Bijrijders (waarom liegen?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Douni

Bijrijders (waarom liegen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 19:08

Ik heb pas geleden een advertentie gezet voor een verzorgster te zoeken voor mijn verzorgpony die daar wedstrijden mee wilde rijden.
Ik kreeg genoeg reacties en ik had de beste eruit genomen.
Het ene meisje had een paard ingereden en blabla, de ander kon M1-dressuur rijden.

Maar allebei konden amper lichtrijden! Dat maakt me zo kwaad he! Je hoeft toch niet te liegen, zeg dan gewoon dat je het graag wilt, maar nog niet veel ervaring hebt.
Vooral als je zegt dat je M1-dressuur niveau rijd en dan blijkt dat je nog niet eens recht op een paard kan zitten!
Of de ander die zegt dat ze een paard al heeft ingereden en niet eens durft te draven omdat ze nog zo jong is.
Misschien had ik gewoon pech, misschien ook niet.
Gelukkig komt er binnenkort een nieuw meisje kijken die een eigen paard heeft, dus dat geeft toch weer meer vertrouwen!
Sorry voor het verhaal, maar ik moest het kwijt!

Wie heeft dit nog meer meegemaakt?

maartjevO

Re: Bijrijders (waarom liegen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:23

tja...dat zie je helaas vaker.
Ik heb de mevrouw waar ik graag kom van te voren ook
ingelicht dat ik aardig bang ben.
Maar met verzorgen gaat het (op mijn typesche klungel acties na) heel goed Lachen

Wat heb je toen gedaan?
wilden die meiden nog blijven of voelden ze zich betrapt ofz.?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:23

Ik heb hetzelfde meegemaakt toen ik zelf een bijrijdster zocht.
De een kon nog beter rijden dan de ander.

Eerst geloofde ik echt iedereen en liet ze ook allemaal komen om te kijken of het klikte.
En inderdaad, als ze er dan eenmaal opzitten kunnen ze net niks.
Is inderdaad erg vervelend en ook niet leuk voor het paard.

Uiteindelijk heb ik dan een bijrijdster kunnen vinden, achteraf kende ik haar wel een beetje en ik meende ook stellig dat ze goed kon rijden.
Ze was toen met een d pony L dressuur bij de paarden.
In het begin ging het ook erg goed, maar nu gaat het elke dag slechter.
Ik denk er ook over om met haar te stoppen en dan moet ik dus weer een bijrijdtser zoeken.
Maar ik weet nou in elk geval wel, dat ik niet iedereen meer geloof. Knipoog

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 20:02

Ik heb ze allebei gezegd dat ik verder ga zoeken, wel een beetje netjes tegen gezegd dat ze niet geschikt waren. Maar ik voelde best wel belazerd, want je denkt dat je een goede ruiter hebt en dan blijkt het anders uit te pakken.

Als ze nou gewoon eerlijk waren geweest over hun ervaring dan had ik ze best wel willen helpen om beter te worden en hun de kans gegeven om wedstrijden te rijden met een goede pony, maar dit gaat gewoon niet door als je gaat liegen over je ervaring met paarden.
Ikzelf ben ook gewoon eerlijk geweest over mijn ervaring met paarden toen ik een verzorgpony kreeg.
De ene was ook niet echt gemotiveerd om te trainen voor de wedstrijden, ze kon alleen in de weekeinden, en als je wedstrijden wilt rijden, moet je doordeweeks ook rijden, vind ik.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:12

ben al jaaaaren bezig een bijrijdster te vinden
de een kon nog beter rijden dan de ander , maar meestal kregen ze hem niet eens de bak rond , beetje jammer Cool

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:21

woot die liegen dan idd ook echt wel! Ik snap niet dat ze zo liegen, uiteindelijk komt het toch uit dus wat heeft het voor zin?

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:40

Ik vind dat echt smerig.. je kan beter zeggen van jezelf dat je nog niet zoveel kan(als dat waar is natuurlijk) Maar dat je het graag wilt leren ofzo iets.. Wat heb je er aan als je je eigen beter voordoet dan je bent, het komt toch uit én dan denken de mensen zoiets van: Ze kan er nix van!!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:44

het is idd niet echt leuk als ze liegen, maar ik denk dat ze het vooral doen om indruk te maken of om een grotere kans te maken, maar het blijkt dan, voor hun, anders, de eigenaar balen dan natuurlijk...
erg irritant is dat ...

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:51

Herkenbaar ja Scheve mond

de bijrijdster die ik nu (nog...) heb had veel wedstrijdervaring en veel ervaring met moeilijke paarden.

