Bijten >> Hoe afleren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneS

Bijten >> Hoe afleren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 22:40

Mijn paard, 6 jarige ruin van Kimberley, heeft momenteel een bijt periode. De laatste maanden is dit bezig. Hij doet het niet gemeen, maar alles wat binnen zijn bereik komt, moet hij op of in bijten. Het is nu een beetje ergelijk aan het worden, voor ik zijn hoofdstel omheb, moet ik nogal eens ingrijpen om zijn tanden te mijden. Touw aan het halster doen, via een omweg om hem te slim af te zijn. Je jas is ook regelmatig de dupe. Hij weet dat ie fout zit, zodra ik met mijn hand maar richting zijn mond ga om m iets los te laten, deinst hij achteruit.

Stemhulpen is hij niet erg van onder de indruk (tijdens het rijden op zich wel, maar in de omgang is ie er niet van onder de indruk), maar zoals ik al zei, zodra je ook maar met je hand naar hem toe gaat laat ie los of draait ie zijn hoofd weg.
Een zweep hoef ik niet mee aan te komen, hij is daar enorm bang voor en ik heb m nu net weer zo ver dat ik redelijk kan longeren met zweep.

Ik wil graag dat dit gehap en gebijt minder wordt, maar ik wil hem niet schuw maken. Wie heeft er tips om het minder te laten worden?? En wie heeft dit ook gehad, zo'n periode???

fresco

Re: Bijten >> Hoe afleren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:43

Kan je hem niet 1x heel hard in zijn bovenlip knijpen, op het moment dat ie bijt?
Of is ie je te snel af?

Ik ken iemand die had dit zelfde probleem en heeft haar paard een keer hard terug gebeten... Haha!
Maar dat raad ik niemand aan...

En mep zou ik hem ook niet zo geven, in ieder geval niet tegen zijn hoofd (kopschuw).

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:47

je kan hem gewoon corrigerend een tik op zijn hals geven hoor met een brul erbij.

Op het hoofd of op de neus slaan is vaak niet zo slim maar een tik op het lijf op de hals snapt hij prima en schuw wordt hij er niet zomaar van.

Denk in paardentaal : als hij een ander paard zou bijten krijgt hij ook een knauw terug of een por. Je hoeft niet hard te slaan maar wel duidelijk maken dat je het niet wil hebben op een manier die hij begrijpt. dus gewoon een tik verkopen niet te moelijk over doen, jij moet dominanter dan hij blijven. Bijten is niet echt resectvol gedrag en je paard mag best respect hebben voor je.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:25

Je hebt zelf ook al opgemerkt dat:
Citaat:
Hij weet dat ie fout zit, zodra ik met mijn hand maar richting zijn mond ga om m iets los te laten, deinst hij achteruit.

Heb je wel eens paarden, vooral ruinen en hengsten, met elkaar zien spelen? Hun spel is een soort tikkertje: ik bijt jou, jij bijt mij, maar wie is er sneller? Soms proberen ze elkaar bij het halster te grijpen. Als ze onderling dit spel spelen proberen ze elkaar om de beurt te bijten en de ander te ontwijken: juist dat gebeurt er als je hem slaat omdat hij bijt. Je speelt zijn spel mee. Het is niet zo dat je hem het bijten op die manier afleert.

Citaat:
Denk in paardentaal : als hij een ander paard zou bijten krijgt hij ook een knauw terug of een por.

Dat is juist the name of the game! Ga hier dus niet in mee als je wilt dat hij stopt met spelen. Blokkeer de beet met je elleboog op het moment dat hij een uitval doet. Hij loopt er dan zelf in: jij blokkeert en geeft geen emotie als reactie. Schenk er zo min mogelijk aandacht aan. Maar vooral: blijf buiten bereik van zijn tanden als het kan. Ga hem dus niet over zijn neus aaien, blijf niet voor zijn stal staan, enz. Want zo nodig je hem juist uit tot dit spel: hij krijgt immers direct je aandacht als hij dit doet. Ontneem zijn plezier door het spel niet mee te spelen.

