zadel waar kind niet uit kan vallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

zadel waar kind niet uit kan vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 23:02

hoi allemaal.

ik heb een aparte vraag misschien wel, maar ik wou toch even kijken of er mensen zijn die me iets meer kunnen vertellen.

weten jullie of er een zadeltje bestaat waar een kind niet uit kan vallen.
voor op een makke pony bedoel ik.
misschien een beetje zoals vroeger de fietszitjes waren...
ik heb geloof ik ooit eens zoiets gezien op een foto van de koningin op een pony toen ze nog heel jong was.
ik zou heel graag willen weten of er aan zo'n zadel te komen is omat ik een kindje heb dat geen goed evenwichts gevoel heeft en invalide is.
klinkt misschien gek maar dan zou ik lekker met hem kunen wandelen in het bos waar nu de rolstoel niet doorheen kan.

ik hoop dat ik niet alleen maar reacties krijg over hoe veel te gevaarlijk het wel niet is, ik weet echt wel wat kan en wat niet kan, maar ik vind soms dat mensen te moeilijk doen..

nou, ik hoop op positive reacties!!

groetjes loveblacky.

Shadow0

Re: zadel waar kind niet uit kan vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:16

http://www.verenigingfpg.nl/hndzit.php geeft al wat informatie
Een zadel met rugleuning ofzo zit er niet tussen, ik zal eens kijken of ik iets kan vinden...

Er zijn heel wat gehandicaptenmaneges, daar zou ik zeker even langsgaan en informeren, zij hebben zulke zadels. Die kunnen je vast vertellen hoe je ze gebruikt, waar ze vandaan komen, wat voor- en nadelen zijn etc.

Zie hier voor adressen: http://www.verenigingfpg.nl/index.php

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 23:38

nee, ze hebben daar voor zover ik weet niet zulke zadels, ik ben bekend met het nspg
heb al veel gezocht, komt hooguit uit op klittebandzadel, maar dat heeft geen effect voor mijn zoontje.
hij zou wel kunnen backriden, dus met iemand samen op het paard, maar dat bedoel ik niet in dit geval..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 00:18

Ik zou eens bellen naar een goede zadelmaker; misschien is er wel zoiets te maken. Het lijkt me overigens wel goed voor hem om op een pony te zitten. Vaak hoor je toch dat zulke kinderen daar gigantisch van opknappen.

Misschien dat zoiets ook een optie kan zijn? Het lijkt mij aardig stevig zitten maar hij zit natuurlijk niet helemaal vast.

Afbeelding

Mijn jongste dochter is nog maar klein maar zit ook al graag op de pony. Aangezien zij ook niet zelfstandig kan zitten los ik dit op door de pony met links te leiden en zelf naast het kind te gaan lopen en haar met rechts te ondersteunen. Je moet je daar trouwens niet teveel van voorstellen want ze zit er hooguit eens in de week een paar honderd meter op.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 00:44

hee wat gaaf dat zadeltje!!

hij zou er wel vanaf vallen, maar zich in elk geval veilger voelen door dat steuntje!!
missch in combinatie met klitteband banden om de benen aan de zweetbladen...
dan blijft hij in elk geval niet steken, mocht de pony ooit gaan lopen.
in dat geval pak ik namelijk het kind en niet de pony!

leuk om hier eens serieuse reacties op te krijgen!!!

ik zal er ook wel naast lopen, omdat hij zich anders onveilig voelt.
als je hem op een pony zet verkrampt hij en doet lacherig, maar zogauw de pony loopt zit hij in no- time mooi rechtop en is hij ontspannen en geniet echt!!
met dit soort kinderen moet je er wel altijd rekening mee houden dat hij zich 'voor de grap' kan laten vallen of zo, dus je moet er altijd naast blijven lopen.

leuk hoe je dat met je dochter doet, kan ze later zeggen dat ze al rijd sins ze nul (?)is haha!!!
stoer!!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 09:30

hoi, 2 keer per maand komt rodney het weekend bij ons. Rodney is 11 jaar en geestelijk en licahmelijk gehandicapt. Hij "rijd"op ons paard ( lees alleen zitten) met een klein westernzadeltje wat we hebben gekocht bij de zadel markt. Hij zit er diep in en kan zich goed vasthouden. Misschien kan je zelf zo'n zadeltje wat aanpassen zoadt het lukt voor jouw dochtertje. Succes ermee!!
dit is rodney ons oppaskindje op Boris:
Afbeelding

Afbeelding

en dit is onze kleine meid op boris. ik heb helaas geen foto waar het zadel duidelijker op te zien is.
Afbeelding