Mja haar wedstrijdervaring heb ik zo mijn zeer grote twijfels over..
en ze durfde na een paar keer al niet meer op Melody te rijden, want ze is ''wild en onberekenbaar''
Ja het is inderdaad een paard met een wat ehh... moeilijk/apart karakter ( extreem bang voor van alles en nog wat) en ze is soms ook behoorlijk druk ( keihard bokkend aan de kletter gaan), maarja tegen mij vertelde ze dat ze jonge paarden inreed, en altijd op probleempaarden reed enzo. Dan moet dit tich ook te doen zijn lijkt me maarja, blijkbaar is melody nog een stuk wilder Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 08:37

Herkenbaar en het ligt altijd aan het paard Frusty

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 08:58

Zeg, in wat voor leeftijdscategorie zoeken jullie dan?

Of komt het volgens jullie op alle leeftijden voor?

Je hoort die verhalen vaker hoor, ook als bijrijder. De goeden lijden dan echt onder de slechte. Ik ben nu ook al tijden bezig de rotzooi van de superervaren bijrijder voor mij op te ruimen. Geen leuke klus Verdrietig

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 09:06

Deze twee die mij kwamen kijken, waren zo rond de 15 jaar. Maar leeftijd maakt voor mij niet uit.
Ik vnid het gewoon zo stom als je gaat liegen over je ervaring met paarden.
Misschien denken ze inderdaad dat ze meer kans hebben, dieneke, maar als ze een beetje normaal nadenken, snappen ze toch ook wel dat je gelijk het verschil kunt zien tussen iemand die M1-dressuur rijd of iemand die nog nooit meer heeft gedaan dan 1x in de week op de manege rijd. Ik zeg niet dat manege-klanten niet kunnen rijden, maar als ze nou gewoon eerlijk zijn, is het veel leuker voor mij!
En als ze al gaan liegen over hun ervaring, wat staat er dan maar niet te wachten als je ze alleen laat met je pony. Want mijn bedoeling om er de eerste paar weken bij te zijn, maar hen daarna zelfstandig laten rijden enz.

Wat mij helemaal fout in de keel insloeg, was dat één meisje vroeg of ze Eclips vaak moest slaan met de zweep Boos!
Daar maak je al niet een te beste impressie toch?

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 09:08

nickyu schreef:
ben al jaaaaren bezig een bijrijdster te vinden
de een kon nog beter rijden dan de ander , maar meestal kregen ze hem niet eens de bak rond , beetje jammer Cool

Tjah, we zoeken ook allebei in Oost=Zeeuws Vlaanderen! Haha weet precies wat voor soort mensen je bedoeld Tong uitsteken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:34

nou ik woon hier nog maar net , dus de meeste waar ik het over heb
wonen niet hier Haha!

tot nu toe heb ik maar 1 goede ruiter op mijn paardje gehad
een bokster die een keer op visite kwam

dus ik moet je der even op , zij-> ja maar weet niet of dat gaat lukken hoor ben maar een b ruiter en geen paarden met knopjes gewent

nou ze stapte op en na wat kleine aanwijzingen ging het hartstikke leuk

helaas woont ze ook nu nog steeds niet in de buurt , haar had ik graag
als bijrijdster gehad , kan leuk rijden , luisterd naar de aanwijzingen , komt als ze zegt dat ze komt , daar hebbie wat an zeg maar

heb miss niet het simpelste paard maar zo moeilijk is tie ook weer niet
(bokt steigert ed ook niet en ik zie aan hem wat de ruiter "fout"doet , heel jammer voor de ruiter maar hij is nogal duidelijk Haha! )

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:40

wendytjeG schreef:
Zeg, in wat voor leeftijdscategorie zoeken jullie dan?

Of komt het volgens jullie op alle leeftijden voor?

(

helaas alle leeftijden

kijk t liefst heb je een "volwassen"bijrijdster die niet ine afbelt
omdat het regent , vriendinnetjes inene besluiten om te gaan stadten etc etc eentje waar je iig op kan rekenen

punt is ook dat JIJ als PAARDEN EIGENAAR VERANTWOORDELIJK blijft voor wat er op en met jouw paard gebeurd
ook als een bijrijdster met hem aan de slag gaat en sommige
mensen durg ik echt niet met mijn paard naar buiten te laten gaan

ben je bv al jaaaaren bezig je paard buiten rustig te laten galopperen zeg je ALLEEN STAPPEN EN DRAVEN BUITEN EN LAANNNNNNNNGGGGGGZAAAAMMMMMMMM evt galopje maar als die niet rustig is NIET DOEN en wat krijg je dan te horen , je kunt lekker met m crossen hoor JA dat weet ik en daar ben ik al een paar jaar mee bezig om dat er uit te krijgen omdat hij namelijk ook over de kop kan vliegen been there Boos! hij weet niet goed waar die zijn benen neer zet
en in volle rengalop over de straat ben ik niet zo'n voorstander van zeg maar , daarbij gaat mijn lichaam hard achteruit met de reuma dus als ze m voor me verkloten mag ik weer aan de bak , zie het maar weer goed te krijgen Boos! Verdrietig terwijl je daar eigenlijk helemaal de energie en kracht niet meer voor hebt ,...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:55

