Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
horsewisper schreef:Het gaat niet eens om het hengsten uiterlijk, maar ik las laatst ook dat je de groei belemmert en het beter is zo laat mogen te doen, tenzij het niet anders kan.
Hij heeft een maatje waar hij mee kan ravotten van 3
Hij staat ook geregeld in de bak met andere en hij scheurt de hele bak door, maar ook in zijn eentje doet hij het.
xxxvagoxxx schreef:Hoi hoi,
Het is niet waar dat het de groei bellemert als je je hengst laat casteren als hij nog maar 1 jaar is.
Want bij ons zijn 2 paarden al gecastreerd die nog maar 1 waren toen en worden nu gewoon ingereden en hun groei is niet belemmerd.
Als je er nog niet cker van bent kan je beter even met de dieren arts overleggen.
Maar ik zou het wel doen en wrrm koop je er niet nog een shetje bij ook een hengstje of ruin dan kan hij meer spelen en stoeien dan zou hij rustiger bij jou zijn.
Maar later zou hij wel irritant worden als je stopt met laten zien wie de baas is.
Dus je moet hem goed laten weten wie de baas is.
En neem die zweep maar gewoon mee.
En leer hem ook dat hij agter je moet lopen dan ziet hij ook wie de baas is doet hij dat niej geef je hem een tik net zo lang doe je dat tot hij achter je loopt.
xxxxxxxxx
cissie schreef:Jaarlingen zijn Naarlingen, een gezegde wat meestal aardig klopt![]()
Teuntje zoveel als mogelijk lekker in de weide met andere pony's laten lopen, als je iets met hem wilt gaan doen houd het super simpel, zag laatst bij ITP foto's van jou en Teun aan de lange lijnen (naja een improvisatie hiervan) ik snap dat je het leuk vind om dit soort dingen hoe onschuldig het ook mag lijken wilt uit proberen, maar het is gewoon niet slim om dit nu al te gaan doen, ook al zou die nog zo braaf zijn.
cissie schreef:Als je iets met hem doet houd het KORT en SIMPEL, geen ellelange wandelingen of poetsbeurten waar hij lang voor stil moet staan, tuurlijk moet een shet leren dat hij stil moet staan en ook vast moet kunnen staan met poetsen, maar nu nog niet, ik vind dat te hoog gegrepen (er zullen mensen zijn die het daar volstrekt mee oneens zijn, maar ider zn mening aub).
Je weet dat wij met shets jarenlang hebben gefokt, alle veulens/jaarlingen heb ik 'verkoopklaar' gemaakt, dat stelde niet veel voor, dat hield in: halster accepteren/meelopen aan het touw/ hoefjes uitkrabben en rustig zijn met poetsen en dat vind ik eigenlijk al teveel voor een jong diertje.
De hengsten die zelf hebben gehouden lieten we eigenlijk zoveel als mogelijk met rust tot hun 1,5/2 jaar wel lieten ik ze aan mensen wennen en aan het halster en kleine stukjes meelopen aan het touw, beetje voetjes optillen zo af en toe en dat was het, dat als ze ouder werden niet helemaal wereld vreemd waren en dat er ineens heel veel op ze af zouden komen.
Probeer eerst het ene af te maken waar je mee bezig bent om pas daarna met het volgende te beginnen, bv leer teun eerst netjes naast je te lopen en hem de hulpen van het halthouden en voorwaardts goed in te prenten voordat je besluit een wandeling te maken.
Pas als hij het ene stukje echt goed snapt pas aan iets anders bv mee de weg op lopen.
Hetzelfde voor poesten ler hem erst netjes en rustig stil te staan aan een paal of haak aan de muur pas als hij weet wat er vban hem verwacht wordt kun je hem zachtjes aan gaan poetsen.
Pas beginnen met poetsen als hij rustig en netjes stil staat, waarom omdat je niet met 2 dingen tegelijk bezig kunt zijn, dus poetsen en pony opvoeden en evt corrigeren dan ben je te druk en ervaart hij het als stres of negatief, en dat terwijl poetsen juist zo ontspannend en leuk moet zijn.
(dit is puur een voorbeeldje, ik zeg niet dat teun zo is, want ik hem helemaal niet)

cissie schreef:Jaarlingen lijken o zo lastig dat zijn ze eigenlijk helemaal niet ze zijn zo ontzettend vormbaar en beinvloedbaar dat je er alle kanten mee uit kunt, ze nemen vrij makelijk dingen van je aan, alleen moet je wel super duidelijk en consequent zijn, want daar maken 3 keer zo erg misbruik van als een volwassen paard.
En leg de lat niet te hoog, je kunt niet verwachten dat een jonge pony niet zo braaf en behouden is als een volwasse beestje, ik vind dat ook hele leuke eraan.
Dat is iets wat moet groeien en daar moet je tijd en energie in stoppen, met wat handige tactiekjes ben je een jaarling al vrij snel te slim af ze zijn in veel opzichten snel en handig, maar vaak ook zo voorspelbaar.
horsewisper schreef:ze zijn idd slim en snel teun weet dat hij niet mag stijgeren, en is daarna ook snel weg, als je hem wilt straffen.
cissie schreef:horsewisper schreef:ze zijn idd slim en snel teun weet dat hij niet mag stijgeren, en is daarna ook snel weg, als je hem wilt straffen.
Ik vraag me af in hoeverre Teuntje weet dat hij niet mag steigeren hij maakt zich dan wel snel uit de hoeven, maar dat is meer omdat hij weet wat jou reactie daarop zal zijn.
Hij weet dus dat de gevolgen niet zo leuk zijn, maar die zijn tot nu toe niet zo erg geweest dat dat hem heeft doen besluiten om het niet meer te doen, je maakt er op hem weinig indruk mee blijkbaar.
Wat is jou reactie als hij steigert? en steigert hij alleen in de weide of ook aan de hand?
horsewisper schreef:in de weide aan de hand in de bak, als hij stijgerd verhef ik eerst me stem boos en zeg NEE foei, blijft hij doorgaan waarschuw ik hem nog een keer, doet hij het weer krijgt hij een pets met de zweep
dat is de leeftijd