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 10:11

Misschien een idee om naar een ouderwetse echte zadelmaker te gaan en daar je probleem eens voor te leggen, misschien kan hij iets maken cq aanpassen....zou toch super zijn als je dat gezichtje ziet stralen omdat ie zo lekker op het paard zit. Is zon heerlijk gevoel!!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 10:33

Kijk eens bij Hue en hott: http://www.hue-hott.de/ daar hebben ze het kinderkorb sattel o.i.d., dat is volgens mij id dat ook zo iets als je hebt gezien op de foto met de koningin toen ze nog heel jong was (ik kan me ook nog zo iets herinneren)

Deze bedoel ik bij hue en hott:
Afbeelding

Ziet er wel heel vreemd uit maar lijkt mij wel stevig te zitten en mét een rugleuning .

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 13:08

hee, ik heb gekeken op die website, echt wel gaaf!!!
het bestaat dus toch!!!
bedankt voor de tip, ik kon het nooit vinden!!!

leuk van dat jongetje op dat western zadel! zulke kinderen vinden rijden echt fijn he en het contact met de paarden is ook heel erg goed, voor iedereen natuurlijk Lachen maar vaak hebben gehandicapten ook een probleem met contact maken, mijn zoontje is er bijvoorbeeld ook autistisch bij.. dat zie je vaak. en met het contact met dieren komen ze een beetje los zegmaar.

mijn zoontje grijpt graag in de manen van een pony, dat voelt fijn denk ik!

hij is wel iets zwaarder gehandicapt dan dat jongetje op de foto, hij begrijpt geen woorden bijvoorbeeld en kan wel zitten maar durft niet zo veel en snapt niet dat hij valt als hij zich laat omvallen.
vandaar dat het echt een dicht zadeltje moet zijn...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 13:41

Zo'n rieten "zadel" heeft een kennis van mij ook, werd nog door haar grootouders gebruikt toen hun kinderen peuter waren. Enige nadeel is dat het echt maximaal kleuterformaat is en dat je kind als het wat ouder is er niet meer in past, maar misschien kan je zoiets wel wat groter na laten maken.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 14:52

ik zou persoonlijk liever kiezen voor een zadel waar mijn kind wel uit kan vallen.
stel het paard struikeld en valt je kind zit vast in het zadel: paard valt op kind.
het paard staat weer op en gaat er in volle galop vandoor vliegt onder laag hangende takken door: kind krijgt alles in het gezicht en tegen hoofd.
alle makke paarden kunnen immers ook schrikken.
aan de hand of een lonche is een mogelijkheid maar ook een shet kan een kracht van 150kg produceren en probeer dat maar eens vast te houden.
en als een kind valt dat loopt vaak minder erg af als wanneer wij volwassenen vallen een kind is flexibel, en ook lopen hebben ze met vallen en opstaan moeten leren.
mijn volgende vraag is hoe oud is het kind dat er op moet gaan rijden.
bedenk wel zet nooit een te jong kind ( onder de 8jaar) te lang in een zadel het is slecht voor de heupjes en vooral meisjes kunnen op latere leeftijd er o benen aan overhouden ( bron: huisartsen)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 14:56

op dat zadel is toch een variant op? met de benen naar de zijkant en dan met een rugleuning (even uit mijn hoofd)
Maar mischien dat een matter/vlechter je verder kan helpen en iets in elkaar kan vlechten voor je wat passend is.

even hardop denken. een boomlooszadel waarbij de benen vast zitten (dmv de beugels/riemen vastmaken aan bijv. singel) zodat deze niet naar voren of achter kunnen. dan kan je kindje alleen voorover vallen of achterover. maar toch bij een eventuele run van je pony kan je kindje er toch zo afgepakt worden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:02

Ik denk dat het risico van op hol slaan heel wat kleiner is dan dat het kind zomaar valt met alle letsel van dien.

Citaat:
en ook lopen hebben ze met vallen en opstaan moeten leren.

