Ander zadel.... HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Ander zadel.... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 22:07

Zoals sommige misschien al in andere topics van mij hebben gelezen is mijn huidige zadel niet geschikt (heel zacht uitgedrukt) voor mijn paardje.

Morgenochtend ga ik dan ook terug naar de zadelmaker om te kijken of we een oplossing kunnen vinden voor dit "probleem"

En tja dan komt het volgende probleem....Welk zadel zal wel goed liggen op mijn Gamiertje en lekker zitten voor een (dikke) kont Haha!

Even wat achtergrond info. Gamier is een arabiertje (stokmaat 1.50) met een redelijke korte rug. Het huidige zadel ligt te ver naar voren en beperkt hem in zijn schouder vrijheid. Het zadel wipt ook aan de achterkant. Al met al past het dus voor geen meter (het is wel aangemeten door een zadelmaker!) Voor mijn kont zou een 17.5 inc/ 18 inc nodig zijn.... Het wordt al met al een hele klus om een goed passend zadel te vinden....

Wie heeft een idee? Welk zadel is een aanrader! Jullie zijn DE (ervarings)deskundige dus please help!

Hier onder nog wat foto's van Gamier zodat jullie een indruk krijgen van het huidige zadel en Gamier zijn bouw....

Afbeelding

PS dit is niet mijn kontje Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

Gamier

Re: Ander zadel.... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 22:53

Helemaal niemand??? Ik denk nu krijg ik de goude tip Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:58

Even geduld, je hebt je vraag nog geen uur geleden gesteld. Scheve mond

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:16

Ik zie dat jou paardje een erg hoge schoft heeft. Mijn paard heeft dat ook. Ik heb ook van alles gepast. Maar niks paste zelfs de wintecs met verwisselbare boom niet.

Ik heb nu een Kentaur zadel en die ligt als een huis. Past vrijwel ook op paarden met een moeilijke rug. Ze hebben een hoge brede kamer. En ze zijn er in verschillende maten. Daar moet wat passend tussen zitten ook voor jou paard.

Ze zijn ook niet extreem duur (800 euro) Maar ze zijn wel van hele mooie kwaliteit.
Ik heb ook van horen zeggen. Dat de prijsen van Kentaur ook omhoog gaan. Is goeie kwaliteit en veel vraag naar.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:31

Ik heb ook een zadel dat op veel paarden past. Ik heb ook de meest dure zadels erop gehad, totdat ik er een vond die paste. Bij mij het probleem ook bij de schoft en het klapperen. Ik heb nu een zadel van het eigen merk van een winkel in Raamsdonksveer. Misschien beetje ver weg??? Nieuwe leren dressuur zadel was 450 euries.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 12:02

Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels is de zadelmaker geweest en hij heeft het "oude" zadel terug genomen.

We hebben diverse zadels geprobeerd en alle zaten net aan. Hij had nog een tweedehands Stubben Tristan van 2 jaar oud in de auto liggen dus die er maar opgegooit....... En tot onze verbazing lag deze perfect! Ik zat er perfect op en bij Gamier lag hij ook helemaal als gegoten! Gamier liep direct een stuk ruimer van voren. Oké hij loopt nog niet perfect maar dat was natuurlijk ook niet ter verwachten!

Ik ben stom verbaast. Ik ging er vanuit dat ik mijn spaarvarken weer om moest keren en dan kom ik er toh nog met een "koopje" vanaf.

Nu moet ik alleen nog even voor een dressuursingel, dressuur dekjes (want een VSH dekje is geen gezicht toch) en dan ook maar gelijk nieuwe stijgbeugels+ riemen er op..... Hou nu toch geld over Haha!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 15:06

Update Bloos

Inmiddels heb ik een (kort niet intensief) lesje op Gamier gehad en het zadel zit.......... voor geen meter Huilen Tja dacht er vanaf te komen met een koopje Bloos Op Gamier ligt het perfect maar ik zit er helemaal niet lekker in. Ik ben heel de tijd bezig geweest naar het zoeken van een houding. Ik heb het idee dat ik er echt op zit i.p.v. er in. Ik voelde helemaal niet hoe Gamier liep en het zadel is knoert hard....

Morgen komt de zadelmaker en we beginnen gewoon weer van voor af aan...

Mocht iemand tips hebben........ Deze zijn altijd van harte welkom!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:14

Balen zeg ik ken de ellende maar al te goed.