Probeer door middel van grondwerkoefeningen je paard duidelijk te maken dat jij degene bent die bepaalt wat er gedaan wordt: wanneer er gespeeld wordt en welk spel. Zorg dat je de spelletjes wint.... De 7 games van Parelli zijn hier heel geschikt voor.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:55

Intressant onderwerp
Ik heb hier een klein hengstje staan, die bijt ook overal in waar het maar in kan bijten.
Hij probeert mij ook redelijk vaak te bijten, tik op de hals reageert hij niet eens op, volgends mij vind hij het nog lekker ook, echt je kan echt een mega mep geven maar geeft er niets om.
Tik op de neus wil nog wel eens helpen maar ook niet vaak.
Voor de zweep heeft hij wel respect, maar ook ik wil die niet voor het afstraffen gebruiken want hij is er wel bang voor.
Het is gewoon erg moeilijk, ik probeer hem ook wel te negeren maar het is zo vervelend.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:03

PP Ik ben het gedeeltelijk met je eens, Als het jonge spul ondering aan het spelen is dan gaat het wel over en weer. Maar de paarden weten ondering toch precies bij wie ze dat wel en niet kunnen flikken.

Als een paard niet van het spelletje gediend is zal hij toch ook uithalen of dreigen i.p.v mee te gaan in het spelletje.

Ik begrijp dat hij niet perse zijn eigenaresse bijt maar overal in bijt, en ik denkt dat weglopen als je paard in een touw staat te bijten niet een ffectivie oplossing is dan kan je beter corrigeren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:03

Terugbijten! Keihard! Gewoon zijn neus pakken en erin bijten...even ranzig...maar helpt vaak wel. Wij hebben hier een keer een gehad en die beet ook en liet ik mijn moeder aardappels koken. Ik legde dan een dik verband aan om mijn arm zodat de aardappel niet op mijn arm brande en dan de aardappel met het verband vastbinden (1 of 2 slagen). Als het paard bijt, is het de kunst om de aardappel op de juiste plek te krijgen...dus dat hij erin bijt...! Knap paard als die het na 3x nog doet...hij brand dan zijn mond een beetje Haha!

Troeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:37

sorry?? Volgens mij snap ik dat van die aardappel niet helemaal..

En "terugbijten" kan ook door knijpen met je vingers. Dat doe je toch niet met je tanden, straks hapt ie nog in je gezicht!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:41

Citaat:
Maar de paarden weten ondering toch precies bij wie ze dat wel en niet kunnen flikken.

Als een paard niet van het spelletje gediend is zal hij toch ook uithalen of dreigen i.p.v mee te gaan in het spelletje.

Klopt, maar dit doen ze op een andere manier dan het spel. Vaak wordt weggelopen of de achterhand toekeerd.

Citaat:
Ik begrijp dat hij niet perse zijn eigenaresse bijt maar overal in bijt, en ik denkt dat weglopen als je paard in een touw staat te bijten niet een ffectivie oplossing is dan kan je beter corrigeren.

Ik zou ook niet weglopen als mijn paard in het touw bijt. Ik wil een paard echt niet leren dat hij in het touw hoeft te bijten om mij te laten verdwijenen. Ik zou consequent omgekeerde psychologie gebruiken als hij in het touw bijt: geef hem het touw, maar dan ook helemaal. Haha! Prop het in zijn mond. Niet één keer, maar elke keer dat hij het doet. De lol is er dan snel af.

Citaat:
Terugbijten! Keihard! Gewoon zijn neus pakken en erin bijten...even ranzig...maar helpt vaak wel.

Levensgevaarlijk! In zijn neus bijten...
Paarden zijn zo razendsnel! Ik heb wel eens gezien hoe een paard iemand in het gezicht beet: haar mond liep ineens tot haar OOR! Dat is echt afgrijselijk! Paarden hebben niet zo'n snelle loslaat reflex: als ze schrikken lopen ze eerst achteruit en doen ze daarna pas hun kaken weer van elkaar.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:52

Troeta schreef:
sorry?? Volgens mij snap ik dat van die aardappel niet helemaal..

En "terugbijten" kan ook door knijpen met je vingers. Dat doe je toch niet met je tanden, straks hapt ie nog in je gezicht!

wat begrijp je niet aan een aardappel? Je wikkelt eerst het verband om je arm zodat je een soort bescherming krijgt tegen de hitte. Dan leg je de aardappel erop en wikkelt het verband daar nog 1 of 2 keer overheen zodat die vastzit. Als je paard dan bijt in de aardappel verbrandt die zijn mond... snap je? Zo hoef je niet te slaan, en je paard zal niet begrijpen wie hem pijn doet, zodat het vertrouwen niet weg gaat.

