Hoe zelf stalwanden maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aramat

Hoe zelf stalwanden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 16:28

Tja, hoe maak je zelf stevige stalwanden die niet opgegeten worden? We willen een stal maken in een open schuur, omdat het waarschijnlijk alleen voor de zomer is vinden we stalwanden kopen erg duur. Dus ik vroeg me af of iemand hier zelf stallen heeft gemaakt. Liefst met foto of ontwerp..

piedrolover

Re: Hoe zelf stalwanden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:16

Ons stalletje was ook nog helemaal leeg toen wij kwamen.
Het ziet er niet mooi uit, maar ach daar gaat het ook niet om.
Ik zal eens kijken of ik wat foto' s kan vinden waar het op te zien is.

(mij moet je even wegdenken)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JE33TYAA

Het materiaal lag er bij ons gelukkig al.

Langs het dak lopen houten balkjes, waaraan we een balk hebben bevestigd naar de grond toe en daar ook bevestigd.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 17:32

Maar dat vreten ze toch op? Tenminste dat zou die van mij doen Tong uitsteken En t lijkt me ook niet echt stevig voor een paard..

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:01

Is je vader niet een beetje handig of een kennis of een familielid dan laat je ze toch gewoon metselen? Het is helemaal niet moeilijk zelf kun je het ook wel ga je een keer op de bouw kijken hoe die kerels dat doen. In groep 8 ook gedaan echt niet moeilijk hoor! EN als je het dan mooi wil afwerken kun je het laten aansmeren zodat je een mooie gladde muur krijgt en de stenen niet meer ziet.
Maar stenen zijn duur dus als ergens een gebouw word gesloopt moet je daar vragen of je de stenen mag mee nemen die je kan gebruiken moet je wel het cement eraf bikken. Of je kunt ergens op marktplaats ofzo zoeken naar goedkope stenen. Maar als je goed metselt is de wand stevig en ze kunnen het niet opeten! Ze hebben tegenwoordig ook kunststof platen dat is net als hout maar dan vankunststof moet je wel even vragen hoe je die het best kunt bevestigen maar die dingen zijn heel sterk. Wij hebben een paar van die dingen gekocht omdat ze niet rotten. DAt is ook weer een voordeel. En ze splinteren ook niet. Ze kosten wel 35 euro per plaat van ong. 1,5-2 m2 dat was bij wk eerbeek z'n t5railerhandelaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:10

Misschien als het weer mee zit dit weekend zal ik wel een foto maken van onze stallen. De eerste stal was al bestaand, dus tussen 4 stenen muren. De tweede stal hebben we maar 1 zijwand moeten creeëren, want die werd tegen de eerste stal gemaakt, en onze schuur heeft een middenwand.

Deze wand bestaat uit een soort houten hek, twee halve deuren met planken aan elkaar gemaakt. Er is een paal in de vloer gegraven, en een andere plank waar de deur tegenaangaat zit aan het dak vast. Niet de meest stevige constructie, maar hij bevalt nog goed Lachen Heb dan ook rustige paarden die meer op de paddock gaan staan dan op stal (kunnen ze zelf kiezen).

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:28

WIj hebben ook nog een stal gewoon met weideomheining gemaakt. We hebben van die geimpregneerde balken met van die afgeronde kanten en dat met boeten en moeren aan elkaar bevestiged. gewoon palen in de grond gegraven en aan een balk van het dak bevestigd en daar de balken omheen gemaakt. EN het voordeel van deze weide balken is dat ze ze niet opeten omdat ze speciaal behandeld zijn. De "deur" zijn ook gewoon van die balken die je aan de kant kan schuiven. maar daar zou je ook een khek voor kunnen gebruiken die je maakt van weidebalken en die je dan als deur kunt openen. Je moet hiervoor wel een redelijk brave pony hebben maar het is wel sterk genoeg want anders zouden ze het niet voor omheinig gebruiken anders zou je pony zo op de weg lopen. Bij ons werkt het heel goed. EN ik vind het veel gezelliger als die betonnen stallen die we ook nog hebben. Vooral met kerst heb je zo'n kersstal gevoel!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:56

Je kan verschillende materialen grbruiken, bv betonplex of gasbetonblokken, dat metselt lekker snel. In paardentijdschriften staan ook vaak advertenties van handelaren die geschikt hout verkopen of mensen die tweedehands boxen te koop hebben.

Bedenk dat het voor het paard niet luxe hoeft te zijn, maar het moet wel altijd veilig zijn!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 20:49

Ik heb wel al wat ideetjes.
Nu vraag ik me ook nog af hoe we dat met de bodem gaan doen. Er ligt nu namelijk zand en geen beton of stenen.. Wat zou het handigst zijn om te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:08

Beton! Dat is makkelijk te gieten, en makkelijk schoon te schuren, bekijk even hoe je de afvoer wilt regelen, en leg dat ook aan. Stenen kost meer werk, en gaan mettertijd echt verzakken, en da's link. Bovendien komt er ook vuil tussen en is het minder makkelijk schoon te maken. Dus als het kan, beton!

Mijn eerste stal daar is ook een betonvloer in gegoten, en da's zo fijn! Echtwaar.. want de tweede stal, daar zitten nog klinkers enzo in van de eerste oude schuur (is herbouwd op de fundering), en doordat er ratten hebben gezeten is er al 1 steen wat ingezakt, en er komt allemaal troep in de naden en kieren, en hij is gewoon niet zo makkelijk schoon te vegen.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 22:51

Hoe duur is beton gieten ongeveer?

