Welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 18:07

Ik heb nu een dubbelgebroken argentaan bit van Imperial Riding.
Mijn pony is soms wat hangerig, hij probeerd dan de teugels uit mijn handen te trekken. Ik wil wel eens een ander bit proberen.

Wie heeft er tips?

Allegra

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:15

Dit los je met een bit niet op.

Zorg eerst eens dat je pony het niet meer nodig vind om te hangen. Vaak is het gebrek aan balans. Dus teugels los, sturen op je zit en met je benen, de teugels kan je even aannemen ter ondersteuning mocht het nodig zijn, en lekker figuren en overgangen rijden.
En les nemen is ook verstandig.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 20:44

Allegra schreef:
Dit los je met een bit niet op.

Zorg eerst eens dat je pony het niet meer nodig vind om te hangen. Vaak is het gebrek aan balans. Dus teugels los, sturen op je zit en met je benen, de teugels kan je even aannemen ter ondersteuning mocht het nodig zijn, en lekker figuren en overgangen rijden.
En les nemen is ook verstandig.

Heb ik allemaal al geprobeerd.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:27

Maar hoe wil je dit dan met een bir oplossen? Zo'n scherpe erin doen dat hij er niet op durft te hangen? Hij zal op elk bit gaan hangen, echt waar.
Maar als je met een losse teugel rijd heeft hij niks om op te hangen, en kan hij ook de teugels niet uit je handen trekken, of je moet te korte teugels hebben.
Hoe lang heb je het geprobeerd? En hoe lang heb je les (gehad)?

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 15:20

Allegra schreef:
Maar hoe wil je dit dan met een bir oplossen? Zo'n scherpe erin doen dat hij er niet op durft te hangen? Hij zal op elk bit gaan hangen, echt waar.
Maar als je met een losse teugel rijd heeft hij niks om op te hangen, en kan hij ook de teugels niet uit je handen trekken, of je moet te korte teugels hebben.
Hoe lang heb je het geprobeerd? En hoe lang heb je les (gehad)?

Ik probeer het al ong. 3 1/2 maand.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:39

Ik heb het ook een jaar lang geprobeerd en rijdt sinds een paar weken met een correctiebit!
Ze loopt er echt super op en hangt af en toe nog maar bijna niet meer..
Ze loopt nu ook constant normaal ging ze kantelen en liep ze er niet helemaal doorheen en nu wel!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:47

Heb je je pony al eens na laten kijken door de da, of door een fysiotherapeut? Misschien heeft hij last van rug, of iets anders, waardoor hij steun zoekt.
Sluit eerst lichamelijke klachten uit.

thijs1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:48

Wat bit betreft, rijd je pony lekker aan de lange teugel, gaat hij vanzelf je hand opzoeken, wel moeilijk in het begin, maar met een goede instructeur kom je er wel!

Die pony heeft lang te koop gestaan dacht ik ofnie?Mooie pony!Is hij aan jou verkocht of heb je hem toch zelf gehouden..

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 15:50

thijs1984 schreef:
Wat bit betreft, rijd je pony lekker aan de lange teugel, gaat hij vanzelf je hand opzoeken, wel moeilijk in het begin, maar met een goede instructeur kom je er wel!

Die pony heeft lang te koop gestaan dacht ik ofnie?Mooie pony!Is hij aan jou verkocht of heb je hem toch zelf gehouden..

Ik heb hem zelf gehouden.

Hij heeft geen lichamelijke klachten (als het goed is).

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:06

thijs1984 schreef:

Dit gaat helaas niet op voor alle pony's...

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 16:08

miesie schreef:
thijs1984 schreef:

Dit gaat helaas niet op voor alle pony's...

Bij Joey werkt het idd ook niet. Joey wil zijn hals lang maken. Ik hoef mijn handen maar iets naar voren te doen en hij zakt dan met zijn hele hoofd naar beneden. Moeilijk uit te leggen, maar wie wil mag wel een keer proberen Knipoog

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:23

Ik snap wat je bedoelt!
Mijn pony die liep ook altijd te trekken met me andere bit dan gaf ze echt constant van die kleine rukjes..
En met lange teugel rijden, dat was helemaal een ramp want dan dan viel ze op d'r voorhand en reageert dan ook niet meer op been enz. Ze steekt dan heel d'r hals vooruit zodat je er geen buiging of wat dan ook in kan krijgen... Als je dan door een hoek rijdt of een volte rijdt ga je als een plank door de bocht..

Ze is iets van 9 jaar manegepony geweest en heeft een flinke nek erop zitten dus ze heeft echt zoiets van doe het zelf maar..
De laatste tijd gaat het best goed en is ze ook lekker voorwaarts en heeft ze d'r oortjes naar voren enz. Als ze dan eenmaal nagevelijk is dan heeft ze er zelf ook veel meer plezier in, alleen uitzichzelf zou ze toch nooit gaan..

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:39

Probeer anders zijn tanden te laten checken, Patos gaat dan ook hangen en kantelen als ze nodig weer naar de tandarts moet.

Daarnaast ben ik bij mijn paard niet zo fan van dubbelgebroken bit, ik rij altijd met enkelgebroken en toen ik 1x een dubbelgebroken bit van mijn nicht leende ging ze er min of meer op leunen. En dat terwijl het bit dunnner was dan het bit waar ik normaal mee rijdt.
Dubbelgebroken wordt wel beschouwd als diervriendelijker, maar niet elk paard kan er goed mee overweg.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 16:45

miesie schreef:
Ik snap wat je bedoelt!
Mijn pony die liep ook altijd te trekken met me andere bit dan gaf ze echt constant van die kleine rukjes..
En met lange teugel rijden, dat was helemaal een ramp want dan dan viel ze op d'r voorhand en reageert dan ook niet meer op been enz. Ze steekt dan heel d'r hals vooruit zodat je er geen buiging of wat dan ook in kan krijgen... Als je dan door een hoek rijdt of een volte rijdt ga je als een plank door de bocht..

