duur wil ze je uitproberen, nou blijkbaar nu al, maar ben boos geworden en toen deed ze niks meer..

Je moet gewoon weer wat vertrouwen krijgen en niet bang zijn, al ben ik dat ook wel maar als ik er eenmaal ben niet.. Gewoon stappen en als je durft aandraven, desnoods vraag je een paar prive lesjes, en ga je eerst aan de longe, dan kan er amper wat gebeuren en kan jij wat vertrouwen krijgen..

suc6.. en geniet ervan..

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:52

haha ik heb hetzelfde meegemaakt. had zeker 7 jaar niet gereden.
en kocht een paard, dat nog niet zadelmak was.

ben manegelessen gaan volgen, en tegelijkertijd mijn paard laten inrijden bij een dressuurstal.
heb heeel veel spierpijn gehad, het ik boven op jou gevoel was al na een paar keer rijden weg. maar doorzitten ging echt voor geen meter!!

nu ben ik een half jaar verder. heb mijn paardje nu zelf te berijden.
en dat gaat hartstikke goed.
ik heb het geluk dat ik een sok van een paard heb, hij mij de kas geeft dingen te leren, en ik dus hem.
Ik ben heel erg tevreden met hoe het nu gaat!! en ook doorziten gaat weer als vanouds.

(ik pak alleen altijd het zweepje over, oude gewoonte Haha! )

luvvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:39

had het al toen ik 6 maanden niet meer had gereden :S

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:34

Ik ben ook pas sinds een achtal maanden weer begonnen met rijden na een stop van 7 jaar.

Ouders waren nooit dol op paarden en waren blij toen ik ging studeren en het niet meer kon betalen. Sinds een kort verblijf in Engeland waar ik heb kunnen proeven van cross country de smaak weer helemaal te pakken. En nu ik werk heb ik de draad direct weer opgepakt.

Inderdaad, de spierpijn na de eerste les was niet onbeduidend. En het opstijgen...ai ai ai, die lenigheid van een tiener is ver te zoeken. Nog steeds overigens, maar ik ben dan ook nooit een elastiekje geweest.

Hetgeen wat me nog het meest opviel is dat het doorzitten helemaal niet ging. Zal ook wel te maken hebben met mijn zielige adductoren die al die jaren werkeloos zijn geweest. Zelfs na al die tijd intensief rijden heb ik de indruk dat het minder 'vanzelf' gaat in vergelijking met vroeger.

Aan de andere kant zijn er ook een heel aantal dingen verbeterd. Angst had ik nooit en is er gelukkig nog altijd niet. En gek genoeg heb ik het idee dat ik meer overwicht (en overgewicht Haha! ) heb dan vroeger. Zowel in de dressuur als in het springen schat ik mijn niveau nu hoger in. Ik rijd ook wel een stuk intensiever dan vroeger.

Het enthousiasme is groter dan ooit, nu er geen rem op wordt gezet door bezorgde ouders. En wat was ik trots toen ik mijn springzadel, hoofdstel en attributen had gekocht. Toch een kinderwens die alsnog is ingevuld.

Succes ermee!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:12

Ik begrijp je helemaal!!!!!

Ik heb gereden vanaf mijn 6de tot mijn 14de en ben 3 jaar geleden weer begonnen. Eerst gewoon 1 keer in de week en nu sinds juni ben ik de trotse "bezitter" van een eigen paard.

Ik moest echt weer van voor af aan beginnen. (ik moet er bij zeggen dat ik 4 jaar geleden een beroerte heb gehad en dat daardoor het "ruitergevoel" totaal weg was en soms nog steeds weg is) Je ziet nu als volwassene de gevaren en dat helpt ook niet echt mee... Het heeft tijd nodig maar ik kan je uit ervaring zeggen dat het heerlijke ontspannen gevoel vanzelf weer terug komt!

nnatasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 19:15

poeh fijn te horen dat het andere ook bekend in de oren klinkt en .. vooral dat het dus echt een kwestie van wennen is ..
Op zich kan ik ook wel rijden of althans zou het moeten kunnen Knipoog heb vroeger veel wedstrijden gereden in de B klasse en L klasse ( ja ik weet het de meeste hier zijn hoger geklasseert maar ik vond het toen al heel wat Knipoog ) en dan nu .. als mensen me een maand geleden hadden gevraagt " kan je paardrijden " had ik volmondig ja gezegt en enthousiast gaan vertellen over de wedstrijden en mijn persoonlijke hoogtepunt 2de worden op de nederlandse kampioensschappen en nu .. ahum .. paardrijden eh ja hoor .. maar moet wel weer even wennen Knipoog

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:41

Ik herken dat ook bij mijn moeder, zij had vroeger jachten gereden en heel veel gesprongen, maar je had haar de eerste keer weer op het paard moeten zien...

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:22

O.....heel herkenbaar...

Heb zelf van 6 tot 18e gereden, toen bij overgang naar paard gestopt.. (mijn ouders vonden dat ik eerst maar eens moest uitgaan etc...)..

Toen ik mijn huidige vriend leerde kennen, bleek zijn hele familie paard te rijden, behalve hij.. Dus ik mijn schoonpappa mee rijden.. (op een grote Ier) Nou ik bakte er helemaal niks van.. kon niet meer doorzitten, had totaal geen grip op dit beest en werd er dan ook van af gekeild..

Nu inmiddels weer 8 jaar geleden en ik ben weer helemaal terug.. Maar het heeft wel een tijdje geduurd..

Ik denk dat het komt omdat je je pony op een gegeven moment helemaal kent en daar ook de baas over kan spelen.. En dat lukt je bij een paard niet.. Daarnaast is het ook gewoon weer een kwestie van wennen, dus gewoon volhouden, je komt er vanzelf wel weer!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:33

Ik heb het zelf gehad toen ik een jaar wegens medische achtergrond niet gereden had. Ik was vrij snel weer 'terug' op mn oude gevoel, maar het was in het begin ook wel onwennig. Ik kan me voorstellen dat het na 10 jaar veel erger is.

Mijn moeder heeft vroeger op jonge leeftijd veel paardgereden, door de bossen gecrossed, gesprongen etc.
Nu is ze 59 en zou graag weer paardrijden, niet intensief maar soms eens een buitenritje.
Maar als ik haar voorstel om mee een buitenrit te gaan maken bij een manege, is ze bang, ze durft niet meer.
Ze wil eerst graag wat lessen proberen, maar als ik dan een lessenkaart voorstel pruttelt ze dat ook af.

Toen ik haar een paar jaar geleden op mn toenmalige D-pony plantte, glunderde ze van geluk, maar toch vond ze het wel eng en kwam ook niet verder dan stap.

Ik wil haar nog dit jaar op een buitenrit hebben dus ben bezig haar een les en rit als kado te geven Knipoog Haha!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:43

Ik ben zelf nooit zo lang gestopt, langer dan 3 maanden kon ik niet zonder paarden. Het gevoel van niet samen maar ik op een paard en dan dat onbestendige gevoel heb ik al als ik op een vreemd (jong) paard stap. Dus ik kan me goed voorstellen hoe jij je moet voelen. Gewoon lekker doorgaan, het 'gevoel' komt vanzelf weer terug.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:49

ik heb een tijdje zo eens één keer per maand of één keer in de twee à drie maanden gereden. Van m'n 13de tot m'n 18de....
Daarvoor reed 'k al van m'n 5de elke week minstens één keer.
Mijn houding was helemaal naar de haaien... 'k zat naar voor, m'n handen niet stil kunnen houden, tenen naar buiten, hielen optrekken en m'n rug héél bol.

Nu heb ik privéles en begin steeds meer het 'wij'gevoel te krijgen. Eindelijk.
Ik heb eerst twee jaar terug les genomen op manège maar daarna privéles beginnen nemen met m'n verzorgpaardjes. ik moet zeggen, ik heb véél fouten moeten afleren. Maar je komt er hoor. het gevoel komt zeker nog terug. Het duurt even, je zal moeten doorzetten. Maar je zal merken dat alle moeite niet voor niets is.