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 07:29

In die stal met die weide afrastering hebben we 1,5 jaar zand gehad met daaroverheen stro maar ik kan je vertellendat het niets is!Alle zand gaat zo vast op elkaar zitten dat het wel beton lijkt dus niets loopt weg en je krijgt 1 grote natte zooi van het stro of wat je er ook maar in gooit. Mijn vader en ik hebben samen dat zand betegelt en nu oh prachtig echt voor mij de ideale stal. Want de nattigheid loopt door die kleine spleetjes die nog open zijn in het zand weg. Betegelen hoeft niet duur te zijn. Vraag maar een rond of je van iemand tegels kunt krijgen of kopen voor een leuk prijsje en zorg vooral dat er alleen zand onder de tegels ligt dus geen strotjes stukjes afval of wat dan ook want als je later met een trilapparaat die boel gaat vasttrillen kunnen de tegels breken. Dus eerst moet je het zand vuilvrij maken en daarna zorgen dat het 1 glad oppervlag word bijvoorbeeld door er met een lange balk overheen te slepen. Daarna moet je een vaste bovenlaag zien te krijgen zodat je tegels niet gaan schuiven. daarvoor kun je een trilapparaat huren. ik weet niet hoe zo'n ding eigelijk heet maar de stratenmakers gebruiken hem ook. Dan de tegels erop leggen beetje zand erover en nog een keer met de trilapparaat erover heen tot het goed vast zit. daarna moet je een aantal keer met de bezen het zand over de tegels slepen zodat er zussen de gaatjes ook een beetje zand komt. dat weer een aantal keer herhalen totdat je over de tegels kan lopen zonder dat het kraakt. Dat hoor je als dat je 2 stoeptegels langselkaar schuurt. Oh en dat trilapparaat heet een triplaat. EN dat ding is behoorlijk zwaar dus daar kan je beter een sterk iemand bij hebben als je zelf niet zo sterk bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:39

Hoeveel het kost weet ik niet, wij hadden enkel de kosten van de specie. We hebben nl zelf een molen, zand en mankracht Lachen Als je er niet bekend mee bent, laat het dan door iemand doen die er wel iets meer vanaf weet.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 10:03

Ik denk dat betegelen dan toch beter is.. dat kan mn vader gewoon zelf. En omdat het niet zeker is of het alleen voor de zomer is of dat we er langer blijven staan is beton gieten waarschijnlijk te duur. Nu even kijken of er ergens stenen te vinden zijn voor een leuk prijsje!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 10:21

Wat ik me nog afvraag, zouden stoeptegels of klinkers dan beter zijn? Kan me voorstellen dan stoeptegels gaan verliggen als er een paard op staat, maar zou dat met klinkers niet zo zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:48

Hmm... ik denk dat je moet kijken naar wat je kan vinden, en hoe dat bevalt... Ik zie meer stenen in stallen dan tegels eigenlijk... Kan ook zijn dat dat geen specifieke reden heeft natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:24

Ik heb stoeptegels met daarover vochtdoorlatende rubber matten, werkt prima.

Als je hout of houten panelen neemt voor de wanden zet dan op de randen waar ze hun tanden in kunnen zetten een metalen U-profiel. Hiermee voorkom je veel knagen.
Als je gaat verven gebruik dan geen lak/verf waar lood in zit (giftig) , maar speciaalverf die geschikt is voor kinderen/dierverblijven.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:43

Stalen U-profielen aan elkaar lassen en daar steigerplanken tussen doen. Dat kost weinig geld en is zo klaar. De steigerplanken koop je tweedhands en dan carboleum je ze even.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:21

En hoe krijg je de laatste plank erin zonder kieren Cool

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:33

Stoeptegels!!!
hoe groter het oppervlak hoe minder snel de tegel in de grond zakt!! \(handig natuurkunde) dus zo groot mogelijke tegels!
Wij hebben gewoon de huis tuin en keuken stoeptegels om het zo maar te zeggen en we rijden er ook met de trekker overheen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:50

Sugarmiss schreef:
En hoe krijg je de laatste plank erin zonder kieren Cool

Nog nooit gezien hoe ze dat maken?

Het is een vierkant (rechthoekig) frame van U-profiel. Aan de onderzijde is 1 klein stukje uit het Uprofiel gehaald, zodat het op 25 cm een Lprofiel is. Daarin gaan ALLE planken, die schuif je dus door tot op het eind. De laatste zet je vast met een bout en moer, dwars door het hout en door het ijzer heen. Voila, een kind kan de was doen!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:28

in plaats van houten planken kan je tegenwoordig ook kunststof planken kopen, ( net zo duur als hout trouwens)
oer sterk, als je een familie lid hebt die handig is met lassen U profiel kopen die de zelfde dikte heeft als de planken, en daar raamwerken van maken planken er in schuiven en er een wand klaar.
ja alles kost geld dus is het zaak om eerst een berekening te maken wat goedkoper is metselen of lassen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:39

2ehands steigerplanken kosten echt veeeeeeeel minder als kunststof. Toen wij ze hebben gekocht was het iets van fl.2,50 per meter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:42

imker schreef:
De laatste zet je vast met een bout en moer, dwars door het hout en door het ijzer heen. Voila, een kind kan de was doen!
Ik heb net onder mijn eigen deuren gevoeld en idd daar zit het ook zo. Nooit geweten Bloos

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:38

Naja, weer wat geleerd, toch?
Ik wist ook niet dat het zo moest, totdat we ook eens zelf een wand in elkaar draaiden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:02

Betegelen kan je afraden, al hoewel het voor een zomertje waarschijnlijk wel gaat. Het gaat altijd verzakken, zeker als de urine niet goed weg kan lopen. Ik heb een tijdje op een stalletje bij gereden, daar spoot de urine omhoog als je over de vloer liep. Jippie! Iedere zomer werd er wat aan gedaan, iedere winter was het weer om te huilen.