Dat terugbijten is misschien wel gevaarlijk, maar wel effectief... je moet blijven opletten... en als je knijpt kan die je vingers eraf bijten... Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:07

Mijn paard begint trouwens nu ook weer bijterig te worden, door een paar dingen:
Ten eerste heeft hij (wegens natte wei) een paar weken dag en nacht binnen gestaan, helaas.
Dan wordt ie ook meestal bijterig en vervelend.
En ten tweede zou het zomaar kunnen dat voorbijgangers hem lekkers toestoppen. Wordt ie ook happerig van.

Verder doe ik 2 dingen (ligt aan het paard en zijn reactie)
Of ik pak zijn lip en ga extra hard en extra lang erin knijpen/ ermee spelen, ook als ie het al zat is gewoon doorgaan.
Dan denkt ie de volgende keer meestal ook: "laat maar"
Of ik doe als Peruaanse pas, wij hem af (en zeg evt. iets van "héla") en reageer er niet op.

Je kan hem ook in één keer een tik op zijn neus geven en een harde brul ("EEEEJ" ) als hij echt té erg is.
Maar wel binnen 3 seconden na de hap anders begrijpt hij niet waarom dat ging.

machteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:24

mijn paard heeft een echt een bijt periode gehad hij deed het tegen andere paarden in zijn spullen en tegen mij aarneer ik hem poetse of met hem liep, aangezien zijn leeftijd toen even zn gebitje laten bekijken daar was alles o.k mee.. toen dus iedere ker waarneer hij naast me liep stil zetten een klein tikje tegen zn borst gegeven en boos zeggen dat het niet mocht... in stal gezelfde tikje in de hals aandacht vragen en zeggen dat het niet mocht... dan gauw geen aandacht meer geven. hij doet niet leuk einde aandacht, na 5 minuten verder met poetsen en meestal was het dan gauw over. slaan in het geizcht of het paard straffen op zn neus ben k niet zo voor, bij mijn paard wekt dit al gauw schuwheid in zn gezicht op. ( hij heeft 1 keer ene tik van iemand gehad die met zijn paard langsliep met een halster touw en is daar lang er schuw in zn gezicht van geweest )

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:31

Die van mij heeft er ook zo'n periode gehad dat hij, vooral met poetsen en opzadelen echt overal aan moest zitten, op het irritante af! En van straffen werd het niks minder, zelfde verhaal als van TS.

Ik kreeg de tip van mijn instructrice om hem iets te geven waar hij in MAG bijten, maar dan moet hij de rest wel met rust laten en dat begreep hij vlot zat. Ik heb dus een hele tijd opgezadeld met een boomstammetje of een oude handdoek aan de tralies van m'n stal geknoopt waar hij dan heel zoet mee was zodat ik rustig m'n gang kon gaan. Langzaam verloor hij daar z'n belangstelling voor en nu is het een heel eind over met het knaagdier spelen. Het is nog wel net een klein kind die nieuwe dingen graag in z'n mond stopt, maar het is niet meer irritant ofzo.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:39

Het is moeilijk te beoordelen of het om te spelen is of omdat hij kwaad in de zin heeft. Ik denk dat het idd spelen is en jij gaat erop in, hij deinst dan wel achteruit, maar kennelijk is hij daar niet van onder de indruk. Waarschijnlijk is hij jouw dus gewoon aan het uitdagen! Ga je erop in of niet? Straf je hem ervoor of negeer je zijn gedrag? Belangrijk is dat je consequent bent en duidelijke 'regels' opstelt.
Succes Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:33

Margreet schreef:
Ik kreeg de tip van mijn instructrice om hem iets te geven waar hij in MAG bijten, maar dan moet hij de rest wel met rust laten en dat begreep hij vlot zat.

Dat vind ik ook een goeie tip.
Elk bijtgedrag is anders en je kan dus verschillende dingen proberen.
Citaat:
slaan in het geizcht of het paard straffen op zn neus ben k niet zo voor

Je kan ook de tik achterwege laten en hard "eeej" roepen, het gaat er wel om dat ie schrikt, niet dat ie bang van je wordt Lachen
Maar dan moet ie wel heel erg gemeen bijten hoor.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:54

Of het nou spelen is of niet, een paard mag niet in een mens bijten en bij mij krijgen ze dat allemaal snel te weten.