Ik denk dat ze denken dat ze inderdaad meer kans maken als ze liegen over ervaring. Maar ik denk dat het ook wel te maken heeft met de advertenties die soms worden geplaatst op bijvoorbeeld marktplaats... soms worden er zoveel eisen gesteld dat iemand die alleen op de manege heeft gereden en graag wat vaker wil rijden het idee krijgt dat ze niet aan de bak komt als ze niet liegt.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 09:57

Zulke dingen zijn ook heel verschrikkelijk. Als je zegt wil je rustig met mijn paard en dan gewoon lak aanhebben en doen waar je zelf zin in heb. Ik snap dat het heel leuk om te crossen, maar je rijd wel op iemand zijn paard en daar moet je gewoon respect voor hebben, zeker als de eigenaar reuma heeft, zoals jij, nickyu!
Waar ongeveer staan je paarden nickyu, vlakbij Koewacht of tegen de belgische grens?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:58

Helaas houd je dat altijd wel. Ik vind vaak de advertenties die meiden op hangen om een verzorgpony te vinden wel grappig, hele verhalen over hun poetservaring etc.

Meiden van 15 die liegen over hun ervaring is toch wel erg jammer, ze zijn dan toch al oud genoeg om te weten dat liegen niet helpt...

Ik heb gelukkig afgelopen zomer een goede bijrijdster gevonden. Ze had nog niet veel ervaring, alleen op maneges gereden, maar wil graag leren en luistert goed als je iets uitlegt. De eerste tijd ben ik er iedere keer bijgeweest en het gaat echt goed. Ze gaat hard vooruit, begint echt een ruitergevoel te krijgen. Leuk om haar bezig te zien.

Ze was in de eerste contacten per e-mail (zij had een advertentie gezet) al meteen eerlijk in haar weinige ervaring en daarom hebben we toen gewoon afgesproken het een keer te proberen. Ze wist dat er een kans was dat ik haar toch te onervaren zou vinden en heb de eerste keer Prisca aan de longeerlijn gezet. Na 20 minuten heb ik haar daar weer afgehaald, want ze reageerden goed op elkaar. Ervaring zegt niet altijd alles en dan moeten mensen toch eens leren. De klik die er is tussen paard en berijdster is minstens net zo belangrijk... misschien wel belangrijker.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 10:02

wendytjeG schreef:
Ik denk dat ze denken dat ze inderdaad meer kans maken als ze liegen over ervaring. Maar ik denk dat het ook wel te maken heeft met de advertenties die soms worden geplaatst op bijvoorbeeld marktplaats... soms worden er zoveel eisen gesteld dat iemand die alleen op de manege heeft gereden en graag wat vaker wil rijden het idee krijgt dat ze niet aan de bak komt als ze niet liegt.

Er worden ook vaak veel eisen gesteld, maar dit zijn ook jonge paarden en meestal kan je daar geen manege-ruiter opzetten. Een duur wedstrijdpaard waar je zelf wedstrijden mee rijd, moet je ook niet altijd een onervaren manege-ruiter opzetten, er zijn natuurlijk ook hele goede manege-ruiters. Maar het probleem is gewoon als je 1x in de week, heb je gewoon niet genoeg ervaring om een jong paard te rijden. Ik heb ook eerst veel moeten leren van de moeder van Eclips.

Maar er zijn ook genoeg advertenties waarbij geen grote eisen worden gesteld.
Net zoals Eclips, ze is nog maar 5 jaar heeft veel pit en druft gewoon te bokken en te steigeren. Je moet wel weten hoe je met zulke paarden om moet gaan. Ik heb ook nog steeds problemen met Eclips, maar Eclips heeft gewoon ervaren ruiters en zo zijn er meer paarden. Als je dsit niet aankan moet je niet reageren en gaan liegen, want daar heb je alleen je eigen mee.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 10:11

PriscaZ schreef:
Helaas houd je dat altijd wel. Ik vind vaak de advertenties die meiden op hangen om een verzorgpony te vinden wel grappig, hele verhalen over hun poetservaring etc.

Meiden van 15 die liegen over hun ervaring is toch wel erg jammer, ze zijn dan toch al oud genoeg om te weten dat liegen niet helpt...

Ik heb gelukkig afgelopen zomer een goede bijrijdster gevonden. Ze had nog niet veel ervaring, alleen op maneges gereden, maar wil graag leren en luistert goed als je iets uitlegt. De eerste tijd ben ik er iedere keer bijgeweest en het gaat echt goed. Ze gaat hard vooruit, begint echt een ruitergevoel te krijgen. Leuk om haar bezig te zien.