Dit kind is invalide en zit (voor zover ik begreep uit het eerste bericht) in een rolstoel. Dit was niet zo'n doordachte opmerking, misschien even het hele bericht lezen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:18

piggeljay schreef:
bedenk wel zet nooit een te jong kind ( onder de 8jaar) te lang in een zadel het is slecht voor de heupjes en vooral meisjes kunnen op latere leeftijd er o benen aan overhouden ( bron: huisartsen)

fijne huisartsen zou ik zeggen Haha! maar dat is de vraag ook niet van TS ze vraagt om adviezen/tips/foto's om haar kindje zo veilig mogelijk en prettig mogelijk te paard te zetten en zal zeer zeker wel nagedacht hebben over de gevaren consequenties.
En ik vind het zeer knap en moedig dat ze zover wil kan en durft te gaan om openlijk op een forum te vragen hoe en wat (gezien de gemiddelde ongevragde adviezen en opmerkingen de laatste tijd in verschillende topics)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:25

Helemaal met Alane ens.
Het gaat er hier ook helemaal niet om of het zoontje van de TS echt gaat rijden, het gaat om het contact met de pony en het op de rug zitten. Haar zoontje is gehandicapt en autistisch, vraag maar eens aan "de huisartsen" na wat zo'n contact voor een autistisch iemand kan doen, kind of geen kind.
Ik vind dat de TS een geweldig initiatief toont voor haar kind door op zoek te gaan naar een oplossing en ik wil daar graag aan meehelpen door het internet helemaal af te speuren voor haar OK dan!

vilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:58

ik kan je helaas niet helpen met zo een zadeltje. Verdrietig

maar wouw toch even reageren omdat ik het fantastish vind wat je doet voor je zoontje! OK dan!
ik ga ergens vrijwillig werken met gehandycapte kinderen, ponytjes en andere dieren en zie altijd hoe plezant ze het vinden! het geeft een grote voldoening als je ziet hoe blij die kinderen dan worden.

veel succes met het vinden van zo een zadeltje! waarschijnlijk zal je zoontje er nog vele fijne uurtjes mee beleven!

lonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:39

Ook ik ben al een hele tijd naar zo'n zadel opzoek! Ik werk met kinderen met een ontwikkelingsachterstand en verstandelijke / meervoudige handicap. Wij gaan 1 keer per maand met de kinderen in verschillende leeftijden en ontwikkelingsniveau ponyrijden. Het is echt heel goed voor de spierontwikkeling en ik begeleid een autistisch jongetje van 8 jaar die door het paardrijden woordjes is gaan zeggen. Het schijnt dat door de beweging een bepaald soort stof in de hersenen vrij komt waardoor de hersennen worden gestimuleerd tot "praten". Nerd
Ik ben benieuwd of je al een geschikt zadeltje voor je zoontje hebt gevonden! Hou ons op de hoogte!

Groetjes Lonk Doei!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:01

piggeljay schreef:
ik zou persoonlijk liever kiezen voor een zadel waar mijn kind wel uit kan vallen.
stel het paard struikeld en valt je kind zit vast in het zadel: paard valt op kind.
het paard staat weer op en gaat er in volle galop vandoor vliegt onder laag hangende takken door: kind krijgt alles in het gezicht en tegen hoofd.
alle makke paarden kunnen immers ook schrikken.
aan de hand of een lonche is een mogelijkheid maar ook een shet kan een kracht van 150kg produceren en probeer dat maar eens vast te houden.
en als een kind valt dat loopt vaak minder erg af als wanneer wij volwassenen vallen een kind is flexibel, en ook lopen hebben ze met vallen en opstaan moeten leren.

volgens mij snap je het niet helemaal. Ze geeft aan dat haar zoontje niet zelf kan zitten!! Natuurlijk kan elk paard schrikken..... maar ook een paard voelt aan dat deze kinderen anders zijn dan anderen en zullen hun gedrag aanpassen. Je kan niet zeggen dat een keertje vallen geen kwaad kan en dat kinderen erg flexibel zijn, je kan het deze kinderen immers nniet uitleggen waarom ze vallen en waarom ze dan pijn hebben. Het contact met het dier is het belangrijkste en het hobbelen vinden ze heerlijk!! Natuurlijk kijk je naar het paard en hoe ie is en er zou altijd iets kunnen gebeuren maar in volle rengalop ervandoor, kom op zeg!!! En mensen die verlamd zijn waarvan de benen vastzitten???? Mogen zeker ook niet meer paard rijden stel dat t paard valt zit je er mooi onder. Je berichtje gaat mij wat ver.

En nooit te jong een kind op een paard?????? Kom op zeg je laat een kind van 3 toch geen uren paard rijden bij wijze van spreken. Dit gaat over een kindje met een verstandelijke en lichamelijke handicap.... laat deze kinderen toch heerlijk genieten .

Echt als ik mijn oppaskindje op ga halen 2 keer per maand om dan een weekend bij ons t e zijn maakt hij als eerste duidelijk dat hij naar de paarden wil. Hij wil ze voelen, aan de snorharen trekken ( en die paarden vinden t gewoon goed) en natuurlijk er op zitten. Dat gezichtje van m als we er zijn daar doe je t voor als je dat ziet.

