leren plassen op commando

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

leren plassen op commando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 13:14

In de afgelopen BIT staat een stuk over hoe je je paard kunt leren op commando te plassen en te mesten.
Aangezien mijn paard eigenlijk alleen in een box wil plassen (onhandig op wedstrijd waar niet altijd boxen te huur zijn), lijkt me dat wel wat dus ik ben m.b.v. de aanwijzingen uit de BIT een beetje mee begonnen.
Wie o wie is dit gelukt, en hoelang heeft het geduurd voor je paard zover was?

Wendy15

Re: leren plassen op commando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:24

Zijn er serieus mensen die hun paard dit geleerd hebben?? Lijkt me sterk.. Zelf kun je toch ook niet op commanda plassen. Waarom zou een paard dat wel kunnen dan?

Misschien dat het idd kan hoor, maar vraag me toch wel af hoe...

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 13:35

Yep er stond een heel stuk over in de BIT.
Punt met mijn paard is dat ik heel goed merk wanneer hij moet plassen, dan loopt ie niet lekker meer (heel gespannen), blijft ook erg zweten. Normaal gesproken niet zo'n probleem, zodra ik hem in zn box zet gaat ie diep zuchtend staan plassen, maar voor op wedstrijd zou het erg handig zijn als hij het gewoon op zand of gras ook zou doen/durven en dan het liefst niet middenin een proef Clown

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 14:08

Dat is idd lastig. Staat je paard ook op het land? Misschien dat je 'm daar dan eens wat langer kan laten staan zodat ie wel buiten z'n box MOET plassen.

Ben trouwens eigenlijk wel heel benieuwd of het je echt gaat lukken het 'm op commando leren!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 14:27

Als het een ruin of hengst is, dan fluit men wel eens. Ik weet niet of het een fabeltje is, maar soms doen ze dat als ze urine willen controleren van het paard.

barbara2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 14:45

Ik heb hetzelfde probleem als sndra h. Die van mij (ruin) plast ook niet overal. Het leifst doet ie het in de stal. Hij heeft wel vaste tijden (met voeren, naar binnen doen etc.) Als ik fluit dan weet ie dat ie moet plassen. Als de link maar gelegd word tussen een bepaald comando en de drang te moeten plassen weet ik zeker dat je het je paard kunt leren. De mijne doet het doorgaans wel op comando als ik weet dat ie moet, maar als ie vindt dat het te druk is in de bak ofzo dan verrekt ie het geoon. Ik denk dat het dan met spanning te maken heeft.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 14:55

ik kan mijn paard laten plassen. Heel makkelijk vooral voor het rijden, wedstrijden etc. Ik ga dan na het poetsen met hem naar zijn stal en zeg ' plassen?'.... en ja hoor dan begint ie...

heel maf, mensen geloven me nooit, totdat ze eht gezien hebben!

ik ben hier erg blij mee want hij loopt niet erg fijn als hij nodig moet, bovendien lijkt me dat onprettig!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:59

Hmmm, zou voor mijn paard ook wel handig zijn, die plast te pas en te onpas!!! Als ik tijdens een proefje een paar seconden stil moet staan is er een goede kans dat meneer z'n poten uit elkaar zet en de boel mooi laat lopen... Bloos Hij doet het zelfs na het rijden als ik hem in de trailer heb gezet!!! Clown Staat de trailer helemaal vol! Haha!

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:45

Wij hebben vroeger een pony gehad en dat was een schimmel. Omdat ze nogal snel vies werd, had m'n vader haar geleerd om te plassen in een emmer (ja ècht waar, absoluut geen fabel!) Mijn vader hield de emmer vast en Hilly deed haar behoefte. Lijkt heel leuk en makkelijk, maar dat was het eigenlijk niet. Ze wilde nl niet meer plassen zonder emmer, dus er moest altijd iemand aanwezig zijn om haar te "helpen". Om die reden is het haar ook weer afgeleerd, omdat ze soms en dan vooral 's nachts, haar plas veel te lang ophield...