Ze was in de eerste contacten per e-mail (zij had een advertentie gezet) al meteen eerlijk in haar weinige ervaring en daarom hebben we toen gewoon afgesproken het een keer te proberen. Ze wist dat er een kans was dat ik haar toch te onervaren zou vinden en heb de eerste keer Prisca aan de longeerlijn gezet. Na 20 minuten heb ik haar daar weer afgehaald, want ze reageerden goed op elkaar. Ervaring zegt niet altijd alles en dan moeten mensen toch eens leren. De klik die er is tussen paard en berijdster is minstens net zo belangrijk... misschien wel belangrijker.

Haha, ja de poetservaring vind ik ook altijd het leukst Tong uitsteken , maar inderdaad als je gewoon gelijk eerlijk zegt dat je niet veel ervaring, maar het wel heel graag wilt doen, komt veel beter over dan dat je gaat liegen over je ervaring.
Maar er zijn natuurlijk ook goede bijrijdsters, maar toch minder als slechte.
Gelukkig heb jij een goede gevonden!

De klik tussen paard en ruiter is ook belangrijk, maar bij jonge vrij onervaren paarden vind ik het toch altijd wel belangrijk om ook te weten dat deze paarden niet altijd te vertrouwen zijn omdat ze zelf nog niet veel ervaring hebben. Je moet altijd voor de eerste keer met een jong paard beginnen, maar toch vind ik het heel belangrijk om dan wel je goed je basis van het rijden onder de knie te hebben en poetservaring heeft daar niets mee te maken Tong uitsteken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:28

Douni schreef:
Waar ongeveer staan je paarden nickyu, vlakbij Koewacht of tegen de belgische grens?

ze staan nu aan huis midden in zuiddorpe en per 1 april heb ik n wei aan de belgische grens , met bakje Haha!

alleen nog geen loop stal maar die komt er

zoek er nog iemand bij voor op het landje , kun je de taken een beetje verdelen , als je iemand hoort / weet graag ! Pling

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 10:36

nickyu schreef:
Douni schreef:

ze staan nu aan huis midden in zuiddorpe en per 1 april heb ik n wei aan de belgische grens , met bakje Haha!

alleen nog geen loop stal maar die komt er

zoek er nog iemand bij voor op het landje , kun je de taken een beetje verdelen , als je iemand hoort / weet graag ! Pling

Ja, zal het je laten weten, weet zo snel eigenlijk niemand. Indra zet haar paard waar mijn pony ook staat. Begin van Koewacht, ook vlakbij de belgische grens.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:29

Douni schreef:
Er worden ook vaak veel eisen gesteld, maar dit zijn ook jonge paarden en meestal kan je daar geen manege-ruiter opzetten. Een duur wedstrijdpaard waar je zelf wedstrijden mee rijd, moet je ook niet altijd een onervaren manege-ruiter opzetten, er zijn natuurlijk ook hele goede manege-ruiters. Maar het probleem is gewoon als je 1x in de week, heb je gewoon niet genoeg ervaring om een jong paard te rijden. Ik heb ook eerst veel moeten leren van de moeder van Eclips.

Ik denk ook wel dat er paarden zijn waar je gewoon geen bijrijder op moet zetten. En ik weet ook wel dat een paardeneigenaar geen filantropische instelling is.
Maar de ervaring moet toch ergens vandaan komen? Uiteindelijk kun je alleen maar zien of het goed gaat als je de persoon eens laat proefrijden, of desnoods een soort van proeftijd instelt.
En geloof me, ik heb ook de schurft aan dit soort dingen hoor, ik moet vaak de rotzooi van andere bijrijders opruimen, ook een pokkeklus.

Trouwens, niet alleen bijrijders liegen, ik denk dat het een meer algemeen probleem is... hoeveel wordt er wel niet gebluft en gelogen op sollicitatiegesprekken?

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:34

Tja, je hoort het wel vaker.

Ik ben een paar geleden weer begonnen nadat ik 2 jaar niet had gereden. Ik heb dat toen tegen de toenmalige baas van mijn paard gezecht. Maar die zei je verleerd het nooit, dus ik mocht wel komen.

Wel lachen opzich, ik had totaal geen evenwicht meer. Vooral het opstijgen was erg lachwekkend (ik was zo blij dat ik boven was dat ik achter het zadel ging zitten).

Maar zoals die man zei, je verleerd het echt niet, je bent alleen wat onwennig maar je ziet wel of iemand kan rijden ja of nee., Knipoog

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:44

Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar ik kan er zo een aanwijzen die dit ook doet.. Vond een advertentie op marktplaats van haar.. Ze had paarden ingereden enz enz.. Ik durf haar nog niet eens op Partout te zetten en zo moeilijk is meneer niet..

Sommige mensen doen (te) veel om te krijgen wat ze willen hebben..