Ik denk dat het bericht hier boven nou precies zo'n bericht is waar de schrijfster van dit topic nou echt niet op zit te wachten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:04

Is het niet een idee om bij een manege voor gehandicapten langs te gaan. Daar hebben ze verschillende zadels die je dan kan bekijken en ze kunnen jou ook helpen een goed zadel te vinden omdat ze er ervaring mee hebben.

DMED

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:13

Anouar15 schreef:
Is het niet een idee om bij een manege voor gehandicapten langs te gaan. Daar hebben ze verschillende zadels die je dan kan bekijken en ze kunnen jou ook helpen een goed zadel te vinden omdat ze er ervaring mee hebben.

Goh volgens mij is 1 van de eerste reacties precies hetzelfde..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:23

Ik heb ooit een keer een stuk gelezen over een zadel dat allerlei klittenband stukken had om hiermee op maat gemaakt te worden voor het kind.

Heb even op google gezocht en dit gevonden. Misschien heb je er wat aan en kun je contact opnemen met de in de links genoemde adressen/personen/verenigingen:

http://www.dierennieuws.nl/nw/art/200303/nw14790.htm

http://home.planet.nl/~ronda070/faciliteiten.htm

http://home.hetnet.nl/~prinsesmaximaman ... ingen1.htm

http://www.geocities.com/depaardenencyc ... pten2.html

http://www.almelo.org/html/special.php?lees=80

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:43

Ik zit zelf meteen te denken aan het kopen van een simpel westernzadeltje met een hoge achterkant en knop aan de voorkant , en dat je damn zelf dmv het aanbrengen van riemen aan het zadel het kind op de plaats kan houden ?

Bijvoorbeeld een riem van voorboogje naar achterboogje aan beide zijkanten , die gaat dan over de bovenbeentjes heen en "drukt" die netjes tegen het zadel.
En eventueel een soort tuigje om het kind heen en het met een riempje daaraan vast klikken met een musketonnetje ofzo aan de voorkant en achterkant van het zadel ?

Dan kan jij in ieder geval niet voorover vallen (het riempje dat vastzit aan het achterboogje houdt hem dan tegen) of achterover vallen (het riempje aan de voorkant voorkomt dat).

Klittebandjes ofzo om de beugels / riemen stevig aan de beentjes te maken.... met een beetje creatief knutselen kom je toch al een heel eind voor relatief weinig geld denk ik , zeker als je je beperkt tot stapritjes en je een fijne rustige pony daarbij hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:22

Misschien ipv musketonhaakjes paniekhaakjes? Die kunnen makkelijk geopend worden in geval van nood.

(Toch vind ik het onbegrijpelijk dat er zo weinig te vinden is... er lopen soms 3 vrijwilligers bij een paard. Heel fijn dat het kan, maar met al die mooie technieken zou je verwachten dat een stevig zadeltje ook gemaakt moet kunnen worden. Bovendien is het meeste echt gericht op maneges. Dat er moeders zijn die zoiets voor hun kind willen doen is ook vrij onbekend geloof ik?)

De Vaquera-zadels (en sommige andere Spaanse/Portugese zadels) lijken een nog diepere zit te hebben dan de westernzadels. http://www.hue-hott.de/shop/shop.html?f ... 2685113395 bijvoorbeeld. (Is maar een voorbeeld en vast boven de begroting, maar ziet er zo heerlijk comfortabel en stevig uit...)

Deze wilde ik gewoon even melden, niet speciaal voor loveblacky maar gewoon in het algemeen: Afbeelding

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:35

er was ooit een topic op bokt waar ook van die rieten stoeltjes besproken werden.
Had er zo met mijn schoonvader over en die had het over van duo zitachtige stoeltjes voor ezeltje, dan zit je meer naast het paard dan er op.

En een dameszadelachtig zadel (= een nieuw nederlands scrabblewoord Clown )
Wendy van Dijk vragen.....

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:44

piggeljay schreef:
vooral meisjes kunnen op latere leeftijd er o benen aan overhouden ( bron: huisartsen)

Oh oke, vandaar dat ik dus x-benen heb. Dyslexische huisartsen? Dot is absoluut niet nadelig tegen dyslexische mensen bedoeld hoor, maar ik vind dat O-benen verhaal zo'n onzin! Ik rijd al vanaf mijn 5e.

Ik hoop voor je dat je zo'n zadel kunt vinden! Succes!