Hoe vaak heb je er nu in gereden je moet jezelf ook even de tijd gunnen om eraan te wennen.

Kan je toch echt het merk Kentauer aanraden (boven ook al gemeld). Ze hebben veel type zadels voor ieder paard en ook model voor de ruiter.

Probeer voor jezelf uit te vinden wat je zelf wil (meer kniewrong of juist niet diepe of platte zit enz..).

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 15:25

Prisca schreef:
Balen zeg ik ken de ellende maar al te goed.

Hoe vaak heb je er nu in gereden je moet jezelf ook even de tijd gunnen om eraan te wennen.

Kan je toch echt het merk Kentauer aanraden (boven ook al gemeld). Ze hebben veel type zadels voor ieder paard en ook model voor de ruiter.

Probeer voor jezelf uit te vinden wat je zelf wil (meer kniewrong of juist niet diepe of platte zit enz..).

Ik heb er nu 3 keer op gereden (2 x op Gamier en 1 keer op een ander paard aangezien we voorzichtig aan doen met Gamier) en ik vind hem te plat. Ik zit er echt op i.p.v. er in Snap je wat ik bedoel? Tevens vind ik de kniewrong iets te groot/hard.

Ik zal de zadelmaker vragen of hij een Kentauer mee wil nemen (als hij die natuurlijk heeft Haha! )

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:44

Ik heb een andalusier en ik heb ook zo lopen tobben voor een goed passend zadel. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een Anky zadel. Ik vind het om te zien niet mooi maar hij ligt goed en zit erg lekker. Ik heb hem nu zo´n 4 jaar en hij blijft ook erg mooi.(en ik ben niet zo´n poetser Haha! )Ik heb er toen kaal 3000 gulden voor betaald. Succes

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:56

Ik heb 2 paarden en 1 pony, alle 3 totaal verschillend van bouw.
Paard 1 is breed, heeft weinig schoft en is ietwat op de voorhand gebouwd.
Paard 2 is smal en heeft een redelijke tot matige schoft.
En de pony is smal en heeft de ruggegraad vrij hoog liggen. (ze is ook nog een beetje aan de te dunne kant)

Ik heb 3 zadels, een dressuurzadel van Rossner, een dressuurzadel van JC en een veelzijdigzadel van Kieffer.

Beide paarden passen alledrie de zadels, ondanks dat ze zo verschillen qua bouw.
En op de pony heb ik alleen nog maar de Kieffer gehad.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:30

uhh,toch maar KN dan???

je mag hem komen lenen om te passen dat weet je he... Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:31

uhh,toch maar KN dan???

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:54

Ik heb op zo'n type paardje en ik met zo'n type kont ( Haha! ) een Euroriding Diamant dressuur liggen. Perfect!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 17:57

kimmie261 schreef:
uhh,toch maar KN dan???

Mijn buurvrouw heeft ook een KN en die gaan we er zo even opleggen..... Ik hou je op de hoogte Haha!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 17:58

Ilse schreef:
Ik heb op zo'n type paardje en ik met zo'n type kont ( Haha! ) een Euroriding Diamant dressuur liggen. Perfect!

Wat voor type kont Knipoog 1 ding weet ik nu wel.... het is een ramp om een goed zadel te vinden!

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:01

Een mooie volle kont Schijnheilig .
Ik had het geluk dat het eerste zadel wat de zadelmaker past meteen hét zadel was voor mij en mijn paardje, ik heb dus ook niet verder hoeven zoeken.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:06

En een wintec heb je die al geprobeerd?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:11

Ben ik weer Haha! Balen dat je zadel niet zit.

Ik heb ook 2 17,5 inch zadels voor de pony. En het past goed.
Dus dan moet het op die van jou ook wel lukken.

Ik heb ook nog een Kentaur en daar heeft ie ook een tijd mee gelopen. Deze ging schuiven in de cross.
Het zijn wel fijne zadels en liggen goed.
Het is bij mij ook gelukt dus het zal bij jou ook zeker lukken.