Spelen doen ze maar in hun eigen tijd, niet als ze met mij aan het werk moeten.

Ik heb ook een bijtgraag paard gehad, hij beet en spurtte dan gauw weg ook omdat hij de reactie wist, ook al schoot hij weg, die tik kreeg hij van mij alsnog. Hij wist dondersgoed dat bijten niet hoorde.

Spelen prima, maar niet met mij of mijn jas of whatever.
Een paard hoort imo gewoon te weten dat er niet in de leider gebeten wordt ( of dat nou paard of mens is, van de kuddeleider krijgt een paard ook ongenadig op zn donder als deze bijt )

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:58

Tja die van mij staat naast een gang en als er iemand langsloopt waarvan die niet gediend is dan zie je dat neusje om de hoek en dan sniekie als diegene langsloopt bijten... diegene liep dan net met een emmer of kruiwagen dus kon niet gelijk een reactie plaatsen. Tot vorige week heeft die mij nog nooit gebeten dus kon het bijna niet geloven. maar ineens deed die het bij een meisje wat hem aaide...even likken en dan hap. Dus hij gelijk terug met zijn hoofd de stal in dat ze er niet bij kon... en toen ik terugkwam van het voeren in de andere stal had die blijkbaar niet door dat ik het was... deed die het bij mij... nou mensen, jullie mogen allemaal weten dat ik hem toen echt wel even keihard op zijn neus geslagen heb! Afgelopen met dat gerotzooi! Hij weet het dondersgoed maar typisch ruinengedrag...maar toen ik later terugkwam van achter stond hij alweer vrolijk aandacht te trekken...kopschuw zeker niet!! Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:33

Die van mij is ook happerig (niet tegen mij...) en toen was hier iemand die haar kleine meisje met een leuk staartje op haar hoofd had meegenomen en die liep vrolijk langs mijn paard zijn stal... En HAP hij had haar staartje bijna te pakken Bloos!
OEPS

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:30

Als mijn pony's bijten krijgen ze gelijk een tik en meestal eindigd mijn hand gewoon op hun hoofd. Kopschuw zijn ze absoluut niet alleen als ze iets verkeerds doen. Bijten doen ze bijna nooit meer.

lovelyhorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:06

terug bijten mischien.....doen andere paarden ook...als ze gebeten worden.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:58

Splash deed het ook heel erg, negeren en alleen met stem op het moment dat ie het doet, en dat volhouden, de laatste tijd was het echt een stuk minder Lachen

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:36

lovelyhorses schreef:
terug bijten mischien.....doen andere paarden ook...als ze gebeten worden.

Heeft mn nicht ook gedaan doen onze 1e pony nog klein was en ook echt hard bijten! Daar schrikken ze echt van dat verwachten ze niet! pony heeft er niks aan over gehouden ze is echt een lieverd nog steeds dus ik ben van mening dat dit de beste oplossing is. Wel uitkijken dat je paard je dan niet in je gezicht bijt. Kun je het best doen als hij halster op heeft en dan goed vast houden zodat hij zn hoofd niet kan bewegen!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:48

ik heb eens een tip gehoord, ik zou niet weten van wie of waar, maar als een paard je bijt moet je in de hals van het paard een huidplooitje pakken en die draaien, zodat je ook ongeveeer het effect van terugbijten krijgt...

LadyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:17

Meteen nadat ie ut doet:
In z'n bovenlip knijpen.... Is seg maar het zelfde als bijten voor paarden. Veel succes!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 03:00

Jeeee wat een reacties!! Super!! OK dan! Ik ga morgen meteen beginnen te testen. Het bijten van hem is puur klieren en spelen, hij heeft me ook nog nooit in mijn vel echt gebeten, maar hij pakt wel mijn jas, de hooivork, de neusriem, echt alles!! Het is dus ook niet dat hij het af moet leren omdat het gevaarlijk wordt, maar gewoon omdat het lastig wordt. Voor je zijn hoofdstel in hebt, moet je eerst het halve hoofdstel uit zijn mond halen bij wijze van.... Vork

Iedereen bedankt iig en ik ga morgen meteen beginnen! Denk dat de tip van een handdoek oid goed zal werken, en een knijp in zijn neus is ook te proberen....

Hou jullie op de hoogte!!