Hoeveel en wat geven jullie als beloning?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Hoeveel en wat geven jullie als beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 23:11

Ik heb dus een ferme discussie met mn pa Clown
hij vind dat ik teveel wortels gaf vandaag
ik gaf 1kg omdat hij heel goed werkte,volgens mij is dat helemaal niet veel,of vinden jullie van wel?als ik vrije piste doe geef ik wel wat minder aangezien hij minder lang werkt maar als ik 1u les heb geef ik meestal 1kg
is dit te weinig?of te veel?
en hoe belonen jullie je paard?ook met wortels,snoepjes of iets anders?

Bacannie

Re: Hoeveel en wat geven jullie als beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 23:18

Ik beloon mijn paard (nagenoeg) nooit met snoepjes. Ik voer mijn paard wel bij, een paar wortels en een appel met muesli. Ligt al in haar voerbak als ze de stal ingaat. Ik geef haar geen beloningen uit de hand. Als ze braaf is krijgt ze gewoon een aai over d'r bol... Ach gut Haha!

Edit: Een paard achteraf belonen naar werk zal hij trouwens echt niet begrijpen. Dus het maakt niet uit hoeveel wortels je hem geeft na het werk. Hij zal ook blij zijn met 2 wortels. Belonen doe je namelijk meteen nadat hij het goed heeft gedaan en straffen doe je meteen na de gemaakte fout. Dus zowiezo niet achteraf... dat heeft geen enkele zin.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 23:28

Mijn hengst reageert super op beloningen. Hij krijgt altijd verschillende dingen zoals stukjes wortel, stukjes appel, snoepjes, een kriebelsessie.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 23:38

Bacannie schreef:
Een paard achteraf belonen naar werk zal hij trouwens echt niet begrijpen. Dus het maakt niet uit hoeveel wortels je hem geeft na het werk. Hij zal ook blij zijn met 2 wortels. Belonen doe je namelijk meteen nadat hij het goed heeft gedaan en straffen doe je meteen na de gemaakte fout. Dus zowiezo niet achteraf... dat heeft geen enkele zin.

Dit is inderdaad waar. Na de training, het afzadelen en de verzorging ziet een paard dit niet meer als een beloning voor het werk, gewoon als een leuk extraatje.
Leer je paard met je stem belonen, dit kan je onmiddellijk doen als hij een oefening goed uitvoert, zonder hierbij je contact met je teugels te verliezen. Zeg op een goedkeurende manier "goedzo" bijvoorbeeld, elke keer als je echt tevreden bent. Hij hoort aan je stem dat hij je een plezier doet en gaat dit na verloop van tijd zeker herkennen. Ook zijn hals laten strekken zou een vorm van beloning moeten zijn voor hem, en vergeet niet de les te beïndigen met een heel goed uitgevoerde oefening, dan ervaart hij het einde van het werk als beloning.
Wortels kan je altijd bijvoeren, en ik denk niet dat 1kg echt kwaad kan, maar of het nu echt noodzakelijk is? Enkele wortelen zijn voor een paard meestal meer dan voldoende, voor paarden moet ruwvoer zoals hooi, gras, kuilgras en zelfs stro de belangrijkste voedingsbron zijn. En dan is meestal toch wel goedkoper dan kilo's wortels per week bij te voeren.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 00:33

Ik geef hem meestal na het rijden wat slobber.
Tijdens het rijden beloon ik hem gewoon met mijn stem of een klopje op zijn hals

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 07:53

uhm klopje op de hals en ook wortels.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 08:00

ik beloon m na het rijden met mijn stem en een klopje op zijn hals, en ik zorg dat er wat hooi in zn box ligt..

persoonlijk geloof ik niet zo in dat volstoppen met voer na het rijden. Vork

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:06

volproppen na het rijden is slecht!
kunnen ze koliek krijgen (leuke beloning Gestoord )
Dus gewoon 1 wortel of 2 is meer dan zat!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:02

Mijn paard geef ik na het werken altijd nog muesli. Eigenlijk is dat haar 3e voerbeurt van de dag, alleen de hoeveelheid verschilt, die is afhankelijk van hoe zwaar de arbeid was.
Zij krijgt de muesli als ik met alles klaar ben (haar verzorgen, maar ook spullen opruimen, vegen etc.) dus niet direct als ze klaar is met rijden. Het is voor haar echt geen beloning meer, maar gewoon een maaltijd, want ze staat er keurig op te wachten.

Belonen tijdens het rijden is meestal met mijn stem of een klopje. Het enige moment dat ze altijd een snoepje krijgt is als ik haar uit de paddock haal. Als ze bij me komt staan, zich keurig laat pakken én het touw zit vast dan krijgt ze een snoepje.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:16

Mijn paarden krijgen meestal 1 vanille snopeje na het rijden.

Wortels krijgen ze ook wel, maar dat pas laat op de avond, dat is het laatste samen met hooi wat ze op een dag krijgen te eten.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:20

Tijdens het rijden beloon ik met woorden: 'Braaf', 'juist', 'goedzo' en gewoon belonen met een klopje/knuffel.\

Na het rijden krijgt ze vaak een vanille snoepje, beetje muesli, peen etc.