Ik denk dat je even na moet gaan wat je wel en niet fijn vind. En wat eventueel niet zo heel erg is. Als je weet wat jij wilt en je weet wat voor model goed op Gamier ligt moet je er toch een keer uitkomen. Clown

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 20:14

GvdT schreef:
Ik denk dat je even na moet gaan wat je wel en niet fijn vind. En wat eventueel niet zo heel erg is. Als je weet wat jij wilt en je weet wat voor model goed op Gamier ligt moet je er toch een keer uitkomen. Clown

Ik heb net op een KN zadel gereden. We hebben het zadel daarna op Gamier gelegt en ik heb 2 rondjes met hem gestapt (hij had vandaag al gelopen en we bouwen het rustig op)...........DIT ZADEL ZAT ZALIG en lag goed op Gamier !!! Het is wel een KN van ruim 10 jaar oud dus of de nieuwe KN's ook zo liggen......

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:51

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Jou Gamier trekt heel hard op mijn Dareng. Zadel zit veel te veel aan haar schouder, ik zit niet perfect,enz....Ik heb nu een Wintec 2000, zoals je weet met verwisselbare boom. Nu bij ons in de Paardenwinkel steken ze er geen andere boom in maar passen ze zelf de boom die er in steekt aan. Vraag me niet hoe ze het doen. Dus na wat over en weer gerij is het een beetje beter. Ze hebben mij gezegd dat de oudere wintec dressuurtjes beter zouden zitten. Daar ben ik nu naar op zoek. Gisteren heb ik er een lederen zadel opgezwierd van een zadelmaker om te proberen. Haar paste het perfect op het eerste zicht. Toen ik er op reed, vloog ik al direct bij de eerste galopsprong omhoog uit het zadel en ik vond echt mijn zit niet. Ik heb het terug weggedaan.
Wat is een KN zadel dat merk ken ik niet? Heb je een foto ofzo? Welke prijsklasse zit dat. Ik zit nogal krap bij kas voorlopig.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:24

Oja, ik heb zelfs een 18" op mijn pony (1.53m) liggen met grote naar achter stekende kussens en zelfs dat kan nog goed Ja .

Afbeelding
Afbeelding

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 09:46

miekedar schreef:
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Jou Gamier trekt heel hard op mijn Dareng. Zadel zit veel te veel aan haar schouder, ik zit niet perfect,enz....Ik heb nu een Wintec 2000, zoals je weet met verwisselbare boom. Nu bij ons in de Paardenwinkel steken ze er geen andere boom in maar passen ze zelf de boom die er in steekt aan. Vraag me niet hoe ze het doen. Dus na wat over en weer gerij is het een beetje beter. Ze hebben mij gezegd dat de oudere wintec dressuurtjes beter zouden zitten. Daar ben ik nu naar op zoek. Gisteren heb ik er een lederen zadel opgezwierd van een zadelmaker om te proberen. Haar paste het perfect op het eerste zicht. Toen ik er op reed, vloog ik al direct bij de eerste galopsprong omhoog uit het zadel en ik vond echt mijn zit niet. Ik heb het terug weggedaan.
Wat is een KN zadel dat merk ken ik niet? Heb je een foto ofzo? Welke prijsklasse zit dat. Ik zit nogal krap bij kas voorlopig.

Een KN zadel is prijzig nieuw zo rond de €1500 a € 1700,- (ligt aan het type) tweedehands zo rond de €800,- (tja kwaliteit)

Diavoza heeft ze op de site staan. Je heb de:

Karl Niedersuss, KN Symfonie DR (bst.nr.: 00320)

dressuur
zachte, comfortabele zit
bovenbeenwrongen, voor goede steun
geheel compleet incl. beugels, riemen en singel

€ 1549.00

En de:
Karl Niedersuss, KN Allegro (bst.nr.: 00310)

dressuur
diepe, zachte zit
dikke kniewrongen onder het zweetblad
geheel compleet incl. beugels, riemen en singel

€ 1680.01

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 09:50

Ilse schreef:
Oja, ik heb zelfs een 18" op mijn pony (1.53m) liggen met grote naar achter stekende kussens en zelfs dat kan nog goed Ja .

Afbeelding

Hij lijkt zeker veel op Gamier! Gamier is 1.50 maar die 3 cm zullen toch niet zo groot verschil uitmaken Haha!

Ik hoop echt dat hjet vandaag gaat lukken want ik krijg nu al een zadeltrauma Knipoog

Maar ben dolblij dat ik nog een nieuw zadel voor Gamier moet aanschaffen!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:02

ik vind persoonlijk een ainsley helemaal geweldig!!
deze zadels zijn anatomisch voor paard en ruiter!