zeiltje trailer dicht of open?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zeiltje open of dicht?

Poll eindigt op

Zeiltje altijd open
24 (34%)
Zeiltje altijd dicht
3 (4%)
Zeiltje alleen bij extreme weersomstandigheden (kou/wind/regen) dicht
43 (61%)

Totaal aantal stemmen: 70

Odeale

zeiltje trailer dicht of open?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 11:28

Gisteren waren we met ulisse bij de DA.

Wij doen het zeiltje van de trailer eigenlijk nooit dicht. We hadden geleerd, zolang het maar niet tocht (dus niets anders open staat) kan het wel open blijven.

Haar advies was om het absoluut wel dicht te doen, het was veel te koud. En de koude wind ciruleerde dan teveel door de trailer.

Wat doen jullie?

bogie

Re: zeiltje trailer dicht of open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:30

Ik heb t eigenlijk ook altijd open en alleen als het erg koud is of erg rotweer doe ik het dicht.

Ook ik heb altijd begrepen dat het alleen dicht hoeft ivm met tocht. Maar ach weer wat geleerd vandaag. Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:37

Ik laat het eigenlijk altijd open, alleen bij harde regen doe ik het dicht, want dat wil nog wel eens naar binnen slaan, maar dan zet ik wel de raampjes open.
Ik heb het wel eens dicht gehad omdat m'n paard erg bezweet was en toen zag ik m'n paard niet meer bij thuiskomst: zo mistig was het daar binnen, leek wel een turks stoombad! Haha!

Bij warm weer rijd ik met het zeiltje en de raampjes open. Die raampjes gaan alleen aan de achterkant open, dus het tocht niet.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:41

Wij hebben het zeiltje eigenlijk ook altijd open. Alle mensen die ik ken met een trailer doen dat eigenlijk.
Alleen als, zoals magreet, als de wind of regen de trailer inslaat. Dan gaat het zeiltje naar onder.
We proberen ook altijd de auto zo te parkeren dat we met de kop in de wind staan.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:46

Heb voor optie C gekozen.

Bij extreme weersomstandigheden gaat dit zeiltje namelijk helemaal dicht. Staat het paard wat langer op de trailer of is het toch tochtig dan vouwen we de hoeken om zodat er aan de zijkant 2 open driehoeken zijn. Zo komt er voldoende frisse lucht naar binnen. Echt een handige manier voor een goede luchtcirculatie.

Helaas kan dit dus niet als je een klep hebt, maar met zeiltje is het super fijn! En nooit warm of te koud!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:46

Ik rijd ook meestal met de bovenklep open (we hebben geen zeiltje, maar een klep Knipoog ) Alleen als het heel hard regent of waait doe ik hem idd dicht.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:49

Ik heb hem eigenlijk altijd open. Het wordt snel benauwd en bedompt ald je het dicht doet.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:01

Mijn trailer heeft niet eens een zeiltje maar ik mis het nog steeds niet. In een trailer is het toch al snel warm en ik vind het wel fijn zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:06

Bij korte stukjes laten we hem open,maar als we de snelweg opgaan doen we hem altijd dicht,omdat de ervaring is dat de paarden het eng vinden als er een vrachtwagen achter rijdt.En met extreem weer doen we hem ook dicht.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:15

Wij hebben het zeiltje van onze trailer altijd openstaan als er een paard vervoerd word. Alleen als hij thuis afgekoppelt van de auto staat, dan gaat het zeiltje dicht. Eventueel bij heel slecht weer, zoals hagel. regel, sneeuw. Dan gaat het zeiltje ook dicht, vanwege het inregenen. Maar ik heb ook geen raampjes voor in mijn trailer. En op wedstrijd staat ze nooit in de trailer, maar altijd aan de trailer vast. Dus dan is het zeiltje ook open Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:32

Ik kijk naar de omstandigheden. Als een paard nat is, kan het verstandig zijn om het toch dicht te doen.
Ventilatie is altijd een probleem op de trailer. In mijn vrachtwagen is dit nooit een probleem, zelfs niet als ik er (illegaal) drie op heb staan. Er is wel meer inhoud voor circulatie en omdat de tussendeur altijd open staat, ook ventilatie via de cabine.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:42

Elisa2 schreef:
Bij korte stukjes laten we hem open,maar als we de snelweg opgaan doen we hem altijd dicht,omdat de ervaring is dat de paarden het eng vinden als er een vrachtwagen achter rijdt.En met extreem weer doen we hem ook dicht.

Die van mij ging zich ook nogal eens in allerlei bochten wurmen om achterom te kunnen kijken, zeiltje dicht helpt dan zeker.
Nu is dat niet meer echt nodig en dan doe ik het zeiltje zelden dicht.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:53

Wij hebben het zeiltje ook altijd dicht.Geeft veel meer rust in trailer, vooral met achteropkomende vrachtwagens enzo.
Wel zetten we de uitzetraampjes open, en zitten er ventilatiegaatjes in het zeiltje (Bockmann duo esprit)

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:39

heb hem ook altijd open, heb hem een keer dicht gedaan en dacht bijna dat annebel voor weer de trailer uit zou gaan Clown , ze vind dat zeiltje nogal erg eng als die dicht gaat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:21

Bij Moenira laat ik hem eigenlijk altijd open, want die vind het eng als ik hem dicht doe. Alleen als het echt in de trailer slaat, doe ik hem wat naar beneden, maar dat was toen geen succes.