Toen het zo koud was kregen ze een kilo peen per dag en onbeperkt hooi in de paddock.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:51

Tijdens het rijden met een klopje of mijn stem.
Soms als ik dingen aan moet leren geef ik hem een klontje na de oefening. Ook niet altijd hoor anders krijgen ze er veel eigen initiatief Haha!
En als ik weg ga een of twee klontjes of snoepjes.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:02

Tijdens het rijden altijd met mijn stem, en een aai over haar hals/ manen.
Als ik wil afstappen geef ik haar weleens (als ik die toevallig in mijn zak heb Haha! ) een klontje of snoepje.
En na het rijden, als ik klaar ben met afzadelen etc. krijgt ze een beetje haver, of een broodje of appel etc.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:09

Als ik op stal aan kom krijgt mijn paard een wortel.

Dan krijgt hij een snoepje als we de bak in gaan, als hij goed zijn best doet krijgt hij op de helft van wat ik rij een snoepje met het stappen en als ie dan de 2de helft weer goed zijn best heeft gedaan krijgt hij weer een snoepje. Onder het rijden zelf beloon ik hem door tegen hem te praten, dat vind hij heel erg fijn en afentoe een aai over zijn hals.

Een half uur/uur na het rijden krijgt hij dan nog een kilo sport muesli en een kilo sportbrok.

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:23

Als ik kom krijgt mijn paard altijd een snoepje, wortel of appeltje.

Tijdens het rijden beloon ik alleen met mijn stem daar reageert hij heel goed op. Als ik af ben gestapt dan altijd hoofdstel en zadel wat losser en effe kriebelen.

Na het rijden als hij weer op stal staat krijgt hij meestal een handje of 2 muesli, of een beetje slobber, of een appeltje/worteltje. De hoeveelheid hangt er een beetje vanaf of hij wat dikker moet worden of dat het alleen als lekkers is.

En als ik weer wegga nog eens een snoepje.

Wortels kan volgens mij geen kwaad maar een kilo peentjes lijkt me wat veel vooral in kosten...winterwortels zit je natuurlijk snel op een kilo als je er een of 2 geeft....

tzif

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:27

ik geef mijn paard meestal een appeltje of een peentje, iig iets in die richting, want dat is lekker en gezond voor ze. ik geef ze er meestal 1 of 2 van.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:36

Partout krijgt bijna nooit wat.. Daar krijgt hij losse tandjes van..
Als ik heeeel tevrede ben natuurlijk wel, maar nooit uit de hand..

Tinkerbell krijgt wel bijna elke keer wat.. Ook gewoon om haar een beetje bij te voeren.. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:51

als beloning krijgt mijn paard een aai over z'n bol. Als ik hem ga belonen met eten wordt hij strontvevelend. Hij krijgt wel wortels door z'n voer, maar dat is voer en geen beloning.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:57

Als ik d'r ga pakken dan krijgt ze een peen en als ik heb gereden krijgt ze een kilo muesli en vaak heel veel peen erbij (meestal bijna een voerbak vol..) en als ik niet gereden heb of gelongeerd krijgt ze alleen peen en wat brood..

En als ze onder het rijden iets goed doet dan beloon ik haar met een klopje op de hals en daar heeft ze veel baat bij, want dan gaat gelijk dat oortje aan de kant waar ik het doe naar voren Haha!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:13

I.d.d. stem en klopje op de hals (of kriebel achter oren, vinden ze beide heerlijk..) Als ze weer terug op stal worden gezet voer ik ze bij (paard ltr muesli en pony een handje muesli) Achteraf belonen heeft geen zin...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:03

Lucky is heel ondeugend dus beloon ik hem eigenlijk altijd (hopelijk heeft ie ook door dat als hij normaal doet ik ook niet boos hoef te worden)
Als ik hem uit de wei heb gehaald krijgt hij een halve peen en als ik hem heb vastgezet de andere helft. Als ik hem ga opzadelen krijgt hij ook een halve peen en die andere helft krijgt hij na het rijden/longeren. Tijdens het rijden beloon ik hem met mijn stem of een klopje op de hals ofzo. Na het rijden mag jhhij altijd even los in de bak en op weg naar stal krijgt hij de andere helft van de peen. Op stal wacht dan lekker wat kuil op hem Knipoog

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:34

Het gaat niet om hoeveel je hem geeft, maar om het gebaar! Een paard merkt aan jouw gedrag al of die het goed doet bv: door een knuffel of liefkozend woord. Maar een berg wortels is natuurlijk nooit mis Haha!

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:42

Als ik er nog op zit, praat ik veel tegen haar en af en toe een klopje als het goed gaat.
En zijn we klaar, krijgt ze of een wortel of een paar snoepjes Knipoog

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:57

Als mijn paard braaf is geweest aai over de bol en klopje op de hals.
Eten krijgt hij genoeg, hij word anders alleen maar bedelig.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:07

Een kilo wortelen is niet slecht, maar ik vind het wel wat overdadig...

Ik beloon mijn pony's met mijn stem en een aai.
Eten krijgen ze alleen uit de voerbak. Met 2 of 3 wortels zijn ze net zo blij als met een kilo hoor Haha!