hoefjes van shet ?.. kijk even..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

hoefjes van shet ?.. kijk even..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 21:09

hallo,

ik heb een vraagje, en ik vraag dit gewoon uit nieuwsgierigheid, dus aub gewone reactie's..

nou..
ik hoor vaker dat je hoefjes van een shet ( of gewoon andere pony ) in principe, als je het een beetje weet, zelf zou kunnen bijvijlen.. en dat het soms nog niet eens nodig is. want als je ziet dat ze hoefjes te 'kort ' worden. wandel/rijdt je gewoon op het zachte, en als je ziet dat ze te 'lang 'worden, loop je wat meer op straat

wie kan mij hier iets meer over vertellen..??

Saskia9

Re: hoefjes van shet ?.. kijk even..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:12

hoi !

ik heb ook een shetje gehad..
en die is een jaar lang niet naar de hoefsmsid geweest,
toen heb ik het uiteindelijk wel laten doen,
alleem de achterste hoeven waren een beetje te lang !

ik ben eht er wel mee eens dat die hoeven neit zo snel groeien en dus minder vaak nodig is..

alleen zelf bijvijlen vind ik niet zo'n strak plan..
gewoon elk jaar of 1 keer per half eens laten doen..
licht er gewoon aan hoe snel ze groeien dus \!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:15

Mij lijkt het gewoon dat ieder paard of het nou een shet is of niet, bekapt moet worden; de een misschien maar 2 keer per jaar, de ander misschien iedere 8 weken. Als je veel op de weg komt slijt de hoef idd sneller dan wanneer ze alleen maar op 'zachte' ondergrond komen. Zo denk ik er iig over Haha!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 21:23

ja, nee klopt ook wel.. want je weet natuurlijk niet waar en hoe je moet vijlen...
maar had het van iemand gehoord, en wou eens weten wat jullie ervan vonden

groetjes

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:27

Niet doen. Ook al is het 'maar een shetje', hij moet wel op zijn hoefjes kunnen lopen, ga er alsjeblieft niet zelf aan klooien.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:27

mijn shet moet iedere maand naar de smid die groeie reuzehard,.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:29

Ook al is het maar een beetje 'bijvijlen', ik zou persoonlijk niet aan mijn paard zijn voeten gaan hobbyen Haha! Als je er nou een cursus voor had gedaan, dan kun je wel iets van de basis, maar ik zou het niet doen Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:32

horsewisper schreef:
mijn shet moet iedere maand naar de smid die groeie reuzehard,.

komt mede omdat het nu nog een veulen is , dan moeten ze vaker

maar veel shetten zie je die veel op de weg lopen en dan is de achterkant wel kort maar de tenen worden dan alsnog te lang

net als bij nagels van mensen de een groeit erg hard de ander langzaam

als je weer te veel langs de weg wandeld moet je weer opletten dat ze niet te kort worden ,.. laat voor de zekerheid toch maar regelmatig (desnoods 1 x in de 3 maand ) de hoefsmid even kijken of hij/zij nog goed op zijn hoeven staat , hoeven groeien / slijten ook niet altijd gelijkmatig

stalletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:42

ik wandel elke dag met me shet, maar ook weer veel in de berm. Ga 2 keer in het jaar naar de hoefsmid, er hoeft nooit veel af, maar noodzakelijk is wel dat ze op de juiste manier en recht worden bekapt... Sommige shetten krijgen snel x-beentjes volgens onze hoefsmid als er nix aan gedaan wordt..(daarom zou k t niet zelf doen) Ik zal gewoon (ligt eraan hoe snel de hoeven groeien) af en toe naar de hoefsmid gaan, die vertelt dan wel hoe vaak het nodig is.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 22:23

zoals ik hierboven al vermeld had, doe ik het ook niet zelf, ik vroeg het me alleen af,

groetjes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:33

Als je kán vijlen kan je elk paard vijlen, of het nou een mini of een shire is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 23:11

heb het jaren zelf gedaan, maar je moet je er wel echt in gaan verdiepen!

haal wat boeken uit de bibliotheek, en lees die helemaal goed door.
het gaat namelijk niet alleen om de hoef, maar ook om het been wat erop steunt, vijl je tijdenlang scheef dan zal het dier scheef op die hoef gaan staan, al zal het voor het oog lijken dat hij netjes recht gevijld is..
verder is vooral onderhoud aan de onderkant van de hoef het moeilijkst.

bijvijlen is vrij simpel, maar de onderkant netjes houden, dus ook de straal goed bijsnijden is wel een vak apart...