Ze is iets van 9 jaar manegepony geweest en heeft een flinke nek erop zitten dus ze heeft echt zoiets van doe het zelf maar..
De laatste tijd gaat het best goed en is ze ook lekker voorwaarts en heeft ze d'r oortjes naar voren enz. Als ze dan eenmaal nagevelijk is dan heeft ze er zelf ook veel meer plezier in, alleen uitzichzelf zou ze toch nooit gaan..

Jouw verhaal lijkt precies op de mijne! Eindelijk iemand die het begrijpt.
Joey heeft ook een brede hals en gooit die helemaal naar voren waardoor ik niets te sturen heb. Ik kreeg elke keer te horen dat het aan mij ligt etc.
Ik longeer hem nu 3x in de week met pessoa en dat helpt gelukkig al heel goed. Nu wil ik dus ook een ander bit proberen. Heb jij eentje van Sprenger?

thijs1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:53

jammer dat het bij jou niet werkt, bij mij werd het na een tijdje steeds beter, werd wat losser in de hand. Het is inderdaad een moeilijk probleem!Alles lijkt strammer te gaan, als ze gaan hangen!

In ieder geval heel veel succes ermee!!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 17:46

joeylover schreef:

Hoe weet je dat? Door wie heb je het na laten kijken?

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 17:56

Allegra schreef:
joeylover schreef:

Hoe weet je dat? Door wie heb je het na laten kijken?

Door de hoefsmid.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 17:58

Ja maar de hoefsmid kan toch niet in z'n rug kijken?
Ik vraag mijn tandarts toch ook niet waar mijn hoofdpijn vandaan komt Knipoog
Ik zou er echt eerst naar laten kijken, en idd ook door een tandarts.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 18:01

Allegra schreef:
Ja maar de hoefsmid kan toch niet in z'n rug kijken?
Ik vraag mijn tandarts toch ook niet waar mijn hoofdpijn vandaan komt Knipoog
Ik zou er echt eerst naar laten kijken, en idd ook door een tandarts.

Mijn hoefsmid is tevens mijn tandarts. Van zijn tanden heeft hij zowieso geen last. Ik wil Joey wel een keer nalaten kijken door een osteopaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:28

Ga hem maar eens goed aan het been maken

En bij goed bedoel ik, zachtjes knijpen met je kuit is meteen reactie
99% van de gevallen zal het dan verbeteren Lachen

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 19:29

runningkawa schreef:
Ga hem maar eens goed aan het been maken

En bij goed bedoel ik, zachtjes knijpen met je kuit is meteen reactie
99% van de gevallen zal het dan verbeteren Lachen

Ik kan het proberen nog meer te verbeter.
Het gaat al wel een heel stuk beter, maar soms word je er echt flauw van Verdrietig

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:02

Osteopaat is een goed idee idd Haha!

Succes verder met je paardje!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:21

mijn pony had het zelfde probleem. ik heb hem een lekker dik rubberen bit gekocht, die nog zachter was dan zijn vorige bit. dat was voor mij de oplossing. misschien dat jij hier ook iets aan hebt.

meestal ligt het inderdaad aan de ruiter, maar er zijn ook paarden die gewoon echt een ander bit nodig hebben. in zo'n geval vind ik wel dat je een zachter bit moet gebruiken en geeeeeen scherpere...

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:31

joeylover schreef:
miesie schreef:
Ik snap wat je bedoelt!

Jouw verhaal lijkt precies op de mijne! Eindelijk iemand die het begrijpt.
Joey heeft ook een brede hals en gooit die helemaal naar voren waardoor ik niets te sturen heb. Ik kreeg elke keer te horen dat het aan mij ligt etc.
Ik longeer hem nu 3x in de week met pessoa en dat helpt gelukkig al heel goed. Nu wil ik dus ook een ander bit proberen. Heb jij eentje van Sprenger?

Ik heb er idd eentje van sprenger (KK)
Bij mij hielp het in het begin ook longeren met pessoa, maar nu ze er wat meer doorheen is en ik veel inbuig enz. helpt de pessoa niet meer zo super, omdat ik haar onder het zadel net iets losser krijg...
Maar als ik haar longeer doe ik het met pessoa Knipoog

Als je meer wilt weten ofzo kan je me altijd pben... Ik weet hoe jij je voelt, zoveel proberen en niets lijkt te helpen..

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:54

Kijk wel uit met een dik bit. Je pony heeft niet zoveel ruimte in zijn mond (geen enkel paard) dus dik is niet altijd vriendelijker. Ga maar na bij jezelf. Als je je kiezen op elkaar doet is er ok geen ruimte meer over. Bij een paard heben we toevallig de lagen waar het bit tussen past, maar tussen het gehemelte en de tong is nog steeds maar weing ruimte.
Als je rubber wilt proberen, moet je er wel rekening mee houden dat als je pony niet goed schuimt, het rubber kan gaan schuren. Ik zou eerder zo'n happy mouth bitje nemen, die zijn van plastic dus die schuren niet. Die heb je in allerlei uitvoeringen, enkel/dubbelgebroken/stang/watertrens/bustrens enz.