Véél succes nog met het paardrijden

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:46

Oef, ik ken het! Ben nu bijna 25 en heb van mijn 8ste tot mijn 11de paardgereden. Iedere week al die jaren lang. Ik herinner het me nog als de dag van gisteren.

En het ging weer kriebelen. Dus ik op een M-niveau paard gaan zitten bij een vriendin thuis. Wat vond ik het erg zeg. Niet eng, want ik heb juist vaak te weinig angst.

Maar goed, kom er dan maar eens op.....brede knol, heb er 2 uur opgezeten. Alleen gestapt en gedraafd....heerlijk gevoel, maar geen 1heid gevoel nee. Voelde me net een beginner, naar voren kukelen, beugels kwijt, pinguinvoeten.... Clown

Ben een paar weken later op de manege begonnen, dat was vorig jaar juni. Eerst privéles om mijn "niveau" in te schalen. het ging goed, zelfs galop ed.

Echter had ik 3 dagen later nog het gevoel alsof ik een knol tussen mijn benen had! Toch niet opgegeven en blijven doorgaan. En langzaam maar zeker zat er vooruitgang in. Het enige onzeker wat ik heb is...mijn zit! Ik ben altijd bang dat ik niet goed zit. En ook al zit ik goed, het vinden van mijn evenwicht is nog wat moeilijk.

Sinds december 2004 heb ik een eigen paardje. Het is een pony, dus je hebt wat minder "voor" je dan bij een paard (in dit geval dan) dus op alle fronten wennen. Nu na een aantal maanden is het of ik niet anders heb gedaan. Ik heb dan 4 weken niet kunnen rijden wegens blessure paardje, maar volgende week ga ik er weer op.

En ik kan niet wachten! hoe rot het ook is die eerste keer weer, maar het voelt zo goed. Op de manege had ik geen echte band met de paarden waar ik op reed, maar mijn eigen meissie....heeerlijk!

Ik voel me heerlijk vrij, en als we dan goed hebben gereden is het zoooo heerlijk!!! En ik heb expres les iedere week als ik rijd, want ik wil het beste voor mij en mijn meis.

Maareh, gewoon doorzetten hoor! Dat gevoel van 1heid komt vanzelf!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:08

Ik heb ook drie jaar niet gereden en ben toen weer begonnen. Ik heb het gevoel dat ik zo veel vergeten ben en ik ben ook onzekerder. Maar het grappige is dat al mijn 'paardrij-reflexen' (paard struikelt, wil er vandoor, etc.) nog prima werken, terwijl een simpele volte verschrikkelijk moeilijk voor me is. Haha!

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:05

dit is ong. hetzelfde bij mijn moeder
in het begin was het toch weer raar
maar je wordt het denk ik gauw weer gewend! OK dan!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:15

Heej, mede Zaandammer! Lachen

Ik herken het hoor! Ik ben er zelfs 17 jaar uitgeweest!
Ging vorig jaar beginnen met lessen op de manege...(Kalverhoek) Zelf poetsen en opzadelen.. en toen erop. Wat was dat raar ja. Inmiddels ben ik weer aardig 'bij', en rijd sinds vorige week op mijn eigen paardje. Toen ik daar voor het eerst opstapte... Wat was ze smal! Zo wennen... Maar het gaat goed. Elke dag een stukje beter Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:07

Ik herken het ook helemaal! Zelf ook op mijn 18de gestopt, en op mijn 30ste weer begonnen! Is dus precies hetzelfde. Ook vroeger intensief gereden en kende mijn pony door en door, en niets was te gek. Op mijn 29ste heb ik een E-pony gekocht, omdat ik toch wel weer wilde rijden. Jonge pony, toch maar in laten rijden. Had voordat ik ze in liet rijden een paar keer op het paard van een vriendin gereden, en inderdaad, het gevoel is ver weg. Ik was bang dat ik er na 1 keer bokken langs zou liggen, en dan was het wel heel makkelijk voor een jong paard. Het evenwichtsgevoel is gewoon helemaal weg en moet weer helemaal opgebouwd worden. Qua hulpen en zo gaat het wel automatisch, maar ook wel moeilijker omdat je constant met dat evenwicht zit. Na een paar maanden zit er gelukkig wel vooruitgang in. Haha!