Bij Andrew doe ik hem bij langere stukken altijd dicht, want Andrew is bang van vrachtwagens e.d. dan raakt hij helemaal in de stress. Die komt, ondanks open raampjes (schuin open, zodat de wind er langs waait) vaak zeiknat en dampend de trailer uit... Vooral als hij zich op de terugweg nogal druk heeft staan maken.

Bij mij hangt het dus af van de pony, maar als het even kan, laat ik hem open.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 22:24

Als ik het zeiltje dicht doe komt ze er zeiknat van af. Zeiltje gaat alleen dicht met extreem weer, of als ze met regen even op de trailer moet wachten, maar dan met een raampje open.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:09

Bij onze trailer hebben we er geen zeiltje op laten zetten.
Eigenlijk omdat je hem toch nooit gebruikt!
Weet je hoe warm het in een trailer wordt als er een paard in staat en de zet de boel dicht...
Die paar ventilatie sleuven helpen nooit de hele boel goed te luchten!
En moet zeggen, m'n paard is nog nooit nat geregent.

Ik snap wel dat als je een stressvol paard hebt, wat angstig is van achterop komende vrachtwagens, het dan wel lekker is er een zeiltje op te hebben.
Maar de onze hebben daar geen last van. Bloos

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:19

Ik heb m altijd open. Mijn paard wil niet erg graag op de trailer staan, rijden gaat nog, maar zodra we stil staan wordt ie onrustig. Ik heb dan graag het zeiltje open zodat ie achterom kan kijken. Ook op de snelweg, als er vrachtwagen achter ons zit ofzo, vind ik het wel prettig dat ie kan kijken en dat ie wel iets hoort maar het niet ziet. Lijkt me heel beangstigend voor een paard.

Volgens mij kan de wind tijdens het rijden nooit circuleren door de trailer, behalve als je de voorste raampjes op een kier hebt oid. Met deze kou hebben we die raampjes altijd dicht, alleen 's zomers staan ze op een kiertje, maar wel zo dat de wind er niet recht in waait.

Ach en in de winter een goeie deken op en er is niks aan de hand. Mijn paarden zijn nooit ziek geweest oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 01:16

Ik heb gekozen voor 'zeiltje altijd dicht'. Naar mijn idee heeft het paard dan minder hinder van het overige verkeer. Maar er is nog een reden waarom ik het zeiltje altijd dicht is:

Op EHBO cursus paard heb ik geleerd dat je bij een benzine-auto (geldt dus niet voor diesel) echt beter het zeiltje dicht kan laten. De reden is dat er anders giftige gassen via de achterkant de trailer binnenkomen (die worden onder de trailer doorgezogen). Nu zal je paard niet zo snel dood neervallen, maar het schijnt wel erg ongezond te zijn.

Raampjes voor heb ik wel open (naar achteren, de wind komt dus niet vol naar binnen). Paardlief moet toch kunnen ademen. Het wordt inderdaad wel relatief warm met het zeiltje dicht, maar dat los ik heel simpel op door ze met een heel dun dekje of helemaal zonder dek te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 01:18

joyce B schreef:
Bij Moenira laat ik hem eigenlijk altijd open, want die vind het eng als ik hem dicht doe.

Nagenoeg alle paarden vinden dat eng. Die van mij ook, die schrikt ook altijd als ik het zeiltje dichtdoe. Maar dan heeft ie gewoon 2 seconden pech gehad.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:16

CCCCorine schreef:
joyce B schreef:
Bij Moenira laat ik hem eigenlijk altijd open, want die vind het eng als ik hem dicht doe.

Nagenoeg alle paarden vinden dat eng. Die van mij ook, die schrikt ook altijd als ik het zeiltje dichtdoe. Maar dan heeft ie gewoon 2 seconden pech gehad.

Hahaha!! Zo denk ik idd ook wel is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:36

Jonge paarden, die bijna nooit op de trailer hebben gestaan gaat het altijd dicht.
dan zie ze achter zich geen uitgang als ze weg willen.
scheelt een hoop gestommel Lachen

Verder doe ik het dicht als het koud is of regent omdat dat wel eens in de trailer komt. Dus met het weer van nu gaat het dicht.

Ook doe ik het zeiltje wel eens half dicht.
De zijkant maak ik dan niet vast bij de haak van de klep, maar sla ik terug naar het vorige knopje (pff moeilijke uitleg)

En dat luikje boven in zet ik alleen in stilstand helemaal open, rijdend zet ik het schuin open, de voorkant dicht, de achterkant open.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:53

CCCCorine schreef:
joyce B schreef:

Het hield niet op bij die 2 seconden Tong uitsteken Ze bleef stressen terwijl ze anders heel rustig en stil staat Ach gut dan is de keuze snel gemaakt hoor Schijnheilig Knipoog

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:04

Ik heb het zeiltje er bijna altijd af als ik met de trailer rijdt.
Alleen als het erg koud is en flink vriest (en vooral als mijn paard bezweet is) gaat het zeiltje dicht, maar wel het luikje half open zodat er altijd lucht in kan en uit kan.
Verder als de regen flink de trailer in staat heb ik het zeiltje ook dicht.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:22

Ik heb het zeiltje altijd open. Ik heb hem 1 keer dicht gedaan met dit rotweer en het was dikke paniek toen hij dicht ging. Ze stond tijdens de rit wel rustig, maar toen we de trailer los deden stond ze zo ver mogelijk voorin de trailer te stressen. Ik zorg er nu gewoon voor dat ze een deken op krijgt die warm genoeg is en als het regent o.i.d. dan heeft ze een regendeken op.