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 23:52

ja je moet wel weten waar je mee bezig bent. Want als je verkeerd vijlt, en je hebt een verkeerde stand. Dan worden de gewrichten verkeerd belast met gevolg kreupelheid. Ook is het belangrijk dat de stralen mooi schoon blijven. Anders kan je rotstraal krijgen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:55

het kan wel inderdaad. ik laat het toch liever aan een hoefsmid nodig. die man heeft en voor geleerd en weet waar hij mee bezig is. dat wij dan allemaal gaan denken ooh das een makkie vind ik een beetje naief. maar er zijn ook cursussen voor geloof ik.
maar waarom zou je het zelf doen? alleen een beetje bijvijlen of bekappen is niet zo heel erg duur en dan weet je tenminste zeker dat het goed is.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:36

Ik heb mijn shet nu bijna 5 jaar.
De eerste 2 jaar is ze nooit naar de smid geweest, en bij de vorige eigenaar ook niet tot weinig!
2 jaar geleden is ze wel geweest, en heeft hij haar bekapt, en vertelde me dat het nog niet eens nodig was.
Nu is het dus al een tijd geleden. Als de smid bij mij op stal is kijkt hij vaak wel even naar der hoefjes, als hij de andere paarden gaat beslaan.
Ik ben de gelukkige eigenaar van een shet met ECHTE shetlanderhoefjes!
Zoooo sterk!!! En dan nu al 2 jaar niet bekapt, en loopt/staat er nog super op! Haha!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:17

ellepel schreef:
bijvijlen is vrij simpel, maar de onderkant netjes houden, dus ook de straal goed bijsnijden is wel een vak apart...

Ik vijl zelf regelmatig bij, maar doe niks aan de zool. Als ik 1x per jaar de hoefverzorger (natuurlijk bekapper) erbij heb, haalt die ook nauwelijks iets van de straal af. In principe is het niet nodig denk ik dat ik hem er nog bij haal, maar gewoon voor de puntjes op de i is het altijd prettig.
Mocht TS besluiten om zelf wel aan de slag te gaan zou ik om advies vragen bij de smid, hoe ze het best kan vijlen, welke gereedschappen het handigst zijn, enzovoort. Dan hem een keer over slaan en de keer erop er wel bij halen. Op die manier heeft ze meteen controle dat alles goed gaat.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:17

mijn vader vijlt de hoeven van mijn shet zo nu en dan. we hebben altijd koeien gehad, en daar deed hij het ook altijd zelf bij. de straal enzo komt hij niet aan. het is enkel en alleen de onderkant bijvijlen. als de hoeven te lang worden komt de hoefsmid die ze dan goed bekapt. bij mn paard doet mn vader het nooit, want die weigert hem een voetje te geven... Bloos mijn paard word dus ook helemaal bekapt door de hoefsmid. qua groeien gaan ze allebei op het zelfde tempo dus de hoefsmid hoeft maar 1x te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:40

ik heb mijn shetlandersd altijd zelf gedaan. wijst zich vanzelf. toen ik me ging verdiepen in het natuurlijk bekappen, bleek dat ik het altijd al deed.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:44

ik zou er niet zelf aan beginnen als ik er niet minstens een cursus voor had gevolgd.
plus dat een hoefsmid vaak ervaring heeft en dingen ziet , waar wij over heen zouden kijken

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 19:21

hallo,

nee ik zou het ook niet zelf willen doen, het idee al dat zon jong beestje ( nu 3 geworden ) zo vroeg al iets aan zijn beentjes kan krijgen daardoor.. nee laat maar

ik vroeg me alleen af. en idd als je het weet en kan dan zou je het af en toe nog een zelf kunenn doen.. maar ja met 2 linkerhand Tong uitsteken Vingers aflikken Tong uitsteken lukt dat nie wahah

bedankt allemaal

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:12

Het enige wat ik doe is zorgen dat de rand van de hoef rond blijft. Dat hij dus goed kan blijven afrollen. Ik heb wel even aan de hoefsmid (natuurlijk bekapper) gevraagt hoe en wat het handigst was, maar het stelt niet veel voor. Als je op de website van paardnatuurlijk kijkt, daar staan wat richtlijnen op. Idd niet teveel zelf gaan prutsen, ook niks aan de stand of de manier waarop de hoef is afgesleten doen, alleen de rand rond maken kan geen kwaad (mustangrol heet dat trouwens, zie paardnatuurlijk).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:18

Als je het zelf doet is de kans groot dat ze hoefstand verkeerd wordt. voor een keer is het niet erg als hij scheurt of iets. Maar anders moet je echt een curses/opleiding volgen.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:18

onze hoefsmid komt om da 8 weken maar, doet de shet om de 16 weken, die groeien niet ze snel!

IloveShets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:20

Sanne is heel haar leven nog nooit bij de hoefsmid geweest en is nu 5 jaar. Omdat de eigenaar het niet wil. Ze heeft sterkte hoeven en ze zijn mooi rond.

Ze word binnenkort wel bekapt, beetje bijwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 08:21

als je de rand rond maakt, is de hoef al bijna klaar. en je ziet aan de hoef onder dan wel wat je nog een beetje bij kunt vijlen. ik zou zeggen probeer het eens, en vraag dan later aan de hofsmid of het goed is. ik moest trouwens gister een (nieuwe) pony van ons bekappen, maar aan de hoef te zien verkloot door een hoefsmid,. dus dat kan ook!!!