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:01

Ophelia schreef:
Wij hebben vroeger een pony gehad en dat was een schimmel. Omdat ze nogal snel vies werd, had m'n vader haar geleerd om te plassen in een emmer (ja ècht waar, absoluut geen fabel!) Mijn vader hield de emmer vast en Hilly deed haar behoefte. Lijkt heel leuk en makkelijk, maar dat was het eigenlijk niet. Ze wilde nl niet meer plassen zonder emmer, dus er moest altijd iemand aanwezig zijn om haar te "helpen". Om die reden is het haar ook weer afgeleerd, omdat ze soms en dan vooral 's nachts, haar plas veel te lang ophield...

Ze was dus zindelijk geworden.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:30

Als een kennis van me opmerkt dat één van zijn paarden moet plassen, begint hij een bepaald deuntje te fluiten. Beestje zet zich in positie en... Clown

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:06

Waar kan iemand zich toch druk om maken.
Wanneer mag een dier een dier zijn en in dit geval een paard zelf bepalen wanneer die moet pissen en mesten.
Ooit gedacht dat een paard een keuze maakte vanwege de ondergrond waar die staat ?
Hij houd niet van spetteren dus liever op een strobed plassen dan op een harde ondergrond.
En als je nou niet van opruimen houdt wanneer er een keer gemest is ben je dan nog wel een echte liefhebber ?

Citaat:
Als een kennis van me opmerkt dat één van zijn paarden moet plassen, begint hij een bepaald deuntje te fluiten. Beestje zet zich in positie en...
natuurlijk..........zucht Afbeelding

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:15

Wat wil je daar nu mee zeggen? Alsof ik zoiets uit mn duim ga zuigen >;)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 23:27

juno1 schreef:
Waar kan iemand zich toch druk om maken.
Wanneer mag een dier een dier zijn en in dit geval een paard zelf bepalen wanneer die moet pissen en mesten.
Ooit gedacht dat een paard een keuze maakte vanwege de ondergrond waar die staat ?
Hij houd niet van spetteren dus liever op een strobed plassen dan op een harde ondergrond.

Lekkere kort door de bocht reactie.... Nagelbijten / Gniffelen

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 00:56

Wat je maar kort door de bocht noemt, heb je bovenstaande verhalen wel gelezen.
'geef een commando plassen ' en hij doet het Lachen

Dat hij na het poetsen op stal gaat plassen of na een wedstrijd in de trailer gebeurd door ontspanning, de druk is met recht van de ketel.
Dus je geeft hier geen commando die het paard opvolgd, hij moest gewoon nodig Knipoog

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 08:05

juno1 schreef:
Dat hij na het poetsen op stal gaat plassen of na een wedstrijd in de trailer gebeurd door ontspanning, de druk is met recht van de ketel.
Dus je geeft hier geen commando die het paard opvolgd, hij moest gewoon nodig Knipoog

Denk dat geen enkel levend wezen op commando kan plassen als ie niet hoeft. Maar het boven gequote is nou juist waar ik naar toe zou willen uiteindelijk.
Niet alleen handig voor mij op bijv. wedstrijd, maar ook fijn voor hem als ie ergens anders kan/durft dan in z'n box.
Heb het zelfs al eens meegemaakt dat ie tijdens een buitenrit zo nodig moest dat hij ontzettend stijf ging lopen achter, en amper nog vooruit te krijgen was, en aangezien ik na een duinrit nog een halfuur over de weg moet zou het erg fijn zijn als ik hem ff in de berm kan parkeren voor een sanitaire stop Knipoog

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 09:24

Bij mijn merrie voel ik het altijd aan.
ze plast eigenlijk altijd na de eerste proef en na de training thuis, ik beloon haar heel erg want dan weet ze dat het oke is.
Dat werkt wel goed, want al mijn pony's plassen onder het zadel!

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:40

Damian Doet het ook, als ik hem in de zomer terug breng naar de wei.
Ik denk dat het ook het moment is, hij heeft net gedronken en gegeten, en als je dan naar de wei loopt is het bijna logish dat hij zijn behoefte doet.
maar als ik tegen hem zeg Poepie doen, of Pipi doen dan doet ie het.
Slim paard denk ik.
Maar hij lacht op comando, en Als ik vraag geef je tong dan doet ie zijn tong in mijn hand, altijd handig.
Mensen vinden ons soms wel vreemd , maar dat boeit me niet echt.
Ik denk dat je met veel geduld een paard meer ka leren dan wij denken.
Groetjes

Annick

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 12:44

Ik zou willen dat ik het de paardjes aan kon leren, alleen ik zie ze nooit plassen. Miss dat ze zich schamen Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 13:00

griebels schreef:
Ik zou willen dat ik het de paardjes aan kon leren, alleen ik zie ze nooit plassen. Miss dat ze zich schamen Haha!

Die van jou zijn gewoon zo ontzettend netjes opgevoed die doen dat soort dingen niet in gezeldschap, die houden het netjes op Tong uitsteken

Je kunt het paard wel degelijk aanleren, als je weet HOE, kun je bijna ieder paard zindelijk maken.
Mijn paard is ook min of meer zindelijk geweest de vorige eigenaar had hem geleerd om altijd in een emmer te plassen, zo hielde ze stalbodum keurig netjes Knipoog
Dat ging snachts niet want dan was ze er niet bij en dan plaste hij ook gewoon, maar overdag en op wedstr. naja overal waar ze bij was plaste hij in een emmer.
Dat hoeft bij mij niet en ik wil het ook niet, maar zodra ik een emmer pak en erbij fluit op een rustige eentonige toon gaat hij plassen dat zit er nog steeds na 10 jaar ingebakken.

Persoonlijk houd ik er niet zo van, je wilt graag een hoop dingen onder controle hebben bij je paard, maar waar is het einde als je vind dat hij op commando moet plassen of evt poepen, ik ken iemand waarbij het paard ook op commando poept, ik wordt er niet vrolijk van sorry.
Of het gezond is, vraag ik me ook af!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:14

Ze kan het niet op commando, maar ik heb wel gezorgt dat ze altijd en overal wil plassen Haha!

Ik ben gewoon vanaf het moment dat ik haar had (10 jaar geleden) begonnen met belonen als ze ging plassen. Nadeel is dat ze op het moment dat ze vindt dat ze wat lekkers heeft verdient doet als of ze moet, maar voordeel is dat als ze het nooit ophoudt.

wendiiY

Woonplaats: op een stoel achter de computer in nederland, zuidholland, dordrecht ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:16

ok ik vin dit egt Onzin
hy moet gnw kunne plasse waneer hy wil vind tik
als ik zeg ga plasse dan doe j t togh ook nii Tong uitsteken Tong uitsteken

kusjeeeee

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:25

Als ik met voer aan kom (of als het hooi-tijd is) dan zeg ik tegen Missy ook 'ga plassen', dan draait ze zich om en gaat ergens in de paddock staan plassen. Scheelt mij dagelijks al snel 40 liter pis in de box Haha!
Ik moet dan met de bix wel buiten de paddock blijven want anders heeft ze het geduld niet.

Onder het rijden merk ik ook goed dat ze moet plassen. Als ik haar dan stil zet en zeg 'ga plassen' doet ze het meestal wel, zéker als ze daarna een paar happen gras mag nemen.
Soms neemt ze idd de boel in de maling en wil gras eten en doet dan net of ze moet plassen. Maar daar trappen wij niet in; het koppie mag pas naar beneden als er achter wat uit komt Clown

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:57

Wat stond er in de Bit hoe je dat kon aanleren?

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:19

Oei, dat lijkt mij ook wel makkelijk. Op wedstrijden en op les kan ik het altijd weer merken als hij moet en hij vertikt het om het te doen als ik erop zit. Dat kost mij heel wat punten!!! Jammer genoeg lees ik de bit niet; weet iemand hoe je het aanleert??